1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479936 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26

« · 2414193 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter:

Flikar in där, visst brukar motståndares personal/tandläkare osv springa in vid ev skada?eller är det närmast till hands som gäller.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
J F K: Precis. Jag hade förmodligen skrikit efter utvisning ifall Hutchings hade åkt in i Guden på samma sätt (även om det sker utanför målgården).

Situationen med Aagaard är som du säger inte ens diskutabel. Så fort jag såg reprisen visste jag att det inte fanns en chans att domarna skulle plocka bort det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: Tjena
Hemmalaget skall ha sjuksköterskor och en läkare (medcial team) på plats som skall göra korrekta bedömningar och eventuellt ”plåstra om” skador, MEN det är (i detta fallet) Björklövens hela ansvar att bedöma om målvakten skall bli undersökt eller ej, detta görs oftast i direkt samråd med sin egen fysioterapeut som är med på matcherna.

Nu är ju kontakten med målvakten väldigt mild så jag kan förstå era stab att man lät honom spela kvar, fanns nog ingen i hela arenan som kunde misstänka att detta skulle lett till en allvarligare skada med tanke på att kontakten var ganska lindrig.
Det är tråkigt och verkligen bara ren olycka, hoppas han kryar på sig.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
jonsson: Såg det nyss i repris då jag missade det igår. Tror det var ganska nära i tid efter deras 1-0.
Det är rätt tydligt att Josh dribblar deras back och hinner inte se att Voutalainen lämnat målgården. Olyckligt, men jag tycker inte att det är utvisning. Hade dock kunnat vara, men min uppfattning är att domarna har rätt.

3-2 är däremot inte alls diskutabelt. Ett solklart mål
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Samtidigt är det ju ändå upp till en läkare att kliva in om han tror att en spelare blivit skadad. Framförallt huvudskada? Du tror han agerar enbart efter vad ledarna gör? Det är ju han som har medicinsk kompetens, och de är därför han är på matchen.

Nu gjorde han inte de, antagligen för Voutilainen kände själv att han kunde spela vidare. D
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: Du kan väl kolla highlights på Youtube. Ändra spelarens hastighet till 25 %, Zooma in på situaionen. Om domaren ska se den situationen som förstärkning krävs det tankeläsningsförmåga.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:
Det har varit mål tidigare som blivit godkända när man trycker in motståndare i egna målisen, just det här ansåg domarna vara rätt vilket jag också anser färgad dock.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter:

När hände det här i perioden? Olyckligt om han spelade en längre tid med ev hjärnskakning
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Absolut det är vågat av #47 i Löven, när det är en cointflip att domarna inte kan läsa av vad som är förstärkning eller inte.

1-0 är ett skott i nättaket av fri spelare framför mål?

?Ni måste börja skapa era mål själva, det går inte att lita på motståndarnas misstag?

Med den argumentationen du kört så är det misstag av Lövens back på 3 målet du fattar det va? Tycker Löven skapar många chanser i andra och tredje perioden. Var första 10-15 av första Modo forcerade, som det brukar se ut att hemmalaget gör i derbyna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
J F K: Jag trodde faktiskt att vi skulle ramla i lövens ”trash talk” hockey när Weihel och Hutchings grisade på och försökte få våra stjärnor ur balans, jag minns jaga Jeev ett inlägg efter 6-7 spelminuter där jag trodde att vi var påväg i samma riktning som vi brukar hamna när vi möter löven, men jag tycker Karlin redde upp det ganska bra och vi höll oss hyfsat fokuserade.

Dock måste jag säga att detta var en av säsongens sämre matcher av laget, extremt dålig fart och väldigt darrigt på sina håll i långa stunder, man såg tröttkörda ut, därför var det lite anmärkningsvärt att man verkade hitta energi sista 10 då man neutraliserade Lövens anstormning nästan 100%
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:

Läs vad jag skriver, er ledarstab är ansvarig för era spelare. Det är upp till stråhle mfl att plocka av målisen och låta honom bli undersökt i omklädningsrummet av modos läkare.

Är det kontakt mot huvudet så är det bara att ta av honom. Varför gick ingen från lövens stab ut och kollade ifall det var en smäll mot huvudet? Nej man lät honom ligga där och valde att riskera hans hälsa istället.

Hoppas han klarar sig bra trots att han fortsatte att spela klart perioden.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Statler:

Dom var väl på väg där i 2:a tror jag och skulle reta upp Aagard och Dicken, men skulle tro att Karlin påminde om det i nästa paus att inte gå på det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: I dagsläget saknar jag regeringen Löven.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: När ändrades beslutet att hemmalaget ansvarar för matchläkare på matchen? Jag är rätt säker på att lagen inte har med sig en läkare på bortamatcher nämligen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:

Då är det ju ännu mer hjärndött av er back att sätta sig i den situationen. Ifall det är så uppenbart att Aagaard alltid söker dessa situationer så borde man ju som back undvika detta då risken att det döms mål är stor.

Sluta skyll på domaren nu, målen går inte att dömma bort de är korrekta.

Ni borde istället vara mer orolig att ni ej skapar lägen och mål själva och driver spelet. 1-0 är.en slump och markeringsmiss, 2-1 kommer pga att folin ramlar.

Ni måste börja skapa era mål själva, det går inte att lita på motståndarnas misstag samt att domaren ska dömma bort alla mål.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Soulless: Helt riktigt. Lennart Holmlund är en pinsam människa. Hans blogg är en komedi. Ett under han varit kommunalråd, säger väl en del om hur obegåvade sossar kan vara som släpper fram han. Lex Löfven (S) från Övik.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: Det enda som stämmer är att Aagaard mycket väl kan utnyttja en sådan situation, men...
Igår var ingen sådan gång. Man ser att han försöker bromsa direkt och gör allt för att undvika kontakt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:

Er ledarstab ansvarar för era spelare. Om det är kontakt mot huvudet så plocka av honom och låt honom bli undersökt.

Trevligt gäng som riskerar hälsan hos er målvakt genom att låta honom spela vidare.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Nej, dom kommer inte godkänna malet. Det är en 50-50 situation varje gån beroende på hur man anser inknuffad spelare förhindrat eller förstärkt. Alla som sätt Aagaard spela hockey, vet ju att han inte ogillar en sån där situation där han kan lätt förstärka och störa keeper och sen komma undan med det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Gavelo: Skönt att Rahimi blev en ickefaktor. Säg honom mest när han blev frånåkt i en åkduell och när Södergran(?) körde över honom. Skönt när tempot går upp och han inte hinner riktigt spela sig grisspel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:

Ok så du erkänner att han blir knuffad in i målvakten? Så bra då inser du också att det inte finns någon anledning att dömma bort målet då kontakten uppkommer pga agerandet från er försvarare.

Fattar inte varför försvarare är så hjärndöda att de trycker motståndare in mot egen målvakt, dels är det skaderisk samt att ifall det blir skott mot mål kommer de godkänna målet då kontakten kommer pga försvararens agerande.

De måste ju lära sig att man positionerar sig mellan motståndare och mål och trycker dem utåt och åt sidan istället.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Rätta mig om jag har fel men är det inte Modos läkare som är matchläkare på matchen? Hemmalaget ansvarar för att ha en läkare på plats?

Nu reser ju iofs Voutilainen upp och spelar vidare och ingen är ens inne och kollar till han förutom domaren.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Vill bara för allmän kännedom klargöra att Holmlund anses som ett miffo även av oss umebor, åren verkar varit svåra på honom sedan hans tid som starke man 😅

Detta är första matchen jag loggat in här i år, vill inte ryckas med i trollkrig och skitsnack så undviker hockeysnack då jag inte har disciplin att motstå, men det var en bra match igår och ni tog poängen helt rättvist.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
J F K: Situationerna som nämnts.

JD går förbi sin back och bryter på kassen, Joona är utanför målgården där kontakt uppstår, uppsåtet är inte att skada utan att göra mål. Kontakten är varken hård eller medveten på ett sådant sätt att försöka skada målvakten.

Regel 67 – Goaltender interference

BEDÖMNINGSDIREKTIV
Domarens bedömning om huruvida målvakten har hindrats tillfälligt ska skilja beroende av målvaktens position. Målvakten ska kunna känna sig trygg i att kunna utföra sitt arbete utan att bli störd så länge målvakten befinner sig i målområdet. Om målvakten däremot väljer att befinna sig utanför målområdet (t.ex. med sina armar och händer), ska domaren ta hänsyn till att den delen av banan även tillhör utespelarna:

Målvaktsstörning där kontakten med målvakten sker utanför målområdet:
Om målvakten självmant väljer att placera sig delvis utanför målområdet måste domaren anta att målvakten förstår att det görs på egen risk.


BEDÖMNINGSDIREKTIV
Goaltender interference ska utdömas om förseelsen är att anse som uppenbar för alla, fördelsskapande eller skaderiskerande:


Situation 2:
Aaagaard blir crosscheckad in i motståndarlagets målvakt av motståndarlagets försvarare före målet:



BEDÖMNINGSDIREKTIV
En anfallande spelare som tacklas eller knuffas av en försvarande spelare in i en målvakt ska inte anses bryta mot denna regel under förutsättning att anfallaren gör en uppenbar ansträngning att undvika kontakten.


Så nu kan vi lägga locket på, domarna gör helt korrekta bedömningar i båda situationerna med stöd av regelboken.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Aagaard stör målvakten och förstärker knuffen så han åker in i målgården. Varit hur många liknande situationer som helst senaste åren som dömts bort. Finn noll konsekvens hos domarna, enbart maktbegär att inte våga erkänna sitt misstag.

Jag tror knappast någon Modo-supporter heller accepterat ett mål om Löven ställt Rahimi framför mål i PP och vid första kontakt faller han över Gudlevskis och därefter gör Löven mål.

Tror nog det är några fler än så. Ungefär alla Lövare som såg matchen igår.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:

Helt vansinne att inte plocka av honom efter en misstänkt smäll mot huvudet. Är det hjärnskakning kan det blivit bra mycket värre av att han fortsatt spela och inte klev av direkt.

Skön ledarstab som riskerar hälsan hos sina spelare.

Situationen är inget fel på, mest olycklig. Josh gör det han ska och attackerar mål i det läget. Joona har kommit ut väldigt långt och är ju nästan helt på sidan om målet. Där kan det smälla. Hade varit helt annat ifall han varit placerad mitt i målet.

Bra beslut att inte ta utvisning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
grimiss: Såg den bara live igår. Verkar inte finnas på C-More märkligt nog. Tv-sändningarna har ju förvarna att missa de som sker utanför spelet. Sjukt ändå 2022. När de inte är huvudsändning är det ju ännu värre.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Padrone78:
Stråhle i AB alltså, vilken fjant.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:

Ett helt korrekt mål, er back trycker in Aagaard i målområdet och i målvakten, enligt regelboken ska det då dömmas mål.

På vilka grunder anser du att det ska dömmas bort?

Det verkar vara du, stråhle och Holmlund som tycker att det ska dömmas bort.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Förklarar också Voutilainen svaga agerande vid 1-2 målet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: är det nån i AS som förtjänar en spearing är det rahimi. Och Fryken.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: Som sagt. Till och med på gröngult forum ser de allra flesta att han blir inknuffad av Beaudoin och snarare gör allt för att undvika. Leta rätt på Nookys inlägg får du se exakt vad regelboken säger. Det var ett solklart mål och inte ens nära att underkännas
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: går den att se nånstans?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
J F K: Aagaard stör naturligtvis D?orio och förstärker situationen. Det kan alla se.
Målet skulle dömts bort men tyvär är det maktgalna domare som inte vill erkänna sitt misstag. Tråkigt!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Sedan gnäller ham på MoDos 3-2, men till och med på deras forum säger de att situationerna är helt olika, för målet som dömdes bort knuffade en Lövenspelare in försvårande backen. Heder åt dem för att de kan mer hockey än den där Stråle.
Såg också en intervju där han tyckte att de hade många fler klara chanser i första. Vill man vara snäll kan man säga att han är charmigt dålig förlorare....
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
jonsson: Håller med, framför allt i 3:e perioden. Det jag är mest nöjd med att är Lövens försöka att grisa föll totalt platt och MoDo har lärt sig läxan, iaf denna gång. MoDo ska vinna matcher genom att vara bättre skridskoåkare. Sebbes 3:e var magnifik i det avseendet och Ingman visade hur man är fysisk utan att spela grisigt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Rytter: Det är väldigt trist om han blir skadad, jag anser att det är en kollision där målisen går ut rätt långt.
Men tänkte samma som dig, hur kan de låta honom fortsätta om det är hjärnskakning. Det är tjänstefel av ledarna och borde bli böter av ligan tycker jag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Padrone78:

Om de går ut och säger att det är hjärnskakning på målisen, ja då bör samtliga ledare i löven avgå direkt.

Man tillåter väl inte att han spelar klart perioden ifall man misstänker en smäll mot huvudet. Snacka om att riskera sina spelares hälsa.

Är det en smäll mot huvudet så plocka av honom direkt allt annat är oansvarigt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
TickledDonkey:
Helt rätt man tar ett streck i taget.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:
I semin minns faktiskt inte riktigt när.

Tillägg skall vara match 5
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Glädjande är att om vi vinner på onsdag så har vi säkrat HockeyAllsvenska kontraktet om man utgår från fjolårets tabell🤣 Jag vet, jag är fortfarande förstörd efter alla säsongers haverier så jag tittar fortfarande på det strecket
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Tarasov: Den missade jag. Tidpunkt?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:
Haha nja vi är kvitt efter hutchings 😜😜
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Tarasov: Absolut men nu har vi vi en upp på er att dela ut under säsongen haha.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic:
Ja samtidigt så är inte era spelare så oskyldiga heller sånt händer, fattar att ni blir irriterade men ja sånt händer.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Micke Magic: Är man stor måste man vara snäll..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Icing-Ove: 1+2 men är ju ett rundningsmärke i egen zon när han möter spelare i fart.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Tarasov: Vidriga Dickinson först kör du över Voutilainen utan utvisning sen en spearing på Rahimi som domaren missar (tar slashing utanför spelet) med när du redan borde fått gå och duscha.

Nåväl Löven missar för mycket i andra och tredje men är utan tvekan den jämnaste match i grundserien som spelats i Övik sen match 4 säsong 19-20.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IF Björklöven : 2022-11-26
Tarasov: Gillar du inte EJK ;-) Har varit lite väl anonym på slutet så lätt att glömma bort.
Kommentera

« · 2414193 · »