1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

483010 inlägg · 4079 ämnen

Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02

1315620 · » Till forumet


Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud:

Problemet är att i sådana fall ska han spela i en trejde- eller fjärdekedja och i dessa kedjor vill jag helst se energispelare som spelar fartfyllt och aggressivt (se till exempel på Byström som kommer in och kör för fulla muggar). K-Fop skulle dra ner tempot i en sådan kedja direkt. Han är klockren i boxplay, men jag hittar ingen plats i övrigt där han passar in. Men det är klart, i det läge MoDo befinner sig nu så finns det inga bättre alternativ att tillgå.

Jämför man med tidigare MoDoiter hade jag till exempel mycket hellre sett en spelare Peter Öberg i samma roll.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Bad_Brett: För att vara framgångsrik i en säsong måste man få användning av de "billiga" spelarna i mer än 7-8 min i spel 5-5. Att jämföra K-fop och susse och svartvadet med deras rutin och kanske talang är väldigt orättvist.

Jag tycker Kfop är helt perfekt i sitt spel, han är relativt stabil numer och jag tror han kan utvecklas riktigt ordentligt nu när han för första gången får spela regelbundet i ES.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
J F K:

Att du inte kan spela ett bra boxplay utan att ha spelare med bra spelsinne är en sanning med modifikation. Lag som AIK har en så tät box att nästan ingenting kommer igenom samtidigt som lag som Luleå är ettriga som bålgetingar ute i sarghörnen.

K-Fop jobbar stenhårt och kämpar ofta fast motståndarna i sarghörnen, men när det gäller att bryta passningar etc. har han ju inte mycket att komma med i jämförelse med Svartvadet eller Sundström till exempel.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas: Forsberg har fått väldigt bra draghjälp av att spela med Ritchie i kanonslag samtidigt som Häggström fått lira en del med den defensiva katastrofen Hedman. Jag är ett fan av plus/minus men det är ganska enkelt att åka snålskjuts. Sen tycker iofs jag att Kfop är ett klart bättre kort i defensiven än Häggström. Jag har inga problem med Kristian som tredje eller fjärdefemmekille men i power play ska han inte spela!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Poffa:
Jovisst, skall man bara titta på skapandet framåt så går de flesta MODO-spelarna före Kfop även i min bok. Men nu handlar det ju om att inte släppa in mål bakåt också.

Här är Kfop i mina ögon en betydligt bättre spelare än vad Hägga. +4 på Kfop medans Hägga ligger på -4. Visst, statistik kan man ju alltid förvränga så att den passar sitt ändamål men +/- brukar faktiskt tala om ganska mycket hur pass mycket ansvar en spelare tar över hela banan.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Bad_Brett: Fördelen med K Fopp är att han är lojal, han jobbar alltid hårt och han verkar aldrig gnälla. Visst var exempelvis Victor Hedman en otroligt större talang, men nackdelen med de som är för bra är ju att de får man inte behålla. Om K Fopp fortsätter att utvecklas och stadigt bli lite bättre på allting, så kommer han att kunna bli en ganska bra "kulturbärare".

Har man så dåligt spelsinne som du säger så kan man inte vara riktigt bra i boxplay...

Jag ser K Fopp som en kille som ska spela i tredje- eller fjärdekedjan.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02

qwertas:

Jag kan till exempel fylla på med att jag tyckte Bensaxen gjorde sin klart bästa match i Modo-tröjan igår, men där kanske jag är helt ensam som tycker det?

Även där ett exempel på att man kan se saker helt olika.. ;-)

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Bad_Brett: Finns helt klart intressantare namn än Kfop när man scannar befintliga lag och lediga spelare men sådana spelare behövs också. Problemet jag ser med Kfop är väl mer att han fått en roll som han kanske inte skall ha.

Att ha han i en 4e tillsammans med en massa andra som dödar tid eller ha han som defensivlänk i 3e är där han bör hålla till.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Bad_Brett:

Jag kan väl inte påstå att jag diggar honom men tycker du har fel när du säger att han inte skulle vara laglojal och falla ut som någon divig spelare som gör som han själv vill.

Håller med om att tekniken brister, likaså speluppfattning och skott. Skridskoåkning tycker jag håller god elitserieklass och arbetsförmågan/attityden hög klass. Om inte annat så såg vi på speed skating tävlingen inför säsongen då han var en av MODOs snubbar i den grenen att han var ganska vass på rören.

Jag tycker det blir lite smått löjligt hur man som du kan reagera så starkt på vissa utvisningar som sker, men inte se helheten i vad spelaren i fråga gör ute på isen. Har han i dina ögon tagit en dum utvisning så är han kattskit på planen och tillför egentligen ingenting.

Jag ville egentligen bara ha sagt att det är märkligt hur olika man kan se på saker och ting.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02

Bad_Brett: Jag håller med dig, i dagens läge gör Anton Byström ett bättre jobb än Kfop. Hägga vill jag dock ta lite i försvar, han skapar faktiskt en hel del plats för sina kedjekamrater, mer än Kfop t ex.

Byström med Madsen och Ritchie känns mycket mer intressant än vad Kfop gör tillsammans med Madsen och Ritchie.

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas:

Ja, jag vet att du diggar honom. Själv ser jag ingen direkt potential hos honom. Han må jobba hårt, men han har inte de verktyg som krävs för att bli riktigt bra; Bristande speluppfattning, betonghandleder, klent närkampsspel, svagt skott och undermålig skridskoåkning. Men vad som gör det hela värre är att han enligt mig har en attityd som inte riktigt stämmer överens med hans kvaliteter på isen.

Givetvis har jag inte missat de fantombyten han har gjort i år. Vissa utvisninar känns det som att han har dödat helt på egen hand och för det ska han givetvis få beröm. Precis som att Pavel Brendl förmodligen skulle ösa in mål i powerplay, men det betyder inte per automatik att han skulle vara nyttig för laget. Jag vill se ett MoDo spelar en fartfylld ishockey och i ett sådant lagbygge ser jag ingen plats för en spelare som K-Fop.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Paddan: Eller så lånar man in en föredetta fbkare
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Lumber Jack: Du menar att man gör ett Färjestadsbyte, slänger in så många man som möjligt på isen och hoppas att domaren inte ska märka något.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
MODOJohan: Du har nog rätt! men dom krigade på rätt bra. Kommer inte i håg slutresultatet.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
MODOJohan: I riktig ishockey går man ner och kör på 8 man när man toppar.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Bad_Brett: Jasså, din personliga vendetta mot Kfop fortsätter alltså. Själv tycker jag att han är en av de mest laglojalaste spelare MODO har.

Tänk så olika man kan se på saker och ting. :)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas: Det kan nog stämma att det var Jacobsen, fick för mig att tröjnumret var #22, men fick det inte att stämma med utseendet på spelaren.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas: Det var nummer 33, Julian Jacobsen.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
lasange: Nä, var det inte med fyra backar och 10 forwards?
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas:

Jag skulle gärna se Anton Byström få chansen med Ritchie. Enligt mig har han varit lysande hittills och visat prov på såväl speluppfattning som aggressivitet.

K-Fop å andra sidan är den spelare tillsammans med Häggström som jag tycker bidrar minst, framförallt med tanke på alla onödiga utvisningar han tar (en helt onödig roughing-utvisning senast till exempel då MoDo äntligen tycktes ha matchen under kontroll efter att ha blivit rejält tillbakatryckta några minuter tidigare).

K-Fop känns som en spelare som skulle kunna dra på sig ett matchstraff i slutskedet av en avgörande slutspelsmatch för att någon har förolämpat hans lockar.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Nikki Nine Under Bäckmans tid åkte vi till karlsta tror de va med 12 spelare o gorde en riktigt bra match!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Helsikke grabbar vilken gårdagskväll det var! Man njuter i fulla muggar. En sammanlagd vinst med 14-4 igår, oj oj..! ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas: Dimitrakos och Cook fick sparken för att M0d0 provat allt men dom producerade inte, tidpunkten för avskedet betyder att M0d0 har varit väldigt snälla att låta grabbarna hitta en ny klubb innan sista utbetalning kom från M0d0.
Det fanns alltså en Klausul i kontrakten men vilka datum de vet jag inte men dom har haft lön efter sparken.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Berka: Kan inte förstå varför man skall älta det som varit? Nu har Freddan, Challe och MODO bestämt att Niko och Cook skall bort, det går ju inte liksom att ändra på.

Personligen så tycker jag att Anton Byström axlat Dimis roll bra i laget så här långt. Om man nu fick till en bra deal rent ekonomiskt så är det säkert värt det på längre sikt.

Visst kan man ha åsikter på att det var ett märkligt beslut men det var ju trots allt ett tag sedan den nyheten kom nu. Släpp och gå vidare!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Nikki Nine: Ledbandskada... tar nog minst 2 veckor innan han är i spel.
Freddan har inte något på G, "det kan dröja ett tag" gör att sparken av cook och dimitrakos känns än mer märkligt.

Undra om modo visade intresse för matt murley?
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud: 2xDIF och AIK, alla matcher i Stockholm
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Nikki Nine: En back mer än Luleå som höll nollan mot LHC igår. Going for gold..

Vilka möter J20 eftersom man prioriterar den matchen så hårt?
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Nikki Nine: Mindre roligt är att vi åker ner till Karlstad med sex backar och tio forwards.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Kul statistik för vår nya gullegris Jens Westin:

1 Byron Ritchie +6
2 Jens Westin +5
3 Kristian Forsberg +4
4 Per-Åge Skröder +4
5 Hans Jonsson +4

Mindre roligt för Anton Hedman:

Per Svartvadet -4
Magnus Häggström -4
(Niko Dimitrakos) -5
Anton Hedman -7

Statistik från hockeyligan.se
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Paddan: Jag tror att det var Julian Jacobsen som fick smaka på Snygg-Hasses tackling, men jag kan ju ha fel som vanligt.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud: Trodde faktiskt SSK spelarna skulle få göra något sådant här för att få in killen i båset igen.

www.youtube.com/watch?v=mRq1Km6ujtA
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Paddan: Med tanke på att det bara var en tackling på hela matchen kan man nog förutsätta att det var den situationen.
Det tråkiga med den situationen var att MODO geggade ihop allt spel i 3 min efter den, krockade med varandra, la puckar till SSKs backar på blå, passningar som satt 4m bakom tilltänkt mottagare.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
J F K: Om det är samma situation som jag noterade så var det väl mer "kille i SSK på allmänhetens åkning får i snabb följd stifta bekantskap med #5, en sarg och en linjedomare. Några fågelkvitter, lite censurerade ord och en ömmande axel senare är han på väg mot båset. Var väl Stefan Bemström, tror jag.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas: Fenks mister!
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas: Var det alltså Hasse som smög upp längs vänsterkanten och smällde på sin motståndare? Det såg ut som om killen kunde fått riktigt ont, för det var ingen dålig open ice-hit det där:)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
shinzawai:

Visst var det roligt med en hel del mål och framför allt att förstaformationen åter igen producerade. Tar man bort detta så var väl underhållningsvärdet i klass med en tajt boulematch mellan två gamla pensionärer.

Men så länge MODO vinner och klättrar i tabellen så bryr jag mig inte nämnvärt hur det ser ut. Det tråkigaste av allt var nog att Hedman bestal mig på 3500 spänn igår med sitt mål, hade en 50-lapp på 6-1 :)

Roligast igår? Hasses bröstvärmare i första perioden samt firma Susse/Skröders poängproduktion.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Jag såg bara 2 min av matchen igår, hur var den egentligen?
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
MODOJohan: Vi e "bara" 2 poäng efter lhc......
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Föresten, SSK-spelaren som trycker till en stillastånde Svartvadet i ryggen när drygt 2 minuter passerat av andra perioden bör få en avstängning.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Wayne Gresky: Visst såg det ut som Hedman höll igen lite idag!
Kul för han att få göra ett mål iallefall.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Berka: Med tanke på hur många stolpträffar han haft den här säsongen så känns det ganska rättvist att några billiga puckar trillar in.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Patrik Källstr: Hahaha du å spud ni kan ni ;)
Äh hon far ju på söndag.. blir lugnt å skönt sen!

Föresten, påsen har 2+2 ikväll å båda hans avslut är rena å skära sneträffar, första är en halvträff å andra missar han ju nästan helt men får en retur med öppen kassa haha 100% flyt
Kommentera



Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud: Ja, eller hur? :)
Pierre var involverad i ett par situationer där han gott och väl kunde blivit utvisad för holding men icke.
Publiksiffran var inte så mycket att säga om, där bommade jag lite. :)
Jag kände att jag hade sånt flyt att jag köpte en triss på vägen hem, skrapade fram 50 kr. Epic day!

Liten notis från matchen:
Alla glädjerop och spontana applåder från publiken varje gång det plingade till på resultattavlan mellan hundarna och könjöping.

Westin och Josefsson, är det vårt bästa backpar för närvarande? Känns lite kusligt.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Berka: Du får skaffa en walk in closet, med lås på utsidan.. Jävligt bra grejj måste jag säga.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Berka: Håll käften kärring o blanda mig en grogg säger man då
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Patrik Källstr: De visade längre rep. på sporten istället.
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud: tyvärr har mitt bagage (som vanligt) okuperat tv:n, skönt det ska bli när hon far hem igen, då får man ha sin tv i fred ;)
Kommentera

Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Hockeykväll visade målen skitsnabbt pga allt jävla snack om JVM.... Wikegård hann inte ens med sin lista :(((
Kommentera

1315620 · »