1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532519 inlägg · 4126 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
{5647}: Men alltså, ni är inte bättre än 9-2 på tre matcher! Isf är vi ju där vad gäller den något skeva självbilden igen...

{5647}:

Fast sådär har ju du sagt hela säsongen. Modo är inte bättre än vad tabellplacering visade efter 52 omgångar; seriens näst sämsta lag och 13 pinnar från att slippa kvalspela.

Om något är jag förvånad att Leksand sett bleka ut, trodde de skulle ge Modo en hårdare match. Om något lag inte uppnått sin potential i den här matchserien är det ju snarare Leksand. Men vi får se.

Monno:
Ang domarna: du var generell så jag kostade på mig att vara generell;)

Enligt mig forlorade Modo för att man inte klarade av att hantera matchbilden. I de två första så vinner man för att man får ett tidigt mål, och luften då går ur Leksand, Modo får lite medvind och kör på.

Igår blev matchbilden en annan, vi fick inte första målet, Leksand börjar tro på sig själva, och vi klarar inte av att hantera matchbilden rent mentalt. Vilket i sig inte är särskilt märkligt eftersom vi inte är vana vid att klara av den situationen. Många ggr har vi haft en ledning/spelat bra men förlorat matchen så tyvärr har vi inte vanan inne av att lita på vår förmåga att slå tillbaka. I värsta fall så tar Leksand ledningen i 3 matcher till och vi känner att det här inte är "vår" dag, och då måste vi lyckas med den vändningen... I bästa fall så har vi 2-0 efter period i både match 4/5..... Men det känns ju tråkigt att vara beroende av en sådan matchbild

{5647}:
Där valde du och ta fram hink och spade istället för att bemöta hans argument ang skröder....

BlåVittGBG: I eran hemmamatch så slashade Knuts Modos Ludwig Nilsson rakt över händerna när han bara hade att raka in pucken i mål. Domaren stod cirka 3-4 meter ifrån och tittade på händelsen utan någon åtgärd. Om du har en inspelningsbar box och pausar på 9.18 så kan du se vilken stor sväng Knuts klubba fick. Dessutom fick Emil Pettersson en hög klubba i ansiktet utan åtgärd m.m. Skröder krosschecking i ansiktet? Det var ju en highstick han åkte ut för när han skulle vrida sig lös från fasthållningen som leksingen gjorde. Jag har aldrig sagt att vi redan har vunnit men man kräver ju att båda lagen behandlas lika beroende vilken nivå domarna bestämmer för varje enskild match.

Tarasov: Ja känslan blev ju när vi inte gjorde mål i första att detta kan bli en match då allt går emot.
Alla jäkla stolpskott och missade öppna mål bekräftade det hela.

Det är ju inte snack om att lagets svaghet gentemot Leksand är psyket. För på ren hockeykvalite ska vi inte förlora.
Det låter kanske kaxigt och självsäkert. Men jag tycker verkligen inte Leksand varit speciellt bra.
Vilket gör att det känns så fruktansvärt onödigt att vi förlorade igår.

Monno: modo träffade stolpen och ribban ett antal gånger plus missade öppet mål. Man kan vinna ändå som leksand gjorde genom att lyckas sätta puckarna genom enstaka misstag från motståndarna.

Tror ändå att modo tar detta över 7 matcher. Även om vi får en liknande matchbild kommande match så borde vi sätta någon puck extra.

Blir lite brydd över intervjun med Svartvadet på mitt media där man frågar om lagbygget där surras det om enbart att vi spelar i Shl och det verkar helt klart att vi gör det. Det står 2-1 till oss i matcher mycket kvar att spela om hade jag varit Sportchef hade jag åtminstone svarat att man jobbade med 2 budgetar en för shl en för allsvenskan. För han kan väl inte vara så självsäker eller? Är man det så tror jag tyvärr det kommer bli vår undergång. Man måste ta byte för byte period för period match för match. Det går inte att segla iväg.

Det är inte för jag är negativ eller så men känns som man tar alldeles för lätt på uppgiften och underskattar Leksand. För att tro att detta kommer bli lätt är rent vansinne. Det är först till 4 matcher vi har vunnit 2 ingenting har vi vunnit ännu mer en 2 matcher.

Dundee: Om vi vinner imorgon så äre klart säger jag. Leksingarna kommer inte årka resa sig efter det. Men om vi inte vinner så äre helt öppet.

Monno: Minns renbergs anekdot om hur foppa ställde sig upp och bad om ursäkt för att han svikit laget p.g.a en förlorad tekning i JEM. Viljan att vinna och skyldigheten mot laget i dessa herrrars inställning skulle behövas i modo av idag. Viljan att vinna var vad som drev dom inte insikten om att jag kan nog slå alla motståndare. "Att påstå nåt annat är helt befängt". Men det är klart du kanske är nära vän med nån utav 21 eller 19 så du vet bättre;-)

{7633}: Självklart var dom driven av viljan att vinna. Men tror du dom gick på isen och utmanade motståndarna med självkänslan att dom var sämre än motståndarna?

Monno: Fokus låg på att vinna och hjälpa laget.

{7633}: Nu är det ju inte det jag pratar om... jag ger upp.

Monno: Vore ju jättekul om vi vann mot sur-Leksand. Hörde igår info från läktarn att Enström river kontraktet och flyttar hem.

Monno:
Vi får väl anledning att återkomma efter imorgon till den frågan. Tar Leksand matchen imorrn har vi gjort det till en bäst av 3, då kan man gneta till sig två matcher. Vinner vi blir det väl tufft och gneta till sig 3 matcher

Monno:
Det är väl rätt uppenbart att de inte trodde, problemet är väl att nu har vi hjälpt Leksand att inte behöva gå ut med den känslan till nästa match.

Costanza:

Hört det ryktet också men var innan kvalet började så kan nog ligga något i det.

Costanza: Vore det sant så har vi nog shls bästa back

Tarasov: Jäkligt onödigt igår, det var "bara" att knyta igen säcken. Men imorgon kommer det att bli åka av, AJ var allt annat än glad samt det är nog en grym revanschlusta i laget.

Sven Tuta: efter att ha lyssnat både på Olofsson och AJ så verkar alla inom Modo tycka att man är klart bättre än Leksand. I och för bekräftar det bara vad alla kan se, men det är oroväckande också.

{5647}: Spelar man samma tråkiga spela som khk så vinner man relativt enkelt. Jag hoppas verkligen att khk åker ut mot AIK. Maken till tråkigt lag får man leta efter och HÅnberg ger verkligen ett goddag yxskaft-intryck.

{5647}: Khk gör det dom kan med det material dom förfogar över. Det handlar endå om att vinna och då spelar det ju ingen roll om det är gris hockey eller tråkhockey dom spelar.

Sedan kan jag hålla med dig om att Olofsson och Andreas med fler hela tiden säger vi är bättre en Leksand är väldigt farligt att svamla om. Det spelar inte roll hur bra du en spelar om motståndarna lyckas göra fler mål det är vad det handlar om.

Jag gruvar mig rejält inför matchen imorgon. Skulle vi förlora imorgon så tror jag vi lever väldigt farligt till.

{5647}: Ser matchen oxå, men det är poängen som räknas. Tänk positivt är KHK kvar och vi överlever så är väl KHK ett av lagen vi borde ha bakom oss nästa säsong.

Sven Tuta: Ja men J Olofsson ska ju vara klar för oss OM khk åker ut...nu uteblir den värvningen kanske.

modomille: Det kanske den skulle kunna bli endå om vi spelar allsvenskan. För tror tyvärr vi kommer få kriga rejält för att rädda detta iom att vi gav bort matchen sist.

modomille:Jaha då börjar en ny ångestfylld dag där någon har hällt i bromsolja i klockan för att verkligen plåga Modohjärtat extra hårt.
Det enda någorlunda roliga med LIF är väl supportern "garderobsmannen" som ska leka skrubbleken igen.
Men originalet är nog bättre
www.youtube.com/watch?v=oMNPLQ2gKj8

Jag drömde inatt att MODO åkte ur SHL men min känsla för dagens match är ändå rätt bra. Man är hyffsat nervös redan nu dock.

leo: Den här väntan är värre än när man som liten väntade på tomten😇
Det blir en huggardag i skogen då brukar timmarna rulla på, bastu och sen en av årets viktigaste matcher. Som du tror är min känsla också att det finns mkt revanchlust i laget och att det blir en överkörning. Det bästa med förlusten är väl att det genom en extra hemmamatch blir mer pengar in till en redan ansträngd ekonomi

leo: Drömmar är drömmar, men skulle vi tappa 2-0 i matcher till Leksand så förtjänar vi att åka ur.
Klart man är orolig efter debaklet i torsdags!

Kommer Tobias Enström bryta kontraktet med Winnipeg Jets och samtidigt tacka nej till 11,5 miljoner dollar? Mycket pengar. Han behöver bara spela två säsonger till i NHL för att få dessa. Tveksamt.

S-vikaren: Kanske Jets vill köpa ut han för han har inte presterat lika bra i år. Bara en tanke men man kan hoppas

hockey_21: Han har en annorlunda roll idag, en mer undanskymd roll än tidigare. Men jag tror inte Winnipeg bryter kontraktet för att han skulle vara för välbetald sett till sin roll i laget. Det kostar ändå en del att bryta kontrakt.
Nej, men Tobias lär bryta kontraktet själv i såna fall. Men vad vet jag?

Sven Tuta: Haha ja, det är en jävla spänning blandad med nervositet!

Robin Ztorken L: Självklart, men ingen rolig sådan! Men känslan är ändå att vi rycker upp oss från förra matchen och vinner ikväll. Lång serie och även om vi får stryk ikväll så har vi kvar hemmafördelen. Det här fixar vi!

S-vikaren: Markus N bröt väl sitt kontrakt och samtidigt sa nej tack till x miljoner

Sven Tuta: Näslund tackade nej till 3 miljoner dollar. Om Enström flyttar hem, tackar han nej till 11,5 miljoner dollar. Men samtidigt har han tjänat ihop över 31 miljoner dollar. Det talar för att ryktet kan stämma.

www.nhl.com/news/new-york-rangers-forward-markus-naslund-announces-retirement/c-421444

S-vikaren:

Hur vet vi att kontraktet inte var front-load:at? Kan det inte vara så att han redan har tjänat in det mesta på kontraktet? Eftersom han har en cap hit på $5,750,000, är det rätt troligt Winnipeg skulle vara beredda att släppa honom.

Säg att det i realiteten är kvar 2 miljoner dollar på kontraktet, dvs 1 miljon per säsong. Inte troligt, men ändå. Får han 400 000 kr i månaden i MoDo, inser vi att de ekonomiska smällen för Enström inte är i närheten av så stor som det spontant framstår som.

För övrigt tror jag inte att det är omöjligt att Sedinarnas kontrakt är upplagt så också, dvs att de tjänar bäst de första åren. Visserligen skärpte de väl reglerna något, men jag har för mig att det fortfarande är möjligt att lägga upp kontrakten på det där viset.

Däremot känner mig jag mig rätt tveksam till att någon av dessa herrar är intresserade av att flytta hem i dagsläget.

Knappt fem timmar kvar till match.

Vet inte vad ni andra känner men jag är duktigt nervös.
Nästan så att jag inte vågar tänka tanken på vad som kan hända om vi
inte vinner i kväll.

------------------------------------------
Alfredshems IK till MODO HOCKEY
Har uppdaterat min sida med lite nya bilder.
Titta gärna in, alfredshemstillmodo.wordpress.com/
Uppladdat:

500x0-hejamodoenkel_7.jpg

Bad_Brett: Det är väldigt enkelt att kolla upp, så jag gjorde det.
Varken Enström eller Sedins har det upplägget du tänker på, inte ens en gnutta faktiskt.

Enström har 5,750,000 både i lön och cap hit kommande två säsonger.
Sedins har sina 7,000,000 både i lön och cap hit kommande två säsonger.

Det skulle vara en vansinnig bomb om någon av dessa spelar i Modo kommande säsong, oavsett. Jag ger det 0.00001% chans.

McFire:

Bra hittat! Visste inte att man kunde se upplägget. Ja, då är det ganska osannolikt.

Å andra sidan, jag som inte sitter på någon dunderlön, skulle definitivt vara beredd att gå ner 10 000 kr per månad för att få kortare resvägar, närmare till familj och vänner, mindre stress etc. Sedinarna kan leva i flärd och lyx i resten av livet utan att behöva jobba, så om de verkligen vill hem, tvivlar jag på att de kommer bry sig speciellt mycket pengarna.

Bad_Brett:

Ja de står ju inte och faller med dom där miljonerna i alla fall, det kan vi ju konstatera.
Vänder man på det och ser rent hockeymässigt så kan man ju fråga sig varför man skulle lämna Vancouver Canucks eller Winnipeg Jets för att spela i Modo Hockey? Det är en hel del "onormala" beslut som skall tas för att någon av dessa herrar spelar i Modo hockey kommande säsong.

Bad_Brett:

Jag tror tyvärr att Danne och Henke blir kvar därborta. Efter säsongen meddelar dom att dom avslutar sina karriärer och att dom blir kvar i Vancouver. Sommarstugor har dom väl redan bägge två i Övik?

bisterfinnen: husen är större än en traditionell sommarstuga och jag tror att bege två är för familjekära för att bo kvar i Kanada. Däremot tror jag att de stannar där borta kontraktstiden ut, om nu inte Vancouver tappar än mer i slagstyrka och ambition.

{5647}: Victor Öhman öser in mål för sitt Västervik i kvalet till allsvenskan. Är det en kille som på sikt kan vara intressant att ta hem igen eller? Hockeyettan håller väl inte superklass, men han har verkligen klivit fram i kvalet och är inte lastgammal direkt.

{5647}:
Gillade det lilla jag såg av Victor förra året, men tror att den du tänker på spelar i Oskarshamn

Tarasov: ahh, Jens släkting spelar alltså inte för Mattias kallins Västervik...

Den där jävla gossas dömmer ikväll igen😡

hockey_21: Som de allsvenska domarna dömt så har det helt klart gynnat de allsvenska lagen. Man släpper fasthållning, hakningar och slashing, men plockar för andra saker där helt enkelt en kille varit starkare i en ren duell. Det finns helt enkelt anledningar till att dessa domare inte platsat i shl.

Nu ska det inte spela någon roll, för är vi på tå är vi så mycket bättre än Leksand. Jagar vi skiten ur deras backar orkar de inte hela matchen, speciellt inte med de skador de har.

{5647}:
Hans grabb tom... Undrar om han försökte tackla sin farbror när de möttes:)

{5647}:
Då är det dags igen då, tur det finns alkohol att lugna nerverna med

Om Modo klarar detta sneglar jag mot min laphroig-75:a, stått många år i skåpet nu

« · 1738385 · »