1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481545 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Rögle 120922

« · 1518208 Till forumet


MoDo - Rögle 120922

Läget i truppen?

– Det är precis som i de tidigare matcherna.

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Frisco:Väldigt utspritt och kaosartat med andra ord
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Frisco: Det finns ett par positiva saker faktiskt.

Modo ligger delad trea i boxplay, vilket känns som en skräll med tanke på fjolåret. (Dock så gjorde Dick mål två sekunder efter deras PP slutade igår så statistiken är kanske missvisande).

Modo ligger tvåa i PP-ligan och har gjort flest mål med fyra stycken. Timrå har bättre procent, men har gjort färre mål beroende på färre lägen. Vi har väl inte ens behövt något fem mot tre för att göra fyra mål...

Müller har snart gjort lika många poäng den här säsongen som Hedman gjorde på hela förra;)

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Paddan: Försvarsspelet var en enda fars. Det man brukar försöka göra är att börja inifrån (dvs, utgå från det egna målet) och sedan räkna in motståndarna. Ungefär som att man börjar markera den som är närmast målet och om någon står långt bort (exempelvis blålinjen) så "offrar" man den markeringen tills man fått ordning på läget.

Igår såg man ingenting utav detta. Alla åkte omkring och verkade desperat jaga pucken eller hitta sin markering. Man kastade sig, vilket ibland är rätt, men många gånger gör att man kommer helt ur position, i alla möjliga lägen. Man chansade på att störtbryta istället för att lita för försvarsspelet och hålla sin kille. Det paradoxala är att Modo som släppt in så kopiöst mycket mål är ändå OK i boxplay. Detta för att alla inser att i boxplay kan man inte jaga som en idiot, utan måste lita på att man håller sina positioner och håller motståndarna utanför sig.

Man måste börja LITA på de övriga spelarna att de sköter sitt jobb och koncentrera sig på att ta sin kille korrekt.

Någon skrev att Bäckman inte är någon taktiker. Det är inte helt sannt. Han införde ett försvarsspel där man spelade man-mot-man på ett sätt som Modo inte gjort tidigare. Det tog en halv säsong innan spelarna fungerade i det spelet och jag har aldrig sett Modo ha ett bättre försvarsspel i egen zon än under den tiden som Bäckis var coach. (Man kan också spela ett zonförsvar där man inte lika utpräglat markerar de spelare som är långt ifrån målet. Detta är normalt bättre för dåliga spelare för man blir inte lika beroende av att alla klarar sin uppgift som man-man krväver).

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

J F K:

Kan tillägga att ettan alltid tar puckföraren, sedan räknar man sig bort, ofta blir det back på icke pucksida som man ger mer utrymme. Detta för att kunna säkra slottet om center eller back går bom i hörnet.

En annan sak Modo ofta missar i försvaret är att lira kropp mot kropp och blad mot blad vilket försvårar skott och passningar oerhört för motståndarna. Man ska alltid ligga mellan sin markering och eget mål, går man bom blir det farligt direkt.

Tumregeln är att ligga en halv klubblängd från sin motståndare för att hinna reagera på hans rörelser samtidigt som man kan spela blad,blad. Modos försvar har tyvärr ofta ett avstånd på 2-3 klubblängder vilket är på tok för stort.

Samma gäller i spelvändningarna som Modo får mot sig. Vi tappar trean för högt och backarna tar ut säkerhetsavstånd. Detta innebär som andra skribenter påpekat att vi ger bort blålinjen för lätt och hamnar i knät på målvakten.

Med dagens hårdskjutande klubbor kan man inte lämna utrymme för drag och handledsskott ett par meter innanför blå i dessa spelvändningar utan man måste ligga tillräckligt nära för att kunna jobba blad/blad direkt motståndaren går in i anfallszonen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Sawchuk: När inte backarna tar säkerhetsavstånd såg vi ju vad som hände igår. Stehlik var tre meter efter och Frölunda gjorde mål.

Sen har vi förbaskat svårt att få pucken ur egen zon även den här säsongen. Det är små sidledspassningar en meter innanför egen blålinje trots att man varit inne i en minut.

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Jag vill ge ett extra plus till JFK och Sawchuk som så här dagen efter en jobbig poängförlust istället för att att bara gnälla delar med sig av sina taktiska kunskaper som alla skribenter kanske inte har full koll på, utan snarare bara noterar att det bara ser otroligt virrigt ut.

Även om jag uppskattar en bra oneliner precis lika mycket som alla andra så vill jag återigen påpeka vikten att berömma de som tar sig tid och försöker skriva konstruktiva inlägg på en nivå som inte en enda kvällstidningskrönikör kommer i närheten av. Sen behöver man inte alltid hålla med om varje ord. Bra jobbat pojkar!

När jag ändå är i farten kan jag passa på att dela ut en extra guldstjärna till Berka som jag tycker vuxit som skribent. Allt som oftast försök till konstruktiva analyser och inte bara burop. Att jag sedan allt som oftast tycker precis tvärt om spelar inte så stor roll.

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Wayne Gresky: Vilket mål menar du? Är det 2-4 så tycker jag att det är Ahnelövs jobb att ha koll på Axelsson som gjorde målet och inte Stehlik.

Misstänker att du pratar om det avgörande 7-6 dock.

Faan. Med Alsenfelt på en "normal" nivå skulle vi vunnit helt oavsett. Frölunda var ju inte ens bra. Symptomatiskt kändes det när Kahnberg ska skjuta och blir upphakad precis. Då hade redan Alsenfelt "sålt" sig på skottet, men pga modobacken så blir det till en perfekt skottfint. Modo hade liksom inget flyt heller då nästan alla puckar satt kring stolparna...

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

J F K: Det var nog framför allt 4-2 jag syftade på. Vems markering det egentligen var hade jag lika mycket koll på som att Ahnelöv var på isen. Jag noterade bara att backarna stiod ganska högt upp och still trots att vi inte hade någon press på puckföraren.

Stehliks försök till sidledspass vid 7-6 var ju däremot bedrövlig. Sådana idiotiska passningar gör inte en jag när jag spelar innebandy, och då brukar vi inte ens räkna målen! 

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Wayne Gresky: Tackar ödmjukast!
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Wayne Gresky: Det var Stehlik som var på vänstersidan och hamnade mitt emellan Dick Axelsson och Anton Axelsson (Dick passade Anton). Ahnelöv gled lite planlöst på högersidan och missade Anton. Jag tycker inte att det är Stehliks uppgift att ha kontroll på spelaren bakom ryggen på honom, utan Ahnelöv borde tagit den så Stehlik kunnat gå hårdare på Dick.

Bara ett par byten efter det där så slog Frölunda ett uppspel rakt upp i mitten där båda backarna verkade lika förvånade. (Då Regehr och troligen Ahnelöv, vilket ledde till Regehrs utvisning). Jag saknar kommunikation mellan backarna...

Själv är jag (vad det verkar så tycker Sawchuk lite samma sak) att backarna ska våga kliva upp i ryggen på motståndarna. Hade Stehlik klivit upp på Dick så kanske inte han ens kunnat få ett pass och absolut inte spela vidare pucken. Hade sedan Ahnelöv legat i ryggen på Anton så hade denne absolut inte tillåtits ta emot pucken och gå på mål. Som det är nu bildas ett vaccum mellan backarna som tar hem och center (eller vem som nu är "tredjeman") där motståndarna lätt kan spela upp pucken och vända spelet. Har man en tredjeman hem och backar som kliver upp i ryggen på motståndarna så blir det normalt mycket svårare för motståndarna att bygga upp spelet. Det kräver dock att backarna kan lita på forwards och att man har ett generellt bra självförtroende för att våga.

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
J F K: Man får ha lite i åtanke att det bara spelats 3 seriematcher och att vi har snubblat på målsnöret 2 ggr där vi faktiskt kunnat avslutat med 2 st 3:poängare vilket hade lagt oss på 6 poäng av 9 ist för 2 som vi har nu!
En eloge måste jag bara ge spina som signades på try out och har visat både enorm vilja då han ofta stannade kvar efter avslutat inpass och körde lite egna övningar och som nu ser riktigt pigg och alert ut!!
De måste man väl ändå säga vara bra scoutat:)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Berka: Egentligen ligger man bara ett poäng bakom vad man hade räknat med. Frölunda och Skellefteå  borta är inte direkt matcher man åker till för att plocka hem tre poäng, utan det är Timrå hemma som är den egentliga plumpen i protokollet. Tar man de tre poäng jag hoppas på mot Rögle så ser det inte alls så tokigt ut egentligen.

Sedan är det oroande att försvars- och målvaktsspel ser pojklagsmässiga, men ok. Jag ska visa tålamod ett tag till...

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
J F K: Precis min poäng.
Vi har 11 förluster av dom 13 senaste mot Frölunda i scandinavium tror jag de är så där räknar man nog inte in några poäng på förhand!

Frågan vad som går fel nu som ändå såg så bra ut på försäsongen?!
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Wayne Gresky: Jag vill hålla med om att det är trevligt att få läsa genomtänkta inlägg från de som kan hockeyteori betydligt bättre än vad jag gör själv  ( ta åt er WG och Sawchuk).

Jag hade ju önskat att vi hade haft samma förmåga att "stänga matcher" som på Bäckmans och Luckners tid. Även om det är svårt att komma igång med ett till stora delar nytt lag.

När det gäller Edler kan jag nämna att han i somras inte lät särskilt intresserad av att bo i en mindre stad som Östersund eller Örnsköldsvik till vintern, och hans dam var ännu mindre intresserad av det. Jag tror att han inte kände någon större tillhörighet till just MoDo sett till den rätt korta tid han hade där.

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
berghult: Då får vi väl se om han dyker upp i t ex AIK. Det vore trist.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
En Låt för Modos ledning
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Berka: Fast alltså vi gjorde 6 mål på Frölunda i Scandinavium, inte bara vi som har problem med försvarsspelet. 

..kom just på att Sondell spelar i Rögle.. han lär göra minst två mål och rädda pucken på egen mållinje. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Blake: Nu såg jag inte matchen men som det lät på dom något enögda och rätt vilsna kommentatorerna på webbradion så var det mer modos försvar som ställde till det än alsenfelts fel.
Klar alsenfelts inte hade sin bästa stund, men något vittnar om blekt försvar när kahna drar 3 modospelare och blir fri å kan kvittera till 6-6 med 3 minuter kvar.
Känns oerhört viktigt att få med sig 3 poäng ikväll och en rejäl boost för självförtroendet.

Heja Modo !
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Berka: Finns många sekvenser från matchen man kan bli galen på, som då Dick får pucken på blålinjen. Varken center eller forward går på (som står i mitten av tekningscirklarna i försvarszon!!?) 

Ser på reprisen nu av 1-0målet att Cumiskey är den som släpper sin markering totalt för att tjurrusa på den spelare som Marcinko hade markering på. 

Cumiskey måste lära sig att han spelar på stor is nu, han kan inte hålla på och stöta på det där viset. Tagga ner offensiven en aning och fokusera på försvarsspelet. 

Men nu släpper jag den matchen och blickar framåt mot dagens utmaning. 

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Blake: Helt rätt!:)
Btw. Någon som hört om steen lirar inväll?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Berka: Tar bort mitt svar nu när expressen-länken dök upp några inlägg ner. 

Ser att Possler är med, härligt! Ända sedan han gjorde målet mot HV och hans nervösa intervju i periodpausen så jag gillat honom. Skulle vilja se honom spela tillsammans med Nagy. 

 

Har ni hunnit få någon uppfattning om Bengtsson? Jag tänkte inte på om han var med eller inte när jag såg Frölunda - Modo

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Blake: Jag tycker att Nagy ska han en tuffare spelare med sig då han är ganska lätt. Müller är för mig ett riktigt bra val i den kedjan.

Jag är dock rädd att Possler hamnar i en fjärdekedja och få uppgiften att spela 0-0. Inte lätt att utvecklas eller spela sitt spel då:/

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Blake: Possler? J20?

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

J F K: Ja, jo, Müller passar väldigt bra där. Men tråkigt att sätta Possler i tredje.. kanske om man skulle flytta på Madsen och köra ett wildcard Possler/Hari - Bengtsson - Kempe/Hari? Kan finnas kemi där 

Jag vet inte riktigt, men Madsen känns så uddlös på nått vis. (Förutom mot HV då) 

Som det är nu så känns tredjekedjan väldigt mellanmjölk och osexig på många sätt. Uffe kommer säkert köra nån Madsen - Öberg - Kempe 

och Possler - K-Fop - Svensson i fjärde.  

Med Cumiskey och Lehtivuori i samma backkedja såklart......

Edit: Och ja, Frisco, Possler från J20. Du vet han som spelade från och till i A-laget förra säsongen. 

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: MoDo - Rögle 120922

Frisco: Och min källa. 

http://www.modohockey.se/artikel/28408/

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Blake: detta kändes ganska väntat. Modo vågade gå emot kartell-beslutet och tar in NHL-spelare. Det går väl inte att tolka på annat sätt? Nu kommer alla klubbar följa efter...
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Blake: Possler och Bengtsson är i Stockholm och spelar med J20, spelade även i går mot Mora.

Att de överhuvudtaget står med i matchtruppen är det märkliga. 
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Gustafsson: Tar ju bara 45 minuter att flyga hem! 

Skämt å sido, trist att man inte ens kan lägga upp rätt uppställning på sin egna hemsida. 

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Blake: En källa hinner sina mycket på ett dygn.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Frisco: Bra där, jag missade visst datumet. 
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
MODO Hockey
        
Goalies    
29. Starkbaum, Bernhard
69. Ahlsenfelt, Oscar

1st Line         
49. Regehr, Richie
51. Ahnelöv, Jonas
    
12. Spina, Dave
24. Sundström, Niklas
10. Skröder, Per-Åge

2nd Line         
15. Cumiskey, Kyle
3. Lehtivuori, Joonas
    
25. Müller, Marcel
65. Marcinko, Tomas
22. Nagy, Ladislav

3rd Line         
75. Stehlik, Richard
6. Byström, Ludvig
    
70. Kempe, Mario
17. Madsen, Morten
27. Öberg, Peter

4th Line      
62. Hari, Janos
28. Forsberg, Kristian
23. Svensson, Björn
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Frisco: känns som en hyffsat viktig match, vinst och allt är inte grått, förlust då äre nattsvart.

 kom igen nu modo!! 

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Shit va blekt modos intåg på isen låter. Det känndes "häftigare" när man va på plats, men via webbradion så var det nästan långtjatigt och "blippigt"

Ajja, nu kör vi så det ryker

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Berka: Nu jävl... äre allvar!
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
NuMo: Det kan du ge dig fan på! Nu kör vi över Kenny Jönsson packet!
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Patrik Källstr: svär inte så jävligt, det kan för fan finnas barn här ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Åh en sådan härlig start!
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
NuMo: Rent anfallsmässigt kan man ju inte låta bli att bli imponerad av modos fantasi. Det gäller samtliga matcher, förutom den första mot Skellefteå.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

OJ OJ mål!!!

Spina.... från klarhet till klarhet?!?!

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Berka: Skrek ut Spina som första målskytt på rekatochklart.se
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Patrik Källstr:GGGGgggrattis ;)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Berka: ÅHhhh va lurad jag blev. Bortdömt mål!
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922

Patrik Källstr: videogranskning...

hur mycket folk är det på plats ikväll, nån som har en aning?

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Berka: Inte en blekaste. Bortdömt klart nu. Boxplay på det också! :G
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Patrik Källstr: Utanför målområdet. Racing incident.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
NuMo: Blev aldrig nån utvisning?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Patrik Källstr: Huyffsat kass webbkomentator... inget om vilka som gör vad och sen sitter han tyst mellan avblåsningarna ist för att berätta lite vad som händer/hänt och vilka som gjort/gör vad!
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Berka: Håller med. Gillar jublet från honom dock när Modo gjorde mål
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle 120922
Patrik Källstr: hehe
Kommentera

« · 1518208