1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480310 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Tingsryd 2021-01-31

« · 2137425 Till forumet


Modo - Tingsryd 2021-01-31
Matchdags igen då. Kan vi se till att vara lika pepp att vinna idag som mot björklöven, vara disciplinerade, jobba klart varje situation, spela enkelt när vi är under press, använda våran fart och bestämda passar i mittzonen så borde vi ju ha en chans. Kan vi ta chansen att knappa in på topp tio idag? Visa att det finns något go i laget. Gooo Modo!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
wolper: Jag hoppas att dom slutar att dra på sig så många utvisningar, speciellt i 3:e perioden.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
wolper: Dei är som gjort för en ny plattmatch efter en bra insats mot Löven.
Nu har nog laget inbillat sig att SHL är klart och att Tingsryd bara är att köra över.
Det kommer gå av bara farten att vinna detta möte.

Hoppas dom slutar att tokjaga i onödan och håller ihop försvaret över hela banan.
Vill inte se tre forwards bakom förlängd mållinje när spelet vänder, då är vi där igen...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Robin Ztorken L:
Jag vill Se Boivin briljera, och hoppas Ohlsson/Aagaard kan bli någon form av duo.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Förra matchen blev det tydligt hur viktig Ohlsson är, och såklart blir även han farligare offensivt när spelet nu funkade lite bättre.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Vill se disciplin, det som Styf lyfter fram varje gång, d v s inga jä... onödiga utvisningar och vid mål att inte släppa in mål direkt i baken. Disciplin sa Bull.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov:

Ohlsson-Aagaard-Rockwood tyckte jag hittade något när de satts ihop. Kedjan har fina kvalitéer med speed (so), fysik och mod framför mål (ma) och kreativitet i (ar). Ser gärna att de fortsätter idag.

Men vi måste få igång Svenningsson, så mycket potential som inte kommer fram, han jobbar hårt och är snabb men det lossnar inte riktigt.

Vi har inte hittat en bra omgivning till honom, känns som vi behöver den där nya centern och gärna en ytter för att ha möjlighet att skapa rätt omgivning till svenningsson och få en spetsigare tredjekedja.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Någon som vet nåt om Sveningsson? Petad eller skadad? Har inte hört ett knyst.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Intressant vecka som kommer. Ska det komma nyförvärv så är det väl nu det ska presenteras 🙏
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
KB65: Måste vinna idag. Vinner vi är vi bara en poäng bakom Tingsryd. Inte helt omöjligt att komma på hemmaplans fördel i Play In. Men då måste kampmoralen visas i resterande matcher..
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta:
Vi har ju slagit löven x2 och tagit poäng av Timrå. Då behövs inga nyförvärv alls.

Om de nu dragit ner från 1c, 1fwd + 1back
Till 1fwd + 1back så förvånar det mig inte alls om de kommer fram till att vi inte behöver någon alls nu.
Eller kanske bara 1 fwd.

Sen snacket om att spelarna bara tänder till vid derbyn kan vi lasta spelarna till viss del, men mestadels tränarstaben.
Det är knappast så att vi fått alla slökusar, utan det handlar om att trigga motivation och få spelarna att trigga varandra osv. Förstår att spelarna kan hänga läpp efter en sådan här säsong och då ska ledningen ingjuta hunger o passion. Vars är "vi mot världen"...
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta:

Kan ju vara så att man chansar och väntar in deadline 15/2, för att minska kostnader så mycket som möjligt. Skiljer ju en halv månadslön om man värvar idag kontra 15/2.

Men det är verkligen farligt spel att avvakta.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Så kan det vara men de borde presenteras kommande vecka för första speldatum släpar alltid efter, men ju längre väntan är så blir det som ett chickenrace i slutänden. Kan nu bara laget ta sig i kragen och prestera som man tydligen kan så lyfter vi och jag tror att t ex TIK och Löven vill inte möta oss i ngt kval
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Kanske en plats med Jellvert och Sylwander där de förekommer mer gnugg än lir skulle vara någonting som får igång honom. Gillar Svenningson men han har verkligen inte fått det att lossna.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Zup: Hållet med,skulle vara intressant och se han i en sån kedja då jag tycker det han gjort bra hittills är just forechecking och intensivt fysiskt spel. Om man plockar in nyförvärv bör det vara han man flyttar på.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
ja som sagt, vinst idag samtidigt som ssk vinner så tror jag hoppet tänds. förlust så tror jag det sista hoppet släcks. viktig match :)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
MorganaLefaey:

Jag tycker motivation är fel egenskap att använda som förklaring till varför vi höjer oss i derbymatcher och mot starka lag.

Förutsätter att alla spelare på denna nivå är motiverade att spela match och motiverade att vinna.

Skulle hellre säga att det främst handlar om ödmjukhet och disciplin samt taktiska direktiv. I dessa matcher vågar vi offra puckinnehav för att ligga på rätt sida och vara täta i mittzon, vi chansar mindre i forecheck och går bara när vi har läge. Vi tycker det är ok att bara chippa ut eller slå icing för att lätta på trycket. I matcher mot sämre lag så är det som att vi tycker att vi är lite för fina och bra för att stänga mittzon och våga chippa ut i sekvenser av matchen där det behövs, vi ska alltid vara kreativa och puckförande hur än matchbilden ser ut. Sedan om det beror på spelarnas mentala inställning eller coach direktiv är svårt att säga, men bevisligen kan man ju spela detta spel om man vill.

Skrev detta redan förra året under Björn, att den största nackdelen då var att man vägrar modifiera spelet beroende på lag man möter och matchbild. När vi mötte Västervik, VH, Tingsryd som bara spelade defensiv och väntade på våra misstag så försökte vi bara bli mer och mer offensiv med resultat att vi åkte på kontringar och släppte in enkla mål. Här måste man våga spela destruktivt själv i vissa situationer och sekvenser i matcher, en match följer ju aldrig samma mönster hela matchen utan lagen brukar ha bra perioder och sämre perioder när man får tryck mot sig. De lag som lyckas minimera insläppta mål i sina sämre perioder är de som kommer ligga i toppen, då kan det krävas sarg ut eller en icing för att lätta på trycket.

Tror det var därför löven t.ex var stabilare under Fagervall trots sämre lag på pappret, han som defensiv coach lät spelarna lösa vissa sekvenser med enkelt spel när det behövdes, wallson känns mer som att man alltid ska äga puck och vara konstruktiv med reslutatet att i matcjer där allt inte fungerar eller i sekvenser av matchen så ser det slarvigt och lojt ut. Tycker även Freddan i Timrå lyckas bra med dessa avvägningar och det är en anledning att dom är överlägsna i år, man spelar inte offensivt hela matcherna ut kan spela enkelt när det behövs, sarg ut, noga vid linjerna och ner med puckar djupt, men när man väl har momentum så går man stenhårt framåt och får utdelning.

Så detta tycker jag ledarna måste trycka på nu, spela mer presigelöst, vi kan förlora skotten och puckinnehav bara vi minimerar insläppta mål när motståndarna har en bra sekvens i matchen. Detta gäller även mot sämre lag där vi förväntas föra spelet.

Tycker piva är inne på detta i intervjun och jag gillar det jag hör där, idag är en bra chans att börja visa detta mot Tingsryd. Har inget emot att vi finner stolthet i defensiven och det enkla spelet och sedan när vi får momentum så går vi stenhårt framåt eller att vi litar på vårt giftiga PP.

Detta tycker jag är en stor skillnad mellan lag för toppen och lag för botten. Per måste få in detta mindset hos spelarna och ge feedback när man faktiskt spelar enkelt och destruktivt i rätt lägen av matchen. Att vara ett offensivt och puckförande lag är inte en motsägelse mot att spela smart och defensivt i vissa lägen av matchen.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Jag har aldrig fattat varför vi skall åka bakom målet och jaga fram dem när dom tar burskydd.

Imget lag gör det i SHL . Där stannar dom framför målet och väntar fram dem. I stället för offra en gubbe direkt bakom målet?

Det var BH som började med det?
Eller var det nya styrelsen som äger speliden? 🤔
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Silly:

Jag kan förså om man gör detta i vissa situationer, säg att motståndarna är i byte, då kan det vara smart att stressa fram backen innan de hinner få in alla och organisera sig, samt att ge motståndarna en känsla av att det inte alltid går att ställa sig i burskydd för att få lugn och ro.

Men detta är ju inget man vill se i varje sekvens eller i BP som vi höll på med under Björn.

Men vid rätt situation kan det vara ett smart drag, dock ska det ju inte vara default spelet.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Jag vill att vi spelar smartare som du skriver. Skitsamma om vi tvingas chippa ut pucken ibland istället för att spela fast oss.
Två andra punkter som är viktiga tycker jag är aggressivitet i egen zon och att inte ramla ned i knä på egen målvakt. Det är liksom grunden i normal hockey. Typ som att om man sätter press går första personen på kropp och den andra tar pucken. Eller att man börjar med att sortera de motståndare som är närmast mål för att sedan titta utåt.

En sak som stör mig med Modo i hemjobbet är att det verkar som att alla fem ska ned till egen målvakt innan man kan gå ut och ta sin markering. Visst är det viktigt att markera framför eget mål i första hand, men vi missar ofta deras backar eller center som släpande kommer i lite i efterhand, för då står vi som sagt med fem spelare i knä på egen målvakt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Silly: Det är mycket effektivt om man tajmar det rätt. Tex om motspelarna är på väg hemåt och inte hinner komma rätt i bågarna. Då kan man tvinga fram pass så att anfallet stannar upp eller att dom tvingas anfalla med få spelare och långt lag. Men det gäller då att resten av laget är med på det och ligger tätt på dom som ligger längst upp och att man har en andra fw som sätter understöds press.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Svenningsson petad och Corrado skadad. Oscar Nordin och Styf kommer in i laget jämfört med senast.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Zup: trist för oss så fort vi får tillbaka skadade spelare får vi nya skador, truppen är alldeles för liten
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Zup:



Sjukt tråkigt med Corrado, han behövs verkligen. Men ser jag rätt att Wallinder tar hans plats bredvid Boivin. Det backparen kan gå från stabilt till kaos, varför inte spela en mer defensiv back som Enström, Dahlroth eller Brendan med Boivin?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Heyerdal: Ifjol hade vi också väldigt jobbigt med skador i slutet av säsongen. Toby och Tommy var skadade. Samma sak med flera spelare i omgångar. Vi fick låna in Pettersson från Kalix. Vi tog in Belov osv.
Jag tycker dock att vi haft bredare backsida i vinter, men att vi haft ännu fler skador. Båda toppbackarna utanför spel just nu är riktigt kostsamt:(
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Ja, Boivin och Dalroth skulle väl vara riktigt bra? Kanske bra för Dalroth att känna att han inte behöver slå svåra pass, utan kan lägga hela det ansvaret på Boivin. Jag tror att Dalroth skulle må jättebra av att slippa vara konstruktiv.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
det kommer nog bli förlust idag, backsidan idag är så nära katastrof det går att komma tyvärr.... ni får gärna håna mig om 2,5 timme om jag har fel, det bjuder jag så gärna på i så fall :)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
BobbyG: känner likadant Taif kontrar ut oss idag
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
BobbyG: Jag tycker att den är good enough för att vi ska kunna vinna om vi spelar efter våra resurser och har lärt oss sedan Löven-matchen. Det handlar om att spela efter Pivas justeringar och jobba hårt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Zup: Är du säker på att Svenningsson är petad och inte skadad? Då väljer man alltså Nordin och Strömgren över han.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
J F K:
Dansken får göra hattrick till minne av Hattnytts ägare.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Djuunaz: varför har vi inte full trupp på hemmaplan, Styf o Arvidsson finns ju?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Heyerdal: Vad gör Sylle där? För dåligt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Dynga
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Man åker på en skridsko och lyckad knappt med en passning. 1-0 Tingsryd! Syns tydligt att man i te tänkt vinna denna matchen
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
modomille: Fem man i knät på Peters och alla glömmer markering.
Övertygande
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
jonsson: loj och slarvig början. Sätter knappt en pass och där kom målet.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
modomille: Det är inte Sylles fel. Det är det korkade spelsystemet där vi inte ska markera deras backar, utan packa ihop oss framför eget mål. Sdär har vi spelat precis hela vintern med få undantag.

Det är inte spelarnas fel att de gör som tränarna säger.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
modomille: Usch vad vi ger bort pucken i mittzon.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Steken84: Vilken fladderpuck av Wallinder haha, 1-1.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
modomille:

Den tackar vi för
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Steken84: Tingsryd har varit fullständigt utspelade, detta var ju första och enda gången på första 5 minuterna som man öht hade pucken i närheten av Modos mål, sen är det rent uselt markeringsspel men om du tycker Modo åker på en grilla så har inte Tingsryd på sig sina ens!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
modomille: haha sikket turmål men skönt och välbehövligt
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
modomille: Hedman höstlöv
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
J F K: Fast där så stirrar Sylle puck nå jävulst och markerar inte Tingsryd forwarden.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Dom får komma väldigt nära Peters vid avslut
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
J F K: Ja, undra om det går att låna Pettersson till dess att Viklund fått spelat några matcher?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
M Horava: Känns inte alls som Modo är lika koncentrerade idag. Kan bli poängtapp..
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Gusse: kan de inte hänga in några löven och tik-flaggor så de tänder till?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Ja, Dahlroth med Bojvan känns ju som en bättre kompromiss. Dahlroth har haft rätt mycket istid det senaste har jag för mig. Så det passar väl bra att de kör.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Gusse:

Nä, Lövenspelet är inte med hittills
Kommentera

« · 2137425