1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479893 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Tingsryd 2021-01-31

2138598 · » Till forumet


Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Hank: Vet inte om han såldes eller ej, men han hade inte varit avgörande för vår insats denna säsong. vi hade fått några 'enkla' mål såklart, men ännu fler onödiga utvisningar. Alltid lätt att glorifiera utsocknes när det går tungt
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
puffe: Menar du att man inte skulle sålt Björklund förrän Björnen var i Leksand?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Jodå, Karlskoga gör det bra år efter år, så ingen slump alls. , Men går vi inte över ån efter vatten är blir det gnäll över det. Vem skulle tränat oss om vi inte gått över ån? Skägget?
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
KB65: Håller helt med. Hellkvist var MODOs plan, kanske för mycket MODOs plan med facit i hand. Han har inte direkt stannat länge någon annanstans så det känns lite som att satsa långsiktigt på Mourinho. Han kommer in och ändrar mentaliteten och stannar två år sedan sticker han.

Sedan har jag alltid ogillar Hellkvist då jag tycker han känns jävligt dryg och arrogant. Sådant jag iofs hade gillat i min egna coach till viss del.. lite hyckligt kanske
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Också intressant att från säsong 16/17 och framåt har ekonomin blivit starkare och starkare, en buffert har byggts upp och den sköts numer exemplariskt av Widebro. Men sportsliga delen fortsätter underprestera år efter år. Rätt tydligt var det behöver göras förändringar.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
JoseGonzales: Jag skulle säga att det fortfarande största problemet är att man hade en långsiktig plan och struktur som lutade extremt starkt mot Björn Hellkvists existens i föreningen. Hela hans grej är att han kommer in och ändrar en kultur i föreningar och han fick nog enormt med utrymme för att göra detta hos oss.

Vi planerade en framtid och byggde ett hushåll tillsammans med Björn och vi har fortfarande inte återhämtat oss efter att ha hittat honom ned på knä framför en byxlös Tjomme. Att vi envisades med att spela Hellkvists idiot-hockey utan honom själv i båset var egentligen den första av flera varningsflaggor kring att föreningen inte visste hur man skulle hantera och gå vidare från situationen.

Samtidigt tycker jag ändå det är svårt att fullt klandra MoDo för att de blev handlingsförlamade efter att åsnebrottaren bröt ett 3-årskontrakt där bläcket knappt hunnit torka.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
digitalbath: Jä... dravvelsnack. Håller med BadBrett att använda sådana floskler då vet man att personen inte har en jä... aning om vad det handlar om eller bara helt enkelt försöker överleva attacken.
För att citera Modo så har väl dom varit i en process efter senaste guldet ( hoppas att det inte var det sista). Nä, nu jä... får det hända ngt, morgondagens match ger väl en fingervisning vad det hela lutar åt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Saleva:

Fast om du läser texten så framgår det att Glader är den som driver arbetet med att identifiera tränare (shortlist) och sköta kontakter och förhandla med agenterna. Men det är styrelsen som har det slutgiltiga ordet gällande ifall man går vidare med rekryteringen och ger "go" eller "no go" till detta. Så jag ser faktiskt inte en sådan stor motsättning i det dom säger utan det är snarare ett missförstånd i kommunikation och tolkning. Eftersom föreningen vill äga spelsättet så är det ju naturligt att styrelsen tar slutgiltigt beslut. I fallet Ville har då samtliga misslyckats, Glader som hittade honom och satte honom på en short list och valde att presentera denna kandidat som huvudvalet för styrelsen före andra kandidater, sedan styrelsen som kanske inte ifrågasatt och kritisk granskade värvningen eller värderade övriga kandidater innan de godkände värvningen av ville.

Men är Fredrik Glader med i rekryteringen av tränare? Så uppfattade inte jag Johan Widebro, han har sagt att det är styrelsens uppgift att rekrytera tränare.

– Sporten jobbar med daglig basis med spelare och tränare och det skulle vara svårt om en vd och sportchef inte fick göra sitt arbete, det ingår i deras arbetsuppgifter.

– Men styrelsen säger ja eller nej när det handlar om de positioner Johan pratade om, och då pratade han om huvudtränare, sportchef och vd.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Bad_Brett: Absolut. Du har endast nytta av processer om du har någon som kan samla in data och faktiskt skapa en process som leder till någonting. Att prata om en process när man som i MODOs fall är inne på den tredje tränarlösningen den här säsongen som inte fungerat blir lite sådär, då kanske man behöver se över det som skapar processen som ska utveckla arbetet..
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
BobbyG: obs nedanstående statistik är i spel fem-fem, vi är nog inte bättre i special teams hehe
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
digitalbath: ja och inte kritisera för då skriver jon på allehanda en krönika ironiskt om att alla ska avgå :)

vi har näst sämst cf% i hela serien, vi har pdo på 101 så vi överpresterar till och med lite där och vi har -168 i skottskillnad över hela säsongen men vi ska inte vara kortsiktiga
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Pierre Hedin: Det är lätt att vara kortsiktig och bara titta tillbaka på sista matchen. Det gäller att hitta nytt mod, våga vinna matcher, våga ta sig an utmaningar och inte se bakåt. Där är vi i dag.

Vi ska alltså varken titta bakåt eller på vår senaste match. Vi ska bara titta framåt och låtsas som att allt är frid och fröjd trots att vi repeterar samma sjuka gameplan och misstag om och om igen. Känns tryggt. Snart lossnar det.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
JoseGonzales: Tyvärr har du nog rätt. Processer kan fungera, men då krävs det mer än "Låt oss göra lite inventeringar och omvärldsanalyser, så tar vi ett avstämningsmöte om två veckor".

En rimlig process vore till exempel att låta alla nyförvärv genomgå ordentliga läkarkontroller så att vi kan sluta köpa trasiga spelare.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
JoseGonzales:
En majoritet av våra säsonger i allsvenskan har vi kämpar för att undvika kval NERÅT, det säger allt.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Bad_Brett: Världen går mot mer processorienterade organisationer så tror detta skitsnack är här för att stanna. Att svara att det är en process är att skjuta problemet på framtiden..

Sedan finns det såklart en sanning i att det är en process att bygga laget, men det är första månaden av säsongen som är till för det.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
BobbyG: En sak jag har lärt mig är att folk som pratar om "processor" har noll koll. Numera är det ett nyckelord jag aktivt kikar efter för att bedöma en persons trovärdighet.

Om man ställer en rak fråga till någon i stil med "Tänker ni rekrytera?" och man får ett svar som lyder "Vi är inne i en process för att utveckla verksamheten. Vi är medvetna om att supportrarna är otåliga, men detta måste få ta sin tid så att det säkert blir rätt", då vet jag att personen bara vill skjuta ansvaret ifrån sig. Processen att hitta en ersättare till Frank slutade med en kommunikationsansvarig som inte kan skriva korrekt svenska och inte tycks kunna grundläggande ishockeyterminologi.

Jag är så evinnerligt trött på process-snacket. Tidigare har jag tänkt på processer ungefär som Henry Fords löpande band, men idag är det en kvasidisciplin för människor som saknar reell kompetens, alternativt tycker det är pinsamt att svara "Det är panik och vi har ingen koll på läget".
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Saleva: jag skrev igår att det antytts att widebro och glader håller varandra bakom ryggen, kanske skulle detta kunna vara ett exempel på det jag vet inte :)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Tycker tyvärr av att läsa era åsikter om MODO och ledning etc att ni verkar låta mer och mer som hur löven sköttes före Kenttä kom in. Allting låter bra men sedan när det blir lite svajigt så finns det ingenting alls att greppa tag i. Spelare värvas istället för att man värvar ett lag, man har en sportchef som inte verkar ha riktig koll på allting. En ledning som inte verkar ha kompetensen som krävs, i lövens fall var det en styrelse som trodde pengar växte på träd och i ett fall verkar det saknas kompetens inom hockeyn..
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Robin Ztorken L: Nästan åren efter SM Guldet skulle dom ha vaknat upp !! Redan då började resan nedåt !

Titta på en klubb som SAIK t ex , jäklar vad dom måste göra mycket rätt i den föreningen ändå !
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
BobbyG:
Varför står Videbro i cmore och säger att det är styrelsen som rekryterar tränare när det i själva verket är Glader, vilket framgår i Pierreintervjun?..
Det innebär ju att Glader visst var med och rekryterade Nieminen, som vi ju förstått hela tiden..
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Robin Ztorken L:
😂😂
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
KB65: Den kortsiktiga vinsten är att nuvarande styrelse inte kan anställa nästa tränare, men det är klart att inget kan ske innan ett årsmöte ändå. tyvärr är vi fast :)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
BobbyG: Att byta styrelse mitt under säsongen känns ganska menlöst. Vad är den kortsiktiga vinsten i det?
Det drastiska som måste ske är annat ledarskap i båset och förstärkning av spelartruppen.
Allt annat kan vänta till efter säsongen är slut.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Den totala paniken borde ha infunnit sig för ca 10 omgångar sedan, kanske ännu längre tillbaka.
Inte många godkända prestationer vi stått för sedan dess.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
BobbyG: Ja, inte känns det som att han är särskilt engagerad i sitt styrelsearbete i alla fall. Han är ju den med klart mest sportslig kompetens i styrelsen, så nog blir man orolig.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Robin Ztorken L:
Vi vinner än så länge lagom mkt för att den totala paniken skall infinna sig.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
J F K: tragisk intervju med pierre, han säger verkligen ingenting. jag står på mig. byt ut styrelsen innan det är för sent
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Robin Ztorken L: Jag har försökt vara optimistisk men ingenting förvånar mig längre..
Glader kanske gör ett inspel i den obefintliga modochannel och säger att vi är i en process
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Robin Ztorken L: Huvuden i form av tränare borde redan ha rullat. Det är anmärkningsvärt att man inte tagit in en ny huvudtränare med tanke på hur det sett ut och att det inte ens finns tillstymmelse till förbättring. Läser man Pierre i dagens sagoblad så säger man att man jobbar stenhårt för att lösa problemen, men för mig - och säkert väldigt många andra - är lösningen väldigt enkel. Ta in en person som kan få till ett försvarsspel. Gärna med en massa positiv energi också.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta: Rent hypotetisk fråga, vad tror ni kommer ske om vi gör ett par/tre lika urusla insatser som mot Tingsryd och de 15 matcherna innan det???


Måste inte huvuden börja rulla då, eller kommer det bara tugga vidare på inslagen bana??
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Rytter: Och enligt Pelle var det svårt att få prata med Glader för han pratade bara i telefon. Det tolkar jag positivt, då känns det som han är aktiv.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov:

Corrado missar mora matchen, men kanske tillbaka i helgen. Ohlsson är nog med då han tränade idag. Viktigt att få tillbaka ohlsson tycker han passar med aagaard och rockwood.

Svenningsson också på is tillsammans med Viklund, dock klev Viklund av när riktiga träningen började.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
digitalbath: Då kan det säkert bli en ändring på svensk hockey ,
Nästa säsong bör det bli en annan spelarmarknad ..desperata på nytt jobb så att säga .
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
digitalbath:
Oskarshamn är fantastiskt, gillade även Karlskrona. Jag tror det är det sämsta året att åka ut och bästa året att gå upp.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Clay.2: Kubbarna i botten har väl full panik eftersom ett lag kommer att ramla ur. Det är som alltid det egna behovet som styr agendan. Helheten och en hållbar liga kan man värna om lite högre upp i tabellen. Däremot fortsätter Leksand att sända ut skeva signaler. Se bara på deras kommunikation baserat på tabelläge. Kvalposition = Stäng ligorna, ingen nedflyttning! Slutspel = Vi måste fortsätta spela, ingen mår bra av att stänga ner verksamheterna. Sedan har de även mage att värva in dyra pjäser trots stabil tabellposition. Deras karma lär ju vara dränerad vid det här laget.

Baksmällan för det lag som åker ur blir intressant att följa. Själv hoppas jag nästan på att något etablerat lag åker ur bara för att se konsekvenserna (SHL förtjänar dessutom skönhetsfläckar som Oskarshamn i ligan)
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta: Helt klart det måste synas i nästa säsongens ekonomi , kan inte gå obemärkt förbi .
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Knafus: Intressant att se boksluten för vissa SHL lag när det sammanfattas efter säsongen. De handlar värre än när frun går loss på GK:s i Ullared
Men Modo håller i plånboken, klokt eller inte, ja det får vi se.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
mikenomad: Håller med om Gagnon. Men ni och Löven BÖR ha dyrare trupp än oss, något annat är otänkbart i mina ögon.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta: Den där klubben skäms inte för något!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Foppatofflan: glader överraskar väl oss med två skadade snålvärvningar ingen någonsin hört talas om. Det andra alternativet är nog ännu en Styf i tolvårsåldern vi får in som ska stärka upp inför topp6. Fan vad man skäms
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta: Exakt! Tänker på sportjournalister och sportchefer som i höstas ”rasade” över att plastligan borde stängas för nedflyttning eftersom hälften kommer gå i konkurs och det finns tecken på att många allsvenska lag inte klarar sig fram till jul. Man hör inte så mycket om det nu. Mer snack om att HV värvar 4 nya liksom Linköping, Leksand, Oskarshamn, Malmö osv.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
AddMan: kan bara hålla med Nomaden, allt rullar på! En grå vardag helt enkelt!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Sven Tuta:
Ep-scouting rätt så enkelt när man aldrig behöver stänga affären. Denna idé fick jag när jag kollade upp Broc Little.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
AddMan: Ingen orsak. Nåt ska man ju göra i väntan på slutspelet och jag kan ärligt säga att just nu engagerar Modo mer än vårt självspelande piano. Åtminstone mellan matcherna. Men snart börjar vårt ras och då har man inte tid med grannen längre så njut medan det varar
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Leksand har tydligen sålt några gatustenar igen, dyr värvning på g. Sen lär vi få höra snyftvalsen från de och andra SHL lag om hur hårt ansträngd deras ekonomi är.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
Tarasov: Du hittar potentiella spelare hela tiden😂Kan inte du ersätta Glader för där händer det ingenting.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
mikenomad: Jag tycker det är beundransvärt och otroligt gulligt varje gång en Timråit är inne här och visar ett brinnande intresse för Världens Finaste Klubb !
Allt fokus skiner på oss.

Helt obeskrivligt vackert 😘

Tack ska ni ha
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
mikenomad: tänker på Hedberg, som enligt egen utsaga var skadad redan när han kom!
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
mikenomad:
Hittar en potentiell murbräcka.
Kommentera

Sv: Modo - Tingsryd 2021-01-31
J F K: Gagnon var en obegriplig värvning, en överårig transantlant som redan megafloppat. Sluta göm dig bakom Styfs oerfarenhet Glader utan träd fram och erkänn att du värvat ihop ett gäng rätt klappkassa spelare för HA:s största budget
Kommentera

2138598 · »