1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474692 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Tingsryd 2021-12-01

2262235 · » Till forumet


Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
J F K: Har kollat in i saken och mycket riktigt vann inte Sundsvall en enda match under SCA-cupen 2006. MoDo deltog inte ens 2006.

Sedan är det fortfarande som jag skrev även i HVs fall. Vinster staplade på varandra under försäsongen väger inte tungt.

Men att förlora mot ett Hockeyettan-lag i en cup som både agerar genrep och spelar roll är indikerande. 2015-09-16, alltså tolv dagar efter, går MoDo på pumpen mot Örebro sedan fortsätter säsongen i den riktningen.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
J F K: Vi får se upp med Marcus Eriksson ikväll
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Spock: Jag påstår att MoDo inte vann. MoDo har inte vunnit DM alla år heller. Nu har vi hatt ett handikapp-system, men ändå.

Att prata om försäsongen som indikerade är faktiskt bara löjligt. Fråga HV ifjol..
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
MorganaLefaey: 2015 borde MoDo ha vunnit om de så vilade halva laget, så mycket klasskillnad borde det ha varit. Tyvärr var det inte så som var fallet.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
J F K:
Om jag förstår dig rätt, så påstår du att MoDo förlorade mot IF Sundsvall Hockey i SCA-Cupen 2006?

Jag minns det som att IF Sundsvall Hockey inte vann en enda match i SCA-cupen 2006, inte år 2007 heller - vilket i och för sig är lite irrelevant med tanke på att det inte är säsongen du nämnde.

Sedan ska en också minnas att IF Sundsvall Hockey var ett lag som platsade i HockeyAllsvenskan åren 2006 och 2007. De var långt ifrån toppen men inte alls ett Hockeyettan-lag, som de var när de slog MoDo i SCA-cupen 2015.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
J F K: inte för att va oförskämd o bryta in.
När det gäller sundsvall o sca cupen så ska vi alltid ta den matchen med en nypa salt.
Modo brukar väl alltid dessutom vila typ 1,5 formation framåt samt 2-3 backar.
Så just den matchen är väl den som absolut skriker försäsong är försäsong är försäsong.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Spock: Nej, jag tycker inte att vi kan dra sådana slutsatser. När MoDo vann SM-guld 2007 (som du kanske minns) vann vi inte heller mot Sundsvall i cupen. Vi vann bara en enda försäsongsmatch den gången och det var den avslutande mot Luleå.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Ogie Ogilthorpe:
"
Vissa spelare låg på en nivå som inte var acceptabel i kvalet, de var redan nån annanstans både kontraktsmässigt och mentalt.
"

För att ännu en gång uttala mig om den där säsongen 2015/2016.
Spelarna i MoDo låg på en nivå som inte var acceptabel redan i SCA-cupen, de var redan nån annanstans både kontraktsmässigt och mentalt.

04.09.2015
Förlust med 2 - 1 mot
IF Sundsvall Hockey.

Vi skulle kunna dra upp att Sundsvall minsann bara låg en division under och att det inte är så stor skillnad på HA och SHL. Men det vore endast att försöka greppa efter halmstrån.
Sundsvall kom toksist den säsongen med - 70 i målskillnad. De var ett Hockeyettan-lag som var på sightseeing i en högre serie.

Ett lag i SHL ska inte förlora mot ett Hockeyettan-lag. I synnerhet inte i försäsongens sluttamp, i en cup som lagen faktiskt bryr sig om.
Laget bör åtminstone ha så pass mycket individuell skicklighet att man ändå troklar sig till en seger.

Vi skriver ofta att försäsong är försäsong är försäsong. Det gäller när det blir många segrar och ser enkelt ut. Men när man förlorar mot ett Hockeyettan-lag och ärligt talat inte ser bättre ut än motståndet. Då ljuder "hesa Fredrik".
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Nucky: Tycker nog att det vi saknade mest var en målis iof. Reideborn kunde inte fånga en badboll den säsongen, och det gäller oavsett hur dåligt man anser att försvarsspelet var.

Hade man fått målismiljonen från sedinarna hade det kanske sett annorlunda ut idag...
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Ogie Ogilthorpe: Håller med dig angående Peter Öberg. Det var hans spelartyp vi saknade. Ang det JFK skrev, så kan det ibland vara, men under de år vi kvalade neråt tycker jag det tydligt syntes vilka som bar laget. Susse-Skröder städade bort V.H och SSK medan värvade stjärnor likt Nagy(som var GRYM i serien) och Bartecko var fullständigt osynliga i kvalet.
Å andra sidan var Filppula och Thomas riktigt bra mot Leksand.. handlar till syvende och sist om karaktären på spelaren.

Kan f.ö rekommendera hockeypuls med Skröder, där framgår det väldigt tydligt hur viktig klubben och kvalet var för honom, och vilken jävulsk påfrestning det kan vara mentalt.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Robin Ztorken L: ja vi har både tagit tur och gett bort den.
Sena förändringar i våra matcher:
För:
59.54 3-4 O.Pettersson Almtuna- MoDo
59.50 3-3 Bernhardt MoDo - Troja
Emot:
59.35 2-3 Vesel MoDo - HV
57.34 1-1 Jellvert MoDo - BIK

Men man kan stjäla matcher på annat vis också.
Och där känns det som att vi ligger ganska bra till.
Men som vissa säger: tur förtjänar man
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Monno: Fast våran 'tur' stavas Karlin. Nåt sånt har inte andra lag :)
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Gavelo: Ja, till och med Tommy Samuelsson sade ju det, att man vunnit mer än man förtjänat.
Det är nog ett topplag signum.
Vi har också snott en del på mållinjen, positivt nog, det är poäng man inte ska be om ursäkt för utan bara njuta av.🙂
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Gavelo: Vi har nog haft lite flyt vi också :D

OPs avgörande med 6sek kvar kändes väl som en liten gnutta tur t.ex.

Brukar ju vara så att bra lag har "tur". Tur är ju sällan helt och hållet en slump.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Gavelo: En parameter till. ALLT förutom att dom vinner säsongens sista match är ett totalt fiasko. Kul att bära med sej?
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
M Horava: Man ska ju komma ihåg att Hv vunnit extremt många matcher (3p) där man avgjort i slutminuterna, väldigt mycket har studsat deras väg och dom har nog tagit lite fler poäng än vad dom förtjänat, nu har väl den ”turen” jämnat ut sig och då kommer förlusterna eller poängtappen lite oftare än tidigare.

Sen har dom väl några nyckelspelare skadad som gör dom betydligt sämre.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Hakning-Henrik: Vad har hänt med honom? Färre mål och mer passningspoäng ju äldre han blivit. Vill han inte in i slottet längre? Han kanske hade mått
suveränt att komma till HA och se hur Aagaard jobbar.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Gavelo: håller med. Klockren snubbe att ha med när det börjar närma sig avgörande matcher. Han tänder nog till lite extra redan när de möter Löven och MoDo skulle jag gissa.
..men det ÄR komiskt att de förlorar när han ansluter.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
tycker verkligen inte +/- är en bra statistik men tyckte detta var lite kul, modigs och sam är +5 medan woods är -3, lite kul när dom spelar med varandra nästan hela tiden :)
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
J F K: Man orkar ju inte tänka på nedflyttningen, för djupa sår rivs upp. Men en stark ledare i båset hade varit önskvärd då. Men det har vi ju nu, så nästa gång vi får kriga om en SHL-biljett är vi nog mentalt förberedda på det mesta.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Ogie Ogilthorpe: Det är väl där det begreppet "vinnarskalle" spelar in. Det mentala blir kopiöst viktigt och det är mycket möjligt att Peter Öberg var en väldigt stark ledare.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
KRB: Finns MoDoiter överallt, så ensam är man aldrig. MoDo Småland lär väl dyka upp åtminstone
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
J F K: Kanske. Det är tve-eggat. Victor Olofsson var vår bäste spelare i kvalet och med mest hjärta. Noah Welch gömde sig överallt det gick. Bevisar väl både tesen om ungdom och den om hjärta...

Men den säsongen, när väl Peter gick ner, så saknades det nåt. Vissa spelare låg på en nivå som inte var acceptabel i kvalet, de var redan nån annanstans både kontraktsmässigt och mentalt. En kulturbärare kan sätta standard, jag uppfattade det som att standarden sjönk när Peter försvann. Rätt eller fel uppfattat.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
J F K: Här är en spelare som vi borde värva i februari. Bara för gamla tiders skull :)

www.eliteprospects.com/player/7627/kristian-kuusela
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Ogie Ogilthorpe: Det där är också tveeggat. En spelare som Peter Öberg kan man lita på gör sitt allra bästa, men det kan bli som Skröder som snarast hämmades av all press som kom. Det kan vara lättare för en "extern" spelare att släppa loss.
Lite samma sak med juniorer respektive rutinera. Ibland kan juniorer bara köra, utan tänka på konsekvensen. En rutinerad kanske har varit med och vet vad som krävs, men även där kan tankar kring hur jobbigt det det skulle vara att förlora.

Kort sagt. Jag är inte övertygad om att det alltid till fördel att vara en spelare som varit med i klubben i massor av år och sitter på rutin.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Gavelo: Säger fortfarande att vi aldrig åkt ur om Peter Ö hade varit fit for fight.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
M Horava: Martin tillför hjärta för klubben vilket aldrig skall underskattas.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Tarasov: ..å Martin Thörnberg in. Har han vunnit en match sen han kom in? Han måste ju känna vilket förfall HV är i, haha!
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
KB65: Misstänker att HV inte sparkade folk från off-ice tränarsidan heller. Om de tränade så hårt förra året, så hjälpte det inte ett skit mentalt tänker jag.

Och som alla vet är kvalitét viktigare än kvantitet. Det måste inte vara så att de som tränat mest är de som är bäst tränade.

Vi har väl generellt varit väldigt bra i sista perioderna känns det som. Där handlar det såklart också om hur hårt man matchat fram till dess.

Jag tycker helt enkelt att man ska ta det där med en stor nypa salt.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Smurfen: håller med karlin🤣 igår var de faktiskt bra🥳
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Smurfen: Man kan inte annat än att älska Karlin 😂
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
KB65:
Har börjat spela två badmintonmatcher per vecka ALLTID nertränad!!!
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Hakning-Henrik: Alla lag kör något sorts periodiserat träningsupplägg. Det är ingen ursäkt.

Det här argument är en klassiker här uppe i Umeå så fort det gått lite dåligt. Ändå sjukt att vara nedtränad i typ 20 år.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
M Horava: Haha har vi hört den förr?
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
M Horava:
Filip Forsberg och Önerud skadade, gör rätt så mkt.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Monno: Det känns lite som att HV är inne i en hård träningsperiod för att kunna bli bättre när det väl gäller något igen. HV tränar nog mest av alla lagen i HA. Enligt Sanny Lindström i poden Sanny och Svensson kör HV en regelrätt träning istället för matchvärmning VARJE matchdag. Det kan förklara varför de ibland vaknar lite sent i matcherna.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Icing-Ove:
Tingsryd höll samma kvalitet som förra gången vi gjorde däremot 6 mål, stor förbättring sen förra gången!
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Jag ska ner och se bortamatchen mot Troja/Ljungby på onsdag. Jag ringde deras kansli och de berättade att det går att köpa biljetter (bortastå) på plats.
Kanslisten nämnde något i storleksordningen med att ”du kan bli den ensamme bortasupporten på onsdag”,
Vilka kommer med?! :)
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Ha ha ha Karlins kommentar efter matchen!!
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
puffe: Min moster, är vi enäggstvillingar?=
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
puffe: Min faster bodde på Bondsjöhöjden i en vit tegelvilla.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Icing-Ove: Är vi på Bondsjöhöjden så är jag med
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Icing-Ove: Äsch jag skickade fel länk.. den ska vi använda när vi river plywood.
Nu firar vi framfarten!
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Gäsp: Tänk att vi vann mot Tingsryd med ett hängigt gäng. Bådar gott...
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Icing-Ove: Fixar lite musik från härnösand jag. Brutalt enmansprojekt!
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Icing-Ove: Jag kan jobba hemmifrån och vara Diskjockey Jag lovar att ha munskydd och plasthandskar 😁😁😁🤙

m.youtube.com/watch?v=cV4iRYxNI44
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
puffe: Ordnar du musiken?
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Icing-Ove: Den festen vill jag inte missa
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
Vino: Det är lugnt! Mannberg är bra. Ingen kommer att behöva bära mask på förfesten hemma hos mig när vi går upp i vår.
Kommentera

Sv: MoDo - Tingsryd 2021-12-01
{timragogogo}: Liten och kränkt timråit. Håll koll på era knappt 3000 i plywoodlådan du. PS. Glöm inte era skulder för guds skull. DS.
Kommentera

2262235 · »