1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480331 inlägg · 4078 ämnen

Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27

2456741 · » Till forumet


Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Nucky: Vart har jag uttryckt att jag är förbannad för att coachen inte tycker som jag???
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Bad_Brett: det handlar ju inte om att folk är "gnälliga" utan spyr ur sig onyanserad galla när modo inte längre går som tåget. Stor skillnad.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Heyerdal: En helt annan pondus med dem på isen.

Hela laget har faktiskt gjort en riktigt bra tredjeperiod, riktigt bra tryck större delen men pucken vill sig inte in.

Nu drog man dock på sig en utvisning och direkt 6-3 i baken.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
KB65: Theo o Norén spelar ser jag, Theo två ass o Norén ett
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Nucky: 5-3 nu för J20.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Esox: Ser HV-Luleå 0-3, Känns som om det blir HV-MIF i kval, det vore ju kanske inte det bästa om HV ramlar ur igen ifall vi inte lyckas gå upp förstås. De lär pumpa in pengar igen som förra året. 😴 Samtidigt kanske Sam återvänder då om vi har tur.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Tarasov: happ..
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Tarasov: Jo, exakt. Ganska säker på att överåriga ej får spela i slutspel eller kval. Dispens kan man få under grundserien.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
J F K: Ditt första stycke är klockrent. Emojen (som jag inte har tillgång till just nu) är 'en knuten näve'. Men jag tror samtidigt att vi har ett par matcher till på oss innan vi går in i slutspelsmode.

Sen vi, felaktigt (efter domarmissar, coachmissar, felinställda spelare, dåligt slipade skridskor, blottläggandet av en misskött hockeyförening som på sovjetisktvis hävdat 'Superhockeylagsstatus' åkte ur så är vi nu tillbaka. För första gången sedan då...jag kan inte ens prata om det... så har vi en organisation som kommer ta oss tillbaks till SHL - där vi hör hemma.

Efter 16 raka lärde vi oss följande/Bland annat: Vi vinner på skills och vi är grymma i det mesta. Om vi tar i och vill så vinner vi.
Efter SSK lär vi oss att vi inte vinner på skills. Vi vinner inte bara av oss själva för att vi är grymt coola. De andra lagen vi möter spelar för 'sin överlevnad'. Det är inte 6 lag som gått som tåget och kommer göra upp om SHL-platsen. Den verkligheten måste vi också leva i och det har vi inte gjort. Nu är vi i en process där vi slipar på ALLT för att kunna ta steget. Under min tid, 57 levnadsår och nära nog 30 år som Hard Core MoDo supporter (då jag åkte Y-buss från Stockholm för att kolla Sedinarna och Karlin i J16... och andra matcher också men ni fattar...) har jag aldrig känt sån framtidstro som nu. För mig känns Karlin, Gradin och deras team som nyktra vinnare. Jag ser att vi har ett antal spelare som faktiskt kommer ta oss upp! Jag skulle kunna skrivit 'kan ta oss upp' det kan ju alltid skita sig å det grövsta in i det sista. Men jag känner för första gången att vi faktiskt är favoriter i år.

Vi möter lag som slåss för sin överlevnad/kring strecken. Det gör inte vi för 'vi vann den här serien för 3 veckor sedan'. Vi har inte varit skadefria eller haft domarna med oss. Vi är bara bra i år, med bra killar och en bra ledning.

Nu ska vi bara börja spela slutspelshockey, spela desperat. Jag är övertygad om att det här laget kommer lyckas med det.

Det är om 10 matcher vi ska börja vinna igen: Komma in i slutspelet som kungar, de andra veta att vi är kungar (vilket jag faktiskt tror de fattar redan nu) och ta steget upp. Nu ska vi spela ihop laget med de nyförvärv som kommit.

#FreeWernblom

#Karlinsmodosmguld2025
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Nucky:
Då får man bara ha Norén Jacobsson där.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Rödluvan: Man lär skicka ner spelare från A-laget till eventuellt kval. Hinken har själv poängterat flera gånger hur sjukt viktigt det är att dom håller sig kvar.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Rödluvan: Vi är inte där än. Är ett minst sagt troligt scenario att vi går upp och att de klarar sig kvar också.

Almtunas J20 tog sig bragdartat upp förra året, men man ska komma ihåg att det var på bekostnad av ett uruselt Karlskrona som legat i absoluta botten i flera år.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Rödluvan:
Ja det får man hantera då, livet går vidare.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Tarasov: Vad gör vi om vi inte går upp och J20 åker ner? Rysningar av den tanken.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Nucky: De vann matchen innan vi mötte dem senast också. Ändrar inte att motståndet passar oss
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Nucky:
1-5 för J20 bli nog kval där
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Rödluvan: Dom vann dock igår mot SSK
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Rödluvan: Tror inte man vilar båda samtidigt. Gissar att man vilar Näsén och Berg.

Bernhardt - Norén
Ingman - Brickley
Wahlberg - Folin
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Bad_Brett:
Nä mer losermentalitet att tappa huvet efter ett misstag eller en match. Växjö resonerade så.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Smurfen: Ber till gudarna att det är Näsén och Bernhardt, så lätt som vi haft mot Västerås behöver vi inte dem.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Handlade nyss av Fohlin på Intersport , han skulle spela i morgon, undra vem som vilar då ?
Dom rullar ju runt nu sa han
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Bad_Brett: ”Jag tycker inlägg av typen "folk är gnälliga, MoDo gjorde en bra match!" blir direkt löjliga.”

Det ska ju sägas att det där oftast blir en direkt respons och motpol till den andra sidan som gärna vill påstå på ett lika onyanserat sätt att allt är skit och att vi lika gärna kan vaska säsongen på grund av en förlust eller en period av sämre spel.
Vill tro att de allra flesta här är kapabel att kunna hålla flera bollar i luften samtidigt.

Jag tycker vi gjorde väldigt många saker mycket bättre i den här matchen jämfört med egentligen hela den här perioden efter nyår. Ett enormt kliv framåt från mötet med Vita Hästen. Det sagt, så är vi fortfarande långt ifrån prestationerna i oktober och november då vi var på topp.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Vilket fullständigt dunderfiasko för J20 återigen!!!!! Tar ledningen och släpper sedan 4 raka mål i baken, på 10 minuter. Det håller inte…
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Tarasov: Inom 4 år? Det är just denna losermentalitet som gör att vi snart tillbringat ett decennium i fel liga.

Om Timrå och HV klarar av att leva upp till förväntningarna, så måste vi förvänta oss att MoDo ska göra det.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Bad_Brett:
Apropå Södergran så tycker jag inte han blivit sämre utan bättre däremot kan han änsålänge inte göra sina poäng själv, utan behöver andras prestationer på det ena eller andra sättet. Bra på att flytta pucken, tar in den i zon och hela kedjan är rätt bra på att få fast motståndarna.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Bad_Brett:
Samtidigt som man kan göra allt fel och vinna, så kan man göra allt rätt och förlora. Det jag saknar är just den analysen, därmed inte sagt att vi gör allt rätt mot Mora. Nu gör vi det mesta fel vare sig vi vinner eller förlorar. Tycker vi inte är så mkt bättre matcherna vi vann hemma mot Djurgården/Björklöven eller Mora jämfört med den igår.

Spelar vi som vi gjorde igår mot Mora skulle det förvåna mig om vi förlorade en bäst av 7 mot dem. Även om det såklart kan hända, HV hade en överlägsen ekonomi och seriens bredaste och bästa trupp men vinner ändå med andnöd mot Björklöven.

Tar man det i längre perspektiv gäller det att kunna göra sådana här säsonger flera år i rad, gör man det så går man upp. Skulle förvåna mig om vi inte spelar SHL inom 4 år förutsatt att Karlin/Gradin styr skutan.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
BobbyG: Jag tycker inlägg av typen "folk är gnälliga, MoDo gjorde en bra match!" blir direkt löjliga.

Det är snart slutspel och vi mötet seriens för närvarande bästa lag inför fullsatta läktare. Det är ett test. I ett slutspel är det ofta detaljerna som är skillnaden mellan vinst och förlust.

Det stämmer att arbetsinsatsen framförallt i period två och tre var betydligt bättre. Det stämmer även att Sveningsson stod för ett par bra individuella prestationer. Och det stämmer att Gudlevski spelade på topp.

Men bara för att allt ovan är sant betyder inte att det är bra eller ens godkänt.

- Special teams. Vi är helt horribla både i powerplay och boxplay. Min bedömning är att det havererade powerplayspelet är ett resultat av att dåligt komponerade formationer och nonchalans från ett par av nyckelspelarna.

- Passningsspelet. Passningarna är för hårda, för lösa, för höga eller direkt felriktade och kommer ofta alldeles för sent. Många, inklusive Sveningsson, Näsén och Bernhardt spelar på alldeles för små marginaler och orsakar så många pucktapp att jag tappade räkningen. Att det lyckas ibland väger inte upp för detta.

- Målskyttet. Majoriteten av skotten tas i helt fel läge, ofta efter att vi åkt i cirklar, droppat puck 10 gånger etc. Inte ens Vela går direkt mot mål längre. Halloran var väl den som försökte komma med fart och komma med snabba avslut. Det kan bli en trevlig joker men ingenting som kommer vinna matcher på egen hand.

- Matchcoachningen. Ingenting görs för att förbättra saker under pågående match. Igår hade det exempelvis varit extremt logiskt att bänka Näsén i spel fem-mot-fem, plocka bort Sveningsson från powerplay, ge den helt plötsligt iskalle Aagaard nya kedjekamrater etc. Men icke. Med en dåres envishet kör man vidare på samma sätt och hoppas att det till slut ska bli succé.

Jag är övertygad om att en betydande del av dessa problem är direkta konsekvenser av hur vi formerar laget.

- Bernhardt och Näsén ska inte spela ihop, åtminstone inte för närvarande.

- Sveningsson och Niederbach är båda iskalla och bör inte spela ihop.

- Sveningsson ska absolut inte spela powerplay

- Ohlsson bör få betydligt mer istid i powerplay

- EJK är alldeles för smart och spelskicklig för att placeras med två brunkare. Återskapa kedjan från ifjol eller spela Södergran eller Halloran på Sveningssons plats.

- Ohlsson fungerade otroligt bra tillsammans med AP och Mannberg. Den kedjan har blivit rejält mycket sämre man bytte ut Ohlsson mot Södergran. Vad som är ännu värre är att Södergran har gått från att vara en av lagets hetaste spelare till direkt osynlig (0 poäng på senaste 5 matcherna).

Allt det här torde vara sunt förnuft. Vi har statistiken, vi ser alla vad som inte fungerar och vi vet alla vad som har fungerat tidigare. Vi gick som tåget trots skador på nyckelspelare, sedan började vi stuva om i kedjorna och helt plötsligt går det inte att känna igen oss. När vi vet vilken sanslös potential detta lag vore så vore det konstigt att inte reagera på dessa saker.

För låt oss vara ärliga. Vi har om möjligt varit ännu mer överlägsna än Timrå och HV71 var, och därefter fått de bästa spelarna på marknaden. Går vi inte upp i år så är det ett gigantiskt misslyckande. Och om inte Karlin och Holmström släpper tjurigheten tror jag vi kan åka redan i kvarten...
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Majbrasan: Du är betydligt bättre tippare än jag
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
snushane:
Det kan han mkt väl vara på SHL-nivå men allsvensk nivå blir han ett geni även vi inte är där än.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Gavelo: Låter bra. Ove flyttar bohaget. Vi ska inte ha nån panik alls hur det än går. Så länge vi har dessa ledare och sponsorer i organisationen.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Paninaro: intressant, Sanny Lindström sågade han som speldum
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
BobbyG: Första perioden går klart till Mora, där kunde denna tillställning vara avgjord men Kristers spelar mycket stabilt på frilägen och annat.
I Andra perioden får vi lite längre anfall men har ruskigt svårt att komma in på farliga målchanser, det blir mycket spel i sarghörnen och Modos styrspel i mittzonen är fortfarande uselt pga märkliga pinchar och allmän överbelastning i anfallszonen utan vettig tanke.
Tredje perioden är Modos bästa, man skapade för att kunna avgöra men avsluten höll för låg klass.
Nej Modo var inte bättre men helt klart en jämn match som kunnat sluta med 3 poäng.

Positivast igår tycker jag var defensiven i sin helhet, man spelade strikt och enkelt, höll gubbarna på rätt sida och tillät inte mora att diktera spelet i våran zon, ett klart fall framåt.
Haloran behöver inte få igång Niederbach, det gjorde Karlin genom att spela honom som center, synd att det tog 10 matcher.

Vi får se i morgon men jag hoppas detta var vändningen för Modo gör en bra bortamatch mot seriens formstarkaste lag, inget snack om det.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Hakning-Henrik: Precis, den går rakt in i duellen mellan Milo Horavas hoppklack mot Timrå för många år sedan.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Nucky: ibland undrar jag om jag är helt dum i huvudet, tycker modo är bättre än mora igår och så går jag in här och läser och det verkar som att jag inte sett samma match som några av skribenterna

blir lite skrattretande att titta på matcherna ibland, pp är is kallt och var det fjärde matchen i rad modo sköt i ramen? två gånger dessutom. hade något studsat med så hade det blivit ett annat resultat

tycker sveningsson blivit bättre senaste matcherna, kanske känner flåset bakom av alla nyförvärv?

ska bli spännande att se om karlin vilar bernhardt och näsen imorgon, borde vara deras tur, men tror inte det blir så. skulle också vara intressant att se hur det påverkar spelet

tyckte halloran såg intressant ut, en match är ingen match men det gick undan och han var finurlig, kul om han kan få igång niederbach
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Robin Ztorken L: Första målet i BP var ju ett sådant sjukt slumpmål som bara lag med extremt medflyt lyckas med.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
J F K: Jag tror också det här blir vändningen. Helt annan intensitet igår.

Tänker också på vad Wahlberg sa efter matchen: ”de vi möter har börjat spela slutspelshockey, det måste vi också göra”
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Gavelo: Jag både hoppas och tror att vi kommer att se tillbaka på gårdagens match som vändningen. Det var mycket i den som var bättre än en hel rad matcher innan dess när det gäller vårt spel. Kan vi bygga på det här så tror jag att det blir bra.

Sedan är det provocerande hur externt lite coachstaben ändrar i laget när det inte fungerar, för att väcka spelare eller laget.

Sedan måste Sveningsson spelar sin sista sekund i pp.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Tarasov: Ja, det var ett skämt :-) men vi behöver omgående få fart på vårt anfallsspel!
Som det sett ut nu några matcher är inte ok.
Går inte vinna matcher när man gör noll, eller ett mål/match.
Kan också vara nöjd med vårt målvaksspel, Guden är mycket bra, match efter match!
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Robin Ztorken L: Jag tror inte vi behöver värva målskyttar, både JD och Woods saknades och kommer fylla den rollen bra, men när det nu är som det är så måste man börja spela enkelt, varenda PP skott från point behöver inte vara supersnygga slagskott framspelad av tikitaka alá Näsén utan man kan lägga en lätt handledare bara man har skymning på kassen, nu skall vi passa pucken över mållinjen och det kanske funkar när man är stekheta som lag, men när man är blöta och kalla så måste man förlita sig på grisiga enkla mål.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Robin Ztorken L:
Ja mer köp( Obs skämt)
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Gavelo: Visst var det ett steg i rätt riktning, jämfört med Hästenmatchen.
Två boxplaymål men bortsett från det är det spelmässigt jämt.

Vårt just nu stora problem är powerplay och spelet i anfallzon, där är vi iskalla.
Två mål på nioperioder talar sitt tydliga språk, det håller inte.
Hinken får fylla på med en målskytt!!
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Hampie: Detta påminner lite om fjolåret då vi tappade Sam i/till slutspelet, att vi nu verkar vara så beroende av JD är lite oroväckande.

För övrigt gjorde Sveningsson en bra match arbetsmässigt men helt ärligt så börjar jag helt kategorisera in honom som en brunkare, tycker han är väldigt endimensionell och saknar nästan allting annat.

Karlin gjorde rätt som lyfte tillbaka Niederbach som center något jag tjatat på ett par veckor nu, han är nära på 200% bättre i den rollen.

Brickleys passningar håller extremt låg kvalité så jag hade nog inte valt att spela honom som point i PP utan kanske testat honom i en Näsén roll i den positionen med förhoppningar om att hans direktskott håller den klass som utlovats.

Annars en hyfsad bortamatch där jag tycker vi helt enkelt är ett för dåligt hockeylag för tillfället för att slå Mora även om det var små marginaler som avgjorde.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Confusius: Grejen är att ni har inte en aning. Vem som helst kan skissa upp egna kedjor och femmor, men att bli förbannad för coachen inte tycker samma som ni själv är så otroligt dumt och i längden en aning provocerande.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
snushane: Så här skriver Pelle Hägglund i dagens allehanda. "Till sist, och det som var allra roligast den här kvällen, var Nick Hallorans debut. Kreativ, kvick, bra spelförståelse och han gav sina lagkamrater utrymme och möjligheter och han kommer att göra många poäng framöver." Själv tycker jag han gjorde en okej debut. Bör steppa upp i fortsättningen dock.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Hur gick det för Hallonet igår? Godkänd insats eller 🤔☺️
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Frontschwein: Förlåt, men ingen borde ta din åsikt till sig. Jag är så trött på att vissa dyker upp 5-6 månader per gång men bara spyr galla. För helvete kamma till dig och kom med något konstruktivt istället. Snacka om dumma påståenden.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
hk: Om man kollar spelschemat och Modos sämre form så räknar jag till att vi spelar in ungefär 29 poäng till på dom återstående matcherna, inkluderat då att löven slår oss i Umeå sista mötet.
Jag har gjort samma med Löven och där tror jag dom spelar in 30 poäng utifrån formen över tid.

Det innebär att vi bör ha några poäng till godo när serien är över.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Nooky: Nä det flesta håller med, tyvärr är det inte första kvällen PP't såg hopplöst ut.
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Satt o kollade på eran match ikväll , är det bara jag som tycker det ser lite bättre ut än vad det har gjort tidigare och att ni är på väg uppåt?

sen att ni möter ett väldigt bra lag Mora , som har gått som tåget och spelar med ett stort jäkla självförtroende?

visst powerplay var en påse skit ikväll men det kommer nog bli bättre där med
Låst ämne

Sv: Mora IK - MoDo Hockey 2023-01-27
Vad säger vi? Är någon annan nervös över hur spelet ser ut 15 matcher innan slutspel
Låst ämne

2456741 · »