1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474702 inlägg · 4078 ämnen

Mora - MoDo 2021-12-27

2270647 · » Till forumet


Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Monno: Nej jag tycker inte att det går att försvara Wernblom. Jag har sett den flera gånger, men den är helt enkelt skitful.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Rockson: Woods försöker väl croschecka/försvara sig med klubban han också? Vilket gör att Wernblom kommer högre, sen siktar man på att crosschecka någon typ 5cm under halsen men råckar träffa hakan för man styrs upp lite s kanske man behöver nån match för att lugna sig lite.

Men att det försvaras med klubban och markeras med klubban är ju typ standard.
Var det inte Jämtin som alltid höjde upp klubban i nackhöjd när han skulle bli tacklad?

Sen detta med att markera är nog oerhört svårt att få bort. Än om hockeyn är snällare idag så är det mycket psykologi, lyckas du skrämma/reta upp motståndaren så får du i regel en fördel av det.
Nu spelade Foppa i en annan tid, me lite intresant att höra att när det var slutspel så i första matchen för serien så vid första tek så slashade han det han kunde på närmsta spelare, bara för att visa att det skulle göra ont att möta honom typ.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Saleva: Tyckte det såg ut som att klubban delvis bytte riktning igår också. Tror inte avsikten var att checka rakt i ansiktet, men i slutändan så blev det ju så och det är trots allt Wernbloms fel. Jag förväntar mig att han straffas för det också.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Saleva:
Den här kommentaren är ju bara för rolig:

– Jag tycker att han slår på vår målvakt, sedan ska ju inte klubban vara där uppe, men det känns som att våra handskar krockar ihop när jag ska crosschecka... eller inte crosschecka, putta bort honom i bröstet.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Hakning-Henrik: Problemet är att det snabbt riskerar att slår över till filmningar istället vilket är 1000ggr värre i mitt tycke. Stå upp och ta smällen men du behöver inte ge igen.
Dock skapar retstickor likt Wernblom mer energi till både lag och publik, hag har noll problem med den spelartypen, tvärtom.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Hakning-Henrik:
Kloka ord. Ändå kan man inte låta bli att älska eller hata någon (beroende vilket lag naturligtvis) som får med sig andra lagets bästa spelare till utvisningsbåset, typ Hinote.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Blake: Ledsen för långt inlägg men:

Själv vänder jag mig lite emot det här med att markera. Märkt det på pojklag också att de ska brösta upp sig och syssla med skit redan när de är 10 år precis som sina idoler. Som pappa till en 5 åring som spelar hockey är jag inte intresserad av att han ska lära sig att uppföra sig illa på isen.

Det är en sport, det är kamp men många gånger är det larvigt med detta gruff efter avblåsningar för att spelare åker fram till målvakten för att få en avblåsning och tekning eller slå in en eventuell retur. Oskönt att spruta snö på målisen också. Önskar att det var lite mer respekt för motståndarna.

Visst det är bättre att de vevar lite med handskar efter avblåsning än att de hämnas på isen med fula tacklingar osv men jag tycker att kampen kan ske på isen utan fula tag och tjuvnyp.

Spontant hade jag förespråkat att alla i modo struntade i sådan skit. Får du handskar i ansiktet efter avblåsning är det bara att snubbla och ramla och visa ointresse precis som Woods gjorde igår. Jag är rätt övertygad att med sådan disciplin hade vi fått med oss 2-3 roughingutvisningar varje match. Spela hårt, men att ge sig in och "hjälpa" lagkamrater som får spelare på sig efter avblåsning är onödigt. Låt domaren plocka ut dem. Det är ofta det blir dubbelutvisning för roughing när man ska hjälpa sin kompis istället för att utnyttja det för att få ett powerplay.

Jag ser det som en kvarleva från förr. Hockeyn har blivit snällare. Det handlar inte om att ha respekt hos motspelarna längre i form av att de är rädda för att göra något som kan skada ens spelare. Där har domarkåren gjort ett jävligt bra arbete för att få bort farligt spel. Enforcers i lagen behövs inte på samma sätt längre. Även detta att situationer kan granskas i efterhand är i mitt tycke bra för att spelare inte ska komma undan en avstängning för att domaren tittade bort.

I mitt tycke verkar Karlin vara av liknande åsikt. Har sällan sett ett så disciplinerat modo avseende onödiga utvisningar som detta år (undantaget Sylwander då igår).
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Saleva: Går att markera på annat sätt än crosschecka, det är liksom Woods, bara sätt dit axeln så flyttar han på honom. Sedan finns ju regeln att man själv har ansvar för sin utrustning.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
www.dalademokraten.se/2021-12-28/efter-matchstraffet-absolut-inte-medvetet

Samma inloggning som allehanda, för er som har det. Han menar att klubban styrdes upp i ansiktet via Woods handskar...
"Klubban byter riktning av touchen mot handsken, det är absolut inte medvetet någonstans, jag ska markera bara och det slutar olyckligt".
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Bad_Brett: ja, nu är det dags för Tikkanen. Inget fel på Tex, men jag känner att Tikkanen behöver stå och få några bra matcher i kroppen och visa Tex att han inte är given bara för att han var fenomenal mot Löven. Just nu är min alldeles egna känsla att jag inte litar på Tikkanen och jag vill att Tex står varje match. Det är inte bra. Matcha in Tikkanen igen, helt enkelt så att jag slipper känna tvivel.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
hockey_21: litet övertag I statistiken och då förlorar vi..
Kommentera


Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Robin Ztorken L: Tycker Pelle Hägglunds rubrik - ”En rätt bra dålig kväll för MoDo” sammanfattar det hyggligt. Inget man går runt och ältar precis.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
KB65: I större delen av matchen är vi ju bättre än Mora men det håller inte att bjuda på tre mål av fyra
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
KB65: Men, han vred sig runt väldigt tidigt. Med tanke på att han redan fått en varning så var det extremt korkat.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
J F K: Sista utvisningen på Sylwander är direkt felaktig. Man får vinna tekning genom att sparka pucken från och med i år. Det var en av regeländringarna.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Tarasov: I överlag ganska gynnsamma resultat igår kväll. Mest det som känns surt med att vi inte kunde knipa någon extra poäng på det när vi ändå var spelmässigt mycket bättre än Mora.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
hockey_21:

Jag tror han sitter säkert, iaf denna säsongen

Laget har lyft sig rejält efter Björn och Tjommes intåg i klubben

Fjolårssäsongen gick alldeles för bra, var ingen supporter tränare eller sk expert som trodde Leksand skulle gå så bra

När man gör en sådan bra säsong kommer det oftast en mellansäsong som det verkar bli för oss nu.

Laget har uppenbara problem just nu och supportrarna skriker efter målskyttar, är ju försvarare Leksand behöver.

Hjälper inte med en stekhet verouneu och en bra målvakt

Hockey är ett lagspel.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Bössa 68: Ska vi kramas och bli vänner nu? Kom hit nu, så myser vi lite. Vi hejar ju båda på stora MoDo!
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Tarasov:
Lustigt tog för givet att HV vann men vi tog in på dem idag
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Tarasov: Börjar bli sugen på att bänka Sylwander. Dåligt positionsspel, huvudlösa utvisningar och ganska dålig på skridskorna. Han är verkligen ingen center, utan ska vara ytter eller inte alls. Kanske borde han vila någon match.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Icing-Ove:
Tänker att Tjernström kan lyftas utan att störa, sen kommer vi behöva 14 forwards oavsett gissar jag.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Icing-Ove: nä du har rätt.endast du å jag som minns sniglarna på ögat!
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
7r1l5k3: Här är dock en inövad variant man minns

www.youtube.com/watch?v=8of8ZKwAtKc
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
7r1l5k3: Mycket bra av MoDo att knapra in en poäng i denna jämna liga. Förstår att laget är bakis. Det är jag också.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
J F K:

Nej, väldigt fantasilöst och statiskt pp-spel man visade upp ikväll, men man lyckas ändå skapa rejält tryck, speciellt efter Wernbloms fadäs.

Men är som sagt inte helt övertygad om att pp-målen mot löven skulle vara inövade varianter, tror det var rätt mycket slump inblandat i kombination med ett uselt boxplay.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Icing-Ove: Inget o leka med, tror dessutom dagens sniglar kan vara mördare

www.youtube.com/watch?v=J03eeYQ72Y0
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Bössa 68: Du ska inte börja tjafsa med mig här, då kommer en snigel på ögat.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
J F K: Jag fick för mig många gånger att isen verkade vara riktigt dålig, redan efter 6 minuter i första perioden var isen alldeles mjölkvit och man såg snöhögar överallt, dessutom var det många som tappade skären och det var otroligt mycket pucktapp av båda lagen.
Kan ha varit en bidragande orsak till det dåliga passningsspelet i PP?
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Gavelo: Vi var egentligen spelmässigt bättre än Mora, men hade en felprocent långt över vår normala nivå. Det blev tydligt i försvarsspelet där vi missade massor av markeringar. Det blev också uppenbart i pp där vi missade väldigt många passningar. Vi kom aldrig upp i det pucktempo vi hade mot Löven, för puckarna satt alldeles för sällan på bladet.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
J F K: Tycker du är onödigt hård i den bedömningen, Modo spelar större delen av matchen snudd på felfritt, dock gör vi några riktiga banala misstag som Mora utnyttjar i princip till 100% samtidigt som vi hänger 3 i virket, har ett mål som bedöms bort efter videokoll och vi skjuter nästan 50 skott på mål.

Jag tycker inte vi stjäl någonting, vi är det klart bättre laget och hade vi haft liiite mer tur med spelet så hade vi avgjort denna tillställning efter halvtimmen spelad även fast vi slarvar och faktiskt bjuder Mora på 4 mål.

Ställ Tikka i kassen till nästa match och plocka in Folin igen så blir det bra.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Tarasov: Vad lyfter vi in genom januarifönstret utan att störa gruppen? Rätt bra att vi har spelare som Ohlsson, Tjärnström m.fl
Gäller att vinna. Allt handlar om det. Jag tror inte att vi denna säsongen satsar, men det skulle sända vissa signaler om MoDo trycker in ett par megalirare nu. Megasniper kliver in och MacMaster kliver ut på en kant, bredvid en ny toppcenter.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
7r1l5k3: Man klarade inte slå tre passningar på raken idag, och då blir det väldigt svårt med kombinationer i pp.

Glöm skiten, även om man kanske kan ta med sig att vi återigen stjäl poäng i en match där vi inte har rätt inställning.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
7r1l5k3: jävligt tråkigt att värvningsfönstret är stängt.pga. nhl har startat taxi från nu.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Monno: Tänkte samma sak, kul att se Igor Larionov på isen igen. Dock 'lite' fantasilöst att döpa sitt barn till samma namn. Prata om att ställa krav på pojkspolingen. MoDo hade ju Miroslav Horava och sonen Miroslav.....
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Monno: Nu har jag inte specialstuderat pp-situationerna mot löven men känns väl som att några "varianter" mycket väl kan ha varit stundens ingivelse där allt klaffade.

Stjärnorna stod rätt helt enkelt.

Annars hade man nog plockat fram dessa varianter lite oftare.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
puffe
Såg bara första tycker man gör en bra period, trist att inte ta en 3 och tappa på HV men man skall ha respekt för en borta mot ett rätt så bra lag.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
puffe: Så filmen Don?t Look Up på Netflix Ikväll man fick ett perspektiv efter den ??
Strula inte så ofta, vinn mäns ni kan, snart kan det vara för sent .
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
puffe: Väldigt nöjd att laget tar en poäng efter grogg, glögg och annat. Visar att det finns nåt bra i gruppen. När 100-åringen öppnar Plånkan kanske laget lyfter. Det sköna med detta lag är ju att det är ingen panik. Vi kör ju över Åsa-Nisse ändå.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Icing-Ove: Poäng i 12 av de 13 senaste och en massa hemma-matcher utan förlust. En poäng i Mora är ingen katastrof , speciellt eftersom vi nästan varenda match kommer tillbaka från underläge. Vi viker inte ned oss i underläge denna säsongen, bådar gott.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
KRB: Jo fast Persson är ju rätt vass skytt också.

Man har väl unnat sig för mycket jul mat helt enkelt. :-)
Ändå spel mässigt ok om än lite nonchalant.
T.ex. PP där man 1a uppställningen körde olika varianter helta tiden mot Löven så kör man bacskott varje gång nu?
Aja nåväl, med tanke på hjärnsläpp på slutet som gav 3 mot 5 får vi vara glada med poäng.

Västerås verkar ruggigt på gång för övrigt.
Och en sista sak, lite kul att få titta på hockey med Larionov. :-)
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Confusius: Fan!
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Gavelo: Dock 6 lag som är sämre i Allsvenskan, hallen o publiken har jag svårt att betygsätta,
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Confusius:

Vi har en halv lucka ner till BIK på 4 poäng, känns helt ok ändå
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
wolper: antar att modigs klara sig bra då iom att han fortsatte spela!
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Ben Perrault: Hahaha! Kan man måla röven med guldfärg? Vasaplan kommer då inte förstå vad som händer....
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
puffe: Jo absolut, spelet i anfallszon var faktiskt ganska bra ikväll!

Hockey är kul när man inte håller på något av lagen, annars ett plågsamt jävla lidande! ;)
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
VIK tog extrapinnen mot löven så, blev väl ok tillslut
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
DrCox: Det är väl den där känslan att poängtappet var så onödigt som gnager. I en spelmässigt jämn match hade det varit lättare att vara nöjd med en poäng.
Kommentera

Sv: Mora - MoDo 2021-12-27
Nucky: Mora är inget att bry sig om, maken till dåligt hockeylag, dålig hall och dålig publik får man leta efter i Allsvenskan 2021/22.
Ibland är hockeyn orättvis och underdogs kan skrälla,som ikväll, men som du säger så har dom inte en chans i en matchserie.
Kommentera

2270647 · »