1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480191 inlägg · 4078 ämnen

Parodin Marknadsavdelningen

1415635 · » Till forumet


Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Detta kan vara ett framsteg, marknadsundersökningar är ju aldrig fel, förutsatt förstås att man tar till sig av resultaten. Så här har vi nu tydligen chansen att göra våra röster hörda via diverse frågeformulär på nätet, alltid något.
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Lumber Jack: En skillnad är att West Hams hemsida försöker sälja produkten West Ham genom att marknadsföra West Ham. MoDos hemsida verkar ha som grund att sälja så mycket webreklam som möjligt för allt som inte har med hockey att göra. Det är kanske dags att fundera på vad man sysslar med egentligen?
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Paddan: West Ham gjorde just en bra grej. Man gick ut på sin officiella Facebooksida och hintade om att man inom en mycket snar framtid skulle släppa ett nyförvärv. Halvtimmen senare presenterade man David Bentley (på lån från Tottenham) på sin hemsida, alltså riktiga hemsida. Undra hur många fler träffar man fick under denna halvtimma? I nyheten berättar man även att fler nyförvärv kommer att presenters under kvällen, så det rassla bra i räkneverket i afton.
Ett bra upplägg. Lite sånt intresseskapande samspel mellen klubbens nyhetskanalerna skulle jag gärna se från MoDos sida. 
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
zigge: Jo, det är smidigt om de två som jobbar i baren råkar befinna sig inom metern från en själv, och om de fattar vad det är för kuponger man viftat med. De flesta brukar till en början se ut som frågetecken.
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
zigge: När ska man köpa sånna då? Innan match? Då blir det väl lika mycket kö och väntan som i pauserna..

Hittar ni något bra sätt så kan jag säga förslaget till en som jag tror ska kunna få det att gå igenom
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
knaskamilla: Håller med om att det tar alldeles för lång tid i baren, ffa med kort. MEN det allra snabbaste är ju att köpa Öl-biljetter, om man kan nöja sig med enbart det i paus, är ju bara att gå fram förbi kön o byta biljett mot öl, suveränt smidigt! Fram för fler såna, popcorn-, shots-biljetter mm!
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Salle:

Det där med ett kort man laddar och kan betala i arenan med har väl funnits i ett par år? Minst ett, i alla fall.
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Poffa: Ett par saker man skulle kunna förbättra är hemsidan och attityden. Hemsidan först, den har ju snarare gått bakåt än framåt om man ser till hur den fungerade för bara några år sedan, och redan då fick den väl en del kritik, även om mycket av kritiken tidigare bestod i skäll på den krånglande servern. Men nu uppdateras den ju om möjligt ännu mer sällan än då, när man åtminstone hade en webmaster. Man tycker ju rent spontant att år 2011 borde en hemsida vara mer utvecklad, interaktiv och inte minst uppdaterad än 1998.

Den andra saken jag tänkte på är den stela attityden, och den kan man förbättra helt gratis och med mycket enkla medel. Släpp prestigen och "vi-kan-själv"-tänket, och bli mer lyhörda vad fansen och sponsorerna tycker och föreslår i olika frågor. Gör regelrätta marknadsundersökningar där såväl vanliga fans som medlemmar och sponsorer får svara på enkäter om vad de tycker om allt från det personliga bemötandet vid kontakt med föreningen till utbudet i restaurangen eller shoppen, och ge dem ett utrymme att fylla i eventuella förslag och önskemål på saker som skulle kunna göras bättre.

Det är ändå de som står för intäkterna i slutändan, och då bör man hålla sig väl med dem. Man var mycket mer lyhörda när Mia var med i gänget, hon tog sig tid och lyssnade på vad man hade att säga, även om man bara var en vanlig supporter. Nu får man knappt ens svar på mejlen, och det hade definitivt aldrig hänt om Mia var mottagaren.
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Paddan: Såg annonsen bara häromdagen så den har inte varit där så länge.
Och visst hade det varit smidigare med bara ett kort. Men nu har ju inte alla nån typ av säsongskort.
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen

Salle: Det där har jag faktiskt inte alls noterat att det fanns, så antingen har reklamen varit dålig för den möjligheten eller så har jag haft skygglapparna på.

Det jag menade var dock att det där arenakortet skulle verkligen vara ett arenakort, alltså både seriekort såväl som ett kort för övriga saker du köper i arenan. Ett kort för allt, med andra ord.

Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Paddan: Det finns ju redan sån möjlighet
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Paddan:

Mycket märkligt beslut med tanke på att övriga samhället går i den motsatta riktningen. Många krogar har slutat acceptera kort eftersom det blir för långa köer. På de flesta arenor är det så lång väntetid att det gäller att skynda sig om man vill ha någonting att förtära i pausen.

Det enda som fungerar, i mina ögon, är att sälja precis allting för jämna summor. En öl för 50 kr, en korv för 20 kr etc, så att folk kan beställa två öl, kasta en hundring på disken för att sedan lämna plats för nya kunder.
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen

Dirigo: Det ska bli intressant att se hur Växjö Lakers lyckas med sin ambition att göra den nya arenan "kontantfri". De försöker alltså att styra över det mesta till kortbetalning och särskilt med hjälp av ett nytt Lakerskort där man ska kunna betala alla sina inköp och även tanka kortet på arenan.

Jag har för mig att jag och några andra lanserade idén för några år sedan om att göra MoDo Hockeys seriekort till ett arenakort där man skulle kunna ladda in pengar och använda ett enda kort till alla transaktioner i arenan som inträde, souvenirköp, mat- och kioskvaruinköp.

Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Paddan: alkolholförsäljningen bör vara en kassako man vill fortsätta utveckla. Det var väl dock rekord i sena lördagsmatcher hemma i fjol så det kan nog bli svårt att upprepa den försäljningen i år.

Jag håller helt och hållet med om att barerna är helt värdelösa på att få ut sina beställningar. Största problemet där är admin-tiden det tar att betala med kort. Efterfrågan är återkommande betydligt större än utbudet i pauserna, det är alltid kö. Kanske kan man subventionera priserna under period för att jämna ut efterfrågan lite. Å andra sidan lär man väl av andra än ekonomiska skäl vilja ha alla besökare ute på läktaren när spelet är igång.

Vad det gäller souvenirerna tycker jag man visat tecken på lyhördhet, man införde förra året några prylar med retro-stuk. Tyvärr vart de väl inte så snygga i de flesta fall. Speciellt då det gäller kläder tycker jag man kan kräva snyggare, mer stilrena och  diskreta plagg som riktar sig till en äldre publik än 5-åringar.

Tycker webshopen behöver en rejäl ansiktslyftning med.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen

Dirigo: Kioskförsäljningen skulle nog öka om folk skulle slippa stå i köer som är minst lika långa som de som fanns i Kempehallen, och det kan jag tänka mig, precis som i fallet med sportbarerna, beror på att bemanningen är väldigt bristfällig där det känns som att det är ny personal varje match som måste lära sig hur kassaapparat och sånt fungerar.

Souvenirförsäljningen, utgår den inte från ett sortiment där man till stor del utövat "blunda och peka" taktiken? Jag har själv, de senaste fem säsongerna, hittat två saker att köpa i shopen.

Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
bisterfinnen: Bra sammanfattning Bisterfinnen.

Vilka av dessa segment går att kvantitativt mäta/värdera? Hur stor faktor bör/kan tillskrivas rådande konjunktur kontra föreningens egna prestation?

- Souvenirförsäljning
- kiosk/barer
- reklam

Intäkter från dessa områden bör gå att mäta via årsredovisningen? Hur ser trenden ut för respektive område?
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Poffa:

Dela upp marknad i relevanta segment och utvärdera nuläget för respektive segment. Vad är bra, vad kan bli bättre, förslag på förbättringsåtgärder.

Sammanställ och skicka till styrelsen.

Exempel på segment:

Sponsorer

Souvenirer och merchandise

Information och media
- Webb
- Presskontakt
- Trycksaker
- Mediakub och LCD-displayer

Kiosker och barer

Reklamsälj

Supporterkontakt

Evenemang

Biljettförsäljning
Kommentera

Sv: Parodin Marknadsavdelningen
Poffa:

Hinner inte skriva jättemycket just nu, men en bättre satsning på det digitala känns viktigt. En väl utformad hemsida som uppdateras ofta och bra, med Modo-TV som får skötas av helanställda professionella personer. Och ett forum!

Det är en sak. Sen finns det ju annonsering, kontakt med fansen, hur man sköter det dagliga arbetet med mera...
Kommentera

Parodin Marknadsavdelningen

Det här håller inte längre, mina vänner. Modos marknadsavdelning måste ruskas om rejält och fås att förstå att vad de presterar inte är tillräckligt för Sveriges viktigaste klubb.

Hur gör man då det? Den frågan, samt vad som görs fel och hur det kan göras bättre skulle jag vilja få input på av er skribenter.Jag är helt säker på att vi här inne kan komma med mängder av förslag på förbättringar.

Det bästa vore om man inte svävar iväg allt för mycket och försöker uppnå orimliga mål, utan att vi fokuserar på det som kan förbättras med enkla medel.

Så, hjälp mig!

Kommentera

1415635 · »