1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541598 inlägg · 4143 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Frisco: Och nu blev det 0-4 Joakim Mattsson

Frisco: Annars kan de ju sjunga Skröder gjorde 1an aasen var det Zuccarello. Fungerar ju i den här matchen i alla fall.

0-4 Mattsson, ni är bäst.

Poffa: "Zuccareeello, Zuccareeello, åh-åh-Aasen"

Den versionen kkänns något komprimerad.
Hur många åh ska det vara?

MorganaLefaey: 0-3 nu i box play ...sondell

MorganaLefaey: Sondell sätter sitt första för året i boxplay

3-0 av Danne i SH1.

Poffa: 4-1 för loven mot skaiken. Ja de har inte börjat försäsongen speciellt bra de gulsvarta.

Gidde: Du är lika sämst på det där som Modo Support.

Zuccareeello, Zuccareeello, åh-åh-Aasen ska det så klart vara.

Gidde: oh sen

MorganaLefaey:

Zuccarello, Zuccarello, oh-oh-oh :)

Paddan: 0-2

MorganaLefaey: 2 målburar, två målvakter och fyra utespelare (om det nu är samma övning som lilla jag såg)

Poffa: Ok, men man kör bara med ett mål då alltså?

Här måste det ju bli avslut och skott hela tiden. Ja om de hinner med att skjuta så mycket på så liten is.

MorganaLefaey: MODO kör en sådan övning men man spelar inom en zon. 2 mot 2, där det är någon form av "tag team" så varje tvåa spelar ett anfall, ett försvar.

MorganaLefaey: Ser lite grann ut som den stafettliknande tävling som MoDo körde i slutet på det första ispasset jag var på denna säsong.

Paddan: Haha nej jag tror det är precis som du sa tidigare. Han är defensiv center i full målvaktmundering. :)

Någon som sett någon liknande eller annan lite annorlunda träning på modo's träningar? http://www.nsd.se/sport/lulea_hockey/artikel.aspx?ArticleId=4805159

Målvakten lär ju behöva va aktiv i alla fall.

MorganaLefaey: Hm, är det Sundsvallslånet som är "Roman Malek"? För det ser lite lustigt ut att Malek just åkte på en chargingutvisning.

MorganaLefaey: Glöm min fråga. Hittade till kuriren.nu

shinzawai: J20 har även de träningsmatch i kväll, så isf hade vi fått sätta in någon från J18. Sedan undrar jag om det kanske är en del av samarbetet med Sundsvall. Någon som vet hur det samarbetsavtalet ser ut?

Skröder gör mål, i alla fall.

shinzawai:

Kanske ses som (1-0, SKRÖDER) en try-out :-)

Gusse: Vi har tydligen lånat in en Sundsvallskis idag. Har vi inga juniorer vi kan matchträna istället?

MorganaLefaey: Även Löven gjorde ett snabbt mål på Skellefteå..

Paddan: Någon som har nån sida förutom swehockey som kör live?

MorganaLefaey: Med full målvaktsutrustning, förstås...

Salle: Firmafest på Marinan har nog han som gör swehockeys laguppställningar haft i alla fall.

29. MOLINDER, Andreas 35. MALEK, Roman 27. GREEN, Josh  
  2nd Line 4. MOJZIS, Tomas 47. BONSAKSEN, Alexander  

Tydligen så ska Malek centra i 2a formationen.

Haha, Cam är bussig. "They've got one hell of a power play... bla bla". Jo tjena, när hade vi ett stabilt PP sist? :)

lhf.hockeyligan.se/main.aspx?contentid=796138919937

Poffa: Jag tror att det är firmafest på Marinan. Och Hasse är chaufför/kapten för han är ju alltid nykter och skötsam.

MorganaLefaey:

Kanske kör 3 centrar och 4 ytterpar. Bra att ge junisarna chansen men lite märkligt är det dock, då de som sagt hade fått speltid ändå. Jag ser gärna att man använder de få träningsmatcherna man har till att göra de tänkta kedjorna samspelta. I regel krävs det lite laborationer för att hitta vilka som passar bra ihop och sen ska de bli samspelta. Förra året blandades det också friskt i formationerna ända fram till seriepremiären. Inte bra.

Poffa: Att man vilar backarna förstår jag då man säkert vill se Bonsaksen och Westin samt de nya mer. Men att man vilar en hel formation frammåt hänger jag inte riktigt med på. Då modo egentligen bara har 12 forwards plus junisar då. Visst är juniorer det yngre gardet, men ska vi tro att man kommer köra med någon annan junior är de som ändå hade fått speltid?

Om de skall lita på fyra formationer så vem blir då den sista liraren som skall få äran?

Aasen Steen Skröder
Green Weber Molinder
Enström Forsberg Tuokko
Häggström Mattsson ???

Poffa: Hmm, det är 150k i förstapris i cupen, som skall gå till vinnarens juniorverksamhet. En sån summa är verkligen något som vår nya j satsning skulle uppskatta. Hoppas verkligen vi inte schablar bort det genom att vila.

Hasse, Timmy, Susse, Svarten och Salle spelar inte i morgon mot Luleå. Steen och Milo vill tydligen matcha in det yngre gardet. Zakke står och Svedberg är back-up. Svedberg får stå på fredag.

Josh Green gör debut i morgon och Mattsson spelar med MODO mot Luleå.

Wayne Gresky: Hasse var en bedrövelse under stora delar av säsongen, men när han kom tillbaka från skadan så spelade han helt okej. Inte bra, men okej.

Jag hoppas innerligt att Hasse får vara hel och att han kan bli den fysiska terror som han har kapacitet att vara. Det är bara ett problem, Hasse är en helyllekille och alldeles för snäll.

Han behöver ett getingstick, precis som tjuren Ferdinand.

Poffa: Själv så är jag rädd för att Hasse Jonsson blir årets "flopp". Han var duktigt efter i spelet under stora delar av förra säsongen. Redan när vi ledde serien tyckte jag att han var usel. -12 på 26 matcher trots att han mest spelade då det fortfarande gick ganska bra säger det mesta. Å andra sidan har jag väldigt låga förväntningar på honom den här säsongen.

Som det verkar kommer man glida upp till Umeå på fredag och kolla på Löven mot MODO. Men jag lovar, oavsett hur bra vi är så ska jag inte skriva någonting positivt.

Förresten, undra varför Pikkarainen kommer bli årets flopp?

spud: haha, vilken homoerotisk koppling det gick att dra där. Men så var det inte.

Lumber Jack: Usch, massa grönklädda killar sena kvällar i en smörjhall i norrbotten.

Salle: Nej, vid tiden för nedsläppet idag ledsnade jag lite på det där gnället också.

Bad_Brett: "Jag kan tänka mig att många skyttar kommer luras av detta."

Sant, ser helt skumt ut när man tittar på honom :'P

Salle: Nej, det är du inte.

ante08: Detta handlar inte om att  sticka ut hakan...

Det är mest, ogrundat, gnäll och hör mer hemma i våra två sydligare hockeygrannars gästböcker...

Men det är jag kanske ensam om att tycka.

Salle: nä dom har väl lärt sej efter eran fiasko säsong förra året att inte sticka ut hakan allt för mycket ändå.

Bad_Brett: Är det någor som är överdrivet härinne så är det inte optimism...

spud: Ett fantastiskt klipp.

El Maco: haha

Bad_Brett: Varför kommer Pikkarainen bli en sån solklar flopp?

Bad_Brett:

Måste inflika att jag gillar Maleks skydd. Helröd outfit med vit plockhandske. Jag kan tänka mig att många skyttar kommer luras av detta.

Poffa:

Överdriven optimism - En stor bidragande faktor till fiaskot de två senaste säsongerna samt lockouten.

Att folk aldrig lär sig att man inte kan dra några slutsatser av att gå på träningar. Hur många har inte spått Molinder en lysande framtid? Jocke Lindström ansågs väl vara så bra att många trodde att han skulle ha chans att vinna den interna poängligan.

Har Hasse, Hållberg, Salomonsson och Svartvadet blivit kurerade av Jesus eller vad är det frågan om? I allmänhet så ökar skadorna ju äldre spelarna bli - Det är också en stor anledningen till att inte fler gör som Chris Chelios. Ishockey tär på kroppen och när man är 35-36 år gammal så krävs det oftast en oerhörd motivation för att det skall vara värt att fortsätta.

Det spelar ingen roll huruvida Hasse tyckte att det var roligt att spela hockeybockey mot Skellefteå. Han var dålig redan guldsäsongen och borde enligt mig ha lagt skridskorna på hyllan redan förra sommaren.

Hållberg var sämre än Hedin ifjol, någonting många tycks ha förträngt.

Salomonsson har blivit en snart 36-årig hängskalle. Låt oss drömma att han vill "reparera" sitt misstag genom att stänka in 25 baljor, men jag tvivlar starkt på att det händer. En godkänt säsong och sedan lägger han skridskorna på hyllan.

Svartvadet har en sjukdom som gör att det bör vara omöjligt för honom att prestera bra på elitnivå. Han är säkert en positiv injektion i omklädningsrummet och i båset, men på isen är han slut.

Nyförvärven är inget jag hurrar över. Forsberg och Bonsaksen känns som skämt (Nej, jag har inte sett dem spela mer än i det norska landslaget). Häggström kan inte förväntas ta steget från Div 1 till Elitserien på en enda säsong. Sedan är jag övertygad om att Pikkarainen blir årets flopp. Malek kan inte heller förväntas göra stordåd.

Men som Shinzawai säger så är det forwardssidan som ger mig skrämselhicka. Spontant räknar jag till sex forwards som håller Elitserieklass: Förstakedjan, Salle, Green och Svarten, där den sistnämde är ett rejält frågetecken. Resten hör dessvärre hemma i allsvenskan.

Men, som den obotlige optimist jag är så ska jag ta upp några faktorer som jag tror kan rädda MoDo från ett nytt debacle:

Nyckeln vore en lyckad comeback av Forsberg, som både skulle få ekonomin att blomstra och öka MoDos status på spelarmarknaden. Förhoppningsvis så misslyckas Haydar ta en plats i Colorado och då ligger nog MoDo ganska nära till hands. Sedan tar man in en bättre back än Pikkarainen lagom till slutspelet.

...Och innan ni säger något: Ja, jag plockar fram den stora sågen innan säsongen ens har börjat. Precis som jag alltid gör. Nu är det upp till de utsatta spelarna att visa att det bara är jag som är okunnig.

« · 1171254 · »