1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532190 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Salle: Ja men träningsmatcher är ju kanske som du känner till inte i första hand för publiken. Utan de heter träningsmatcher just för att de ska ge träning. Och att ha 3 matcher på 5 dagar är knappast den mjukstart jag skulle vilja ha. Och hur bra träning fick svarten susse timander igår?

Och om man som coach inte kan motivera sina spelare att vilja lära sig det systemet som ska bringa dem framgång kommande vinter utan att de ska få lyfta på en pokal i en sca cup i sundsvall har man nog ett bekymmer.

Och jag har ju inte som du vill få det till ogillat cuper, tvärtom, jag sa ju att det är ett bra träningsmatch fenomen. Men INTE enbart cuper då det blir för stor belastning över en kort tid. Blanda upp det en aning och ge spelarna möjlighet att mjuka upp kroppen utan att behöva känna stress till att bli hel till matchen om 2 dagar.

spud:

"ge spelarna möjlighet att mjuka upp kroppen utan att behöva känna stress till att bli hel till matchen om 2 dagar."

Är det inte EXAKT det man har gjort. Det stod ju över ett gäng spelare emot Luleå och även emot Timrå. Och man hade en jättetrupp i Alpland.

"Och hur bra träning fick svarten susse timander igår?"

En skadad spelare skulle nog INTE spela en träningsmatch heller.

"motivera sina spelare att vilja lära sig det systemet"

Spelarna skall inte lära sig systemet i nån sorts match. Det skall man göra på träning. På match skall man nyttja det systemet och då spelar det ju liten roll om det gäller mycket, lite eller ingenting. Systemet skall ju funka oavsett.

Sen kan du nästan aldrig motivera gamlingar som Susse, Timmy & Co med en träningsmatch. Dom motiveras av tävlingen och när det gäller nånting.

Salle: Men vad är poängen att spela matcher där man har ett så decimerat lag att det blir pinsamt? Ska man odla en förlorarkultur eller? Är det inte bättre att ha ett helt lag?

Poängen är ju de skador som vi såg igår beror till stor del på ett för tätt matchande innan spelarna vant sig.

"Spelarna skall inte lära sig systemet i nån sorts match."

Varför spelas det träningsmatcher om det ändå är på träning man ska lära sig allt? Vad är poängen med träningsmatcher?

Om de nu inte blir motiverad till att spöa TIK i en träningsmatch, hur tror du de ska bli motiverad att möta löven/sundsvall i en cup?

spud: Men bestäm dig.
Först vill du att spelarna INTE skall spela så mycket och när man sedan står över spelare, som är i riskzonen för förslitningar och skador, så är det pinsamt?

På träning "vinner" du alltid då motståndarna inte är just det. Så för att se OM ett spelsystem, en spelarformation osv, fungerar så måste det till ett riktigt motstånd. Men det trodde jag att ALLA var underförstådda med...
Det är ju som i skolan. På lektioner (jmf träning) skall du lära dig saker och sedan på provet (jmf match) så skall du vissa vad du lärt dig om du lärt dig. Hoppas jag var tydlig nog?

Hur motivera... Genom att i cupen så kan du som spelare hjälpa din klubb ekonomiskt. I Umeå fick väl j-verksamheten 150.000kr om jag inte minns galet.

Sen kan du aldrig motivera spelare, till 100%, på denna nivå med en försäsongsmatch (om det inte är såna som hänger på gärsgården och försöker slå in sig i laget). Men det har jag ju redan sagt fast jag var väl inte tydlig nog där heller.

Salle: Vad är det jag ska bestämma mig i?
Om man inte matchat på ett halvår är det väldigt få som väljer att spela 3 matcher på 5 dagar.

Jag vet inte om jag måste skriva saker och ting på näsan för att du ska förstå, men hur som helst avstår jag det försöket. För jag tror du nog inte gör ett vettigt försök ens.

Ja just ja, det du skriver är alles rådande.

spud:

LAGET spelade 3 matcher på 5 dagar men hur många spelare var med alla matcherna? Och hur mycket speltid hade man då man väl hade 4 hela kedjor i de flesta matcherna. Detta är en mjukstart i mina ögon.

Du borde nog skriva saker på näsan för ibland så är du lite svår att förstå. Speciellt när du skriver en sak i ett inlägg för att i nästa skriva nåt helt annat som ibland är motsatsen till det första du skrev.

Zacke börjar bra i sin "nya" klubb. Vätskebrist och transport till sjukhuset.

Poffa:

Drabbades han inte av det i en match ifjol med eller minns jag galet?

Vallin:

Du minns galet. Det var 2006. Om det inte har hänt ännu fler gånger...

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/article348852.ab?service=print

Bad_Brett: Även mot TIK ifjol va?

Salle: Men det blir ju så mycket enklare för dig som tycker både och. Då slipper du ju enligt dig själv stå för motsatser?

Du tycker att laget skall testa sitt system på matcherna. Men alla behöver inte vara med på matcherna, och om dem är med så ska dem spela väldigt lite.
Det låter som ett jävligt effektivt test.

Det jag menar är att, och nu gör jag ett försök att skriva dig på näsan, men risken för att poletten ska trilla ner bedöms som liten, att om laget ges chansen att komma upp i matchtempo genom några enstaka träningsmatcher innan de tuffare cuperna drar igång skulle de klara av att kunna spela en hel cup utan att behöva ge känningar i ljumskar och andra böjbara delar i kroppen som används specifikt vid ishockey.

För som det är nu har vi 3 cuper där ingen spelat alla matcher. Och coacherna har helt och hållet tappa sin möjlighet att spela ihop ett lag och se vilka spelare som passar med varandra.
Men jag antar att det låter perfekt i dina öron. Du ser ju bara fördelar med att vila folk i dessa cuper. Medan jag strävar efter att de bästa ska spela

Ambroo: i denna match.

spud: Jag tycker en massa det har du rätt i. Men både och??? Det vette f-n. ;-)

Men för att gå tillbaka till ruta 1 så bad jag er sluta oroa er (läs gnälla) över hur man matchar på försäsong för det är just försäsong. Det var skador hit och laguttagningar dit och ingenting verkade falla er i smaken oavsett vad som presenterades.

Jag har inte sagt ett ord om "perfekt" och det tycker jag inte det är. Men jag tjatar inte om varenda liten sak som händer och dessutom på ett negativt sätt.
För det är bara försäsong ännu...

Sen kan jag inte annat än småle åt det du skriver.

"komma upp i matchtempo...innan de tuffare cuperna drar igång"
Såg du första matchen emot SAIK (i "Lövencupen")? Det var låååångt ifrån nåt som kan kallas normalt matchtempo i den matchen. Och vad jag förstått av de övriga matcherna i den cupen så har det inte varit så då heller.

Coacherna har nog mer koll än någon av oss andra så jag tycker inte du skall oroa dig så mycket inte på den fronten heller.

Jag ser "inte bara fördelar" med att vila/ställa över folk. Men jag ser inte bara nackdelar heller som vissa.

Jag strävar också efter att de bästa skall spela. När serien drar igång och det börjar gälla nånting.

Salle: Låtsas du eller? Eller är detta din högsta nivå?

"Såg du första matchen emot SAIK (i "Lövencupen")? Det var låååångt ifrån nåt som kan kallas normalt matchtempo i den matchen. Och vad jag förstått av de övriga matcherna i den cupen så har det inte varit så då heller."

Där visar du att du fan inte förstått något. Om jag så tatuerat din näsa med versaler.

spud: Nä du har nog helt rätt. Jag har inte förstått något.

spud: Du kanske överskattar din förmåga att kommunicera?

Ser tufft ut kan bli kvalserien.

arnio:

Underbar oneliner!
Har du varit runt och skrivit den i alla ES-lagens gästböcker, eller bara hos vissa utvalda?

För det lär ju vara rätt många som slåss om kvalserieplatserna om man går efter försäsongsresultaten...

Gidde: Brynäs är en het kandidat till att spela KS. Men de är ju vana.

Poffa:

Ja, för att inte tala om alla de andra lagen.
Jag menar, risken för kvalserien finns ju faktiskt för alla, serien är ju inte slut än ;-)

Kvällens femmor:

Green - Svartvadet - Enström
Sondell - Timander

Molinder - Steen - Salomonsson
Pikkarainen - Hållberg

Skröder - Weber - Olden
Mojzis - Westin

Bonsaksen - Forsberg - Häggström

Ambroo:

Ja, fasiken, det hade jag glömt. Haha.

Nikki: eee de va en speciell laguppställning, sanna mina ord.
Skål

Nikki: Och födelsedagsbarnet får stå i mål. Dubbelt grattis till Svedberg.

Undra om Zakke har repat sig och vill visa sig på styva linan emot polarna?

Salle: Zacke är tredjemålvakt i Sundsvall ikväll...

Icing-Ove:

Däremot kanske Mattsson vill leka tuff och sänka sina polare.

Icing-Ove: Så va munhuggeriet redan igång på allehanda.se efter derbyt i onsdags. I timrå är man över sig av lycka och somliga svävar på moln, vissa har t.o.m börjat med verbala personangrepp i felstavad form.

Ja vad ska man säga, timrå slog modos reservgäng på hemmaplan i en träningsmatch, så nu hamnar Sm-guldet per automatik i timrå!

Berka: Knappast. Ni som saknade i praktiken hela laget, 9 mot 5 men vi hade ju tex lika många junisar som er konstigt nog.

Nä, ni kommer att tokdominera med tanke på er starka insats med hela laget borta i en ytterst medioker försäsongsmatch.

Hahl Bundy: Jag har aldrig sagt,el trott att modo kommer dominera.
Menar bara att dra några som helst slutsatser av denna träningsmatch e bara rent löjligt!

Nikki:
Ah, Mattson är ju med. Apropå tuff, var har min släkting Johan Dahlberg tagit vägen? Verkar vara kvar i Hudiksvall när jag kollar lite snabbt.

Berka: Jag instämmer.

Hahl Bundy: Jo en slutsats kan jag iaf. dra, de va synd att jag missade matchen då de hade varit kul att spana in alla dessa junisar visa upp sig.

Det är ju trots allt båda lagens framtid =)

Kan inte ens skjuta fler skott än Sundsvall. Blir nog Kvalserien det här.

Nikki: Lugn, minns förlusterna mot bl.a Löven 2006...

Oj, Häggström gör mål. SM-Guld!

Nikki:
22.32 0 - 1 EQ MODO 6. HÄGGSTRÖM, Magnus
(10. SKRÖDER, Per-åge)

Hahl Bundy: Inte för att jag är speciellt insatt i er trupp. Men inte räknar du väl med artistarna som spelare borta? Inte direkt så att de skulle kunna ha varit med om man säger så. Ni får nog  vänta några matcher in i serien innan de kan tas upp.

Salle: Visst var det där Häggströms första mål som medlem i MoDos A-lagstrupp?

Paddan: Stämmer.

Icing-Ove: Susse 1 mot 1 mot corso, snurrar upp han likt the turning torso, makrill starkov och per slak i all sin ära, men mot salle det ser ut som dom åker i tjära, 0-3 i baken åkerlund på rygg i sin bur, publiken i eon oberopar "bara tur" Ute på isen är det ett jäkla drag, synd att det bara gäller modos lag, i mittzon sondell med anger krockar, Skröder blir fri och 4-o vi bockar
Förlorad tek och pärrsinen på isen krålar, challe i båset med hembränt han skålar
Matchen är slut och trumman e tyst, från playwoodladan hörs inte ett knyst
Inte heller från läktarn det hörs någon sång, de roliga e över för denna gång
Nu höjer jag glaset och till mina modovänner säger skål, just av den enkla anledningen att jag behöver alkohol.
SCHHkkhåålL...

Berka: Fyfan Berka vilken poet du har blivit! Fantastiskt! Skål på dig min vän!

MODOJohan: Det måste bero på hallona gumman lagt i champagnen =/ Äta fruk när man ska dricke??! Märkligt.
Skål på dig =) Har du kvar "Rettan?

Har sett dem två första perioderna på plats mellan Modo-Sundsvall,och det är ett ganska oinspirerat Modo som ställer upp idag.Det märks speciellt på dem etablerade spelarna,Salomosson,Svartvadet och Timander,visserligen smäller Timander på rätt friskt,speciellt i första.Men man ser att dem tar inte dem där extra skären för att nå pucken och motståndaren.Annars får man titta mycket i programbladet på vem som har pucken,för det är mycket ungt och nytt för ett otränat Modoöga;)
Svedberg spelar tryggt och bra,sen tycker jag Sondell varit den bäste backen i Modo.
Dags för en promenad ner till hallen o se slutdelen av matchen.

Bissett19: Tack

Berka: Nä, haha, den la jag av hos polisen *ASG* Blir nog en lugnare variant nästa säsong. Funderar på att köpa en Bombardier :D

MODOJohan: haha jaså gillade du inte hojen?
Bombardier... e inte de en skoter ? =)

Berka: Skoter, mja det kanske man kan kalla det =) Can Am Spyder Bombardier :) Häftig! NU iväg på kräftskiva!

Måste ha varit en av de snabbaste matcherna jag sett det här. Inte ens två timmar. Men kanske borde göra Svedberg förstamålvakt, lär ju inte förlora några matcher eftersom att han inte vet hur man släpper in mål.

Nikki: Applåder till Svedberg, 3 nollor av en 20-åring, succé!

Icing-Ove: Eeey! Två av nollorna gjorde han som 19-åring. ;-)

Det kan inte bara handla om att han får stå i matcher mot sämre lag. Han spelade riktigt bra mot Löven och om han spelat lika inspirerande i de två andra matcherna så är det ett fint bevis på att han verkligen tänker kämpa om förstaspaden i MODO inom något år. Jäkligt skoj är det, i vilket fall.

« · 1173640 · »