1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530942 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa: Idag var det hockeyspelartätt ute på Veckefjärden. SVT, Tidningen 7, Bildbyrån m.fl. var i halv extas:)

På plats på dagens ispass där Jacob Blomqvist står över och befinner sig i båset, oklart varför. Verkar också som att man luftar en juniormålis och att Pumba vilar.

Intervjuer med OKT och Cookie.

Björn W: Ja det får vi verkligen hoppas.

Bara nästa säsong så ska Buffalo, NY Islanders och Flyers byta tillbaks till mer klassiska dräkter. Edmonton har tagit tillbaka de gamla hederliga färgerna på hemmatröjan, Vancouver har dammat av "stick in rink" loggan och Calgary har nästa säsong en röd-gul-vit tredjetröja. Det är en trend som man inte annat än kan gilla.

Gud förbjude Modo i en svart matchtröja.

Redigerad kommentar

Paddan: På denna suddiga bild ser man att han håller i en hjälm med nummer 13.

Poffa: Ok, hade för mig att Dimitrakos var större. Men har du sagt det så...

Paddan: Nummer 13, Niko Dimitrakos.

Petey21: Äh, skägg... svartmuskigt skäggstubb. Josefsson hade väl dessutom en liten hockeyfrilla.

Tror Poffa hade en bild på killen samspråkande med Andreas.

Paddan: Charlie Cook har väl inget skägg alls? Jag gissar på nummer 12, Daniel Josefsson. Nästan Foppaklass på det skägget. Men bara nästan... :)

Nikki Nine: Hehe, verkar som att vi filmat nästan samma sekvens... och även där hör jag att det pratas om Byrån och vilket nummer han har...

Paddan: jag tror att det var han #87...

Paddan: Patrik har fixat ett klipp som kan beskådas här nere.

Björn W: Eftersom jag inte vet hur jag ska omvandla det lilla videoklipp från träningen till något som går att se på annat än min Desire så får klippet med bakgrundsljud i form av frågor om Byrån ligga kvar på mobilen.

Är det förresten någon som kommit på vem den lätt skäggige spelaren var som stod och snackade med Andreas Johansson i slutet av träningen? Jag gissar på Charlie Cook.

Gustafsson: Kan ju iofs vara popcorn som har frågat Tommy Roos om det vid två eller fler tillfällen också, han läser ju här så svar kommer väl förr eller senare.

Hur som helst så får vi ju snart hem en generation spelare som varit med om att de flesta häftiga NHL-lagen i allt större utsträckning har tagit tillbaka sina ursprungliga färger och dumpat det sunkigt 90-talssvarta, så då får vi tillbaka rött-vitt-grönt igen. Det tar bara sådär 10 år innan trenderna fortplantar sig till Ö-vik. ;-)

Björn W: Då LJs forum verkar vara nere så kan jag inte citera men Popcorn skrev typ att det ännu inte fanns något beslut rörande en svart tredjetröja. Så antar att det har diskuterats på hög nivå.

Tack digiro,poffa,salle,paddan,frisco,qwertas mm. för alla rapporter och bilder från första ispasset, man skulle väl äntligen kunna säga att det är nu de börjar =)

Gustafsson: På vilken nivå diskuteras det? På styrelsenivå eller på önskemålsnivå från enskilda företrädare från Lumberjacks? Jag har inte hört något alls, vilket ju iofs är ganska logiskt, med mitt geografiska avstånd till Övik i åtanke...

Redigerad kommentar

Björn W: Problemet är ju att det inte direkt verkar ha blivit bättre med de nya styrelsen o.s.v. Det diskuteras tydligen att införa en svart tredjetröja den här säsongen.

Sen kan jag nog besvara min egen fråga rörande varför de bytt från reebok på spelarsidan men ej för målvakterna, Reebok äger nämligen CCM. Så same same but different.

Gustafsson: Det känns lite bondlurkigt att byta/tränga ut en av ursprungsfärgerna för att vara "häftig", men sättet det gick till på - att ett gäng spelare ville ha det så och då blev det så - är väl det mest bondlurkiga av allt.

Som jag sagt många gånger tidigare så är jag dock nöjd med en beskärd mängd retrosouvenirer i shopen. Det fyller min kvot med potentiella souvenirinköp gott och jag är inte figuren som går omkring i replicatröja utanför en ishall ändåså.

Det är mest det bondlurkiga i beslutsvägarna vi måste få bort ur klubben, det kan ju röra viktigare saker än så här. :-)

Redigerad kommentar

Då hade jag hellre sett samma modell som förra säsongen.

img695.imageshack.us/img695/8333/mlvaktsskydd.jpg

Petey21: Nu är jag inte något jätte fan av den modellen överhuvudtaget men nog borde man kunna knåpa ihop ett par snyggare skydd än de som dem hade idag.

Förresten, är det någon som vet varför man bytt från rbk till CCM på spelarutrustningen och varför man då inte bytte även målvaktsutrustningen?

Rörande det att svart i princip har ersatt grönt så är det ju just det som är så tråkigt. Man kan lägga in lite svart i matchstället för att göra det snyggare ,svarta byxor t.e.x, men det känns ju tråkigt när man nästan helt byter ut en av lagets ursprungliga färger.

Rött - svart - vitt må vara snyggt men det är ju så jäkla mainstream nuförtiden och svart är verkligen inte en "Modofärg". Blått är egentligen bra mer "Modo" än svart.

Gustafsson: Lekte lite med "benskyddscustomizern" på Reeboks hemsida, och här är ett par förslag på benskydd som åtminstone jag tycker ser rätt fräcka ut. Dessutom bilder på hur Tarkkis och Dahlbergs skydd ser ut i verkligheten som jämförelse.

img807.imageshack.us/img807/5448/pads1011.gif

Testa gärna själv och se om det kommer fram några snygga förslag. :)

www.reebokhockey.com/gear/products/goalie/customizers/product/revoke-sr-pro-customizer/

Petey21: Som Poffa skrev hade alla rätt nummer bak på hjälmen exkl #9 som var just Ritchie. Och då han enl uppgift kom till Övik igår så var det väl inte så mycket blunder att snacka om.

MorganaLefaey: Det var inga som helst formationer förutom att hälften bar röda tröjor och resten svarta.

Det lilla tvåmåls-spel som körde var inte särskilt "formerade" heller . Vid minst två tillfällen hade svarta "laget" 3 backar inne samtidigt.

Petey21: Ingen som skrivit ner vilka träningsformationer man hade. Även om det bara är första träningen så kan man få en blick på hur de tänkte ha formationerna när de värvade

Gustafsson: Svart har väl mer eller mindre tagit över istället för grönt. Personligen tycker jag också skydden var lite tråkiga, hade varit snyggare om det varit svarta skydd med röda detaljer än tvärtom. Men det är ju som sagt en smaksak.

Tror att Lonken gjort en liten blunder med. Nu hade man ju äntligen hjälmnummer vilket underlättade identifieringen, men jag såg inte till någon #42 (Byron Ritchie), däremot någon som var misstänkt lik Ritchie i hjälm #9. Är inte det numret skyddat? Eller har Lonken gjort en kupp?

Paddan: Finns några fler bilder att se på denna länk nedan.

www.modobloggen.se/modobloggen.se/Fotoalbum/Sidor/Forsta_ispasset_10_11.html

Gustafsson: Är det inte rött och grönt på Dahlbergs benskydd eller ser jag så tokigt?

Nikki Nine: Jo det är väl en smaksak.

Det jag undrar är bara hur Modo ser på sin identitet och profil när de inte ens försöker få in lite grönt på skydden.

Gustafsson: Tycker Pumbas var riktigt fräscha.

Tråkiga skydd målvakterna hade, inget grönt överhuvudtaget. Dessutom verkar de ha slopat de svart/röda rbk hjälmarna och kör på CCM istället.

Jäkligt kul med rapporter och framförallt bilder!

shinzawai: Jag har sett MZA flertalet gånger i stan under sommaren så han kanske inte har råd med Oslo än då NYR inte skickat nån check än.

Han, för det lär väl inte varit K-Fop eller Skröder, lockade dessutom åskådare från andra sidan kölen till dagens träning. För utanför arenan stod det 2 norskreggade MC och Poffa sa att det kom 2 norska bilar samtidigt som honom.

Även 2 danskskyltade bilar stod på parkeringen så Madsen hade lite fans på plats han med.

Redigerad kommentar

shinzawai: MTV-inslag kan det nog bli framöver, Hasse A var där med filmkamera. Jag är glad över att de i alla fall skrev lite grann, det har ju varit mer eller mindre dött på åfficijella i 1½ månad.

Frisco: Grymt kul att MZA är med.. Jag hade trott att han drog till Oslo samma sekund han skrivit på för NYR.

Poffa: Jag ser varken bilder eller MTV-material.. :/

Och åfficijella har lyssnat på Shinzawai.

Allehanda har rapportering från isträningen. En lång och rejäl artikel.

Jag tog lite bilder jag med under tiden vi skrattade åt alla hyss nere på planen:)

www.bildalbumet.se/gallery.php?i=837e051bd66b52f9da5f1cb50d37120d

Tyckte Tarkkis plockhandske såg rapp ut i två-mot-noll-övningarna. Sen tycker jag Andreas Johansson verkar ha sociala egenskaper som kan bli betydelsefulla. Han snackar spelarnas språk och tar för sig, i kontrast till Steen Sr.

Övningen med baklängesåkning var ganska intressant där det syndes vilka som har en del att jobba på. Skröder såg lite ringrostig ut där tyckte jag, Josefsson tyckte jag stack ut lite med fin skridskoåkning.

Poffa: Grymt kul Poffa!! Synd att vår kära bakåtsträvarförening inte fattar hur mkt intresse som skapas från rapporter och bilder från träningar mm.. Jag är redan mkt mer laddad inför säsongen nu.

bisterfinnen: Här är några stycken. Jag vet dock inte om det funkar bra eller ej, då jag aldrig använt sidan förut.

Och om proffsfotografen Shinza har åsikter om kvalitet, färger, ljus med mera så skyller jag allt på... kylan, säger vi. ;-)

Poffa:

Tackar!! Ser fram emot lite bilder!

Poffa: Tack för rapporten den uppskattas verkligen av oss som inte bor i Övik

shinzawai: Direkt tillbaka på jobbet kommer följande rapport...

För det första, med på träningen fanns utöver den normala truppen Peter Forsberg, Alexander Steen, MZA, Viktor Hedman och Tobias Enström.

Samtliga spelare (exkl Ritchie) hade hjälm med sina riktiga nummer, vilket underlättade en del då det gällde att hitta rätt bland nyförvärven. Salle hade dock svåra problem med nummer 87, Robert Rosén. :-)

En rätt normal förstaträning. En del onda fötter, en hel del felpass och lite Bambi-varning på en del spelare. Foppa såg grymt spelsugen ut och hade lekstuga ibland. Tarkki såg också ut att vara på humör, han njöt verkligen av övningen där spelarna kom två mot noll.

Det går ju inte att säga ett jävla dugg efter 1½ timme på is, men visst såg det ut som att de hade roligt. En del skratt och psykningar, precis som vanligt.

Övningarna bestod mycket av skridskoåkning och avslut. Ett kort tag med tvåmål, dessutom.

Efter träningen stannade många kvar och tränade lite skott, framför allt en del direktskott. Challe var kvar och stod och matade puckar till de som ville. Nicklas Danielsson var en av de som stod och matade direktskott, imponerande säkerhet på avsluten. Alla på mål, många välplacerade. Ett ämne för point i PP, kanske?

Challe och AJ delade broderligt på att instruera och leda träningen. Nästan så man fick känslan av att de ville delta i övningarna mer än de gjorde, men det är kanske inte så konstigt då vi pratar om två tränare med mer matcherfarenhet än de flesta på isen.

Ska se om jag kan lägga upp lite bilder under eftermiddagen.

Paddan/poffa/dirigo: mera!!

Och svart var bättre målgörare än röd två gånger av två.

Poffa: stackars tarkki, han fryser nästan fast i isen när de showar mot dahlberg.

Paddan: Lätt kollat med "nya upphottade" eliteprospects.

Paddan: Fråga Salle, han vet nog. :-)

Poffa: äh, sluta prata strunt och kolla upp vem #87 är istället ;-)

« · 1269002 · »