1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530913 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky:
Ok, då glömmer vi honom då och så åker jag ner till Ö-vik och sätter heta voodoonålar i arslet på Dimitrakos istället.

Poffa: Det verkar som att Tuomas har rehabat ett knä under sommaren och därför inte skrivit på något kontrakt med ett lag än. Vet inte ifall han är färdigrehabad än.

Nån finne kan ju kolla igenom länken och kolla om de blir klokare. Google translate är ju som det är.

Icing-Ove: Vad är det du inte fattar? Första året är ett tvåvägskontrakt, följande två envägskontrakt. Givetvis följer kontraktet med om något annat NHL-lag plockar honom på waivers. Med det kontraktet känns han inte som en rimlig värvning såvida inte Red Wings vill låna ut honom, men det tvivlar jag på.

Poffa:
Pihlman sitter nog och väntar på Sundlövs och Freddans pengapåsar. Ritola har ett konstigt kontrakt som jag inte riktig blir klok på, bryts detta nu eller följer det med till annan klubb tro?

capgeek.com/players/display.php?id=297

Icing-Ove: På tal om forwards man gärna ser i klubben... Var spelar Tuomas Pihlman säsongen 10/11? Ser ingen info om klubb vare sig på EP eller hockeyDB.

Icing-Ove: jamen dåså ;) barra slå freddan en kvällspling å medela att du tänker värva ritola, nemas problemas

Icing-Ove: Ritola? Ja, tack!

Berka:
Vänta och se? Det är ju jag som tipsar Freddan hela dagarna, ska det bli något måste man dra sitt strå till stacken ;-)

Icing-Ove: Vi får vänta och se vad freddan hittar på =)

Berka:
Han är ju lite i samma läge som Madsen var därborta.

Icing-Ove: Verkligen, men vågar man hoppas på de?!

Freddan jagar ju en offensiv back och en forward så inget är ju omöjligt.

Ritola ratas av Detroit, det vore en kreativ kraft att slänga in i MoDo i dagsläget.

Eddie Larsson lånas ut till Västerås denna vecka.

Rytter:

Förstår helt klart hur du tänker, mitt resonemang är dock att i spel 5-mot-5 så får de tre backparen i stort sett lika mycket speltid (ordningen jag skrev dem i ska inte vara någon sorts ranking) eftersom vi rullar runt och då ser jag hellre att de två unga och "osäkra" får spela med några som varit runt kvarteret några gånger. Cook får spela med en defensiv pjäs i OKT och Josefsson får sköta uppspelen i hans par med Westin.

Nikki Nine:

Kommer inte ihåg hur dessa spelade på försäsongen. Någon annan kanske vet.

Min tanke var mer att våra backar som är tänkt att vara offensiva och producera, Cook och Josefsson ska spela i de två första backparen och ha mycket istid. Sedan parar man ihop dessa med defensiva backar som OKT och Timmy.

Westin och Bonsa, tycker jag ska få minst istid av dessa 6, så därför spelar dom tillsammans i tredjebackpar och får inrikta sig på att bara spela 0-0. Ifall dom inte sköter sig så får vi slänga in Hållberg istället för någon av dessa två.

Förutom att få igång våran 1:a och 2:a kedja så behöver vi även få igång våra backar som är tänkta att producera offensivt.

Rytter: Var inte Josefsson-Westin bra på försäsongen? Om dom fungerar bra tillsammans så känns det ju säkrare med:

Timander-Bonsa
Josefsson-Westin
OKT-Cook

Poffa:

Håller med dig helt, Kedja 3 och 4 fungerar bra och dessa ska man inte peta för mycket i just nu. Däremot måste vi hitta en lösning till 1:a och 2:a kedjan så bägge dessa kommer igång och producerar. Som du säger det kan vara värt att flytta Nicke D till andra och upp med Dimi med Susse och Skröder.

Håller med angånde Bonsa också, han såg riktigt stabil ut när han fick spela, ser gärna att han får starta mot VF. Sedan tyckte jag att Cook spelade bättre när han gick med OKT också, så mot VF skulle jag vilja se följande på backsidan:

Timmy-Josefsson
OKT - Cook
Bonsa - Westin

Hållberg får börja på bänken och byta av Bonsa/Wesin om inte det paret fungerar.

Poffa: Bonsa var väldigt bra i det fysiska spelet, är inte han rätt liten? Han är tuff!

Röda Tallen: Nu är ju Berka den västa gnällkärringen i detta forumet just nu så lyssna inte för mycket på honom.

Som jag ser det så har modo bara gjort en riktigt dålig match så här långt (SAIK borta) Sen att man förlorar två matcher på staffar är ju ett lotteri.lossnar det bara i målskyttet så kommer segrarna igen.

Challe kör inte samma spel i modo som han gjorde i Timrå.

Berka: "jo du har en poäng, modo dumpar kors och tvärs, ibland utan att ens nån checkar, sen släpper ju backarna blå så det är ju busenkelt för motståndarna att förpassa ut pucken ur egen zon."

Det där låter exakt som vårt "Challe spel" från förra säsongen. Känns jävligt skönt att vi (TIK) har börjat spela riktig hockey igen. Jag fattar inte vad ni skulle med Challe till. Så kommer det se ut för er under hela säsongen.

shinzawai: Du har helt rätt, vi checkar bra men får inga puckar att jobba med och vi spelar ett spel som inte funkar för våra "producerande" spelare.

Lösningen på detta är relativt enkel. Ändra spelidé för de två producerande kedjorna och låt våran tredje- och fjärdekedja fortsätta som de gör nu. Susse, Skröder och Nikki D har kunnandet för att spela sig fram till chanser men endast Danielsson har speeden för att checka fast backarna vid en dump and chase.

Andrakedjan med Ritchie, Madsen och Dimi ska också spela sig in till chanserna, inte dumpa. Vi har nämligen samma problem där, endast en spelare är lämpad för den typen av hockey, nämligen Madsen.

Sedan skriver en del att vi ska flytta upp Svarten, för han har varit så bra. Visst, han har varit bra, men samtidigt har han gjort en del misstag också. Han är till stor del skyldig till Timrås två första mål i torsdags, t ex. Dessutom, jag tror att han varit så bra just för att han nu spelar en hockey som passar honom bättre än tidigare.

Med andra ord, låt Svarten fortsätta leda en av de två kedjor som ska spela med hög intensitet och mycket skridskoåkning och ändra spelstilen för våra två förstakedjor. Låt dem spela sig in i offensiv zon så kommer de automatiskt till fler lägen.

Roligare att prata om är våra special teams. Box play har varit hyfsat och Power Play har varit strålande. Här ska vi bara fortsätta som vi gör nu, bortsett från en liiiten detalj. Låt inte Cook spela BP, det är han inte tillräckligt bra defensivt för.

Och en liten avslutande sak, Bonsa var faktiskt bra mycket bättre i sitt inhopp mot FBK än vad Hållberg varit under säsongsinledningen. Låt Bonsa fortsätta tillsammans med Timmy och sätt Hållberg på bänken.

Berka: Fast jag tycker nog att vi checkar relativt bra, men vi lyckas aldrig ta reda på pucken även om vi vinner den. Vi spelar för enkelt, vi behöver en MZA, en Pikka eller en Foppa som drar en gubbe och skapar ytor.

shinzawai: jo du har en poäng, modo dumpar kors och tvärs, ibland utan att ens nån checkar, sen släpper ju backarna blå så det är ju busenkelt för motståndarna att förpassa ut pucken ur egen zon.

Berka: Susse får lite utträttat eftersom vi aldrig har långa anfall pga enfaldiga dumpar i hörnen. Med en kreativare spelidé eller en "normal" Skrøder så skulle det se annorlunda ut. Jag tycker att Susse ser skitbra ut de gånger han får spela anfallshockey.

Icing-Ove: Jag hade tyckt att det varit intressant att ha Ritchie på en kant. Han har varit allt annat än bra defensivt såhär långt och han kanske får mindre defensivt ansvar i en ytterroll och kan fokusera mer på att vara bra framåt. Synd att Kolanos har varit skadad så mycket, annars hade han varit intressant som center åt Ritchie.

Rytter: Svarten är väl kanske den jämnaste spelaren i modo de senaste 3 årena, jag tycker han ska spela i bättre omgivning, speciellt nu då susse får ganska lite uträttat.

Nu börjar NHL-lagen att städa i trupperna. Krys Kolanos och Anders Eriksson t.ex. blev just tillgängliga för MoDo ;-)

Berka:

Varför skulle Svarten få chansen att leda 1:a eller 2:a kedjan? Tidigare har det varit ett jäkla gnäll när han spelat där samt i PP att han producerar för lite. Sedan är det väl inget som säger att en kapten måste spela i 1:a eller 2:a kedjan för att kunna leda laget, kolla på Burström i Luleå t.ex.

Jag tycker att den roll han har nu är perfekt för honom, han spelar i tredje/fjärde och ska plocka bort motståndarnas producerade kedjor, sedan får han vila i PP och koncentrera sig på att spela BP där han är helt outstanding.

Gusse: Jag me, därför förtjänar han en roll i en 1 eller 2:a lina, sen är han kapten och ska leda laget.
Svarten slår sälla bort puckar utan försöker alltid hitta spelvägar, susse tycker jag har varit lite slö när det gäller de och har kastat iväg en hel del puckar utan adress.
Sen kanske blomqvist borde få en större roll än den han har nu?!

Berka: Jag tycker Svartvadet varit bra.

Nikki Nine: helt innne på din linje, sen har dimitrakos faktiskt inte varit helt värdelös, tycker han gjort det hyffsat och t.o.m bra vissa matcher, sen om man hårdrar det så är det ganska många som inte kommit upp i normal standard!

dimitrakos,med svartvadet och danielsson

Berka: "Och enligt vad Sportbladet erfar börjar Modos tålamod att ta slut när det gäller Dimitrakos bristandbee engagemang och uteblivna målskytte."

Suck... ge honom en bra omgivning! Att han är loj och ointresserad måste de ha vetat om, eller gjorde de ingen scouting? Eller, man behöver knappt scouta för att veta det...

Här har vi en investering på 300 000 i månaden, ge honom då rätt förutsättningar för att kunna lyckas. Att spela med Madsen och Ritchie som är under isen och sen två allsvenska spelare (som visserligen har gjort det bra) är inte optimalt. Sen att han inte har förtjänat en "uppflyttning" är en annan femma.

Antar att jag predikar för kören, men detta stör mig något enormt.

Paddan: Va, har ni ingen som kan sånt?
Jag kan skänka er en hel bunt EP-länkare från oss!

Hahl Bundy: Nää, det behövs en som är expert på EP-länkande.

Icing-Ove: Ja modo måste förstärka!

Hahl Bundy: Kanske en Lady till Lufsen?

Icing-Ove: Nja en Norrbagge är väl det ni alltid söker efter?

Berka: Japp, in med mer konkurrens i laget! Let the spekulationer begin, jag kollar om det finns nån tjeckslovak ledig

Enligt Tomas Ros (jag vet) så jagar bland annat Modo Ville Koistinen.

Nikki Nine:

Ja, det är verkligen bedrövligt!! :(

Paddan: Inför morgondagens match på officiella listar återigen 87 Roger Rosén i laget...

supertrött: Äh, det är helt enkelt så lätt att han har svårt att klubba. Det blir ju lätt så med för mycket kolfiber i dieten.

Paddan: Han kanske har "käkat puck " ?

Petey21: Om Hasse Jonsson måste läggas in och röntgas så måste det ju vara något allvarligare än "han har magbesvär, vi tror det är något han ätit" om han nu inte satt i sig en hundleksak eller något sånt.

arnio: Precis, lät det inte ungefär likadant när Byron Ritchie inte längre var aktuell? Och så några dagar senare var kontraktet helt plötsligt underskrivet och klart. Så man ska aldrig säga aldrig i den här branschen...

Berka: "så, då var de slutspekulerat =) tack !"

Eller så mörkar Andersson, inte ovanligt att sportchefer mörkar.

Berka: Det måste ju vara bättre att invänta 7okt och se om det kan finnas killar som inte tog plats i NHL-trupperna.

shinzawai: så, då var de slutspekulerat =) tack !

spud: Där kan du ha väldigt rätt käre vän, men iofs. så behöver inte det säga så mycket, då det förmodligen inte handlar om några stora summor.

Det kan ju även vara såhär att modo var tidigt ute och värvade dessa herrar, man var där direkt och erbjöd kontrakt vilket visar att man verkligen är intresserad av att satsa på dom, vilket borde kännas lockande om något.

Sen är det ju bara smikrande att få bära en modotröja ;)

« · 1285525 · »