1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531268 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Poffa: Men en sammanfattning kan man räkna med?

Nikki Nine: Jag ska nog dit, men vet inte om jag tar med mig kameran.

Någon som ska ner till träningen imorgon? Kommer det att dokumenteras med bilder, filmer m.m? :)

Petey21: Haha jaa de skulle kännas skönt om vi kunde landa något snart

Det blir ingen Maxim Noreau heller, han har tydligen skrivit på för Ambri-Piotta. Börjar bli lite less på att vänta på nyförvärv nu. Vågar man hoppas att det blir något napp den kommande veckan?

Bad_Brett: Som du beskriver det, så känner sig nog väldigt många. Man har förtroende för Macke och Peter, men oron för att det inte ska bli lyckat finns där och gnager i en. För varje dag som går utan att det presenteras eller ryktas om spelare så ökar den där oron med någon promille.

J F K:

Jag håller med om att man ska vänta på rätt felare. Däremot känns det väldigt ovisst hur det kommer att gå. Hur många spelare av exempelvis Ritchies kaliber finns kvar på marknaden och i sådana fall, hur mycket billigare kommer de vara? Det finns alltid en risk att det blir precis tvärtom, nämligen att klubben slutligen grips av panik när inte rätt spelare dyker upp, vilket leder till värvningar av överbetalda medelmåttor.

Nej, jag hade nog gärna sett att man hade kunnat behålla någon av Nagy, Ritchie eller Pikkarainen, för att få lite kontinuitet. Jag inser att det finns många faktorer som spelar in, vilket kanske har gjort detta till en omöjlighet, men likväl tror jag att det hade gynnat klubben om de hade lyckats behålla några profiler.

Näslund har emellertid mitt fulla förtroende och jag räknar med att han får ihop detta på ett bra sätt. Fast lite orolig är jag...

Bad_Brett: Självklart är det så, men det är ju lite samma sak för alla klubbar. Man köper ett antal grisar i säcken och hoppas att de ska prestera lika bra eller bättre när de kommer till klubben. Det som står på papperet är ju fullständigt irrelevant, utan det är vad som görs på isen som är viktigt.

Luleå och AIK hade mycket sämre trupper på papperet än Modo, men fick ut betydligt mer än oss. Luleå hade ju inte värvat ett dyft bättre än året innan egentligen (förutom Niniima kanske), men det var det faktum att halvfloppar som Arlbrandt (han gjorde förvisso poäng året innan också, men då hade han en katastrofal plus/minus) och många andra höjde sig flera snäpp.

Jag tror verkligen inte att 1921 är nöjda med att inte ha truppen klar, men hur jag än vänder och vrider på det så anser jag att det är rätt att vänta på "rätt spelare". Visst, det är samma inställning som Modo misslyckats med tidigare år, men jag ser inte alternativet att plocka in dåliga spelare eller spelare som är för dyra för sin kapacitet som en bättre lösning. (Sedan finns ju alltid risken med felscoutning som i fallet Freddan och vi vet ju inte hur 1921s scouting och kontaktnät fungerar i praktiken ännu.)

Nikki Nine: Vilken tur.

Vi vet ju redan att nyheter om MoDo är det som lockar flest läsare, här är ännu ett exempel:

Skogs klar för SAIK, så honom kan vi räkna bort som den sista backen.

J F K:

Det obehagliga är bara att det låter precis som på "Eckes" tid; "Vi har ingen brådska, det viktiga är att vi får in en karaktär som passar väl in i gruppen". Nu finns det såklart en väsentlig skillnad, nämligen att "Ecke" var inkompetent, till skillnad från Näslund. Men jag är rädd att det finns en övertro på MoDo Hockey som varumärke. Bara för att klubben nu leds av tre tidigare NHL-stjärnor och säger sig ha som mål att vara en språngbräda in i NHL, betyder det inte per automatik att det är en attraktiv klubb att spela i.

Nikki Nine: Helst inte. Man vill ju ha in en spelare så fort som möjligt, men jag tror att 1921 hellre väntar att få någon som är för dyr eller inte passar in i lagbygget.

J F K: Vågar man chansa?

Nikki Nine: Det finns fortfarande många européer som siktar på att ta en plats i ett NHL-lag, men som kanske inte gärna spelar AHL. Det vore väldigt skönt att kunna spika truppen, men det kommer med all säkerhet att finnas spelare att plocka när NHL-lagen börjar spika sina trupper efter deras riktiga training camps.

Det börjar verkligen brinna i knutarna för Markus och Peter nu. Två forwards ska in, och en av dessa måste med största sannolikhet vara europé, om vi inte lyckas hitta en jättebra nordamerikan med nån skotsk anfader. Fem namn hittade jag i min snabba sökning:

1. Fabian Brunnström
Självklart den vi måste hoppas på nu. Har varit i Elitserien förut, vill spela i NHL, bra ålder. Problemet är väl att de två senaste säsongerna inte varit särskilt bra för honom.

2. Janne Pesonen
Svindyr, men fruktansvärt bra i offensiv zon. Vill också till NHL.

3. Marek Svatos
Bra målskytt men som varit väldigt skadebenägen. Slovak, med allt vad det innebär. Foppa borde ha koll.

4. Mikkel Boedker
Minimal chans att vi kan landa honom, men han är en av få européer som är kvar på marknaden.

5. Mika Hannula
Ni märker ju hur snabbt det faller av. Om vi inte ska ha Pavel Brendl som Uffe kommer få spel på efter en match...

Den andra killen får bli nordamerikan.

en tanke bara.. hur många rykten som kommit in har egentligen varit sanna denna säsong?
påminn mig gärna om vilka det ryktats om den här silly seasonen som sedan gått till Modo. Nyfiken.

Redigerad kommentar

Berka: Stephen Dixon och Janne Pesonen vore mumma. Men vem betalar?

Bad_Brett: Det känns inte som en spelare modo behöver, vi har tappat poängmaskiner, richie,nagy,picken å till viss del bartecho alla duktiga offensivt så jag ser hellre att modo tittar på just en eller 2 offensiva krafter, och det är just de jag tror dom gör,
Jag har aldrig varit orolig och jag är nog inte de riktigt än heller, MEN har det inte dykt upp minst ett riktigt bra namn om ett par veckor, ja då kommer jag nog börja bli orolig jag å.

Bad_Brett: Vi måste nästan värva Brunnström nu.

J F K:

Jag instämmer. Visserligen kan dessa spelare ibland inta en ny roll när de kommer till Elitserien, men i Sjöströms fall är jag tveksam. Sedan är det ytterst sällan dessa spelare lyckas bibehålla den höga energi de har haft i Nordamerika. Det finns definitivt mer prisvärda alternativ och frågan är hur intresserade MoDo egentligen var när priset trissades upp.

Däremot är det dags för nyförvärv nu, annars blir jag orolig.

Berka: Jag var väldigt tveksam när det gäller Sjöström. En ganska defensiv spelare, utan ett särskilt bra spelsinne. Självklart är han bättre än många av de spelare vi har idag, men den typen av spelare kostar generellt mycket mer än de smakar. Då han har så många NHL-matcher på sitt CV så går lönen upp radikalt, men det tycker jag inte en kille som är som klippt och skuren för en tredjekedja är värd. Förvisso en riktigt bra tredjekedjespelare, men ändå ingen spelare som ska vara i en produktiv kedja för att helt komma till sin rätt.

Berka: Ja du, är det naivt att tro att de verkligen har något bättre eller åtminstone lika bra på gång?

Nikki Nine: Nu väntar vi på 1921

Nikki Nine: Sjöström bekräftad av FBK.

Väldigt förvånande att han väljer Färjestad, men jag önskar honom lycka till. Tar FBK Sjöström får väl vi ta Brunnström :-)

h o c k e y :

Sjöström kommer att vara en pålitlig poänggörare i Elitserien. Hoppades på honom in i det sista.

Salle: Vad ska vi med honom till egentligen? Laget behöver poänggörare.

Gusse: Enligt uppgifter till Sportbladet...

Hoppas dom har fel som vanligt.

Bad_Brett: Nu vill vi ha en värvar Fredag..

MODOJohan:

Jag är övertygad om att han är beredd att revidera sitt beslut ifall MoDo verkligen visar intresse.

MODOJohan: Ja skulle gärna se hasse i modo igen..

Petey21: Jo men jag är ju ingift släkt med Hasse numer. Och senast jag träffade Hasse och Linda så var det just detta som var på tapeten.

MODOJohan: Skulle dock inte vara fel om du har fel och Salle har rätt, skulle gärna se att Hasse fortsätter. Men vad har han för hantverkarbakgrund? Han är ju naturvetare från Nolaskolan.

Salle: Har nämnt det tidigare, Hasse kommer inte att fortsätta. Han skolar om sig till hantverkare (Han har viss hantverkargrund)

Poffa: Hörde av en fd kollega att MoDo bett Hasse J hålla sig igång. Han kan ju få vara med och slåss han med om du frågar mig.

Poffa: Kan det vara så att modo är en av de klubbarna som är ute efter Tomas Skogs?Vill verkligen Näslund ta in en transatlant på den sista backplatsen? jag är inte så säker på det.

Bad_Brett: Kan bara instämma, kommer OKT tillbaka till det spel och den form han hade innan den olyckliga skadan kommer han vara en extremt viktig kugge i Modos försvar.

Jag får samtidigt en känsla av att han mycket väl kan bli en bra mentor för Ahnelöv och "dra med sig" honom till fin form och stabilt spel.

När vi ändå pratar backar, jag kan inte tänka mig att Macke är så våghalsig att han går till säsongsstart med enbart sju backar och där Eddie Larsson och Jensa Westin är de som slåss om 6-7 plats. Det måste in minst en back till innan säsongsstart, annars kommer det bli en tung säsong som väntar.

J F K:

Håller med. Han var en gigant under VM och spelade över 30 minuter i matcherna. Kan han bara behålla motivationen, tvivlar jag inte på att han kommer att vara en av Elitseriens bästa backar. Sedan försvinner han nog till NHL.

Atjoo91: Uppslutningen igår var kanske 12-15 utespelare och fyra målvakter (fast Tellan inte gjorde mer än åkte runt), så det var förmodligen frivilligt och mest för att testa prylarna.

Senaste om Sjöström. Verkar som att det kommer att dröja ett tag till...

Gustafsson: Jag tyckte att OKT var riktigt bra innan skadan, men sedan hittade han aldrig tillbaka under modo-tiden. I VM var han dock den stora härföraren bland norges backar. Jag tror definitivt att han kan kliva upp till minst förra höstens nivå.

Nikki Nine: OKT måste steppa upp rejält både i sitt spel och när det gäller ansvar i och med att vi har en så extremt obeprövad backsida när det gäller ES-spel. Som situationen med Svarten ser ut just nu pekar väl mycket på att han även kommer få ta över kaptensbindeln.

Berka: Näslund har ju sagt hur länge som hellst att två till riktigt bra forwards ska in, tror inte du behöver oroa dig över forwardssidan. Däremot känns backsidan jäkligt tunn och oerfaren och där hoppas jag verkligen att vi tar in en stabil back till. Hasse Jonsson hade inte varit fel heller.

Redigerad kommentar

Nikki Nine: jo det var ju lite de jag skrev, det saknas minst 1 kanske 2 riktigt bra forwards, nu skrev du ju in sjörström och brunnström, ja då ser det bra ut vill jag påstå, men utan dessa 2 är de inte speciellt skrämmande. ett bra lag, men knappt ett slutspelslag.

Jag hoppas verkligen 19/21 löser detta

Vilken spelare tycker/tror ni är viktigast för laget? Ni får inte välja Tellqvist :)

Berka: Tycker inte det ser förjävla illa ut. Om vi räknar med att det kommer in två forwards till, och vi tar två stycken som är någorlunda troliga:

Ritchie <-> Axelsson
Nagy <-> Brunnström
Bartecko <-> Sjöström
Rosén <-> Ryno
Häggström <-> Andersson
Blomqvist <-> Krüger/annan junior

Kedjorna:

Axelsson-Sundström-Brunnström
Skröder-Ryno-Sjöström
Madsen-Andersson-Danielsson

Ser faktiskt ganska bra ut. Vi har en tredjekedja som kan fylla på i de två första kedjorna vid skador och sjukdomar.

Vad allting kommer bottna i är dock hur LAGET spelar i år. Jag är fullt övertygad om att ifall laget spelar smartare/bättre så klarar vi oss utan Ritchie, Nagy, Bartecko. Tre år i rad har vi haft väldigt bra offensiva spelare (Zuccarello, Nagy, Ritchie, Forsberg, Näslund) men inte gått till slutspel för att vi har haft ett taskigt spelsätt, taskig målvakt och taskigt försvarsspel.

Nikki Nine: När man tittar på våran forwardsbesättning så känns den ihålig, vi behöver ersätta 3 kanonhockeyspelare richie,nagy,bartheco å som jag ser det så är det bara axelsson som är fullgod ersättare till nån av dessa 3 så minst 1 riktig klasspelare måste ju in, kanske tom 2, bakåt tycker jag det ser faktiskt bra ut, vi har tappat 4 backar som inte gjorde någon jätteglad (hasse,timmt,hålla,josefsson) å fyllt på med nhl och ahl meriterade spelare + att vi har en ruskigt bra målvakt iaf på papperet.

« · 1388962 · »