1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531272 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Inte så mycket som händer just nu. Fabian har inte gett upp NHL-drömmen riktigt än, så vi får nog vänta en stund till innan det hettar till.

Redigerad kommentar

Petey21: Haha okej :) Var sugen att titta förbi där ikväll men fick besök så fick lov att stå över ikväll. Fårse om man far och kikar en sväng på torsdag.

Du kanske inte kände igen alla men hur var uppslutningen?

Petey21: För egen del väntar jag till måndagsträningen. Då hoppas jag att Frisco har kokat kaffet och Poffa har med sig något hembakat...

Atjoo91: Typ. Först bara lite allmänhetens åkning och lite spontana skott på målvakterna, och sedan lite lättsamt tvåmålsspel utan regler eller avblåsningar. Ett av lagen fick dessutom förstärkning i form av Maciej Szwoch iförd keps, och det säger väl allt om kvaliteten på träningen... :)

Nästa vecka drar man igång med riktiga träningar. Men för de som inte kan vänta till dess verkar det som att man har en till träning på torsdag klockan 21, förmodligen samma stuk på den som på kvällens.

Petey21: Okej! Hur var träningen då? Åka runt och känna på grejorna?

Atjoo91: Det var inte så många, kanske 25-30 stycken? Och då var nog åtminstone några deltagare i hockeyskolan. När jag lämnade arenan var det kanske bara 5-6 personer kvar, och då var träningen inte ens över.

Petey21: Värt att notera är att Henrik Samuelsson numer tillhör gruppen av juniorer som är uppsatta på spelartruppen på modohockey.se. Eller har jag missat något?

Petey21: Hur många åskådare hade knatat sig dit?

Paddan: Kikade in i arenan på utsatt tid och det var faktiskt öppet. Kanske dock inte så mycket att se då det inte direkt var en organiserad träning, men kul att se grabbarna på is igen. Dock inte många man känner igen om man säger så. Tellan och någon till var de enda jag på rak arm kan säga att jag kände igen. Tellan deltog dock inte, han var ombytt men åkte omkring med keps istället för mask och motade således inga puckar. Noterbart att även en kille i Pittsburghs byxor och handskar deltog, jag antar att det var Philip Samuelsson.

Bad_Brett: Jag håller med. En del av att driva en blogg där man vill komma med mycket bra information och skvaller (och att uppfattas som en blogg som har hyfsad koll bakom kulisserna) är att lära sig sortera sina källor och kanske forska lite själv, och då publicera vad man fått fram (t.ex. ett samtal med en agent). Jag antar att MrMadhawk är dit man vill nå, och då får man titta på vad han gör och inte gör.

Med det sagt så tycker jag att ModoKollen gör ett väldigt bra arbete, speciellt för att vara en ganska ung blogg. Jag önskar dock att Modo kunde vara mer samarbetsvilliga och inte försöka motarbeta bloggen hela tiden. Det är dock inte bloggens fel :)

Redigerad kommentar

Mad Max:

Jag tycker att MoDoKollen är en utmärkt blogg och hoppas att Örnen förmedlar alla rykten där. Att han är lite försiktig i örvrigt tycker jag är helt rätt. Min uppfattning av Örnen är att han vill bli uppfattad som en skribent med hög kredabilitet och då är det givetvis bra att han blir lite försiktigare efter att källorna har haft fel några gånger.

Själv älskar jag Silly Season och tycker att det är väldigt roligt med alla rykten, men jag kan inte neka till att spänningshalten blir betydligt högre när någon med hög kredabilitet skriver ett inlägg. Därför är jag glad över att Örnen i vissa fall är lite försiktig.

Örnen:
Skönt att höra av dig igen. Jag förstår din frustation över vissa inlägg och kommentarer. Det finns personer som inte har förstått innebörden av "silly season", att det finns personer som har bra kontaktnät, rör sig i "rätt kretsar" etc. och därigenom kan förmedla just "rykten". Läser man bloggar (de innehåller just bara en massa rykten) så verkar det vara otroligt viktigt för många av dessa herrar att vara först med ett rykte. Sen vad sanningshalten är i detta rykte det verkar vara av mindre betydelse. De inlägg som du Örnen har kommit med har varit rykten med mycket stor substans i. Visst har du "b ommat", men inläggen har varit intresanta ur många andra vinklar. Så, Örnen forsätt med dina kommentarer, jag tror att det är flera än jag som har saknat dina inlägg.

MorganaLefaey: 21.00-22.30 enligt istidsschemat

Paddan: Sent i kväll när kan det tänkas vara?
Några som skall dit och se om dörren är öppen och något roligt sker?

J F K & Bad_Brett:

Den enda som jag ser som en risk är Ryno, i den mening att om try-outen inte slår väl ut så står vi där utan andrecenter nära inpå seriestart.

Annars är det väl ganska smarta värvningar, på så sätt att om man trycker på rätt knapp hos personen i fråga så kan man få ut all talang som dessa killar besitter, det är ju tre väldigt talangfulla spelare men som har andra frågetecken runt omkring.

Jag tror att Dicken som sämst kommer ligga där han varit i FBK, runt 30-40 poäng, men att han också i takt med mer förtroende och en positiv utvecklingskurva kan hamna över det. Värvningen av Dicken är dock så mycket mer än bara en spelare. Det skickar bra signaler att en såpass bra och eftertraktad spelare vill spela för Modo.

Hersley känns inte som någon risk alls. Det är en kille som knappt något lag ville ha, men som har en enorm talang inom sig. Om vi lyckas trycka på rätt knappar så har vi en väldigt bra PP-back till förfogande. Jag tror att Hersley kan lyckas, vi kan väl säga 5 mål och 10-15 assist? Lyckas han inte däremot så kan hans spelminuter säkert tas av Westin i spel 5 mot 5 och Meyer i spel 5 mot 4, om vi värvar en duktig offensiv back innan seriestart.

Bad_Brett: Brett, jag vet inte vart då fått dina uppgifter ifrån, men vad jag hört om Ryno är att han tränar väldigt bra med Modo. Han har fått de två senaste säsongerna till stor del spoilerade pga skador och enligt vad jag förstår så kan han bli en väldigt positiv överraskning.
Axelsson kom till Modo för att gå vidare till Detroit/NHL. Niclas Nordgren tog ett beslut i och med att han gick till Timrå och jag hoppas att Axelsson i och med steget till Modo på allvar bestämt sig. Annars vore det dessutom vansinne att gå hit då Samuelsson allt annat är känd som någon mjukis som accepterar lättja.
Hersley har jag ingen som helst aning om, men jag hoppas att även han vill nå lite längre som hockeyspelare än han gjort hittills.

Örnen: Brunnström är en rejäl bit hockeyspelare som passar i Mackes värvarfilosofi som hand i hockeyhandske. Det kör vi på.

Örnen: ...

Mad Max: Helt seriöst så orkar jag inte delge mig av rykten längre eftersom det finns personer som är så patetiskt pinsam så det är inte värt det!

Tyvärr!

Men jag kan väl säga så här! Jag blir inte förvånad ifall Fabian Brunnström spelar i modo kommande säsong! :)

Redigerad kommentar

Modoante: Har inga kunskaper om Noreau, men spanar man rakt av på EP så ser det ju inte helt fel ut. Men två icke EU backar gör att man inte riktigt hänger med på vilka två forwards som man jagar. Ska vi bara ha en center som bevisligen kan leda en offensiv kedja?

Hade gärna haft kvar Pikken då han verkligen var en artist. Men går nog att ersätta han med någon annan så länge övriga backbesättningen är bättre än fjolårets.
Han bör väl dessutom inte kunna dyka upp direkt i Skellefteå pga tidigare artistkontrakt.

J F K:

Nu när Timander lämnar, hade jag gärna sett Jonsson som sjundeback. Men han tränar väl fortfarande hårt, så det är väl inte helt omöjligt att vi får se ett inhopp?

Jag gillar också den röda tråden, men... Anledningen till att nyförvärv som Axelsson, Hersley och Ryno inte har blivit bättre, är ju just på grund av dålig attityd och träningsvilja. Det är inte enkelt att bryta mönstret bara för att man har gamla NHL-stjärnor som ledare. Viljan finns säkert där, men det är väldigt svårt att radikalt förbättra sin självdiciplin i vuxen ålder. Och framförallt så är det ingenting som Näslund har kontroll över, utan kan egentligen bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Som sagt, i teorin känns det helt rätt. Men jag är orolig över hur väl det faktiskt kommer att att slå ut.

Bad_Brett: Den jag främst saknar är Hasse Jonsson faktiskt. Lite trist att så många försvinner, men jag är nog enda mest positiv till att det verkar finnas en röd tråd i värvningarna. Det ska vara killar som är motiverade att träna hårt.

Berka:

Jag börjar faktiskt bli lite orolig. Även om jag gillar Näslunds strategi, så är jag rädd att han har tagit sig lite vatten över huvudet. Jag tror att det hade varit bra att försöka behålla några tongivande spelare för att få lite kontinuitet, men det ser ut precis som vanligt, nämligen att ytterst få lyckade nyförvärv stannar mer än en säsong.

Modoante: På papperet mycket bra, men hur pass bra blir han på större rink?

Nä nu får modo landa lite nyförvärv tycker ja!

Enligt Modokollen så modo intresserade av backen Maxim Noreau.

Redigerad kommentar

Officiellt klar för SAIK.

henkelainen:

Håller med, det handlar om gruppen, inte individen. Man kan inte ha ett störande moment i gruppen, som inte håller sig till de regler som föreningen/gruppen har skapat.

Själv känner jag mig trygg "som en norrlänning" när det gäller ersättare för dessa herrar. Det händer mycket i kulisserna som vi inte vet ett skvatt om. Anmärkningsvärt är just att det är så tyst utåt, inte ett "fett" rykte nånstans.
T o m Örnen har tystnat.

henkelainen: Känns ju som sagt att han krävde en lön som Näslund inte är villig att betala med tanke hans inte helt 100% uppförande utanför isen, ligger det faktiskt till så tycker jag att han gör helt rätt.

Gråter inte över att Pikka går till SAIK även om han har potential att bli en fullgod ersättare till Rundblad.

Mad Max: Fast.. om det nu är alkoholen, som ryktena säger. Så vill jag inte ha kvar Pikkarainen, sådant beteende passar inte in i det Modo som Näslund håller på att bygga. Professionellt ska det vara!

bisterfinnen:
Det ultimatum du pratar om var väl just detta med "alkoholpolicyn?

henkelainen:

De som hängt med under våren/ sommaren på de "största" Modobloggarna minns kanske vad som har kommit fram (rykten, sakliga argument) angående "Timmy" och "Pikka". Rykten är rykten och många av dessa som framförts har aldrig bekräftats från dels officiellt håll (förklarigt) eller från ni som bor trakten (bor själv på "plattlandet").
"Timmy", något om att han hade "gjort" bort sig, något som inte gillades av den övriga i truppen!. Han har även uttruckt sig att om han skulle flytta på sig, så skulle det aldrig bli till en klubb där han riskerade att möta Modo. Därav Leksand!?

"Pikka" har det skrivits en hel del rykten om hans alkoholmissbruk. Defenitivt en back som ledningen vill ha, men tror inte det handlar om pengar här utan om att "Pikka" helt enkelt inte ställer upp på klubbens alkoholpolicy.

Vad tror ni?

henkelainen:

Vad gäller picken så var det väl ett ultimatum från MoDo's sida. Pengarna var inget problem i det fallet, men tydligen så var det för tuffa krav från MoDo som gjorde att picken valde att ta sin pick och sitt pack och dra vidare.

Men jaha? Ingen Pikkarainen? Har vi det så dåligt ställt med pengar så att vi inte kan ha varken Pikkarainen eller Nagy? Eller försöker Markus få hit tre riktiga klasspelare för en redig peng?

Tror fortfarande på firma 1921, men det är ju snart dags att gå på is!

Det en artikel från Modos fysträning och återsamlingen efter semestern i dagens TÅ artikeln finns inte på hemsidan än vad jag kan se.

Jocke Bäckström få frågan om några spelare har utmärkt sig under sommaren och tydligen har Hersley och Morten Madsen har gjort ett jättejobb även bröderna Westin har slitit otroligt hårt.

Och den enda som dras med några skavanker är Svarten annars är alla friska.

Tomas Skogs har intresse från några Elitserieklubbar som har platser över. Kollade snabbt på Eliteprospects, och det känns oroväckande. Nu har jag inte stenkoll, men det är väl vi och Timrå, kanske HV71 som har ledigt. Luleå har platser över men de reserveras väl åt Niinimaa/Fransson.

Men på ett snorbilligt kontrakt och som konkurrent åt Westin så kan jag väl tänka mig det.

Redigerad kommentar

Poffa: Ja, Skellefteå känns som en mer passande klubb än HV71 som redan har Welch, Luoma, Trygg, Kolan, Almqvist, Grillfors och Rahimi som ska spela och Fantenberg som junior bakom. Känns lite överflöd med Hannu där.

Nikki Nine: "Säkra källor" säger SkAIK.

Nikki Nine: Allt annat än HV eller SkAIK skulle vara en stor skräll. Oavsett var han går, lär han vara en framstående back kommande säsong.

Nikki Nine: Nu vet jag ju att det inte är MODO, men jag kan ändå inte låta bli att hoppas.
HV känns inte som en högoddsare

Hannu P är klar för en elitserieklubb som kommer gå ut med detta under dagen. Om ni vill nöta F5 :)

Poffa: Då jag personligen är lite konservativ vad gäller backspelet skulle jag helst se en stabil och defensiv klippa som i första hand håller rent i egen zon, spelar enkelt och inte går bort sig. Om han har ett bra skott och kan stänka in lite poäng så ser jag det som en ren bonus. Vill absolut inte se någon Rundblad-kopia eller liknande, som förvisso gör en del poäng men är ungefär lika bra som en ordinär trafikkon i egen zon, då ser jag hellre en defensiv klippa om han så bara gör 2 poäng på hela säsongen. Poängen kan forwards stå för.

Poffa: Pikka, det räcker så.

Om ni skulle värva en back, vilken spelartyp skulle ni välja då? Vad saknas i dagens backuppställning, helt enkelt? Eller saknas det inte någon?

Sitter och tittar lite på övriga lags backuppställningar och det är inte direkt skrämmande läsning, på många håll. Dock tror jag att dessa lag ännu inte värvat klart, medan vi verkar anse oss nöjda i dagsläget.

Paddan: Undrar om det ens är öppet klockan 21 i morgon? Känns som att risken är att man möts av låsta dörrar om man åker dit då. Men å andra sidan, gör man inte det lär de väl vara öppna, om Murphys lagar stämmer.

Gusse: När Pesonen och Sjöström slutar sukta efter NHL :)

arnio: Svårt att säga hur bra han hade varit de två senaste säsongerna om han sluppit skador, men inte fasen har han tillhört toppen på slutet i alla fall. Hade han varit skadefri så är jag dock övertygad om att han varit topp tio även i år.

El Maco: Tror dock att Timander är lite immun emot Näslunds och Forsbergs locktoner, men för andra spelare är det nog så som du säger att de bådas ord väger tungt.

Salle: "En frisk och spelsugen Timmy är en av ES bästa backar "

Har varit en av Elitseriens bästa backar menar du väl?

renen: Snick-snack Bamse-tramse. Pengar kommer i andra hand när det är självaste foppa och näslund som ringer upp och erbjuder kontrakt. Det har jag hört från säker källa.

« · 1388424 · »