1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531171 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Berka: Ja om man skrivit kontraktet så att båda kan välja att avbryta samarbetet så lär väl MODO va beredd på att så kan bli fallet. Tydligen har man ju inte hittat den spelare man verkligen ville ha från de som blivit över från NHL så nu får man lite tid på sig att söka.

Men har MODO någonsin avbrutit ett samarbeta med någon try-outare?
Kan inte riktigt komma ihåg hur många vi haft och vilka som blivit kvar.

oscaaaar: ja det var ganska väntat =)

"Samuelsson avslöjade att han planerar att matcha Hannula med två andra nyförvärv: Dick Axelsson och amerikanen Rob Schremp."

Står på sportbladet.

Släpp pajkastningen nu. Till viktigare saker! :)

Igen:
Nån som har koll på datum gällande Johan Rynos try-out? Av det jag såg idag ( och alla andra gånger jag sett honom spela ) så bör han inte erbjudas kontrakt.
Erbjuder man honom kontrakt baserat på sådana här prestationer måste han kosta lite och ingenting..

Ang Henrik Samuelsson och all "hype" runt honom så är jag, efter det jag såg idag ganska oförstående.
Märkligt att man "nöter" på med honom i topp-2 kedjorna. Hari och Nyström var inte sämre. Kanske bör man testa några andra junisar i bättre omgivning/mer speltid nu innan det är dags på riktigt.

Nån som har koll på datum gällande Johan Rynos try-out? Av det jag såg idag ( och alla andra gånger jag sett honom spela ) så bör han inte erbjudas kontrakt.
Erbjuder man honom kontrakt baserat på sådana här prestationer måste han kosta lite och ingenting..

Ang Henrik Samuelsson och all "hype" runt honom så är jag, efter det jag såg idag ganska oförstående.
Märkligt att man "nöter" på med honom i topp-2 kedjorna. Hari och Nyström var inte sämre. Kanske bör man testa några andra junisar i bättre omgivning/mer speltid nu innan det är dags på riktigt.

Gustafsson: Hokkypoesi!

Att bygga upp ett ishockeylag, av Kabben Berglund (Ur "Årets ishockey 1964")

Att skapa ett topplag i ishockey kan ske på två sätt. Antingen kan man i samma mundering samla ihop ett lag av fullödiga spelare och nå ära och berömmelse, eller också kan man utbilda stadens eller platsens ungdomar och få dem att enträget och målmedvetet arbeta sig upp till högsta nivå. Det senare alternativet är det enda tänkbara i de flesta fall, och det är det vi ska titta lite närmare på.

Första laget

Det är till att börja med unga pojkar vi ska ta hand om. Grabbar vill i unga år gärna uppträda i gäng, och att komma med i ett ishockeylag tilltalar helt och fullt en 10-11-åring. Pojkarna vill vara aktiva och ha roligt, och det gäller att låta dem ha det. Men leken måste utveckla goda egenskaper. De unga talangerna måste upptäcka att lagspelet kräver ärlighet (regler ska följas och fusk beivras) och vakenhet - annars har man ingen chans att vinna.

Utvecklingstiden

När pojkarna har lekt och spelat ett år med klubba och puck utökas de tekniska och taktiska informationerna. Nu fordras att tränaren är kunnig, så att det grabbarna får lära är sådant de kan ha nytta av i framtiden. Men det får inte vara långa utläggningar, utan bara korta tips och sedan ska grabbarna jobba själva. För att underlätta för kommande års mer krävande träningspass måste disciplinen för bl a samlingssignalerna till dessa korta informationer vara perfekt. Att spelarna sysslar med annat när tränaren har ordet ska inte ske mer än en gång.

In i idrottens strömfåror

Och så vandrar våra unga spelare vidare. De bättre får plats i pojklag. hela tiden utvecklas pojkarna som spelare och lagmedlemmar och får lära sig spelets lagar och bestämmelser. Det som ishockeyjunioren får uppleva är jobbigt, men spännande och fartfyllt, och om ledaren kan se problemen ur grabbarnas synvinkel kan han tillfredsställa deras önskningar, samtidigt som han leder dem in i idrottens strömfåror. Tränaren måste i alla lägen ha klart för sig, att ska man intressera unga spelare för något, då måste man också själv vara intresserad.

Tidsplanering och tidspassning

Så har grabbarna äntligen lekt sig fram till den dag, då tränings och spel blir allvarsfyllt och krävande. De är nu mogna att träna rationellt och får klart besked av sin klubbledare att de har upphöjts till medlemmar av A-laget. Nu är det dags att samla gänget, som ska träna och spela tillsammans och bära klubbens färger. Nu ska man även ge klara besked om dagar och tider för träning, så att spelarna kan planera sin tid på bästa sätt. Dessutom måste det tydligt sägas ifrån, att den som är förhindrad att infinna sig till träning eller match, i god tid måste meddela detta till lagledaren, så att alla kan få besked om orsaken till frånvaron. Att spelarna passar tider är en annan sak man måste hålla styvt på. Det underlättar samarbetet för alla parter och ökar den allmänna trivseln.

Försäsongsträningen

Så är ishockeydansen i full gång. Vi vet att en hockeyspelare måste ha en förnämlig kondition, vara stark och smidig, ha god balans och precision, och allt detta måste byggas upp i god tid, långt innan det finns möjlighet till isträning. Och visst är försäsongsträningen något av svett, blod och tårar men tillfredsställelsen växer i takt med hårdheten i träningspassen och det känns skönt när ett pass är genomkämpat och överdragskläderna våta. Det finns inga genvägar till framgångar i det här gamet. Den som har goda träningsvanor har lättare att hänga med i den forcerade isträningen senare på säsongen. Höstträningen måste lägga upp så, att man framförallt lägger an på sådana rörelser som ökar styrka, snabbhet och balans på isen. Man ska med andra ord träna på barmark med tanke på vad som ska hända på isen.

Spaltutrymme i lokaltidningen

En ishockeyspalt i ortens tidning är en värdefull hjälp för tränaren i hans arbete. Om nu t ex lagens supporters får läsa i spalten, att laget tränar hårt och omsorgsfullt så vill spelarna gärna motsvara förväntningarna och lägger på ett kol extra i träningen. Så var det också när vi i MoDo AIK skulle införa daglig enskild träning med skivstång. Då fick man i spalten läsa om lagets stjärna som tagit för vana att alltid ha sitt träningsredskap tillhands under sängen. Och si, det dröjde inte länge förrän alla i laget var utrustade med varsin skivstång och dagligen tränade efter ett schema som de hade klistrat upp på väggen.

Fantasi är en viktig faktor

All tränings måste göras intressant och allsidig. Även försäsongens hårda slit kan med lite god fantasi varieras. När spelarna går till ett träningspass bör de ha lite av samma känsla som inför en festmiddag, då man är nyfiken på vad som kommer att bjudas på. Att leka med boll är alltid nyttigt för ishockeyspelare. Bollspel i någon form får därför bli en station i kvällens träningscirkel. Fingrar och handleder måste vara hårda som flinta. Hos någon byggmästare kan man alltid skaffa några tegelstenar som används till stärkande övningar för fingrar och händer. Av en cykelreparatör kan man få några gamla cykelslangar som används till nyttiga arm- och benstärkande rörelser.

Boardskivor istället för is

I tunga motlut och sandgropar testar man benstyrkan. På ett sådant ställe kan man anordna en "tjurighetstävling", dvs. grabbarna springer upp och ner tills bara en man orkar längre. Styrkeövningar med skivstång, snabbhetsövningar framåt och bakåt, på slätmark och i utförsbacke och smidighetsövningar blandas i rappt tempo. Tekniska färdigheter med klubba och puck kan man skaffa sig på barmark som täckts med boardskivor. Framförallt målvakterna kan öva upp reaktionsförmåga och känsla för pucken när utespelarna skjuter från det plana och glatta underlaget.

Regelbunden livsstil

När den rationella träningen sätter in är det av stor vikt att grabbarna får klart för sig att det är väsentligt att en idrottsman har regelbundna mat. och sömnvanor. Detta är ett ämne som snarast måste komma upp på "fikaträffarna" som bör förekomma varje vecka. En hårt träningsengagerad spelare måste ge akt på sina matvanor. Dels ska födan intagas regelbundet, dels ska den vara så sammansatt att den ger krafter att träna i önskvärd utsträckning. Det har visat sig att när hårdträningen sätter in fordrar kroppen mer föda men det förekommer att spelare då ersätter den kraftgivande, rejäla husmanskosten med näringsfattiga mellanmål. Blodvärdena sjunker och träningsfliten minskar. Då får man vädja till mammorna om extra köttransoner och späda på med järn- och vitamintabletter. Alla måste dessutom vara medvetna om sömnens stora betydelse för en idrottsutövare. Att tobak och sprit drar ner prestationsförmågan bör likaså mana till måttlighet i levnadsvanorna.

Annorlunda fjällsemester

För att få lite avkoppling och omväxling styr vi i MoDo på hösten kosan mot fjällen. Där finns härliga fjällbranter att sträcka ut på och har man tur kan man på någon högt belägen fjällsjö hitta årets första träningsplats för skridskoåkning. Då gäller det att framförallt jobba med baklängesåkningen och i MoDo AIK slet vi ohyggligt med den detaljen.

Svarta tavlan till heders

Ett välkommet avbrott i slavgörat på isen blir de teorilektioner som man lämpligen lägger in mellan träningspassen i anslutning till någon särskilt viktig match. Då lägger man på svarta tavlan upp taktiska ritningar och tidigare misstag diskuteras. Med en skioptikonapparat visar man lärorika klipp från in- och utländska tidningar eller går igenom egna små skisser och figurer om spelets taktik och teknik.

Säsongens förmatcher

Så snart åkskickligheten är acceptabel blir det aktuellt med träningsmatcher. Då bör man söka upp så svåra motståndare som möjligt. Att man får stryk en eller annan gång spelar ingen roll om man bara har lärt sig något för kommande seriefighter. Försäsongsmatcherna ger också fina möjligheter till experiment, men man måste komma ihåg att ge en lagdel som fungerar bra arbetsro och inte ändra på laget bara av lust att experimentera.

Den viktiga uppladdningen

Det är många faktorer som kan bidraga till att en match väger över år rätt håll. Inte minst viktigt är det som händer i omklädningsrummet timmen för nedsläpp. Vid en speciellt viktig hemmamatch samlas laget några timmar före matchen kring matbordet. Då vet man att alla fått mat i rätt tid och att den har varit lämpligt sammansatt. Sedan finns det tid för gemensam uppladdning som man bestå i bordtennis, film eller annan underhållning. Genom en omsorgsfull uppladdning före en fight kan man ge alla den känslan, att lagets egna förberedelser är bättre än motståndarnas och på sä sätt kan man skaffa sig trumf på hand redan före matchen.

Konsten att resa

För ett Norrlandslag är alltid avstånden något att ta speciell hänsyn till. Det fick vi erfara när vi stuvades in i sovvagnen på väg till en avgörande kvalmatch. Vi var helt enkelt inte tillräckligt tränade i att resa. Sömnen uteblev och spelarna kunde sedan inte slappna av på hotellet. Den gången räckte inte orken till men av skadan blir man vis. Erfarenhet på området skaffade vi oss året därpå under en resa på kontinenten där en segerrik turné skänkte många trevliga minnen och resandet blev en vanesak efter tre veckors kringflackande.

Tre Kronors betydelse

Om någon eller några av lagets spelare får förtroendet att skruda sig i landslagets mundering betyder det alltid mycket för de övrigas utveckling om man rätt anammar de lärdomar som detta ger. Landslagsspelarna får bli föredömen i spelskicklighet, träningsvilja och ambition och har de dessutom förmågan att dela med sig av sina erfarenhet blir de dubbelt värdefulla för sina lagkamrater.

Redigerad kommentar

J F K: Jag säger inte emot, vad det gäller MZA. Han var extremt väl lämpad som spelare bredvid Susse och Skröder. Men samtidigt, kedjan med Susse, Skröder och Morrison var inte så jäkla tokig den heller. Jag tror Hannula kan ta Morrisons roll, helt enkelt. I dagsläget tror jag inte någon annan spelare i Modo kan axla rollen som en ny MZA.

Poffa: Ok. Dock tror jag inte att Hannula är värvad för att passa i den kedjan, men att han givetvis lär få en chans att prova där. Som jag hävdat hela tiden så vill jag ha en kreativ spelare med Sundström så att Skröder får vara bulldozern. Nu blir det i sådana fall dubbla bulldozers (vilket inte behöver vara fel, exempelvis legion of doom fungerade i Philla), men risken är då som jag beskrivit att Skröder börjar spela för svårt. Nu förstår jag att vi inte kan plocka tillbaka Zucarello, men Skröder (och Sundström) har aldrig varit bättre än när Susse kunde lägga puckar på Zucca i fart och Skröder kunde gå på mål för returer/direktskott/styrningar/skymma målvakten.

J F K: Jag skrev inte att jag anser honom som självskriven på den platsen. I alla fall var andemeningen att jag tolkar värvningen som att Modo (Macke/Uffe) har för avsikt att placera honom på den positionen.

Det baserar jag på uttalandet att Uffe gärna ville ha en högerskytt med Susse och Skröder, då han tyckte att en sådan passade bäst där. Och när man nu värvat en högerskytt, som i alla fall tidigare kunde göra en hel del poäng, så har mitt huvud lagt ihop 1+1.

Salle:

Vi är innovativa som har röda hanskar.
Uppladdat:

500x0-likasombr.jpg

Salle: Riktigt snygg bortatröja, jag tycker iofs att MoDo alltid har haft snyggare bortatröjor än hemmatröjor.

Och Tellqvist och Forsberg har fått sina målvaktsmasker målade också, såg jag.

Poffa: Jag förstår inte varför du anser att Hannula är självskriven med Skröder och Sundström faktiskt. På vilket sätt? Han är rightare, så långt är jag med, men resten? Jag tycker man på så sätt förstör Skröders största styrka, dvs framför mål. Då är jag faktiskt mer inne på att ha Samuelsson där och Danielsson i en stark tredje med Andersson och Madsen. (Helst ser jag dock Axelsson eller Schremp med Sundström).

Nåja, det återstår att se hur kemin fungerar...

Nikki Nine: Inga kommentarer om hur snygg/ful den vita tröjan är...

Jag tyck den ser bra ut ja

Nikki Nine:

Tolle C - SNYGGT. Där är en kille som kan bära upp en tröja med heder. Och vilket leende. Tolle 4 Prez!

Fan vad snygg bortatröjan var. En sån får det bli!

Det förvånar mig inte ett dugg om våra två förstakedjor ser ut på följande sätt när vi startar ES-säsongen.

Axelsson - Schremp - Danielsson
Skröder - Sundström - Hannula

Värvningen av Hannula känns så extremt inriktad på positionen bredvid Susse och Skröder att jag inte ser en annan startplats för honom. Att man dessutom rullat på centrar mellan Axie och NikkiD får mig att tro att vi väntar på Schremp för den positionen.

Om det sedan är det mest optimala eller inte, det är jag inte man nog att svara på.

Utgår man från det är två andra forwardsplatser givna, det är Madsen och Andersson i tredje. Vem som blir deras lekkamrat är mer osäkert, men min gissning är Hedman.

Och fjärde blir då veckans Mix av KFop, Hari, Samuelsson, Westin och Ryno (om inte Ryno blir ivägskickad).

Wayne Gresky: Men det är fortfarande lättare att förstöra än att skapa. Vi kan peta Dicken eller Schremp och sätta in Andersson (för sakens skull) och vi kanske blir bättre i försvarszon, men vi blir också sämre i anfallszon.

Jag förespråkar också ett smart försvarsspel, men man måste göra mål för att vinna matcher :)

Det är ganska uppenbart att det kommer att vara en högerfattad kille med Skröder och Sundström, tyck vad ni vill om det. Men vad blir det över? Jag tycker till skillnad mot J F K att Danielsson är för bra för tredjekedjan och har hellre Hannula där. Schremp och Dicken ska självklart spela i de första två kedjorna med bra kedjekamrater för att få ut det mesta av sitt kunnande.

Nikki Nine: Försvarsspel handlar inte bara om vilja, det handlar om kunnande också. Det finns spelare som jobbar fantastiskt hårt, men som ändå är totalt värdelösa i egen zon.

Wayne Gresky: Jag är inte övertygad. Tror inte Uffe kommer att tillåta dem att lata sig och spela slappt försvarsspel. Speciellt inte Dicken som ska lyfta sitt spel ännu en nivå.

Nikki Nine: Problemet med din kedja är att den kommer att vara helt värdelös i egen zon. Jag hoppas på ett balanserat MoDo som under första halvan av serien klarar av att spela ett riktigt tajt försvarsspel. Det är den biten som är det allra viktigaste att få ordning på och det är det som är grunden för en framgångsrik säsong. Jag ser en stor risk med att din drömkedja kommer läcka som ett såll bakåt, och då försvinner all stabilitet.

Nikki Nine: Jag vet inte. Mycket beror på hur kemin blir. Schremp som är ökänd för att vara dålig defensivt vill jag alltså inte ha tillsammans med Axelsson vars största styrka är offensiven. Jag tror att de precis som du säger blir vassa framåt, men att de kommer att öppna för mycket kontringar bakåt. Danielsson är ingen stjärna defensivt heller, så jag tror att den kedjan blir katastrofal defensivt.

Det kan vara värt att prova, men det är inte bättre att förlora med 6-5 än att vinna med 1-0.

J F K: Undrar även hur du resonerar kring kedjorna. Att du vill ha Dicken med Skröder och Sundström har jag förstått, men sen då? Danielsson ska ju tydligen inte vara given i toppkedjorna då han inte är konstruktiv nog, så då återstår det Schremp.

Tolle ny kapten. Men hur långt ner sitter C:et egentligen?

J F K:

Jag förstår verkligen inte problemet med att ha Dicken och Schremp på isen samtidigt. Ja, de vill ha puck och är fruktansvärt kreativa med den. Det är ju jättebra! Då finns det någon att leka med på isen, någon som kan ta bort en extra markering och någon som kan förstå hur man tänker. Motståndarna får ju ett jätteproblem då båda två är skickliga med pucken och kan göra sin gubbe, men också slå fantastiska passningar. Har vi dessutom Danielsson som gubben i lådan med hans fantastiska skott så blir det ännu jobbigare.

Du säger att Danielsson är en kompletteringsspelare. Jag tycker att han kompletterar dessa två utmärkt. Snabb, rivig, älskar att skjuta. Jag vill inte ha en Danielsson som åker omkring och letar öppnande passningar eller som ska åka upp med pucken. Jag vill ha en Danielsson som låter Axelsson och Schremp sköta den biten, medan den gode svensken söker sig in framför mål eller på annat sätt gör sig beredd på direkskott eller returer. ;-)

Tar man bort Dicken och sätter dit typ... Andersson så tar man bort väldigt väldigt mycket offensiv kraft från den kedjan. Don't get me wrong, Andersson kan bli väldigt nyttig för vår klubb men han kommer nog aldrig vara en ledande offensiv spelare som kan göra upp emot 40 poäng. Samma om man tar bort Danielsson och sätter dit Andersson. Man tar bort den offensiva punchen.

Nej, har vi Dicken-Schremp-Danielsson så får vi en riktigt bra förstakedja. En leading line. Har vi Dicken-Andersson-Danielsson så känns den sådär, va? Ingen kedja som man känner "oh shit, nu kommer det att bli mål" eller "dessa killar kommer ligga i toppen av poängligan".

Berka: Och jag tycker att Skröder var dålig av två orsaker. 1. Han var sämre tränad än på länge. 2. Han sattes i en roll där det ofta var han som skulle vara konstruktiv.

Just nummer två vill jag undvika. Jag vill inte ha en Skröder som åker omkring och letar öppnande passningar eller som ska åka upp med pucken. Jag vill ha en Skröder som låter Sundström och en spelare till sköta den biten, medans den gode norrmannen söker sig in framför mål eller på annat sätt gör sig beredd på direkskott eller returer.

Tillsammans med Danielsson så hamnar Skröder därmed i fel roll. Ok att inte Axelsson bär pucken från egen zon till anfallszonen som Zucarello, men han kan slå de där passningarna som Skröder sökte. Han kan dra en gubbe och få skottläge med en skymmande/styrande Skröder.

J F K: jag har suttit nu hela sommaren och tittat på viasat hockeys repris av hela föregående säsong , och jag måste säga att i ett lag som fbk ifjol med så många puckskickliga spelare så var dicken inte alls så väldigt pucktransporterande , utan föll mer in i ramen som en lagspelare som kunde göra de oväntade med en puck!

jag köper dit resonemang i nuläget till en viss del, men jag är inte helt överens!
skröder gör visserligen sina poäng, men ifjol var nog merparten i PP och i de vanliga spelet var han stundtals riktigt dålig så jag tror inte det finns några givna kjedjor än utan att det kommer man få labborera med säkerligen upp i dom första 10 matcherna för att se på vilken niva alla hamnar.

Nikki Nine: Jag förstår inte varför alla är så intresserade av att köra Danielsson i de två första kedjorna. Trots att Skröder hade enligt honom ett katastrofår, så producerade han bättre. Danielsson är en kompletteringsspelare, förvisso med ett bra skott och bra skridskoåkning, men jag tycker att han inte är konstruktiv nog för att vara given i de två toppkedjorna. Det är för övrigt exakt likadant med Madsen som också är en typisk tredjekedjespelare.

Skröder, Sundström, Schremp och Axelsson är i mina ögon givna. Ska man sätta Schremp med Axelsson (vilket jag inte gillar då båda är för lika och de bara finns en puck på banan) så måste man nog ha en defensiv kille som Andersson med dem. Skröder och Sundström ska ha en puckskicklig kille bredvid sig så Skröder inte får fel roll. Han ska slippa ha mycket puck och ska koncentrera sig på det han gör bäst.

McFire: Försökte bara skoja till det lite. Tycker dock Hasse borde platsa i truppen med tanke på den backbesättning vi har. Han är nog grymt billig och det är ett understatement att påstå att vi saknar rutin på backsidan.

NuMo: Talar vi om samma spelare nu? Jag talar om Hans Jonsson.

McFire: Tolv matcher är ju bra för att se om han håller, eller om han numera består av soltorkad naturgummi. Jag menar inte på något sätt att man skulle skriva kontrakt tom. han blir skadad.

Jag tycker Näslund gör rätt.

NuMo: Ja men om vi hypotetiskt skulle erbjuda ett try-out kontrakt till honom så antar jag att det är till, säg sista september? Eller möjligtvis oktober? Skadad kan han ju likväl bli i november. Ett kontrakt med kontraktslängden "tills du blir skadad" får vi nog utesluta, om vi inte vill att spelarfacket ska bränna ner arenan.. :)

Näe, skadebenägenhet, ålder och allt därtill får herr Näslund väga in på förhand och erbjuda lön därefter helt enkelt. Om det nu ska bli något av, känns det som.

McFire: Kan det ha med hans skörhet att göra?

bj21: lite "skamligt" att erbjuda ett try-out kontrakt till en spelare som ledningen och ja, alla (?) vet vad han kan och är bra/dålig på.
Kanon med try-outs på finnen, Ryno osv, men det ska nog inte dras till överdrift, anser jag.

bj21: Ge ett till Hasse A också. Med kraftig betoning på OUT...

Nu förväntar jag mig att Snygg-Hasse får ett try-out också!

Hannula, förutom att han är kåt på sina kollegors flickvänner och att han kanske är aningen skadebenägen, är ett toppenförvärv.

Skulle vilja jämföra honom med "Alf", fast dubbelt så bra.

Bad_Brett: Möjligt att dom är puckkåta, men lär inte behövas något större defensivt kunnande när vi ändå bara ska spela i anfallzon med den kedjan. ;)

Bad_Brett: Hur ställer du upp resten då? Sätter du Danielsson med Skröder och Sundström, eller får han spela i tredjekedjan?

Nikki Nine:

Jag gillar inte den där förstakedjan; Tre spelare som alla är mer eller mindre katastrofala i det defensiva arbetet. Axelsson och Schremp är puckkåta, samtidigt som Danielsson skjuter på allt som rör sig. Nja. I sådana fall skulle jag plocka bort Danielsson och stoppa in Madsen eller Andersson istället.

Intressant hur man kan tänkas ställa upp nu.

Skröder och Sundström lär få spela tillsammans. Detta kan vi slå fast. Det verkar som att de vill ha en rivig högerfattad kille där (oavsett vad man själv tycker om det), nu har vi tre stycken i Danielsson, Samuelsson och Hannula.

Vidare ska vi ge Dicken största möjliga utvecklingsmöjligheter, och då behöver vi hitta en bra center och en bra målskytt till honom. Danielsson känns ganska logisk här. Men centern? Andersson känns inte riktigt som att han räcker till i en förstakedja som ska producera som tusan. Men han är också nästan det enda valet, om man inte vill ha Schremp där.

Jag vill ha Schremp med Dicken till att börja med. Schremp är inte bara en one-trick pony som bara kan dribbla, utan en smart center med bra spelsinne. Bör alltså kunna hålla en del i pucken tillsammans med Dicken, medan Nicky D letar efter öppningar.

I tredjekedjan är vi nog ganska överens om att Madsen och Andersson ska spela, men tredjelänken? Skulle inte Hannula kunna göra den kedjan ganska giftig?

Då står vi med:

Axelsson-Schremp-Danielsson
Skröder-Sundström-Samuelsson
Madsen-Andersson-Hannula
Hedman-Byström-Forsberg

Med Janos Hari som en riktig joker.

Gustafsson: Och en GM som pumpar in pengar från egen ficka, iaf om man ska tro hundklubben ;)

T i o helt nya spelare, t r e helt nya tränare varav en helt orutinerad huvudtränare. Total generationsväxling och nybygge på samma gång. Hur fan skall detta gå?

Bad_Brett:
Ahh, tack för tipset...

Det är fantastiskt att det fortfarande inte står någonting på officiella hemsidan gällande kontraktslängd. Speciellt upprörande är det nu när det gäller ett korttidskontrakt. Lagom häpna folk ska bli när han helt plötsligt lämnar efter match tolv om så nu är fallet...

Icing-Ove:

Tänkte ge ett litet tips här. Om man vill visa en specifik händelse från ett youtube-klipp, är det bara att spola fram till den rätta tiden, högerklicka i bilden och välja "Copy video URL at current time".

Icing-Ove: Bra att han är högerskytt.Kan bli en viktig spelare i power play.

Poffa:
Han kan sätta straffar också. Kolla skottet 2:20.

Känner mig jävligt off, när man missar kvällens Modo-nyhet på det här viset.

Hannula är ingen favorit för min del. Men är han fri från skador och hängskalle kan han bidra med mycket. Skulle han inte passa in i truppen så är det 12 matcher långa kontraktet helt rätt väg att gå. Visa att du kommer bidra, eller bara dra.

12 matcher in i ES, då är vi exakt mitt i oktober. NHL har pågått i 9 dagar och de spelare som inte får NHL-kontrakt har börjat titta åt öster, på den europeiska scenen.

Det enda som irriterar mig är att man inte skriver kontraktslängden på hemsidan. Det är för dåligt, helt enkelt.

Markus måste ju ha någon plan med att ge honom ett så kort kontrakt, men vem vet? Har han en artist pågång som vill in? Om inte Hannula levererar så tar vi in Nagy, så vi slipper betala artistskatten från förra året? Bara en vild gissning.. Har dålig koll på Hannula, om han är lika bra som Nagy, men verkar som reaktionerna på Djurgårdare som att han är en bra spelare.

En rolig grej som jag läste i Aftonbladets kommentarer är att de kallar oss "Lilla DIF" nu då vi har så många ex-difare i laget.
Kanske ett "DIF, Modos farmarlag!"-Tifo för att ge tillbaka.. lite skämtsamt sådär ;)

Nikki Nine: Funkar det inte med Hannula har vi hamnat så långt in i serien att ett artistkontrakt kan skrivas med eventuella höstförvärv. Alltid något.

« · 1396969 · »