1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL ˇ 531226 inlägg ˇ 4122 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012
Berka: Det man riskerar med en tryout är tid. Nu rör det sig bara om en vecka då man blir aningen mer passiv på marknaden, men i alla fall. Dessutom kan man ifrågasätta i vilken utsträckning man skyddar sig från grissäcksköperier även med tryout. Häggström tog sig igenom men blev aldrig en etablerad elitseriespelare på riktigt. Jonasén inledde väl också som tryout? Madsen?

Schremplänken var banne mig balsam för själen. Det går att locka över spännande lirare med all inclusive-erbjudande och bonusmorötter, möcke bra jobbat.

PontusJ: Madsen får väl ändå anses som en lyckad try-out?

Sedan tror jag knappast man är mer passiv på marknaden. Det är ju enligt Macke en forward man jagar, i första hand. Möjligtvis att man fokuserar ännu mer på den jakten, men det kanske bara är bra.

Nä, try-outer är helt rätt väg att gå.

Poffa: Min gissning är att Foppa känner till honom genom Sami Kapanen som är spelande delägare i hans förra klubb KalPa samt känner folk väl i Flyers organisation.

En annan gissning är väl att snubben bett sin agent kolla om intresse i Sverige, Macke, Peter och Uffe får förfrågan och kollar då med sina kontakter där han varit verksam.

Tror absolut inte att han är någon man "scoutat" fram själva. Tryout-kontraktet visar väl på just detta. Uppsida finns ju helt klart och kan killen paras ihop med "rätt" backpartner så kan det till och med bli bra, tills vidare så säger jag varken bu eller bä men det överväger nog till bu.

qwertas: Det känns som en spelartyp som skulle kunna passa bättre i elitserien än i många andra ligor. Med självförtroende och rätt inställning så kan han bli en tillgång med tanke på hur tunn backtruppen känns nu. Jag tycker att det är helt rätt att ta en titt på killen, men om det faller väl ut återstår att se.

Wayne Gresky: Precis det skrev jag i bloggen också. Klipper in en del av det jag skrev nedan.

"Han säger i en del intervjuer att han inte gillar den raka spelstilen i AHL, att han är en spelare som gärna vill få lite tid med pucken vilket han tycker sig få i SM-Liiga. Just detta får mig att få en liten strimma av hopp eftersom den finska ligan är mer rak än den svenska, här kan han få ännu mer tid på sig i egen zon än i finland."

qwertas: Visst kan det slå väl ut och det handlar ändå bara om ett try-out, så varför inte. Låter dessutom som själva try-out perioden inte är speciellt lång vilket kan vara både en fördel / nackdel. Men -21 på 32 matcher tillsammans med de inte allt för imponerande siffrorna i kolumnen för poäng, gör mig inte imponerad.

Då det låtit som man varit ute efter en toppback så känns detta lite blekt faktiskt.
Tänker inte dissa detta och blir mer än gärna glatt överraskad. Men samtidigt så var ett problem förra säsongen att vi faktiskt inte hade backar som kunde spela enkelt när de blev checkade hårt. Hur många gånger spelade de inte fast sig själv i egen zon för att sedan knövla till det ytterligare.

Med det sagt avslutar jag med att säga att jag hade förväntat mig ett på papperet säkrare namn.

Redigerad kommentar

MorganaLefaey: Jag hade inte förväntat mig något namn på backsidan faktiskt då man sagt att man i första hand skall fylla forwardsplatserna.

qwertas: Ja så har det låtit nu på slutet. Men innan dess har tongångarna gått i att man vill ha en back också. Detta sagt efter att alla (ja förutom Lethivouri) redan värvats.

Men tider ändras och kanske har de redan sett att backarna håller. Eller att forwardsförvärv tar de sista pengarna. Då de som du säger den senaste tiden skrivit att fokus ligger på 1st forward.

Redigerad kommentar

MorganaLefaey: Han har väl kontrakt med Flyers den här säsongen också? Det borde kunna innebära att han är en väldigt billig lösning.

MorganaLefaey: Han var -1 på 19 matcher i SM-liiga förra säsongen. Slutspelsstatistiken imponerar inte det minsta.

Wayne Gresky: Man skall som sagt inte döma en spelare man aldrig sett spela. Speciellt inte då man inte ens har koll på vad övriga spelare i hans lag hade för siffror osv. Men man får inte direkt glädjehicka av 55 2+10 -25 från fjolåret.

Vore intressant att höra av Kalpa fans har att säga om honom. Och visst kan spelare smyga sig igenom try-outs och inte räcka till, men är han allt för dålig för att bredda backsidan så lär de märka det. Får se vad som händer och hoppas han får självförtroende och den tid han säger sig behöva för att spela sitt spel här i ES.

MorganaLefaey: Vår gamle bekanting Adam Masuhr (som han heter nuförtiden) hade -7 på 27 matcher i samma lag den gångna säsongen.

Redigerad kommentar

MorganaLefaey: Statistik kan säga mycket, men ändå inte allt. Det står ju ingenting om hur han matchats. Utifrån sina styrkor och svagheter kan han ju ha matchats totalt fel av coachen. Han kanske hade fel backpartner, och matchades i fel situationer? Han ska ju vara offensivt lagd, men kanske matchats mer i box play än i power play av någon konstig anledning? Kanske tillsammans med någon annan offensivt lagd back? Det får man ju inte veta bara av att se siffrorna. Så förhoppningsvis ger Uffe honom de rätta förutsättningarna att visa upp sig från sin bästa sida.

Petey21: Visst är det så. Lite därför jag skrev "Man skall som sagt inte döma en spelare man aldrig sett spela. Speciellt inte då man inte ens har koll på vad övriga spelare i hans lag hade för siffror osv."

Vill minnas att det var ett snack om statistik under föregående säsong. Där någon under 3-4 matcher hade hemsk +/-, men när man sett matcherna faktiskt såg att mer än hälften av dessa berodde på knövligheter från medspelare som direkt resulterat i mål i baken.  Visst brukar sådant jämna ut sig under en säsong och moståndarna också gör liknande saker som resulterar i +. Så fastän statistik är ett bevis på vad man uträttat så är det ändå inte hela sanningen.

Nöjer mig med att skriva att jag inte är imponerad av värvningen. Men ser inget fel i att man provar honom under en vecka som man tänkt göra. Med tur, rätt coachning, rätt backpartner osv så kanske det slår väl ut. Ja kanske Pikkarainen väl. Men det är inget jag på förhand tror.

Skulle han inte få kontrakt så har han säkert ändå ökat konkurrensen och fått övriga backar att inse att klubben faktiskt kan tänka sig ta in nytt om man inte presterar tillräckligt.

Redigerad kommentar

MorganaLefaey:
Tobias Enström lyckas producera 11p i MoDo som 22-åring, sedan visar sig talangen för varje år som går. Jag kan se vissa likheter med Joonas, främst vad gäller smartness och skridskoåkning. Kanske han skulle ha stannat i Europa några år till för att bygga upp sitt självförtroende som Tobbe gjorde.

Icing-Ove:

Precis min tanke.

"Modos målvakt har precis avslutat ännu ett benpass och hälsar välkommen med ett fast handslag.

– Ett fantastiskt ställe. Allt är hembakt och riktigt gott.

Inne i caféet är bullar, kakor och bakelser uppdukade. För den som vill vara nyttig finns mackor och sallader, men Tellqvists blick är riktad mot godsakerna med högre sockerhalt.

– Smörbullarna är helt fantastiskt goda, men jag tar bara kaffe.

Fotograf Hammarström tittar storögt på Modomålvakten, som känner att han måste förklara sig.

– Vi ska mäta kroppsfettet med laget om två veckor. Tidigare gjorde man det med en klämma och då kunde man fuska genom att ställa sig på ett visst sätt – rutin (skratt). Nu röntgas hela kroppen, så det är helt omöjligt att fuska, suckar Tellqvist leende och tar sitt svarta kaffe och går ut i solen."

Vad coolt det skulle vara om MoDo skrev kontrakt med Owen Nolan. Jag menar, vill Canucks testa honom så kan väl vi ge honom en chans också, killen är ju trots allt en gammal AVS-favorit :-)

mrpm: Troligen samma som skall visas på Sportspegeln kl 19.00

mrpm: Trevligt reportage.

Salle: Jo, väldigt trevligt. Varför körde de bara introt på låten? Misstänker att Bullet for my Valentine är lite väl hårdkok för svt sport.

För övrigt.
Foppa har spelat och varit lagkapten i Philadelphia. När det då dyker upp en spelare från Philadelphias organisation så hur tror ni att det kommer sig? Paul Holmgren är kvar från den tiden.
Kommer en spalre från Phoenix kanske det är genom Uffe.
Marcus Näslunds gamle GM Brian Burke är i Toronto.
Sedan är det väl rätt givet att Foppa och Macke känner till Colorado respektive Vancover så att eventuella spelare som finns i deras organisationer är givetvis sådant de får reda på.

Å snart stundar sca cupen, torsk mot Timrå och brynäs sen uddamålsvinst mot sundsvall precis som vanligt

Radiointervju med Robbie Schremp angående flytten till Modo. Startar 13 minuter in. Måste varna för skrapigt ljud.

Icing-Ove: Känns bra att en av sakerna han vill bli bättre på är fotboll. Han hoppas att han vinner så många omgångar som möjligt i two-touch på uppvärmingarna innan isuppvärmning. Annars sa han väl nåt om skridskoåkningen och komma in i det höga tempot i elitserien.

Tack för länk I-O! :)

Icing-Ove: Här sitter vi och klagar på Hasse Anderssons intervjuer.. Vilka lirare som telefon intervjuar honom. Haha, hjälp.

McFire: Telefonintervjuer är väl inget ovanligt? Hur tror du SVT Sport och TV4 Sport gör när de har inslag som de inte bevakar med egen personal?

Poffa: Nej, det varken sa eller menade jag heller. Jag syftade på att det är två amatörer som intervjuar och att de får Hasse Andersson att framstå som fantastisk i jämförelse.

McFire: Stackars brynäsare, efter bara 3 träningsmatcher(?) så är sågningarna redan i full gång!
Ska väl tillägga att detta inte gäller alla, men för dom som redan slitit sitt hår i tussar över lagets prestation hittils kommer nog få en väldigt tung och lång vinter ;)

Ska du upp på höga i morrn?

Måns Krüger, Erik Nyström, Marcus Bohman och Adam Johansson får inte följa med till Finland. Är väl inte så otippat att dessa fyra är de första som blir nerskickade från A-laget.

Kvar bland juniorerna är bland backarna Ludvig Byström (och Eddie Larsson, beroende på hur han räknas), samt John Westin, Janos Hari, Henrik Samuelsson, Jesper Olofsson och Anton Byström bland forwards.

Nikki Nine:Måns och Erik behöver nog kanske nått år till på sig att slå sig in i Ā-truppen

Poffa: Det var, som vi tidigare har skrivit här, banne mig på tiden! Se till att fylla arenan med bra mycket folk nu.

Gustafsson: Lehtivuori klar.

Nikki Nine: Här har du länken

Modoante: Jepp, skrev på telefonen så det blev lite krångligt med länken.

Hur ställer man upp backarna nu tro?

Lehtivuori-Tollefsen
Pöck-Ahnelöv
Meyer-Hersley?

Eller spelar man Westin över Hersley?

Nikki Nine: Måste säga att jag är förvånad jag tycker inte att Lehtivuori har övertygat särskilt när jag har sett honom.

Modoante: Ont om bra backar på marknaden ..Och så kostade han nog inte skjortan heller

Gusse: Tycker det känns helt OK. Hög potential till ett troligtvis ganska rimligt pris.

Nikkinine: Ser man till vad de båda har presterat under försäsongen känns Westin ärligt talat som det självklara valet.

Redigerad kommentar

Gustafsson: Från hockeysverige och Petterssons blogg

Men han lyckades ändå inte bli utsedd till turneringens bästa målvakt. Det blev Tuomas Tarkki, som ju lämnade Modo för Nizjnekamsk till den här säsongen. Istället fick Liv nöja sig med att få en ännu vassare utmärkelse, som turneringens mest värdefulla spelare.

Verkar gå bra för Tarkki nu...

Gusse: Försvaret gör målvakten.

henkelainen:

Bjuhr gör målvakten.

Bad_Brett:
Per Hållberg förgör målvakten.

Icing-Ove:

UTLÅNINGSCHOCKEN

Supertalangerna lånas ut till allsvensk bottenklubb!

Nikki Nine:
Det kunde ha varit värre...

Nikki Nine: Oväntade val ändå, va? Framförallt A Byström tycker jag har sett stark ut. Men då har jag inte sett en minut av helgens lir, å andra sidan.

Mano: Lånet gäller ju tydligen bara nästa vecka men jag håller med om att det känns en aning förvånande att de väljer att låna ut Byström. Hade känts mer logiskt om det var Olofsson tillsammans med Hari som lånades ut då de behöver spela i en högre formation för att göra sig själva rättvisa.

Gustafsson:

Kanske är det så enkelt att de vill ge dem mer speltid?

Lehtivuori blir alltså kvar. Lite förvånande, men de ser kanske något som jag inte ser. Spelar han för lite fickpengar så är det okej, är han dyrare så känns det inte okej. Jag ser dock fortfarande ett behov av en defensiv pjäs.

Att Jeppe och Byström blir utlånade en vecka hoppas jag inte är ett tecken på att de inte kommer få speltid i A-laget. Jeppe är kanske utlåningsmaterial, men Byström vill jag se på planen. Det är han, Westin, Hari och Samuelsson som borde ligga närmast spel.

Sen hoppas jag vi inte lånar ut för många spelare som kan spela i J20. Vi har ett extremt intressant lag där, även om Westin, Hari, Samuelsson och Byström spelar med A-laget. Framför allt på backsidan ser vi starka ut med spelare som Bohman, Johansson, Ludvig Byström, Robert Hägg, Gustav Backström och Fredrik Sjödin.

« ˇ 1392551 ˇ »