1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532809 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

Bittesehr:

Spännande med alla rykten, sillyseason är livet!

Efter matchen mot LHC så pratade jag med ett par killar som kom från Luleå. 

De hade pratat med en av The Abbots när de var ute på lokal. Efter ett tag så kom det fram att han kände Broc Little sedan tidigare och att han visste vilka klubbar som låg närmast att få en underskrift inför kommande säsong. 

Modo låg väldigt bra till, enligt Abbot. I princip så var man muntligt överens. 

Kan vara fyllesnack men de som berättade det hela lät trovärdiga. 

Bad_Brett:Han verkar vara född i Indonesien i alla fall, men det skulle inte vara någon fördel för oss om han hade dubbla pass den vägen. Nu verkar han ha kanadensiska föräldrar, så jag misstänker att han bara har ett kanadensiskt pass. (Och hittar ingenting om att han skulle ha skaffat sig något från Tyskland:( )

InVinoVeritas:

Jag funderade också på om så kunde vara fallet, men det är ingenting som syns på eliteprospects.

EDIT: Han har faktiskt dubbla pass. Dock är det andra indonesiskt...

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Regehr har spelat i tyska ligan i 5 säsonger, har han varit skriven där lika länge så är väl ett tyskt pass inte en omöjlighet?

mattias - 74: Vi gillar silly. I alla fall om det finns lite substans i det och inte bara är ren namedropping. Filip kan säkerligen tänka sig Modo med tanke p att han kommer från en mindre ort och vilka namn vi har i lednignen som kan hjälpa honom över till NHL så småningom. Jag gillar verkligen den profilering 1921 har försökt lägga med unga, hungriga spelare som vill till NHL, vilket säkerligen är till hjälp när man ska värva talanger.

Dock så hoppas jag att Samulesson kan premiera juniorerna bättre nästa år. Jag hatar att se Hari, Ludvig Byström med flera på läktaren som är ungefär lika bra som många rutinerade som får spela. Hade Ludvig fått kontinuerlig speltid under hela säsong så är jag väldigt säker att vi sluppit ta hit Skinner och/eller Cedergren på korttidskontrakt. Hedman lär vi inte behålla, så varför inte Anton Byström/John Westin på den platsen osv. Jag tycker att Samuelsson ser alldeles för kortsiktigt på det hela (vilket iofs är lätt att göra när man slåss i botten), men hoppas på bättring till nästa säsong.

J F K:

Absolut, det var ju enbart passet jag syftade på. Skönt att äntligen få en back som kan skjuta i alla fall!

Bad_Brett: Tycker att det är väldigt bra att spika en trupp tidigt. Är det någonting vi borde lärt oss de senaste åren är att de där sista-minuten-värvningarna oftast är lika dåligt scoutade, som de som sker på krogen kvart i två...

Sedan kanske spelaren inte fungerar lika bra hos oss i alla fall, men jag gillar verkligen att vi försöker spika en trupp LÅNGT tidigare än ifjol.

Bad_Brett:

Det snackas om att MoDo är en av klubbarna som Leksands talang Filip Forsberg kan tänkas spela i om inte Leksand når Es. Nu är detta bara löst snack men det är ju som sagt en Silly Tråd vi snackar i =)

Gusse:

Är lite tveksam till att fylla en icke-EU-plats så tidigt, men förhoppningsvis har 1921 väldigt bra koll på honom.

yngwie: Regehr klar för Modo?

mrmadhawk.se/

arnio: Omark vore mumma, men Harju? Nä, hans stjärnstatus har jag aldrig begripit mig på. Hoppas verkligen Näslund kan hitta mer valuta för pengarna än så.

Gusse:Ja jäklar det är ju Linus Omarks bror, tänk att jag alltid blandar ihop dessa två. Jaja ni får väl ta båda då.

Det är väl Omarks bror som bor här?Kanske få hit båda två till nästa år.

henkelainen: Johans bror bor ju i Ö-vik så det kanske skulle kunna vara en fördel för Johan. Sen har det ju snackats om Brynäs där hans gamle polare och radarpartner Mats lavander spelar. Förmodligen så blir det HV eller Färjestad tillslut, eller kanske Växjö. Nordamerika och Ryssland är ett avslutat kapitel för Johan.

spud: Alltid gjort mål? Ett mål på 11 matcher i allsvenskan den här säsongen och noll mål på två matcher i div 1. I mina ögon behöver Olofsson åtminstone en bra säsong i allsvenskan innan han kan bli aktuell för en producerande roll i elitserien. Sundström och Skröder spelar ett spel som kräver ganska stor skicklighet, så det går absolut inte att sätta in vem som helst där.

Harju tror jag för övrigt skulle passa bättre med Ritola än med Sundström/Skröder.

henkelainen: Ju mer jag tänker på Harju desto mindre sugen blir jag. Han kommer kosta en hel del trots årets säsong. Han är en stor kille som behöver väldigt mycket träning för att få ut sitt spel, och i mina ögon är han lite för mycket glidare vid sidan av isen för att kunna nå sitt max.

Får vi behålla Skröder/Susse tycker jag det vore mer intressant att ge någon junior chansen att spela i deras sällskap. Hur vore det med Olofsson där? En kille som alltid gjort mål, billig vilket ger oss möjlighet att förstärka där vi kan behöva det lite mer.

Vem ska vi göra till poängkung nästa säsong då? Nu när Nicky D troligtvis försvinner? 

Johan Harju kanske? 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/lulea/article14502338.ab

Redigerad kommentar

Broc Little verkar vi kunna räkna bort som potentiellt nyförvärv.

Gusse: Det låter som en utmärkt plan.

Örnen:Så vill Modo enligt mrmadhawk.se/ byta ut Peter Andersson till nästa säsong.

Wayne Gresky: Ja Alltså Tellan är ju Djurgårdare in i märgen.. Så självklart så vill han ju säkert med rätt förutsättningar vakta kassan för laget i sitt hjärta! Han har nog mådd lika dåligt för djurgårdens skulle den senaste tiden som han gjort för modos!

Som tellan spelat dom senaste 15 matcherna så ser jag gärna honom i modo till kommande säsong... Men väljer han att brya så är det ju inte direkt omöjligt att ersätta honom!

Örnen: Även Tellqvist har dragit samma slutsats angående Wesslaus funderingar på flytt,

Wayne Gresky:

Sant! Och Då kan Tellan ikväll se till att han själv kanske spelar i allsvenskan nästa säsong! Vill han det?

arnio: Ja han lär väl bli en lika stor flopp som Kalus.. 

Viskarn: oj vilken stjärna

MoDo jagar Richie Regehr enligt AB.

Poffa:

Ja, det tycker jag.

För övrigt, diskret bild den där Nyström har valt.

Redigerad kommentar

Om Timrå åker ur ES, bör Modo vara intresserade av Simon Önerud?

InVinoVeritas:

Jag ställer mig lite skeptisk till hela den här grejen med optionsår. Det är ytterst sällan som de utnyttjas och de leder till en massa onödiga rubriker. Vem minns inte rubriker som "MoDo sparkar Mikael Pettersson mitt i slutspelet", när det som egentligen hade hänt var att Ecke var tvungen att säga upp optionsåret före ett visst datum.

I en tid där agenterna påminner mer och mer om sliskiga bilförsäljare, känns optionsåren helt meningslösa. Möjligtvis kan de ha en psykologisk effekt för spelarna, att de blir mer benägna att skriva på om de känner att klubben vill satsa på dem i flera år framöver, samtidigt som de får tryggheten i att kunna bryta. Kanske finns det andra detaljer som lockar, som att spelarna får bättre lön andra året.

Överlag gillar jag emellertid inte optionsåren.

NikkiNine:

Känns nästan som Pöck är förlorad med. Tungt är bara förnamne!

Redigerad kommentar

NikkiNine: Det är inte utan att man undrar hur mycket ett optionsår egentligen är värt? Modo har idag 5 spelare med ett sk. optionsår på sina kontrakt; Tellqvist, Pöck, Tollefsen, Forsberg och Skröder. Så vitt jag vet så ämnar ingen av dessa utnyttja optionsåret utan man kommer att sätta sig ner vid förhandlingsbordet igen för att få fram ett nytt kontrakt. Finns det någon anledning till att skriva optionsår på kontrakten? Jag skulle ha viss förståelse om optionsåret förhindrade spelaren att gå till ett rivaliserande lag i ES, men så verkar inte fallet vara. Kan någon bättre vetande belysa mig?

Gustafsson:

Är helt med dig på att prova Hari med Skröder och Sundström nästa år då han fått lite mer erfarenhet. Han kan mycket väl funka som en Zucca-light!

Gustafsson: Sanny L ?

NikkiNine: Andrakedjan ser vass ut...hehe

yngwie:

Schremp - Påhlsson - Ritola
Skröder - Sundström - Hari
Broc Little - William Karlsson - Svensson
Westin - Madsen - Nyström

Possler, Vesterberg, Hedberg

Lehtivuori - Pöck
Hedman/Wargh - Tollefsen
Byström - Ahnelöv

Bohman, Hägg

Tellqvist
Forsberg

NikkiNine:

Den där 3:e kedjan ser spännande ut, lite slit och lite finess. Perfekt.

yngwie:

För mig ser det just nu ut såhär:

(Skröder)-Sundström-?
?-Ritola-?
Hari-(Påhlsson)-Madsen
Svensson-Andersson-Westin

Kvar att ersätta i det laget är alltså Danielsson, Schremp och Axelsson. 

Bad_Brett:

Nä, men Hari istället för Axelsson i andra?

NikkiNine:

Axelsson med sänkt lön? Eller kanske Hari?

Redigerad kommentar

yngwie:

Ja han har bla gjort 106 p på 115 matcher drygt i finska ligan!

NikkiNine:

Tomas Zaborsky verkar ju kunna göra mål.

NikkiNine:

En buffel har vi ju redan i Skröder, så någon Danielsson eller Zucca typ. Men vem är ju den stora frågan, men mest troligt någon Nordamerikan blir det väl då.

yngwie:

Frågan är vem man vill ersätta Danielsson med? Om vi gör följande antaganden:

- Skröder fortsätter
- Skröder och Sundström fortsätter i samma kedja
- Zuccarello kommer inte hem

Vill vi ha en kopia av Danielsson? Vill vi ha en Zuccarello-typ? Vill vi ha en buffel?

J F K:

Till och med Morrison blev ju en bra spelare med Susse. Vad som hände med han sen vet vi ju.

Wayne Gresky: Själv hoppas jag på att Danielsson går till NHL så kan Modo få en liten slant för honom. Går han till KHL är ju pengarna bara i sjön. Han måste ta chansen i år, för han är egentligen inte så bra som hans statistik visar på och utan Sundström och Skröder så är han en duktig elitseriespelare, inte en som vinner poängligan i serien.

yngwie: Jag skulle gissa närmare noll. Han har en career season och antagligen sista chansen till NHL-spel. Blir det inte NHL lär han kunna göra 10 miljoner kr/år i KHL. Vill han inte spela i KHL så lär det vara huggsexa bland schweiziska och svenska klubbar. Hade det handlat om en öviksgrabb med familj så hade det väl funnits någon form av anledning att stanna, men som läget är nu så skulle jag nästan idiotförklara honom om han inte tog chansen.

« · 1476846 · »