1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532898 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
Nikki Nine: jag tror Ritola fortsätter som center och att Samme centrar en riktig tredjekedja. Dvs en tung kedja med massor av forechecking och fysik. Gärna spelandes mot motståndarnas bästa.

Wayne Gresky:

Känns som att det beror lite på hur Uffe vill använda Ritola när/om Påhlsson signar. Vill man sätta Ritola på Påhlssons kant så kan Connolly vara ett alternativ kan jag tycka, kanske tillsammans med Hari och Madsen?

Bara spånar lite, har konstigt nog aldrig sett honom spela :-)

Wayne Gresky: Inte oväntat är det Modo-klubbar "over there" som visar intresse.

GM's och coacher får börja knipa käft eller åtminstone kräva utbyte på denna information. ;-)

Redigerad kommentar

Nikki Nine: Skulle gissa att Timrå och Rögle ligger närmare till hands där. Vi har trots allt inget jättebehov av en center.

Sen förefaller Pöck förlorad.

Någonting vi skulle våga chansa på? Bättre poängantal än Broc Little och Ryan Lasch, till exempel.

Hahl Bundy:Jag har en teori. Under hela säsongen har det gnällts och skrivits så mycket skit av medlemmarna i brynäsboken. Nu när de faktiskt tagit sig ända till final så inser de att det kanske blir lite fånigt att sprida dynga i sin egen gästbok. Lösningen på att kunna fortsätta som man alltid har gjort blir att leta sig till någon bok där säsongen är avslutad.

J F K: Menade slute av match fem, vilket hade givit oss ett 3-2läge som jag tror SAIK hade hart jobbigt att vinna tillbaka.

Annars är SAIK grymt ojämna. De är bästa laget i slutspelet när de spelar som de kan, men har en väldigt låg lägstanivå. Lägg därtill att man genom fysiskt spel kan få flera viktiga spelare ur matchen (Goren, Lindström med flera).

Bittesehr: Även om jag tycker att Skellefteå var ett klart bättre lag så kunde vi faktiskt vunnit ändå. Tolle hade ett skott i underkant av ribban i slutet av match sex som förmodligen avgjort den matchen om den gått in.

Helt klart är att vi fått ett annat djup om inte Meyer skadats. Han hade säkerligen blivit allt bättre också med tanke på att nordamerikanska backar normalt behöver lång tid för att acklimatisera sig på europeisk rink. I slutspelet kunde han varit grym. Samtidigt ger det ingenting i att tänka på vad som kunde varit. Det bättre laget gick vidare... 

Nikki Nine: För en obegåvad (brukar sällan se typ lg hockey games och liknande) hur bra är Fernholm? Och vad är han för typ av back?

Nikki Nine: Tycker att det ser helt ok ut. Helst med tanke på att vi har många lovande junisar som förhoppningsvis kan konkurrera om istid nästa säsong. 

Men personligen skulle jag vilja ha in ännu en rutinerad, men osexig, sossegrå back som man bara kan kasta in när det behövs. För skador kommer det alltid att bli vilket vi bittert fick erfara den här säsongen när vi tappade vår försteback runt halva serien. 

Med Meyer i laget som skulle kunna ha loggat mycket istid och minskat belastningen på resten av backuppsättningen, så tror jag vi skulle haft en hyfsad chans att slå ut SAIK. 

Men allt detta är ju en kostnadsfråga, samtidigt som man måste ta i bekanting att vi har junisar som vill ha istid, annars lär de försvinna till andra klubbar. Inte en helt lätt ekvation. 

Nikki Nine: Vi blir spelskickliga men lite klena? Beror väl i och för sig delvis på hur Regehr för sig i det fysiska spelet.

Nikki Nine:

Jag köpte en back igår. Det behövs bara en back för att göra mig nöjd...

Hur ställer ni er till följande backuppsättning?

1. Daniel Fernholm
2. Jonas Ahnelöv
3. Joonas Lehtivuori
4. Richie Regehr
5. Tommy Wargh
6. Ludvig Byström
7. Marcus Bohman
8. Robert Hägg

Som ett litet bihang kan sägas att Dennis Bozic är klar för Zagreb. Låg alltså ingenting i det ryktet.

Fantastiskt. Jag loggade in här. Loggade ut lika kvickt för jag trodde det hade blivit nåt fel för jag hamnade i Brynäsboken.
Klickade på Modo igen o ser att jag hamnat rätt efter en stund då jag kollat lite. Det är Modos bok men kapat av Brynäsare.

Brynäsarna har glömt mycket o fått storhetsvansinne....det är min åsikt.

Salle:

Bra att det delas :-)

Nikki Nine: Som egentligen är Fredriks Wargs hus.

Tommy Wargh har tydligen varit och kollat in Tollefsens gamla lya...

Peja: Grundel och Larsson är väl också tillgängliga, har jag en känsla av.

Poffa: Färjestad har väl bara sopan Sanny Lindström och Nygren klara på backsidan? Känns som att det blir många nya backar där...

Paddan: Jo, Färjestad "förväntas" redan ha skrivit kontrakt med Chris Lee. Gissningsvis är han en mycket bättre variant av Kristoffer Berglund, som är klar för Växjö.

FBK verkar tappa Sevc, förutom redan förlorade Frögren. Två defensiva halvgalningar som de lär vilja ersätta med liknande spelartyper.

Poffa: Men var det inte MrMadhawk som nämnde något om att Chris Lee skulle vara klar för Färjestad?

spud: Att FBK är ute efter Tollefsen utesluter väl inte att man samtidigt också vill ha kreativa spelare?
Man är väl ute efter massor av karaktär och tuffhet iom att Frögren försvinner och då känns väl Tollefsen som ett i mina ögon bra val.
Och om han nu enligt din mening bara varit "en helt okej ES-back" i Modo så kan ju ett miljöombyte till ett etablerat topplag göra att han lyfter sig rejält.

spud: Samtidigt sa Rundqvist följande till Värmlands Folkblad:

"Allt beror på vem man tappar. Försvinner Frögren kanske man inte ska ersätta honom med Lee, då kanske en spelare som Tollefsen är mer passande."

För de som inte vet det så är Lee som han nämner Chris Lee, en back som jag skulle säga är direkta motsatsen till spelare som Frögren och Tollefsen.

"Regerande mästarna är utslagna.

Nya planen:

Värva kreativa spelare och förbereda sig bättre inför nästa säsong."

Nån fler än jag som inte får ihop deras nya strategi med att värva Tolle?

Även om Tolles slutspel var magnifik stundtals, var det över 55 ES omgångar bara en helt okej ES back. Spelmässigt finns det helt klart bättre alt.

Poffa:

Skröder uttalar sig positivt till en förlängning i dagens ÖA. Han skulle prata med agenten, men de verkade inte vara så långt ifrån varandra.

Två år känns rimligt.

Enligt Pelle Hägglund på ÖA så har Modo erbjudit Tollefsen ett kontraktsförslag som han tackat nej till.

Modo har gett Tollefsen ett bud som dock Modokaptenen tackat nej till.

Intervju med Trollsås i dagen TÅ. Slutspelet gav uppskattningsvis 1,5 millar. Ekonomin verkar vara i hyfsad balans i år, med det är inga sötebrödsdagar. Artikeln dyker väl upp under dagen på allehanda.se

Lumber Jack:

Låter väl ganska troligt att Fredric Andersson lämnar med.

Redigerad kommentar

Nikki Nine:Henrik Sedin skulle ha varit utmärkt som kapten, men han har väl ingen ES-klasul i kontraktet tror jag.

yngwie:

Näslund, Forsberg och Svartvadet har alla tre varit i Finland och tittat på Daniel Fernholm. Sen får vi se var det leder :)

Bad_Brett:

Av nuvarande trupp så är väl Sundström bästa valet, men jag vet inte om han är klockren som kapten. Kanske något man kan locka Påhlsson med?

Bad_Brett:

Tycker Susse är ett givet val som kapten. Han har slutat upp att ta dom här onödiga tioarna på senare år.

Men vem ska ta över Tolles roll på backen är frågan?

Nikki Nine:

Jag fick känslan av att han skulle lämna när han var med i studion efter sista matchen mot Skellefteå. På frågan om framtiden så slingrade han sig rejält och nämnde ingenting om optionsåret eller att han skulle vänta på NHL-kontrakt, så känslan är att det finns betydligt fler alternativ än MoDo i Europa. Å andra sidan kan det ju vara förhandlingsknep.

Undrar vem som blir kapten om han lämnar? Sundström?

Nikki Nine:

Typiskt. Hoppas verkligen inte att det blir Färjestad.

renen:

Om jag inte har blivit helt grundlurad idag så står det i alla fall klart att Tollefsen inte kommer tillbaka till Modo.

spud:Dags för lite nytt nu! :) agera Näslund.

Hur långt kan det vara mellan Luleå och Kramfors? 40-50mil? 

"- Han är en intressant spelare och har rötter här uppifrån i Kramfors."

Osten om Kempe.

spud: Ok, då är vi på samma sida :)

Nikki Nine: Jag menade det inte som något dåligt heller, utan som svar till att hans familj bosatt sig i Sthlm. Och att han därför inte ska vara sugen på en flytt. Om han spelar i Sverige nästa år så spelar han i es.

spud:

"Kempe kommer göra vad som helst för att nå sitt mål, NHL"

Det ser jag inte som något dåligt. Det tyder väl på att han vill någonstans? Hade varit värre om hans mål var att spela för Modo, eller något.

Däremot sägs det att han sågs ute på krogen igår efter att Djurgården hade åkt ur. Jag vet inte om det är ett särskilt bra tecken.

spud: Då det inte är upp till bara en enda spelare om man åker ur elitserien eller inte så har jag oerhört svårt att se hur det ska vara Kempes fel. Hade han varit dominant under säsongen och sedan försvunnit i kvalserien, då kanske det kunnat tyda på något. Annars så är det endast målvakten som är så viktig att han kan sägas vara skillnaden mellan slutspel och kvalserien. Inte en enskild utespelare och absolut inte en ytterforward.

zigge: Kempe kommer göra vad som helst för att nå sitt mål, NHL. I mina ögon är Kempe ingen lagspelare, och sådana ska man inte ha förmåga av i ett lag.
Sen kan man undra om det är en slump att han åkt ur Es 2 gånger på de 3 hela säsonger han spelat här. Det skriker inte direkt vinnare om sådan statistik.

Nikki Nine,Numo: Jag tycker absolut Kempe vore nåt, men nu har ju han o hela hans fam flyttat ner t Fjollträsk, han har ju dessutom sagt han "alltid gillat DIF", så jag TROR inte vi får se han hos oss nåt mer. En till fördel är ju att han knappast är nåt för NHL, pga sin litenhet, lex Zucca. En av de få som ändå försökt jobba i DIF, men tom han missade straffar på slutet.  DIF's mentala ras, av tsunami-klass, är nåt för hjärnskrynklare att forska i. Tex Tjärnqvistarna, från bra spelare, helt plötsligt darriga skämt, vem kan förklara?

Nikki Nine: Som straffläggare är han inte helt värdelös.

Mario Kempe är en spelare som många Modoiter av någon anledning gillar, och nu när Djurgården åkt ur så finns det väl en bra chans att han spelar i Modo nästa säsong. Jag är dock inte så säker på att det är en helt klockren värvning.

På hans pluskonto så hittar vi hans snabbhet, hans ålder, hans teknik och att han är från regionen. Det känns som en typisk Modo-värvning under den nya regimen.

Han har dock bara gjort 18 poäng som mest under en Elitseriesäsong och det är väl bra för en tredje- eller fjärdekedja där vi redan har i princip fullt. För mig känns det som att Janos Hari skulle kunna matcha hans poäng ifall han fick vara ordinarie under en säsong.

Vad tycker ni, är han något att ha?

PS: Ska vi tippa på att Anton Byström spelar allsvenskt för Djurgården nästa säsong?

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Varför kunde han inte stoppa in det innanför tröjan som alla andra?

digitalbath:

Damma av räcker nog inte. Det krävs nog total desinficering.

J F K: Jag hoppas innerligt att han dammar av sitt äckliga gamla halskydd som han envisades med under sina år i Modo.

Bad_Brett: Jag tycker att han är klasser bättre än Hedman, men det vore de flesta värvningar:)
De två sista säsongerna spelade Öberg dock med en utomjording i målet så givetvis påverkade det statistiken.
Hur som helst, en "Volvo-värvning".

J F K:

Nu minns jag inte så mycket av Öbergs första säsonger i MoDo-tröjan. men sett till statistiken slipade han till defensiven med tiden. Om jag inte missminner mig fick han spela en he del boxplay under Lückners tid. Sedan gillar jag att ha lite spelare från trakten.

Som sagt, jag kan inte förstå hur någon kan sörja Hedman och sedan kritisera värvningen av Öberg.

« · 1489426 · »