" - Vi har verkligen varit sugna på att komma hit till Karlstad ända sedan vi kom hem från USA. "
Wow... förstår om det uttalandet sticker lite i ögonen på diverse Modofans...
Nybbe: Det blir väl röda som det alltid har varit, undantaget några matcher för sisådär 40 år sedan närm man körde i blått.
Själv då, blir det jamaikanska eller kanske kosovoalbanska imitationer i år?
J F K:
Jag gjorde mig lite lustig på bekostnad av folk som faktiskt tycker sådär. Svårt att förstå över nätet, jag vet.
Nikki Nine: Innan du säger för mycket så kanske du kan svara på från vilket land Janos hari kommer ifrån. En ledtråd kan vara att han kommer från Budapest...
Ingen Sloven kan ju heller spela hockey så den där Anze Kopitar har bara inte begripit att de kan i undantagsfall klara sig utanför den inhemska ligan.
Icing-Ove:
Men norrmän är ju bra på hockey nu för tiden... vad gör Ungern??? Aldrig haft en bra spelare ens...
Nikki Nine:
Men vi tog ju hit en pygmé från norska ligan som var bra?
Icing-Ove:
Hur tänker dom? En ungrare från österrikiska ligan? Riktigt korkat! Bättre att ta en kanadensare från någon liga där borta...
Äh, det är så dött här så jag snackar lite svungerska:
"Den svenska Modo redan har antytt, skulle betala priset slaget, men det finns en ny sökande, nämligen HC Lev i Prag. Den tjeckiska laget var nyligen i den ryska KHL-in, säkert skulle vara den största utmaningen för Sofi. "
Ska HC Lev sno vår Istvan?
Bortamatch mot Våleregna en tisdag i November eller vara farmarklubb åt storlagen men bara spela matcher mot svenska lag? Vad skulle ni välja?
"Medvedev explained that the new league should be a closed system. “The stakeholders, those who put money in should decide about the structure,” he said. “It should be a closed system to have long-term planning and teams can’t be sent off to lose credibility and money.”
He clarified that national leagues can still exist without the top clubs and the remaining clubs can act as farm teams."
NuMo: Jag gissar att vi tänker på samma sätt, men jag skulle uttrycka det så här:
Macke är beredd att satsa på äldre spelare för att få in spetskompetens, men är inte beredd att ta in en 34-årig back som på sin höjd skulle vara femte-sjätte back.
Att sedan agenten säger som han säger är inte så konstigt, det handlar om att "skydda" spelaren.
Monno:
Vore väl idiotiskt av agenten att säga att Modo nobbade Hållberg för att han var för dålig?! ;-)
Bättre att "skylla" på andra omständigheter i sådana fall..
renen: Ja nog tkr jag det är rätt att neka Hållberg(34) kontrakt. Dock blir det lite löjligt när agenten säger att det är för att Modo vill värva yngre spelare, samtidigt som man värvar Nilson(34) och Nagy(33).
Fast det låter väl bättre än å säga att Modo helt enkelt tkr att han inte är bra nog.
Tydligen fick Anton Byström ett erbjudande om Try out i Modo. Däremot förstår jag inte vrf han inte vill spela i Mora?`Borde inte Mora vara en lämplig klubb om han vill kunna få mkt speltid? (Förutsatt att han presterar). Eller vill han söka sig till "sämre" lag?
allehanda.se/sport/ishockey/1.4798030--det-kommer-inte-bli-nagot-med-mora-
Och det måste väl ändå svida lite för Hållberg när agenten säger till Allehanda att det blir inget med modo för: "– Nej. Efter vad jag har förstått tänker de bygga nytt och satsa på lite yngre spelare."
Och sen går Näslund och värvar Nilson och Nagy.. Blir som en inofficiellt sätt att säga att man inte tkr Hållberg är bra nog helt enkelt.
allehanda.se/sport/modo/1.4798034-nobbas-av-modo-kan-hamna-i-timra
Berka: Har inte spelare som likt han drar till NHL efter en bra säsong, återvänder med svansen mellan benen efter en säsong, haft det väldigt jobbigt i återkomsten till ES?
Det är åtminstone min känsla, men helt ärligt vet jag inte vad jag bygger den på.
Mathias Ekholm?
Berka:
Verkar som det strular lite smått med Erixon till Timrå. Man kanske skulle lägga ett bud?
J F K: Det har hänt väldigt mycket inom hockeyn på de 20 år som gått sedan Foppa, Macke och gänget slog igenom. De som kommer fram nu är barn av en annan generation. I början av 90-talet var det fortfarande inte helt ovanligt att spelare hade civila jobb, seriesystemet såg ut på ett sätt som innebar att MoDo kunde matcha in juniorer i A-laget under våren i för MoDo helt betydlselösa matcher som ofta förlorades med förskräckligt stora siffror, men samtidigt gav värdefull rutin.
Givetvis vill vi alla att det kommer fram nya Peter och Markus, men jag tror inte att vi har råd att välja bort de som inte är stöpta i samma form. Människor och grupper är för komplexa för att det bara ska finnas ett recept och att det receptet alltid fungerar.
J F K: Som jag vill ha dem? Jomenvisst, hellre en småstörig stjärna än ett stadigvarande mörker. Hellre en Wassberg än en Gunde, men det handlar inte om att kunna välja.
När de i inlägg dittt nämnda personer kom fram var det tack vare att de tränade ohyggligt mycket mer än alla andra, seniorer inräknat, och fick ett försprång de kunde behålla tack vare talang. Idag tränar de allra flesta lika mycket och det är istället inställning, eller kanske rättare sagt attityd, som krävs utöver talang och träning för att lyckas. Den har definitivt saknats (tillsammans med fysiken) bland Modos juniorer.
Förhoppningsvis lyckas Modo med sin nuvarande juniorverksamhet att börja producera ödmjuka talanger som lyckas ta klivit upp i A-truppen, jag önskar inget hellre, men inget tyder på det än så länge.
Jag glömde förresten ens spelare som slagit sig fram och blivit en elitseriespelare de senaste åren. Kempe. Ofta kritiserad för sin attityd och inställning...
Redigerad kommentar
Wayne Gresky: Precis. Så länge Hari är bästa (f.d.) junior får han åka runt smådryga sig bäst han vill. Jag är mer less på alla spinkiga juniorer som åker omkring och är lovande utan att ens försöka ta för sig i seniorsammanhang. Undantaget Hedman har vi inte fått fram en junior på eoner av tid. De har varit lovade, men när det kommer till kritan helt anonyma. Den senaste är väl Jens Westin. Smaka på den. Mr. Anonym himself. En habil spelare, men ingen coming star direkt.
Jag vet inte hur många juniorer som hyllats av J-18/20-följet det senaste deceniet, men de som lyckats kan man räkna på en hand och det blir fingrar över...
Mer stöddiga glappkäftar som är beredd att underkasta sig vad som behövs för att lyckas, inklusive trash talk och givna slaggisförluster. Bara de lyckas slå sig in i truppen. Om ni frågar mig.
Wayne Gresky: Rent ur ett hockeyperspektiv så är Hari väldigt intressant. Han har förutsättningar för att blomma ut rejält i vinter tycker jag. I frågan om poängproduktion per spelad minut så tror jag att han låg riktigt bra till och då spelade han inte ens i power play. Med rätt omgivning och en bra försäsongsträning så kan han mycket väl ta en plats i de två toppkedjorna och peta ner en sådan som Kempe.
Sedan kan mycket av strulet kring juniorerna också ha berott på ett ledarskapsproblem, men det kan jag inte mer än spekulera kring.
Wayne Gresky: Det tror och hoppas jag också, även om jag tror att ledarna har större tålamod med en junior som inte förväntats mogna ännu. Det är ingen skala med bara svart eller vitt, utan det är en gråskala. Jag tror att ett par spelare balanserat på gränsen...
Att man bytte tränare på A-juniorsidan tror jag beror på att man vill styra upp den bristande disciplinen till nästa säsong.
J F K:
Gränsen går där Näslund/Svartvadet/Graadin/Alavaara/Hermansson/Omark sätter den :)
Jag får känslan av, och det här är inte riktat till dig specifikt utan rent generellt, att i den tid vi lever i nu med Twitter och Facebook och allt som finns så finns det folk som överanalyserar allt som skrivs och görs av spelarna.
En festbild på en spelare betyder alltid att spelaren är klappkalas, skriver han att träningen är tråkig så är han lat osv. Har han gjort fel en gång så är han för evigt märkt som det. På något sätt är det svårt för många att se det ur olika synvinklar.
Sedan tycker jag att mycket handlar om Hari och Byström, men dom är inte ensam spetskompetens i våra juniorled. Hur sköter sig spelare som Nyström och Possler? Hedberg? Hägg? Och varför skulle de riskera sin hockeyframtid för att någon missköter sig?
Nikki Nine: Jo, det är just det där med gränsen. Vart går den? Problemet med de "ledande spelarna" är att de påverkar gruppen väldigt mycket. Är det då rätt att ställa högre krav på dem? Tar du en kille som ligger på gränsen och misssköter sig litegrand så kan man ju tycka att det bara drabbar denne. Är det en spelare som många ser upp till, ja då brukar det tyvärr sprida sig till de övriga.
Det är ungefär som diskussionen om en lagkapten. Bör det vara en spelare som uppför sig korrekt eller handlar det bara om att vara en ledare?
Enligt min erfarenhet är det ohyggligt viktigt att de spelare som är ledande för sin årskurs är seriösa, träningsvilliga och ödmjuka. Av alla årskurser som kommit fram genom hockeygym så är jag helt övertygad om att de där de ledande/bästa spelarna varit dåliga på disciplinen så har resultatet sammantaget varit mycket väldigt mycket sämre.
Gustafsson:
Människor utvecklas olika, både mentalt och fysiskt. Vissa kanske "mognar" vid 13 år och andra vid 30. Ska vi bara ta in ungdomar som uppför sig exemplariskt, eller ska vi låta ungdomarna vara ungdomar (till en viss gräns givetvis)?
J F K:
Hur mycket är det att kidsen saknar ödmjukhet och hur mycket är det att vi pratar om killar som i t.ex. Ludvigs fall inte ens får gå på krogen? På nåt sätt måste dom få vara ungdomar också med allt vad det innebär.