1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532800 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
DariusK: Ingen hade lagt ut länken bara vad jag sett. Kan väl vara kul för folk att se kanske?

Frisco:

Jag är väl medveten om det, men är det fel av mig att sammanfatta de draftade MODO-spelarna här?

Linus Ullmark gick också i sjätte rundan, som nummer 163 totalt till Buffalo.

Och Erik Nyström draftades nu av Montreal i sjätte rundan, som nummer 154 totalt.

Ludwig Byström draftad av Dallas i andra rundan, som nummer 43 totalt.

Huge: Var du på premiären? Att du sedan verkar ha glömt alla storspelare som passerat MoDo sedan dess kan tyda på att det är dags för en demensutredning.

Take44: Jo, det var rätt länge sen nån spelare valde Modo för att senare bli nånting.
Känns väl som typ 1951, när "Hon dansade en sommar" hade premiär.

Men vill man kasta bort ett par säsonger i en klubb som inte ser potentialen så passar Modo utmärkt.
Fråga Svedberg...    ;-)

Lumber Jack: Kultur på rulle

Berka: Han har sett "Hon dansade en sommar" och förstod den inte.

Take44: hur menar du nu?

Icing-Ove: "Vill man bli någonting ska man ju lira i Modo..."

Det var rätt länge sedan, eller hur?

Poffa:

Madhawk har alltid bra källor... :)

foppa78: Du, Sundlöv och Gurra88 är en unik förstakedja....

foppa78: Jo, hur många Modo-iter jämfört med brynäsare har fått ta emot de priserna som delas ut i NHL, som även du måste anse vara en bättre liga än elitserien? Modo hade 9 priser, Västerås 8. Hur många hade Brynäs?

Icing-Ove: Hahahaha Ja ellerhur snacka om att leva i förnekelse!

Poffa: Brynäs, vilket sunkigt B-gäng. Vill man bli någonting ska man ju lira i MoDo...

Angående Kukkonen så skriver nu MrMadhawk att Modo och Brynäs är de två mest intresserade elitserieklubbarna.

NuMo: 6 mål på 8 AHL-matcher, då förtjänar man en try-out i MoDo. 

Icing-Ove: Låter som att Modo vore ett logiskt val. Jämfört med Samuelsson Junior så gillar jag att man säger att han är snabb.

Nikki Nine:

Jensen ser ut att vara jävligt bra på att backchecka, sånt gillar man. Känns lite som när Timrå gav Regin och Wandell chansen, det var jävligt smarta värvningar då...

Icing-Ove:

Kukkonen, Transatlantback, Nordgren och Jensen duger väl. :)

Paddan: Jaha, då fanns det tydligen 2 lag :) Nödens andra lag offentliggjorde idag sin, antagligen, tyngsta värvning för året. 

Aftonbladet rankar de tio bästa värvningarna såhär långt. Warg och Tollefsen är kanske lite väl högt rankade, men det är en betydligt bättre lista än den de presenterade för ett par dagar sedan under benämningen hetaste värvningar. 

1. Mattias Weinhandl, f, från SKA St. Petersburg till Linköping
2. Ole-Kristian Tollefsen, b, från Modo till Färjestad
3. Samuel Påhlsson, f, från Vancouver till Modo
4. Alexander Salak, mv, från Rockford IceHogs till Färjestad
5. Robert Rosén, f, från AIK till Växjö
6. Ladislav Nagy, f, från Dinamo Minsk till Modo
7. Fredrik Warg, f, från Dinamo Riga till Rögle
8. Johan Harju, f, från Luleå till Brynäs
9. Linus Klasen, f, från Malmö till Luleå
10. Gustaf Wesslau, mv, från Djurgården till HV71

sargad: Gustavsberg HC?

yngwie: Jo, nöden har visst ett lag...

Nikki Nine: Ok. Har han sagt det så.

Frisco: Han verkar vara lika klar för Frölunda som Nilsson var för Modo

Frisco:

Klar är han. Frågan är för vilka...

Nikki Nine: Är han klar eller inte?

Dick Axelsson klar för Frölunda. Känns inte klockrent...

Nikki Nine: Slås än en gång över det märkliga i att Kristian Forsberg fick förnyat förtroende. Kan det kanske vara dags att spela Sundström/Skröder hårdare i fulltaligt läge och PP samt plocka bort dem från BP? Påhlsson borde ha första tjing och i övrigt har vi gott om (på papperet) defensivt dugliga typer.

Icing-Ove:

Modokopplingen finns här...

Icing-Ove:

Iggulden blir det inte, ifall någon hoppades på det... Klar för Rögle.

Redigerad kommentar

Nordgren-Stapleton

Kukkonen-Pikkarainen

Är nöjd så....

Nikki Nine:

För er som tycker att det är tl;dr så kan jag sammanfatta frågorna....

Var ska Madsen och Hari spela?

Vilken kvalitet ska det vara på denandra backen som kommer in, ung och utvecklingsbar eller etablerad toppklass?

Lee Goren-typ med Nagy och Ritola? 

Sitter och funderar lite på vad det är för några typer av spelare Näslund kan vilja ha och vad som fattas i laget just nu. Vi utgår ifrån att när Näslund pratar om fyra spelare till så menar han två forwards och två backar. Om vi tittar på vad som finns så är väl detta en bra utgångspunkt:

Skröder-Sundström-X
Nagy-Ritola-X
Kempe-Påhlsson-X
Svensson-Öberg-Forsberg

Om Niklas Nordgren kommer så vill jag att han spelar med Skröder och Sundström. Tre poängstarka spelare som har bra med rutin och kan leda laget.

Med Nagy och Ritola vill jag ha en spelare som Lee Goren. Inte nödvändigtvis Lee, men en stor och stark spelare som kan göra poäng men som framför allt gör allting för att vinna. Högerfattad vill jag också att han ska vara.

Det som jag ser som ett litet problem är Morten Madsen. Jag hittar ingen riktig roll till honom om man tittar på det laget. Visst kan han spela med Kempe och Påhlsson, men jag ser inte riktigt vem i den kedjan som ska dra lasset offensivt och se till att det blir ett hot. Alla tre kan göra poäng, det vet vi, men jag tror också att det är beroende på omgivningen.

Ett annat problem är vad man ska göra med Janos Hari. Var ska han få plats? Ser ingen klockren plats för honom i laget heller, tycker han och Kempe är likadana spelare och det är svårt att hitta plats för båda.

På backsidan är det lite lättare.

Ahnelöv-Regehr
Lehtivuori-X
Torp-X

Den enda frågan jag har här är klassen på backen brevid Torp. Ska han vara ung och utvecklingsbar (lättare för Westin, Byström m.fl att slå sig in i startsexan) eller ska han också vara en toppback som den andra backen?

Det jag ser är att vi kommer ha en bra konkurrenssituation i höst och många valmöjligheter. Tror att våra special teams kommer vara mycket bättre.

Bad_Brett:

Får känslan av att Nilson aldrig riktigt ville spela i Modo, men att det råkade vara det bästa budet. När det sedan sket sig med försäsongsträningen och HV71 kom med ett bättre bud så var det nog inte så svårt för Nilson att säga att "Nej, det här funkar inte" och dra dit. 

Och ska vi vara ärliga så är det väl större chans att HV71 står där med bucklan i slutet av april än att Modo gör det, vilket lär spela in.

Såhär i efterhand känns det ganska skönt att det sket sig, även fast jag tror att han hade gjort ett bra jobb.

Örnen:

Den där artikeln väcker bara ytterligare frågor. På honom låter det ungefär som att övergången aldrig var klar och att det var MoDo som klantade sig. Så lät det dock inte för ett par veckor sedan:

"Det ska bli riktigt kul och det känns bra att få representera MODO Hockey de kommande säsongerna, säger Nilson till klubbens hemsida."

Någonting har helt klart skurit sig i sista sekunden.

Örnen: Rimmar illa med TÅ/ÖA:s intervju med Mackan där han sa så här:

"Det var förra fredagen som Modos värvning av Marcus Nilson presenterades.

– Det känns skönt att det är klart, sa han då till Sporten och tillade:

– Jag hade många andra erbjudanden, både från svenska och utländska klubbar, men Modo kändes helt enkelt rätt. Vi har två små barn så att flytta utomlands igen var aldrig aktuellt och jag och min fru fick ett bra intryck när vi åkte upp till Örnsköldsvik och träffade Markus Näslund. Allting verkar väldigt proffsigt. Innan jag skrev på pratade jag dessutom med Byron Ritchie. Han trivdes hur bra som helst i Modo och hade bara bra saker att säga om klubben."

Jaja, sanningen kommer vi aldrig att få reda på, såvida inte Macke skriv sina memoarer i framtiden.

Lumber Jack: Och svaret på frågam om var Nordgren hamnar verkar dröja:

"– Jag pratade med Niklas för några dar sen, men han hade inte gjort klart med Kloten än. Han behöver göra det först innan han kan skriva på något annat, säger Eldebrink"

Nikki Nine:

Nöden har ingen lag.

zigge: Fullt möjligt känns det som. Näslund accepterar antagligen inga såna "fasoner".

zigge:

Lite lustigt med tanke på att HV71 bröt med Voutilainen med anledningen att försäsongsträningen skulle skötas med laget i Jönköping.

Icing-Ove: Har Eken svaret på varför Mackan bröt, att han ville sköta sommarträningen själv, nere i Fjollträsk? Månntro?

Jaja, blir han lika bra som Bremberg var i HV, så har vi inget att ångra.

Man undrar om Modo är lite skraja att, igen få in en NHL:are som måste skolas in på stor rink. Schremp var ju helt vilsen halva säsongen....

Paddan: För de utan papperstidning.

« · 1506119 · »