1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532806 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013
DariusK: Ingen hade lagt ut länken bara vad jag sett. Kan väl vara kul för folk att se kanske?

Frisco:

Ok, my bad. Trodde du inte tyckte det var nödvändigt med mina inlägg bara.

DariusK: Nej nej nej

Wayne Gresky: Och exakt VAD har er produktion av storspelare för ca 15 år sen med sakfrågan att göra?
Vi talar om spelare som idag enligt uppgift borde välja Modo om dom vill komma nånstans.
Tänker du/ni på Svedberg då, eller hur tänker du/ni?
Om du/ni öht tänkt menar jag?

Redigerad kommentar

Huge:

Glöm inte bort att andas.

Är det inte så att den högst tillfälliga modoproduktionen av goda hockeyspelare (fyra st sammanlagt) sammanfaller med en riktad statlig regionalpolitisk satsning på ett hockeygymnasium i Västernorrland? (Den andra satsningen förlas till stackars Dalarna). Om jag minns rätt handlade satsning om tio stockholmsfinansierade miljoner kronor fördelade på ett antal år. När en ändring av regelverket medförde mindre resurser landade Modos bidrag till svensk hockeykultur på den normala nivån, dvs. typ Arbogas eller Boros.

Kom ihåg att andas

Jajjen: Tuffa kriterier om man för att anses som god modospelare måste varit rankad topp 3 i världen, men ok. I dessa fyra fall torde hockeygymnasiet med riksintag haft ganska liten betydelse i sammanhanget. Alla fyra är från Övik och inte invärvade och dessutom syntes det redan innan de börjat gymnasiet att det handlade om extrema talanger. För din totalt okunnige så skulle din teori alltså framstå som iaf lite trolig, men har man lite koll så inser man snabbt att det beror på andra saker.

Nikki Nine: Ja, det tog väl ett bra tag för dig själv att komma på det där med andningen, men tack för tipset iaf....

Wayne Gresky: Ahhh, i övik kan man utbilda lokala hockeyspelare utan att satsa en spänn. Fan hockeyförbundet skulle ju förlägga all utbildning däruppe.

Huge:

Är det så?

Jajjen: Det var det vettigaste du har sagt.

Wayne Gresky: Trodde Brynäs stugan var utlåsta härifrån? Var ju så lugnt å skönt här inne...

Och nu påstår dom att Foppa, Näslund och Sedinarna blev bra p.g.a pengar från stockholm och inte talang och en sinnessjuk träningsmoral.

Jajjen: Om man som "goda hockeyspelare" räknar spelare som vunnit minst en individuell trofé på NHL Awards-galorna, hur mycket har då egentligen Brynäs bidragit med genom åren? Ungefär lika många som Arboga eller Borås?

Petey21: Det var just min poäng: inga föreningar, oavsett sport, har fått så mycket stockholmsstöd, läs regionalstöd, för sin idrottssatsning som Modo och Leksand. Nu är det riktade stödet borta. Kvar är den allmänna u-hjälpen för norra Sverige (EU:s regionalstöd). Blir intressant att se hur länge Foppa m.fl. kan hålla Modo under armarna.

(Kolla gärna hur Modos skrytbygge till ishall har finansierats.)

Petey21: Ungefär lika många som Krutov och Larionov.

Jajjen: Och hur har Brynäs finansierat sin arena? Försäljning av tablettaskar på torget?

Ni gillar att snacka om att vi är så avis på eran jätte duktiga juniorverksamhet, men nu tkr jag det lyser igenom en stark avundsjuka från ditt håll om våra superstjärnor.

Att påstå att stockholms pengar gjort foppa till den han är idag är det dummaste jag hört. Gener, engagerade föräldrar, bra ledare och en jävla massa tur. Där har du nog mer anledningen till att örnsköldsvik fostrat 4 st superstjärnor inom ishockey.

Tror inte miljontals kronor från stockholm lagts på att genforska fram hockeyspelare i örnsköldsvik. Jag hade köpt dit resonemang om det rört spelar från annan ort. Men Sedinarna, Näslund och Foppa är alla 100% Ö-viks produkter, från födsel.

Monno: Ska sanningen fram så är det helt oväsentligt hur många superstjärnor som kommer från Örnsköldsvik eller hur många duktiga juniorer Brynäs fått fram den senaste tiden. Det enda som räknas är SM-guld och ingenting annat.

arnio: Det som räknas är att man har ett lag att följa, lida med och glädjas med varje vinter. Minnen är fint, men vem skulle välja att favoritlaget gick i konkurs i utbyte mot ett SM-guld?

arnio: en äkta brynäsare gläds inte. Dom gnäller.

bisterfinnen: En äkta modoit är annat det, de går runt och gläds hela dagarna och de gläds också under hela nätterna. Riktiga muntergökar är de och alla har de ett porträtt av Peter Forsberg ovanför sin säng. Efter förlusterna som deras kära Modo råkar ut för titt som tätt så känner de ingen bitterhet eller nedstämdhet utan de glädjs i stället över vilka fantastiska spelare de fått fram tidigare och över alla priser dessa spelare har tilldelats på stora galor i Nordmerika. En riktig modoit tycker att man likt i knatteligor borde spela utan vinnare och i stället avgöra vilket lag som är bäst i Sverige genom att räkna trofeér som de olika lagens före detta spelare har tilldelats i Nordamerika.

arnio:

wait for it...

......

.....

andas :-)

bisterfinnen:Andas gör jag..gnäller du nu?

Det här är ju lite intressant och kul för Erik Nyström:

"Timmins said he first saw Nystrom early this season when making a trip with European scout Christer Rockstrom to watch Henrik Samuelsson play for MODO and claims he stood out at once."

Hoppas att Erik får chansen i A-laget i år, härlig fart på rören...

Kan inte vi alla, modoiter, och, som jag själv, brynäsare enas om åtminstone två saker?

1. Modo har verkligen fått fram flera superspelare under åren, där Peter Forsberg naturligtvis är en av de allra bästa spelarna genom tiderna. 

2. Brynäs, å sin sida, har de senaste åren haft en föredömlig ungdoms-och juniorverksamhet som nu hjälpt klubben till ett nytt SM-guld. 

Måste vi verkligen bråka om allt, bara för att vi råkar hålla på olika klubbar?

Zappaholic: Du glömde sista punkten som också vi alla kan enas kring.

3. BIF gillar att fuska, de drar sig inte för att använda några tricks och nu har de även börjat attraheras av doping.

spud: Glömde punkt 3:

3. Bittra troll är ingenting att bry sig om. De fortsätter spy galla, missnöjda som de är över sitt eget liv. 

I måndagens VF: Färjestad i nya samtal med Dick Axelsson, intresset ömsesidigt. Besked kan komma redan måndag."

ante08: Färjestad är nog rätt ställe för Dick.

Värva någon dåååååå

Nikki Nine: Ludvig Byström som 43a. Många trodde att han kunde gå topp 20 och vara självskriven i första rundan. Där kommer nog den berömda inställningen och ödmjukheten in. På hockeymässiga grunder så borde han gått tidigare, men tyvärr för hans del så är det även andra faktorer som spelar in. 

Anton Strålman är "likely heading to Sweden" enligt media i USA.

Du är välkommen i Modo, Anton.

Poffa: För ett år sen var det hett i alla fall...Strålis är välkommen!

Poffa: Vore en riktig mumma värvning! Då det verkar vara familjeskäl lär han vilja stanna några år också kanske?

Som jag fattat av det jag läst var han riktigt stabil i slutspelet för Rangers?
Knepigt att han vill åka hem när han lyckas ta en ordinarie plats? Familjen är alltid familjen dock.

Monno:

Såg rätt så många matcher med Rangers över hela säsongen. Han kom mer och mer in i spelet och var som bäst i slutspelet.

Monno: HV71 var på honom ganska hårt förra säsongen. De är nog favoriter att erbjuda bäst paketlösning...men vi får hoppas.

Icing-Ove: Vi får väl hoppas han vill vara nära hem då? :-) (Fast inte för nära ;-) )

Poffa: Ryktet tog väl fart när man trodde att Rangers hade släppt honom men det stämde ju inte.

Poffa: Enligt vilka media? Låter extremt osannolikt efter den här vintern. Om han hade längtat hem hade han inte gått halvvägs till jul kontraktslös förra vintern. Sen tog han en tröja och gjorde succe med Rangers. I det läget - Sverige? Källa?

Icing-Ove:

HV 71 har dock ganska många offensiva backar på kontrakt. Jag undrar om det verkligen finns utrymme i deras budget.

Linköping känns väl annars som ett tänkbart alternativ. Johansson är Hävelid är ju snart 40 år gamla, och backarna i övrigt är inte speciellt imponerande.

T T: Missförstånd alltså. Men låt oss rykta honom till Modo ett tag till. Han har ju trots allt bott i länet och Foppa och Macke behöver ju bara ringa så...

El Maco:

Får väl se om han platsar hos oss...

El Maco: Nubben däremot, han behöver bara tänka på en spelare så blir han klar på 3-årskontrakt för Timrå...

T T: Läser man bloggen stod det redan initialt att han skulle få ett QO, men att han ändå troligtvis inte skulle spela med Rangers.

Expressen har dock kollat upp det hela och han verkar bli kvar.

Poffa: Kul ett tag iaf :-)
Tyckte de va konstigt att han ville hem nu när det "äntligen" börjar gå bra.
Men man får ju alltid drömma :-)

Icing-Ove: Är det så? Coolt.

Icing-Ove: Vill inte alla till Modo ? för dom känner Näslund eller Foppa eller hört talas om dom eller har någon kompis som har spelat där..

Nybbe: oj vad det ekar här! Jaha det var bara Nybbe som var här..

Nybbe: Vet inte riktigt om jag skulle vara ute och gläfsa om vi hade den trupp och ekonomi som TIK har för tillfället. 

Sen är det roligt att vi ofta får höra från just er att vi ska vara ödmjuka..

spud:En gnutta osaklighet sparar tonvis med förklaringar heter det !

« · 1506119 · »