1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532572 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

J F K: Hmm, man kan inte skriva strukturerade inlägg på mobilen tydligen... Inte en måndagsmorgon i alla fall.

Kontentan av mitt inlägg är att om man som coach väljer mellan två spelare för en fjärdekedja så är det inte bara det indrottsliga som spelar en roll. Om det inte är en väsentlig skillnad spelmässigt så tror jag att i princip alla coacher föredrar en något lite sämre spelare om denne accepterar sin roll, alltid ger järnet på träningar och matcher, aldrig gnäller och väldigt gärna får peppa de andra som får spela mer.

Redigerad kommentar

qwertas: Hellström var ju likt Molinder en kille som inte hade något "vapen". Ingen riktig dribbler, verkligen inget skott osv. Jag tror att det har en hel del med inställning och hur man är som person även utanför rinken att göra.

Tar man en sådan som K Fopp som kan bänkas, spela oerhört lite eller vad som helst utan att någonsin gnälla så är han betydligt bekvämare att ha att göra med än någon som är butter och gnäller över lite speltid.

Handlar det då om en spelare som ligger på marginalen så tror jag 10 coacher av 10 tar den som alltid gör sitt jobb på träning, aldrig gnäller och som accepterar sin roll på planen till 100%.

Bad_Brett: Kan ju vara så pass enkelt också att dom spelarna du nämner inte har/hade rätt drivkraft. Jag menar, vill man inte på riktigt så är det också svårt att lyckas.

Har man rätt karraktär så borrar man ner huvudet och kör när motgångarna kommer.

qwertas:

Visst är det så, men jag har ändå svårt att tro att det är de enda förklaringarna. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om rivigheten. Johan Nilsson var exempelvis rivig som få, men ändå hade jag alltid känslan att han inte skulle räcka till (och ändå är han en av de som har lyckats bäst).

Nu när jag tänker efter tror jag att din teori stämmer bra in på Adam Eriksson, som kämpade frenetiskt varje sekund han var inne på isen i en situation då övriga laget såg helt apatiska ut.

Men jag menar ändå att det är annorlunda med spelare som Hellström, Mattsson och Byström. Dessa spelare var inte vidare spektakulära, men gjorde ytterst få misstag. Min poäng är att jag tycker att det är märkligt att igen av dessa har blommat ut till att åtminstone hålla K-Fop- eller Björn Svensson-klass.

För övrigt: Hellström slutade alltså helt med ishockeyn... Hur kunde jag missa detta?

qwertas: Angående Byström så handlade det ju mycket om att vi hade spelare i tredje och fjärdekedjan som åkte omkring som yra höns och släppte markeringar i egna slottet i nästan varje byte. In kommer en junior som klarade av att spela 0-0, och givetvis hoppas man då att spelaren ska kunna ta nästa kliv och bidra framåt också. Nu verkar Anton att döma av året i Sundsvall ha problem med att producera framåt på seniornivå, men det känns som om det finns någon mer anledning än prestationerna på isen att han inte får chansen på högre nivå.

Bad_Brett: En rad faktorer men i mina ögon är man inte en skaplig elitseriespelare för att man håller någon enstaka match. 

Både Adam Eriksson och Anton Byström kom in i laget vid perioder då laget som helhet inte gick speciellt bra. 

Tror att det kan vara så att vi som läktarcoacher då lätt blir lurade, det kommer in en ny fräsch junior från de egna leden som med rivighet och intensitet visar ett helt annat go än de äldre ordinarie spelarna. Att man bedömmer denna junior på andra premisser än de ordinarie spelarna, man blir helt enkelt glad att det kommer in någon som ser ut att kämpa och därefter tycker/tror att spelaren är bättre än han egentligen är.

Sedan skall det ju tilläggas att vi som ser 60 minuter hockey per match, samt någon träning då och då inte har samma förutsättning att göra den helhetsbedömmning som tränare/ledare har. Hur är spelaren utanför hockeyn, i omklädningsrum, som medspelare, som lagkamrat etc.

Sedan är det ju ett väldigt stort steg mellan juniorhockey och seniorhockeyn, det får vi heler inte glömma bort. 

Gusse: Ja, han la skridskorna på hyllan efter att ha avslutat i KB65, med en halv säsong. Två eller tre år sedan, tror jag.

Bad_Brett:Mattias Hellström har väl lagt av?

Bad_Brett: Sondre olden, marcus söberg, forsberg (Leksand) mm finns ju en del med STOR talang som inte slog igenom

McFire:

Jag förstår verkligen inte detta. Han måste ha problem med attityden, för spelmässigt sett har han verkligen inte gjort bort sig i Elitserien.

Det är ändå lite märkligt, för det är långt ifrån första gången detta händer:

- Mattias Hellström gjorde 10 poäng och var +7 som 19-åring. Nu spelar han i division 1.

- Joakim Mattsson och Adam Eriksson gjorde det båda jättebra när var 18-19 år gamla. Nu spelar de i division 1.

Framförallt Hellström och Mattsson ansågs vara riktigt stora talanger.

Det finns fler exempel, till exempel Johan Dahlberg som av många kallades för "Den nye Wernblom". Han spelar för övrigt också i division 1 nu.

Varför blir det såhär? Om de håller skaplig Elitserieklass när de är 19 år gamla, så borde de väl åtminstone kunna bli bra allsvenska spelare?

Jaha, jätte favoriten Anton Byström till Nyköping i div 1 alltså. Märkligt att åtminstonde inget allsvenskt lag plockar upp en sådan klass spelare. Vinner väl både poäng och +/- ligan i div 1 iaf, på en skridsko..

Bad_Brett: Yes :)

Berka:

Det var finalmatch 1 mot Linköping. MoDo blev nästintill förnedrade i den matchen och då var jag övertygad om att Linköping skulle ro hem guldet.

Bad_Brett: Apporpå långskott, bortamatchen i slutspelet mot lhc där vi torskade med 5-1 och snygghasses skott från mittcirkeln studsade in, vilket minne ;)

Bad_Brett: jaha ja men då var jag inte helt ute och cyklade iaf :)

Berka:

Nej, det var under lockouten (precis som digitalbath i princip sade när han tog upp Salo). Tussilagon kom året efter. Då åkte vi på ännu mera storpisk mot just Färjestad, mycket på grund av att Krizan inte lyckades toppa formen. I en match torskade vi med 7-0 efter att Krizan tappat in skott från halva plan.

Berka: Dessutom den enda matchen som Salo inte släppte någon puck förbi sig. Just saying.

Bad_Brett: Ni är duktiga mina herrar, :)

Undra om det inte var just det året vi mötte fbk i första slutspelsrundan och var sjukt överkörda i en bortamatch men vi lyckades ändå mirakulöst nog vinna med 0-1 och hockeyns svar på Olof Mellberg , världens kanske mest oteckniska back Jesper damgaard står som enda målskytt :)
Kvalité

Berka:

Jag minns faktiskt detta som igår. Utan att tjuvkolla har jag för mig att det i tredje perioden och att MoDo vann matchen.

Berka: Men inte jag serru =)

Berka: klart att jag kollat upp det :-)

arnio: Fast de hade du kollat upp, har svårt att tro hur du ska komma ihåg en sketen bortamatch mot ssk från 05/06 ellerhur ;)

Gusse: jag är helt säker på att det var på bortais mot SSK. 1-5 känns bekant.

Berka:Joo jag har åxå för mig att det var på hemnmais.Ganska säker på det..

MODOJohan: Jaså, ja du kan ha rätt, jag har för mig att det var hemma, men men :)

Berka: Nix det var borta mot Södertälje =)

Icing-Ove: Å herregud vilken värdelös spelare :)

Berka: Greg Johnston. Vilken bössa! Ser nu att han gjorde comeback ifjol vid 46 års ålder. 16p på 21 matcher.

Redigerad kommentar

Icing-Ove: Nej tack, men gärna Anthony tussolino som nätade i premiären hemma med en ofrivillig skridskostyrning ;)

Berka: Du vill hellre ha tillbaka Mattias Hellström? Noll mål på 101 elitseriematcher,,,, ;-)

Icing-Ove: Huh?

Kul att Alex Steen verkar klar för MoDo. Perfekt tvåvägsspelare med hjärta för klubben.

Berka: Diggar nedräkningen!

Nybbe: Jättebra, skriv inget heller

spud:  Kämpa på Spud . man vet inte vad man skall säga ????

Nybbe: Du borde verkligen fundera på strukturen i dina inlägg. Det är nästintill oläsligt.

Nybbe: Trots formulering och sammanhang som någon morgonpigg på ritalin så tycker jag att detta var iaf ett inlägg som har en vettig poäng och ditt klart bästa på bra länge!

Fortsätt så

Nybbe: Tyvärr är jag medveten om det, men det enda jag kan göra är att själv i alla fall försöka hålla mig inom någon form av anständig gräns.

Ska jag vara ärlig så gillar jag Timrå. Jag håller på dem i alla matcher inte Modo spelar, men visst finns en extra rivalitet och jag vill aldrig någonsin förlora ett derby mot er. 

J F K: Jag ,Du , Ni, Vi det vimlar av skit överallt ,titta på er sida och titta på vår  och kanske allas sidor.. vad säger du ? oj oj vad konstiga saker det skrivs om allt och alla ,börjar en så fyller den andra på ..eller hur ?

Det kommer aldrig att finnas.. endast seriöst skrivna sidor hos oss eller hos er !

Vi och Ni är inte bätter än Dom .

Men fula påhopp som alkisar i Timrå och inavel i Ö-vik mm.mm. passar inte tycker jag inte i dessa sammanhang på en HS-sida .. det är för LÅGT man skall inte känna sig kränkt av någon .

Nybbe: Som ni har skriver du. Kan du referera till något "skitinlägg" jag skrivit på er sida? Förmodligen hittar du en mängd inlägg som alla är någorlunda korrekta och håller sig långt över den sandlåda du sitter i.

Låt Brynäsarna vara ensamma om den sysslan är du snäll. 

Berka: Samma sak som ni har på vår sida... skriva skit .

Nybbe: Du förklarar själv så bra mellan raderna och alla stavfel, vem du är och vad du fyller för funktion på HS.
Ha en utomordentligt trevlig lördag, ni har ju fint väder iaf.

Poffa: Kan du inte förklara det du gör , ska du ifrågasätta det...Du ..ingen kan få mig att känna mig mindervärdig utan mitt samtycke .

Ha en bra dag

Icing-Ove: är det här timråboken eller?

Icing-Ove:

* asg *

Nybbe: Tack för att du delar med dig av dina egenupplevda vardagshändelser.

Berka: Timråfansen är överlyckliga om en skitig TIK-keps syns på Allsång på Skansen eller Lilla Sportspegeln. De ger ju aldrig upp. Röd och vit hockeydynamit. 

Icing-Ove: Är de 7 el 8 raka vinster mot Timrå nu?

Poffa: Om du dricker välling och pratar samtidigt, kan det sluta med att du måste dunkas i ryggen och torkas av en lång stund .

« · 1513099 · »