yngwie: Vet inte hur det kommer att fungera i AIK nästa säsong. Kom ihåg att man tappar Melin och därmed så är jag inte alls säker på att de får samma utveckling.
Axelsson är lätt den offensivt mest talangfulla spelaren i serien (lär väl få Brynäsare på mig när jag tycker att han är överlägsen Silfverberg), men han får ut ohyggligt lite av sin talang. Själv är jag glad att han inte får förlängt.
J F K:
Jag håller med. Vi har inte råd att vänta på att det ska lossna för en sådan som Dick.
J F K: OK, bra, trodde kanske att PC kunde få en chans? Men nä, han har nog längre till ES än tex Peter Öberg. Räcker inte att försöka , man måste ha talang åxå.
Ja Tack Hedman, för det som varit, Lycka Till alla 4! (Gärna utanför ES).
zigge: Cedergren kanske hade tagit en plats som sjua-åtta bland backarna. Då ser jag hellre att man ger utrymme till juniorer istället för att hoppas att han utvecklas.
För övrigt så förstår inte jag värvningen av Öberg. Tycker att han har ett rätt begränsat spelsinne faktiskt. Visst jobbar han riktigt bra och kanske har han utvecklat offensiven?
Icing-Ove:
Jag ser att Axelsson har tagit bort "MoDo vill inte ha mig"-inlägget. Hur ska vi tolka detta? Jag menar, om han ändå inte ska vara kvar i klubben, har han ju ingen anledning att bry sig om vad Näslund tycker.
På något märkligt vis känns det som att det finns en mikroskopisk chans/risk att han återvänder nästa säsong. Han lär inte få några topperbjudanden efter den här säsongen och kompisarna Ahnelöv och Ritola är ju kvar i MoDo.
Bad_Brett: En dag i juli 2012:
"Sitter och smuttar på en häärlig Amarone della Valpolicella. Är jättetrött. Saknar MoDo!"
@dickaxelsson
Wayne Gresky:
"Kvartetten Brett Skinner, Patrik Cedergren, Anton Hedman och Dick Axelsson erbjuder vi i dagsläget inte något nytt kontrakt"
Märkligare saker har ju hänt. Om han gärna vill stanna samt är beredd att gå ner i lön så känns det inte som en omöjlighet att de hittar en lösning.
Icing-Ove:
Dick kan få stanna om han går med på ett prestationsbaserat kontrakt. Det är det enda som skulle funka på honom känns det som.
Poffa:
Om han är revanschsugen och beredd att gå ner i lön, så tycker jag faktiskt att det är synd att de inte förhandlar. Han var en enorm besvikelse, men fick ju faktiskt delar säsongen förstörda av skador.
Bad_Brett: Absolut! Det kändes ju faktiskt under säsongen som att han helst av allt ville bort ifrån Övik! Och att dom efter säsongen skulle komma fram till ett ömsesidigt beslut om att gå skilda vägar....
Men att tyda av Dick nu så verkar han defenitivt inte haft något i mot att stanna ytterligare 1 säsong och bevisa vad han går för! Tycker också det är synd att dom åtminstonde inte kunde förhandla om saken iallafall! Sen har vi ju inte helheten som Näslund har över Dick, Vi ser ju bara vad som händer på isen. Kan ju ha varit mycket runt omkring som har varit struligt och besvärligt med Dick och att klubben har lagt mycket energi på att få honom i balans.. vad vet jag?
Örnen:Njaa, jag tror inte för ett ögonblick att Dicken bara skulle kunna "blomma ut " nästa , eller nån helt annan säsong - jag tycker det känns som han har fel inställning, att "det löser sig", utan att nånsin behöva jobba hårt?!?Möjligt jag, o andra får fetfel, men tror dock Axie kommer förbli något av "problembarn", som sagt tar mkt mer energi av övriga, än vad han ger tillbaka.
Har bara allt för många ggr i vinter sett han ta puck, välja svårast möjliga väg in i offens zon, gärna bröta fast ihop med 3 motståndare, tappa puck, sen "försvinna" ur spelet för 5-10 min. Näe, Lycka till nån annanstans.
NuMo: Tellan har nog sig själv att skylla. Det här optionsåret var med all säkerhet hans önskemål om det skulle ges en öppning i juvrgårn. När så inte är fallet och optionen är på väg att löpa ut har garanterat 1921 sonederat terrängen och funnit en fullgod ersättare. Hade Tellan verkligen velat stanna och försökt förhandla till sig en fortsättning redan i vinter hade han kanske suttit med ett kontrakt. Nu har han inte visat med full övertygelse att han vill vara MoDoit nästa år och då blir det inte så.
Många "om" och "men", men det är lite väl mycket hängslen och livrem bland en del spelare (och föreningar med för den delen). Zucca och Madsen visade med all tydlighet att de ville förbli MoDoiter och då blev de det. Det hade nog Tellan kunnat bli as well.
Redigerad kommentar
Wayne Gresky: Det behöver ju inte vara någonting specifikt. Generellt så handlar ju väldigt mycket om att spara in pengar överallt, men samtidigt ha så bra lag som möjligt. Kanske är det en hälften så dyr målvakt med bara något sämre högstanivå.?
Tellan har varit helt ok. Inte lysande, men heller inte dålig. Jag önskar honom lycka till om han inte blir kvar och får tacka för den här tiden.
1921 + Samuelsson verkar ha skött det mesta oerhört proffsigt. Inga negativa kommentarer från någon, utan mest positiva ordalag om att de ville vara kvar. Förbaskat bra PR.
NuMo: Enligt Galna höken så är Skröders kontrakt förlängt.
Han brukar ha på fötterna då det gäller rykten.
NuMo: Om det är så att det är Modo som väljer att bryta med Tellan så känns det bara helt fel. Det är väl ändå den bäste målvakten man haft sedan Krizans glansdagar, och att då än en gång chansa med någon ny målvakt blir bara så fel. Om det nu inte är en väldigt rutinerad och erfaren målvakt på gång vill säga, men om man tänker chansa med Alsenfelt och Forsberg så vet man ju inte alls hur det blir eller hur man tänker från ansvarigt håll.
Alsenfelt är säkert inte dålig men han är relativt oprövad på den här nivån. Om det däremot är Tellan och Alsenfelt (Forsberg sägs ju eventuellt vara på gång att åka över pölen) man satsar på så skulle målvaktspositionen kännas trygg. Tellan kanske kostar en slant men en så viktig position som målvakten måste få kosta.
Från Twitter:
Johan Svensson @MrMadhawk
@_Rekan_ Alsenfelt är tänkt som etta. Han har skrivit på för två år. Därför fick Tellqvist gå.
Johan Svensson @MrMadhawk
@_Rekan_ Det är helt klart. Och jag höll på att trilla av stolen så hög lön han fick också.
Petey21: Tellan är nog rejäld dyr och kanske till och med begärt mer i lön för att spela 1 säsong till!?
Sen får man ju inte glömma att vi måste ersätta Danielsson... Problemet där är att Danielsson värvades hit för en billig peng och har väl kanske legat på nånstans mellan 50-100 000 kr/mån men han avslutade som en spelare som kostar 250 - 300 000 kr/mån vilket gör att vi måste hosta upp en rejäl slant för att få någon i samma klass!
Mano: Både Masken och Macke har naturligtvis bättre koll på det där än någon av oss glada amatörer, men det känns ändå spontant fel att inte satsa på kontinuitet nu när man äntligen haft en bra keeper för en gångs skull, som dessutom trivs i stan och allt. Tellan och Alsenfelt skulle vara ett bra målvaktspar.
Och som sagt, hur är det ställt med ekonomin om inte den kanske viktigaste positionen i laget får kosta en slant? Bör vi vara oroliga för ekonomin? Annars håller jag helt och hållet med det här blogginlägget i denna fråga.
Petey21: Jag tycker inte att Tellan vann så många matchter. Bästa sedan Krizan var bra, absolut, men det säger å andra sidan i princip ingenting. Jämför man honom med Krizan hans två första säsonger så kunde Krizan vinna åtskilliga matcher där Modo var det sämre laget, medans Tellan varit stabil utan att lyckas "stjäla" några segrar mot bättre lag.
Tråkigt att det tog slut med Tellan, men samtidigt. Han är 32, var skadad en del och vann väldigt få matcher. När Masken nu får tillbaka sin gamle adept så tror jag att den konstellationen blir bättre. Alsenfelt gjorde inte bort sig när han stod istället för Gerber i vinter...
Edit: Alsenfelt hade försumbart bättre räddningsprocent än Tellan.
Redigerad kommentar
Petey21: Visst. Det finns ett mått av osäkerhet men någonstans tänker jag mig att det också handlar om att leva efter sin vision och koncept. Att man bygger upp en organisation som litar på sin egen förmåga att utveckla de spelare "i rätt ålder" man tar till klubben och göra stjärnor av dem.
Antagligen är inte FBK ett alltför dumt exempel i sammanhanget som i många år värvat målvakter som haft hög talang men ännu inte nått full potential, något de med Granqvist som målvaktstränare ansett att de kan göra inom föreningens väggar.
Om det sedan lyckas återstår ju att se, men om Macke verkligen menar allvar med att göra en generationsväxling och bli en plats dit spelare med ambition kommer för att blomma ut så är det här ett ganska logiskt val.
Redigerad kommentar
J F K:
Tellqvist kändes sällan som den där matchvinnarmålvakten. Han gjorde några fantommatcher, men jag kände mig aldrig trygg med honom på samma sätt som med Krizan.
Dessutom är det ju svårt att lära gamla hundar att sitta. Med en yngre målvakt kommer nog "Masken" mer till sin rätt. Jag tycker att det är bra 1921 inte nöjer sig med en "bra" målvakt.
Jag bär mina synpunkter ända hit eftersom ingen i Timråboken verkar vara intresserad:
Tellqvist åker. Hur intressant borde han vara för Timrå nästa säsong? Det jag har sett har varit mycket bra...
orion:
Tellqvist vill nog till Stockholm. Sedan tycker jag att Lundström har bevisat att han är värd att satsa på som förstemålvakt.
Wayne Gresky: Riktigt bra med information tycker jag.
Tack Anton. Jag uppskattade att du alltid gav ditt bästa, accepterade begränsat med speltid utan att gnälla och verkar vara en riktigt bra kille. Synd att det inte räckte.