1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533281 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 2012/2013

Sv: RE-building the future 2012/2013

Paddan: NHL ett avslutat kapitel?! Jo, för förra året ville han ju verkligen inte dit. Eller?

Dumma journalister.

Huge:

Jag tycker faktiskt att Tollefsen har fått oförtjänt mycket kritik. Han har stundtals haft problem med ena foten, vilket har hämmat hans skridskoåkning. Men när han får vara fri från skador är han faktiskt riktigt duktig på skridskorna. Jag kommer definitivt sakna den pondus han hade i försvaret. Riktigt, riktigt tråkigt att han lämnar.

Huge: Av tradition gillat norska spelare. Genom åren har det väl inte spelat mer än en knapp handfull norrmän i FBK.

Huge: Det känns ju lite konstigt att FBK hade ett för orörligt försvar för Brynäs, men samtidigt så plockar man in en exakt likadan back. Tolle gjorde mycket nytta, men det var främst fysiken. Jag tycker att modo gjorde rätt som inte ens försökte matcha de jättepengarna han ville ha.

Bad_Brett: Tolle ville ha nästan kriminellt mycket pengar. Det vore snudd på tjänstefel att lägga så mycket pengar på honom.

Bad_Brett: Tolle känns ju som en spelare man kommer hata i fbk, precis som sanny. Det är spelare som är älskade av dom egna hatade av andra. Bra ledare och riktiga jävla grisar på isen.

Redigerad kommentar

Paddan:

De senaste åren:

Tollefsen
Holtet
Bastiansen
Holös
Trygg
Trygg
Magnussen
Vikingstad
Olsen
Myrvold

Bad_Brett:

Jag håller med, jag hoppas verkligen Macke är där och hugger.

Bad_Brett: Myrvold är det väl nästan prick 20 år sedan han spelade i FBK, och för Vikingstad är det väl 15 år sedan han spelade i klubben.

Monno: Sanny har dock fått ett rykte om att han inte har alla bestick i lådan, men jag vet inte. Tolle är dock inte lika benägen att skada spelare som Sanny är med sina sena och vårdslösa alster. Dock så blir han jobbig att möta..

Och för Atle Olsen var det väl också 15 år sedan han representerade FBK.

Paddan: Ja, jag vill nog påstå att Färjestad varit ngt av pionjärer i ES när det gäller att satsa på just norska spelare, i en tid då dessa inte sågs som tillräckligt kompetenta.
Fördelningen på norska spelare har förstås spritts ut på övriga ES-lag genom åren men Färjestad och även Frölunda verkar ha varit populära lag för många norska spelare.
Och nog kan du få ihop fler än en handfull om du anstränger dig...   ;-)

Paddan:

Jag är så grymt besviken på Tolle, de ä sant de!

yngwie:

Blir Skröder enda norrman i MoDo nästa år?

Bad_Brett: Tack för hjälpen med alla norska spelare som "fostrats" i FBK.
Var nåt sånt jag försökte säga.

Och visst har Tollefsen fått mkt oförtjänt kritik. Hade gärna sett honom i Brynäs, en rejäl back som aldrig kliver undan. Verkar dessutom ha bra karaktär vilket kan vara minst lika viktigt som det rent hockeymässiga.

Huge: Den största anledningen är givetvis närheten till Norge, vilket gör att det är lättare att värva spelarna, men inte att förglömma att scouta dem. Att just de två lagen Huge tar upp haft många norrmän är ju lika lätt att räkna ut som att malmö haft en förkärlek för danskar. (Green, Dagmars, Kim Staal osv).

Bad_Brett:

Mest troligt. Jag gruvar redan för den dagen Zucca bestämmer sig för att komma hem och Färjestad är där och äcklar sig. Hemska tanke.

yngwie: Rundqvist värvar honom med tanken att Tolle ska utveckla sitt offensiva spel. Jösses. Det har jag extremt svårt att tro på. Tolle är en fysisk, defensiv klippa, men att tro att han ska bli duktig på uppspel eller i pp känns helt befängt.

J F K: Ja, det geografiska läget spelar självfallet in. Var faktiskt det första jag skrev i mitt ursprungliga inlägg, som jag sen redigerade om och då föll det argumentet av nån anledning bort.
Tror att det till stor del beror på att norska spelare på väg upp rent generellt har just Färjestad och även Frölunda som favorit- eller "hemmalag" bland ES-lagen och det har nog hjälpt till när dom sen väljer lag i ES.

J F K:

Det Rundqvist säger är ju precis vad Freddan sa när Tolle värvades om jag minns rätt?

Paddan: " Myrvold är det väl nästan prick 20 år sedan han spelade i FBK, och för Vikingstad är det väl 15 år sedan han spelade i klubben."

Är väl isf ett utmärkt exempel på att det handlar om en "tradition", dvs att upplägget med norska spelare pågått under många år.
Ligger väl liksom i ordets natur, om jag inte har helt fel...

Huge:

Samtidigt har det ju faktiskt bara spelat 10 norrmän i Färjestad under 20 års tid. Sedan 2006 har ju faktiskt MoDo haft:

- Per-Åge Skröder
- Mats Zuccarello-Aasen
- Stefan Espeland
- Kristian Forsberg
- Alexander Bonnsaksen
- Ole-Kristian Tollefsen
- Mathias Trygg
- Sondre Olden

...samt Trettenes och Söberg i juniorlaget.

Räknar man med juniorerna har MoDo därmed haft lika många norrmän i laget (10 st) som Färjestad har haft sedan 1980 (vilket var så långt tillbaka i tiden som jag kollade).

yngwie: Det minns jag inte, men då hade ju Freddan rejält fel. Tolle var en riktigt bra värvning, men inte på ett enda sätt beroende på hans offensiva kvaliteter.

J F K:

Jag har ett minne av att han sa något som han är en defensiv back men som har förbättrat sin offensiv bla bla nånting.

yngwie: Jag är då rejält tveksam över Tolles offensiva kvaliteter. Det är väl bara Ahnelöv som var lika utpräglat defensiv, men han blev faktiskt bättre offensivt till slut. Lehtivouri, Pöck, Byström, Boman och Cedergren var ju klart bättre offensivt. Till och med Jens Westin och Skinner slog bättre uppspel. Nej, några offensiva kvaliteter visade han inte, men jag kommer verkligen att sakna honom i egen zon!!!

yngwie:

Ska bli intressant vem som blir lagkapten. Ingen av Skröder, Sundström, Påhlsson eller Madsen känns väl direkt klockrena.

Bad_Brett: Det som räknas är väl det att vi haft dom två bästa:-) Förutom knutsen då.

Nikki Nine: Nej, lagkapten lär bli svår att utse. Kanske Ahnelöv? Kalus är kanske ett alternativ till assisterande om han blir kvar? Jag kan på rak arm inte peka på en enda klockren...

FBK kanske låter Tolle bli kapten där. Jag har alltid tyckt att Wallin känns väldigt konstigt som val, då han framstår som gnällig i intervjuer. Samtidigt vet man ju inte hur det är i omklädningsrummet...

Monno: Myrvold spelade väl i NHL, vilket knappast Skröder lyckats med (tack och lov).
Har Timrå haft den bästa dansken?

Bad_Brett: Stämmer, men jag säger ju också att Färjestad efterhand har tappat lite av den lockelse man tidigare haft hos norska spelare.
Färjestad känns likförbannat som lite av norrmännens lag i ES, även om det inte riktigt stämmer idag och vid en närmare granskning sas.

J F K:

Både Nielsen och Regin får väl rankas tämligen högt.

Nikki Nine:

Ja, det finns verkligen inget givet kaptensval just nu. Men i dagens läge skulle jag välja Susse.

Redigerad kommentar

yngwie: Tyvärr tycker jag inte att Susse ska vara kapten. Mest för hans humör. Han blir lite väl het ibland och man ska inte ha en kapten som gnäller så mycket på domarna.

J F K: Skulle kunna tänka mig såhär:

Kapten - X
Assisterande: Sundström
Assisterande: Ahnelöv 

Nikki Nine:

Påhlsson blir kapten, det såg jag i kaffesumpen...

Bad_Brett: Hugaligen. Det där är ju ingen rolig läsning. Är ju bara Skröder och Zucca som gjort avtryck…

Låt FBK ta det norska bottenskrapet tack.

Jens Rens Westin klar för en säsong till.

Redigerad kommentar

Poffa: Vi får hoppas att han tar ett stort kliv nästa säsong. Förbättrar han markeringsspelet i egen zon så är han elitseriemässig, annars inte.

Wayne Gresky: Min gissning är att Westin bedöms som en sjundeback. Han har stora problem med markeringsspel och hans uppspel går väldigt ofta till fel spelare. Han har en tendens att spela fast den kille som får pucken. Dvs, passningen går till en spelare som är precis på väg att bli uppvaktad av en motståndare.

Det är inget fel på fysiken eller skridskoåkningen, så kan man bara lära honom att markera rätt kille och på rätt sida så är han en riktigt billig och lojal sjundeback.

J F K:Han behöver också bygga upp kroppen med några kilo muskler och lära sej dela ut en tackling.Passningsspelet? Som sjunde extra back då,tveksamt!

Åke Westerlind: Expressen slår på stort med förlängningen högst upp på första sidan på Expressen.se.

JUST NU: Modo förlänger med ännu en forward "Glad att få möjligheten."

Intressant med Westin. Vems plats tar han?

X - Ahnelöv
Lehtivuori - Regehr
X - Byström
Hägg - Bohman? 

Ska han gå in på sex backar eller ta en juniors plats?

Nikki Nine: Antagligen in på 6. Westin är förmodligen en i ES mått mätt billig spelare, vi måste ha sådana för att ha råd med den spets vi så gärna vill krydda med.  

Poffa:

Nu blir jag lite orolig. Med så duktiga juniorer som knackar på dörren känns det här som en väldigt märklig lösning. Jens ha stagnerat i utvecklingen och skulle må bra av att ett par säsonger i Allsvenskan.

Bad_Brett:

Han måste ju ha en hållhake på Markus, det är den enda rimliga förklaringen och den är ändå sjukt långsökt.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Han är säkert ganska billig och ingenting hindrar att vi lånar ut honom om Byström med flera juniorer håller.

J F K:

Nej, nej, visst. Men jag hade ändå hoppats på en djärvare lösning. Som det ser ut tappar vi våra tre på pappret bästa backar (Meyer, Tollefsen och Pöck). Rimligtvis bör de ersättas med tre nya backar av ännu högre klass. Sedan har vi Ahnelöv och Lehtivouri sedan tidigare.

Jag hade gärna sett att Byström, Bohman och Hägg hade fått slåss om dessa platser. Jag är övertygad om att alla dessa spelare skulle hålla samma klass som Westin om de fick förtroendet.

Men som sagt, han är ju troligtvis ganska billig.

Även om jag gillar Grillfors-ryktet, kommer jag bli otroligt besviken ifall backtruppen ser ut såhär vid line-up i höst:

Regehr - Ahnelöv
Grillfors - Lehtivouri
Ny -  Westin

Bad_Brett: Jag gillar det inte heller, men samtidigt. Han är billig, ambitiös och väldigt lojal. Får vi skador i backlinjen så ställer han upp och spelar hur mycket eller hur litet som helst.

Sedan hoppas även jag på juniorerna, men jag är inte lika säker som många andra. Jag är lite osäker på Bomans spelsinne, Byströms inställning och kanske Häggs träningsvillighet. De har alla chansen, men vem eller vilka tar den?

J F K:

Vi får ju inte glömma bort att det är väldigt unga killar vi talar om. Givetvis ska man förtjäna sin plats i laget, men jag tror ändå om Markus, Uffe och Peter stämde träff med en junior och sade:

"Vi är övertygade om att du kan bli någonting stort och vi ser dig som en viktig kugge i MoDos framtida lagbygge, men det kommer krävas att du tränare ännu hårdare"

...Så tror jag att väldigt många faktiskt skulle ta i lite extra.

Nu menar jag inte att man ska dalta för mycket med talangerna, men jag tror att det skulle vara ovärderligt för MoDo att få tillbaka lite av stämpeln som ett lag som tar tillvara på sina talanger.

Connoly som det snackats om här är klar för FBK.

« · 1491268 · »