Huge:
Jag tycker faktiskt att Tollefsen har fått oförtjänt mycket kritik. Han har stundtals haft problem med ena foten, vilket har hämmat hans skridskoåkning. Men när han får vara fri från skador är han faktiskt riktigt duktig på skridskorna. Jag kommer definitivt sakna den pondus han hade i försvaret. Riktigt, riktigt tråkigt att han lämnar.
Redigerad kommentar
Paddan:
De senaste åren:
Tollefsen
Holtet
Bastiansen
Holös
Trygg
Trygg
Magnussen
Vikingstad
Olsen
Myrvold
Bad_Brett:
Jag håller med, jag hoppas verkligen Macke är där och hugger.
Bad_Brett:
Mest troligt. Jag gruvar redan för den dagen Zucca bestämmer sig för att komma hem och Färjestad är där och äcklar sig. Hemska tanke.
Huge:
Samtidigt har det ju faktiskt bara spelat 10 norrmän i Färjestad under 20 års tid. Sedan 2006 har ju faktiskt MoDo haft:
- Per-Åge Skröder
- Mats Zuccarello-Aasen
- Stefan Espeland
- Kristian Forsberg
- Alexander Bonnsaksen
- Ole-Kristian Tollefsen
- Mathias Trygg
- Sondre Olden
...samt Trettenes och Söberg i juniorlaget.
Räknar man med juniorerna har MoDo därmed haft lika många norrmän i laget (10 st) som Färjestad har haft sedan 1980 (vilket var så långt tillbaka i tiden som jag kollade).
J F K:
Jag har ett minne av att han sa något som han är en defensiv back men som har förbättrat sin offensiv bla bla nånting.
yngwie:
Ska bli intressant vem som blir lagkapten. Ingen av Skröder, Sundström, Påhlsson eller Madsen känns väl direkt klockrena.
Nikki Nine:
Ja, det finns verkligen inget givet kaptensval just nu. Men i dagens läge skulle jag välja Susse.
Redigerad kommentar
J F K: Skulle kunna tänka mig såhär:
Kapten - X
Assisterande: Sundström
Assisterande: Ahnelöv
Wayne Gresky: Min gissning är att Westin bedöms som en sjundeback. Han har stora problem med markeringsspel och hans uppspel går väldigt ofta till fel spelare. Han har en tendens att spela fast den kille som får pucken. Dvs, passningen går till en spelare som är precis på väg att bli uppvaktad av en motståndare.
Det är inget fel på fysiken eller skridskoåkningen, så kan man bara lära honom att markera rätt kille och på rätt sida så är han en riktigt billig och lojal sjundeback.
Åke Westerlind: Expressen slår på stort med förlängningen högst upp på första sidan på Expressen.se.
Intressant med Westin. Vems plats tar han?
X - Ahnelöv
Lehtivuori - Regehr
X - Byström
Hägg - Bohman?
Ska han gå in på sex backar eller ta en juniors plats?
Poffa:
Nu blir jag lite orolig. Med så duktiga juniorer som knackar på dörren känns det här som en väldigt märklig lösning. Jens ha stagnerat i utvecklingen och skulle må bra av att ett par säsonger i Allsvenskan.
Bad_Brett:
Han måste ju ha en hållhake på Markus, det är den enda rimliga förklaringen och den är ändå sjukt långsökt.
Redigerad kommentar
J F K:
Nej, nej, visst. Men jag hade ändå hoppats på en djärvare lösning. Som det ser ut tappar vi våra tre på pappret bästa backar (Meyer, Tollefsen och Pöck). Rimligtvis bör de ersättas med tre nya backar av ännu högre klass. Sedan har vi Ahnelöv och Lehtivouri sedan tidigare.
Jag hade gärna sett att Byström, Bohman och Hägg hade fått slåss om dessa platser. Jag är övertygad om att alla dessa spelare skulle hålla samma klass som Westin om de fick förtroendet.
Men som sagt, han är ju troligtvis ganska billig.
Även om jag gillar Grillfors-ryktet, kommer jag bli otroligt besviken ifall backtruppen ser ut såhär vid line-up i höst:
Regehr - Ahnelöv
Grillfors - Lehtivouri
Ny - Westin
Bad_Brett: Jag gillar det inte heller, men samtidigt. Han är billig, ambitiös och väldigt lojal. Får vi skador i backlinjen så ställer han upp och spelar hur mycket eller hur litet som helst.
Sedan hoppas även jag på juniorerna, men jag är inte lika säker som många andra. Jag är lite osäker på Bomans spelsinne, Byströms inställning och kanske Häggs träningsvillighet. De har alla chansen, men vem eller vilka tar den?
J F K:
Vi får ju inte glömma bort att det är väldigt unga killar vi talar om. Givetvis ska man förtjäna sin plats i laget, men jag tror ändå om Markus, Uffe och Peter stämde träff med en junior och sade:
"Vi är övertygade om att du kan bli någonting stort och vi ser dig som en viktig kugge i MoDos framtida lagbygge, men det kommer krävas att du tränare ännu hårdare"
...Så tror jag att väldigt många faktiskt skulle ta i lite extra.
Nu menar jag inte att man ska dalta för mycket med talangerna, men jag tror att det skulle vara ovärderligt för MoDo att få tillbaka lite av stämpeln som ett lag som tar tillvara på sina talanger.
Paddan: NHL ett avslutat kapitel?! Jo, för förra året ville han ju verkligen inte dit. Eller?
Dumma journalister.