1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530144 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2013/2014

Sv: RE-building the future 2013/2014

Bad_Brett: Delvis får Cumiskey klä skott för att coacherna vägrade låta honom spela med en defensiv klippa, men visst har du rätt. Jag har väl aldrig sett en back vara så oerhört generös framför eget mål någon gång.

Sedan gjorde han alldeles för lite poäng med tanke på hur många chanser han skapade, men det syntes att motståndarna många gånger tvingades anpassa sitt spel lite när han var inne. Man tordes helt enkelt inte gå på lika hårt av rädsla att Modo skulle få en kontring.

Jag tycker inte att Cumiskey är värd de pengar jag antar att han kostar.

På Twitter skriver modosnack.se att Modo gett t.j hensick ett kontraktsförslag, dock saknas källa så det kan vara bull...

Övrigt skriver Aftonbladet att cumiskey redan är klar för khl samt att ahnelöv oxå lämnar.

Madsen och muller har rycktas till Tyskland

Modo förväntas presentera nya ledarstaben inom kort

Så vilka vill vi behålla om vi nu räknar med att cumiskey försvinner vilket är de säkraste kortet i truppen Just nu, allt annat förefaller smått otroligt om inte Modo lägger fram ett JÄTTEbud till han.

Regehr
Ahnelöv
Hägg
Bysse

Är dom jag vill ha kvar sen värva in 2 bra backar

Skröder
Pålle
Ritto
Kempe
Öberg
Forsberg
Gunnarsson
Bengtsson

Sen tycker jag vi ska satsa på våra juniorer och några riktiga toppnamn utifrån

Ulla och sockan i målet

Känns som att Modo kan bli Modo igen med många från trakten och inte en främlingslegion.

Berka: Jag behåller gärna Torp också som kommer till jobbet varje dag utan gnäll om mer speltid som det verkar & jag tror att det finns mer att hämta hos han!

Berka:

Tycker inte att vi ska gå in i säsongen med endast Ullmark och Forsberg som målisar. Starkbaum är fortfarande en bättre målvakt, en av dom lånas ut till allsvensk klubb för att få mycket speltid (och kan tas tillbaka ifall det blir skador), den som är kvar ska vara den som är mest lämpad att konkurera med Starkbaum om förstaspaden. Vår andramålis ska få bra mycket mer än de 6 matcher som Ullmark fick under året.

Så vill jag se målvaktssidan nästa år.

På backsidan så har vi Torp, Lehtivouri, Hägg och Regher under kontrakt. Detta är en bra grund att bygga vidare på. Prio ett måste vara att förlänga med Ahnelöv.

Till skillad från dig så vill jag inte att modo satsar pengar på att få bort spelare med kontrakt som kan fylla en roll i laget t.ex Torp och Lethivouri utan vi ska istället satsa på att få in spelare som kompleterar dessa. Gillar inte att hålla på och byta ut halva laget varje säsong.

Bland forwards däremot så bör man satsa på att bryta kontraktet med Svensson, ser inte någon roll för honom när vi har KFopp och Öberg samt juniorer som gör det bra. Madsen kan få stanna beroende på vad han kostar, fungerar ju bra tillsammans med ovan nämnda, och då har vi vår tredje/fjärde kedja klar. 

Fokus ska ligga på en playmaker som ersättare till sundström och en sniper som ersättare till Nagy som inte levde upp till förväntingarna.

Frågan är hur man ska resonera kring andrakedjan, är Påhlsson tillräckligt bra för att leda denna offensivt eller måste vi ha in en till center?

Känns ändå som att modo har en bra grund i år för att bygga vidare på till nästa säsong.

Rytter:

Det är ju helt otroligt att folk vill göra sig av med Starkbaum. Flest nollor av alla målvakter och en grymt bra räddningsprocent. Hade några riktiga monstermatcher även om formen gick ner inför slutspelet.

Det känns som att även MoDo-supportrarna har köpt medias skitsnack om att MoDo är svaga på målvaktssidan. 

Rätt mycket talar väl för att Sockan drar till nordamerika. Personligen skulle jag vara supernöjd om vi får Starkbaum och Ullmark som målvaktspar. Ytterligare en sommar med Maskens träning kommer göra susen. 

Bad_Brett: Jag förstår inte varför Modo inte kan satsa på sina egna? Sockan och ullmark är 2 riktigt bra målvakter som väl kan hävda sig i es. Fara å låna ut å ha sig leder bara till att dom flyttar. Starky har varit riktigt bra men Ulla har varit riktigt bra han oxå och sockan har varit bra i tälje.

Vidare ska vi inte satsa på lehtuvori då han är en katastrof, fullständigt värdelös back. Kan inte spela tufft, har grymt svårt framför egen kasse, är inte bra offensivt, har inte träffat mål en gång från blå denna säsong (nästan) ska jag fortsätta. Att fortsätta med torp kan jag köpa men jl måste bort annars står vi med nästan samma backbesättning igen, den som har fått hård kritik hela säsongen.
Nä våga satsa på helt nytt, behåll de som är riktigt bra och skicka resten, fyll på med juniorer för många är riktigt bra och värva klass.

Bad_Brett:

Kan inte annat än att hålla med dig. När vi äntligen har en målvakt som kan prestera på hög nivå en hel säsong som dessutom har tagit oss till slutspel så ska han bytas ut mot 2 juniorer bara för att de kommer från juniorlagen. 

Nej skicka iväg Alsenfelt och satsa på Starkbaum + Forsberg/Ullmark som målvakter. Borde ge en billigare målvaktssida jämfört med förra året också utan att tappa i kvalitet. De pengarna som frigörs kan användas till backar/forwards.

Sedan bör man till nästa säsong ge andramålvakten mer matcher än 6st. På så sätt kanske Starkbaum kan hålla sin nivå i ett eventuellt slutspel, kan hända att han var sliten både fysiskt och psykiskt av att stå så mycket som han gjorde och därför inte kom upp i sin högsta nivå i slutspelet.

Berka:

Tur att du inte är GM för Modo. Jag hade blivit galen, allt handlar om att byta ut spelare och sparka/kicka spelare.

Ett av våra problem senaste åren har varit den totala spelaromsättningen, många nya spelare in som ska anpassa sig och det tar tid. När vi nu har en grund med backar i klubben under kontrakt som varit här minst 1 år Regher, Torp, Lehtivuori, Hägg så vill du bort med två av dom och börja bygga om på nytt.

Är det inte bättre att hitta spelare som komplementerar dessa så att t.ex Lehtivuori kan få tillbaka sitt spel från första säsongen.

Att sedan säga:

" Sockan och ullmark är 2 riktigt bra målvakter som väl kan hävda sig i es."

Tycker jag tyder på att du drar förhastade slutsatser, visst Ullmark har gjort bra matcher under säsongen och igår var han fantastisk, men ingen vet hur han eller Forsberg står sig i elitserien som förstamålvakt under en hel säsong.

Vore otroligt korkat att chansa på detta med motiveringen "vi ska satsa på våra egna", när vi redan har en målvakt som bevisat att han håller hög nivå under en hel säsong.

Berka:

Jag kan bara säga att det är tur att det inte är du som ansvarar för lagbygget. Att på allvar tycka att man ska sparka en av Elitseriens bästa målvakter, som troligtvis tjänar en fjärdedel av de andra toppmålvakterna känner, är så dumt att jag baxnar.

Att du sedan börjar prata om att sparka Lehtivouri, en av tre kontrakterade seniorbackar och som har ett kontrakt  som sträcker sig till 2015, är närmast surrealistiskt.

Om Näslund hade agerat på det sätt du föreslår, hade jag på allvar misstänkt att han fått en stroke.

Redigerad kommentar

Wikegård pratar om modo i sin blogg

Bad_Brett: Jag tycker det är vansinnigt skönt att du å några till inte har ett dugg med lagbygget att göra för då skulle vi aldrig vinna ett guld.

Starky har varit bra men pallade inte alls slutspelet trots att han är väldigt rutinerad, men nu har hankontrakt så då får man hör det bästa av situationen. Starky och ullmark/ sockan

Att ens tycka att man ska behålla jl för att han kanske får tillbaka sitt gamla spel är ju så skrattretande å jag säger VAKNA UPP, jl är en värdelös back, han hade en bättre säsong förra säsongen men att tro att han ska bli en stabil es back finns inte på kartan, det saknas talang. Torp kan man bygga på, men där får man nog inte ut så mycket mer så varför ska man nöja sig där?

Felet med många utav er är den återkommande tron på spelarna där jag ist väljer att se lite längre.

Ta fbk som ett exempel.. Dom har en riktigt bra backuppsättning, men juniorer som ska upp dessutom, sen värvar dom arell som är en utomordentligt skicklig spelare.. I fbk satsar man på guld, i Modo satsar vi på att gå till slutspel.

Beroende på vad vi lyckad landa för backar så får man ta ställning till om man ska behålla torp, i het ont om han, jag gillar torp skarp men kan man få en skickligare back så tar jag det alla dagar i veckan. Jl kan vi skicka till Ulvö hockey !

Sen om en spelare har kontrakt så går det ändå alltid att lösa en försäljning.

Rytter: "Är det inte bättre att hitta spelare som komplementerar dessa så att t.ex Lehtivuori kan få tillbaka sitt spel från första säsongen.

Jag tror att många tyckte jl var bra förra säsongen det var delvis för att han kom på tryOut och med så små förväntningar och lön så var han klart godkänd.
Men denna säsong ställs högre krav och vi har sett han spela både med ahnelöv, cumiskey och kousa och med samtliga 3 har det brustit ganska kraftigt nu och då och jag ser ingen storhet alls i den killen.
Vi har Hägg, bysse och heter han Albin kanske(från j20) som jag mycket hellre skulle satsa på och försöka få till ett klubbyte åt jl , frigöra pengar och försöka plocka in bättre defensiv klass, en stabilare defensiv spelare.
Just nu har vi bara ahnelöv som är riktigt bra defensivt!
Så typ ahnelöv, regehr , Hägg, Byström , ny, ny (inte just i sen ordningen då men ja du fattar.
Vi faller i slutspelet på att vi många gånger har en backbesättning som inte varit stabil nog så då skulle iaf jag försöka göra något åt det.

Berka:

Så om du var GM så skulle alltså både hägg och byström ingå bland dina top-6 backar?

Är du ens medveten om att Byström var bänkad i Örebro?

Snacka om att ha övertro på våra juniorer.

Rytter: Men snälla , jag skrev 3 st potentiella spelare jag tar före jl.
Dessutom var bysse riktigt bra när han började säsongen i Modo, och hur vet du hur han användes i Örebro?

Snacka om att komentera utan att se helheten!!

Rytter: Hade jag varit coach så hade jag gjort de enda rätta, allvarligt ge både Byström och Hägg förtroende , det är 2 riktigt bra backar, stora, starka och kan gå långt!

Berka:

"Snacka om att komentera utan att se helheten!!"

Tycker speciellt du ska vara lite försiktig med den där kommentaren.

Men visst vi slänger in två junior målvakter som 1:a och 2:a (när vi redan har en av seriens bättre målvakter) sedan kickar vi de seniorbackar vi har kontrakt med och fyller på med 2-3 juniorer. När vi ändå är igång behöver vi inte någon ersättare till Sundström, vi lyfter bara upp Gunnarsson, och sedan fyller vi på underifrån med alla våra super juniorer.

Fan vad enkelt det är att bygga ett lag för sm-guld.

Rytter: En av seriens bästa målvakter, vad spelar det för roll när man inte klarar av ett slutspel?!
Starky är ingen målvakt för ett SM guld, det däremot kan ullmark vara.

Att vi ska ersätta susse och några andra är självklart, men vi har många duktiga juniorer som kan vara med å fajtas om platserna ellerhur.
Bengtsson tex. En OTROLIGT duktig 2 vägs center som jag ser som given i nästa års trupp.

Felet med Modo nu är att man inte vågar satsa på sina juniorer, kanske har vi inte haft dom som kan plats riktigt men till nästa säsong har vi ett gäng med grym potential.

Rytter:

Till att börja med måste vi ju sparka Skröder, seriens sämsta forward. Det är ju en skandal att han har fått vara kvar så länge. Dessutom har han levt på Sundström, så han kommer bli om möjligt ännu mer värdelös nu.

Berka: Och hur bra har Sockan klarat av Play-off? Jo det kan jag visa dig.

Stabilt sa Bull!

Rk Name GP SOG GA GAA SVS% W L
5 Forsberg, Anton 3 86 9 3.00 89.53 0 3

Salle:

Jag såg förra matchen. Sockan uppträdde väldigt osäkert. Till och med kommentatorerna sa att de inte kände igen honom. 

Salle: Jag har sett sockans alla 3 kvalmatcher, är inte jätteimpad.
Tror dock mer på Ulla

Bad_Brett: sockans match mot Timrå senast var han ruskigt darrig. Han brukar vara rätt följsam under grundserien, men han gick verkligen inte att känna igen och fladdrade runt.
Dock har hela ssk darrat betänkligt i kvalet.

Berka: men nu jävlar, sparka Starkbaum och Lehtivouri? Jag skulle gissa på att minst hälften av elitserielagen skulle plocka upp dem direkt på de kontrakten de har med Modo idag, det finns inte en enda rimlig anledning att göra sig av med någon av dessa, eller andra spelare på kontrakt för den delen. Eller jo, Björn medioker Svensson kan vi släppa om något lag vill ta över hans kontrakt, thats it.
Bryta kontrakten med någon av de andra vore dumt, eventuellt sinnessjukt.

Varva ner nån vecka, få lite perspektiv nu va :)

McFire: Lehtuvori, sämsta backen i ligan. Skulle inte platsa i Leksand !
Starky har kontrakt och han är bra

I övrigt verkar ahnelöv klar för annan klubb!

Flickvännens blogg avslöjar ett husköp och semester i nya klubben

Berka: Frölunda är nya klubbadressen!

Berka: Nya rykten på Twitter.
Saxat:
@: Älskar silly season. Hört på bolaget - Cumiskey försvinner, 2 st från Colorado's organisation på väg in. Ullmark & A.Forsberg i mål 13/14.

Berka:

Inte direkt oväntat. Är ju polare med Dicken och har spelat i Frölunda förut.

Berka:

Du behöver nog se mer hockey om du tycker JL är sämsta backen i ligan.

Trots att starky är bra och har kontrakt ska han ju bort enligt dig. Det är ju ullmark och Forsberg som ska ta oss till SM-guld.

Rytter: Det var lite på skämt :)
Klart han inte är sämst, då skulle han varit petad men han har heller inte varit speciellt bra.
Nu har han kontrakt så vi får se vad Forsberg gör med han?!

Berka: Sean Sullivan och Thomas Pöck.

Berka: Ahnelöv köpte ju hus i Stockholm typ i somras? Har han köpt ett till i Göteborg? Låter ju jävligt otroligt.

Monno: varför skulle han köpa ett i gbg?

Dom ska bo i Sthlm och han lär samåka med Dick och ha en liten lägga i götet under säsongen.
Kan han å Dick gå på Huddinges hemmamatcher när dom är lediga

Redigerad kommentar

Berka: Varför inte bara länka till Poffas artikel på www.modoiter.se.
Det är ju ändå där du har läst allt detta om Ahnelöv.

Ära den som äras bör liksom!

Salle: Äh, varför skulle jag bry mig om att länka, skiter fullständigt vem som äras, det är inte därför jag skriver här!

Jag skriver det jag vet och får höra, sen vem som kommer med uppgifterna bryr iaf inte jag mig om

Salle: Ameh vafan, inte Ahnelöv..:( 

Tror Frölunda kommer bli farliga nästa säsong. 

Blake: Tråkigt att tappa våran defensiva klippa!
Nu har vi ingen defensiv back förutom kanske Hägg, fast han är väl lite ung för att bära ett större ansvar.

Skulle vara intressant att veta hur Näslund ser på Lasse Kukkonen nu när Rögle antagligen åker ur ES. Det var ju mycket snack om honom innan säsongen, istället landades Stehlik, han som var bra på att vara lång om ni minns..
Kukkonen hör garanterat till kategorin av backar Modo behöver, landar man inte Ahnelöv nu heller så är det onekligen tunt med den "typen" på backsidan.

Raffl i Leksand gissar jag att Näslund stirrat en hel jävla del på förresten, det har då jag, hela säsongen. Riktigt jävla bra.

McFire: Tillhör inte raffl Luleå längre då?
I övrigt har väl finnen i Rögle inte gjort någon jättesäsong, jag e less på mediokra finnar på backen, kousa, lehtuvori, suhonen, å allt vad dom heter.

Berka: Läste på Modoiter sen och där stod ju lite tidigare vad som gällde:-)

Vad gäller länkar m.m. Så är det väl klart som korvspad att om man har en länkbar källa så länkar man den?
Annars kan man ju lika gärna sitta och hitta på vad fan som helst?
Är det en kollega på jobbet som att det får man väl helt enkelt lita på det. Men finns det någon ursprungskälla som är länkbar jag inte Vrf man ska låta bli?

T.ex. så har ju Ahnelövs husbygge inget med lagbyte att göra utan han börjar för länge sen. Enda kopplingen är ju att kvinnan skrev om det i samband huset.

Monno: Jag skriver via min iPhone och det är bökigt och omständligt å ibland går det inte ens att länka så sånt ger jag fan i, dessutom är det bara rykten.

Jag skriver det jag hör, jag kan berätta vart jag läst de osv men nja hålla på å kopiera adresser å jävlas skiter jag rätt ofta i faktiskt.

Berka: Hans storebror Thomas har spelat i Luleå, dock var det väl några år sedan?
Lillebror dominerar i Leksand. Född -88. Följt honom lite under säsongen, antar att Näslund och resten av Elitserien gjort detsamma. Rätt högavlönad i Leksand, runt 150k. Väl spenderade pengar av Leksands kommun dock.

Haha vafan, ska vi inte ha någon finsk spelare nu, för att dom är just från Finland? :)

McFire: Ah ok.
Jag vill inte ha nå medel från Finland, tar gärna nått bra men vad har vi haft som varit bra från Finland på backsidan förutom pickarambos lyckosäsong?

Berka: Niklas Persson

Berka: Hur resonerar du nu egentligen? Ska Näslund avfärda samtliga finska spelare för att andra finska spelare inte har varit tillräckligt bra, förut?

Hade Lehtivouri varit hälften så dålig som du vill göra gällande hade Näslund sparkat honom för längesedan för övrigt, tror du inte?

Berka: Håller med !

Inget medel från Finland ska vi ha, minns hemohes :)

Sen var det fel, det var Pettersson som var med å inte Jonas Andersson.
Källa: Aftonbladet Sportbladet

Vet inte hur man länkar

McFire: lugn å andas:)
Jag vill inte ha dåliga spelare och just finnar har vi haft några som varit ganska slätstrukna och Lasse k har inte varit någon höjdare i Rögle så jag ställer mig tveksam till han.
Sen kan jag lova att hade Jonas spelat såhär som denna säsong som under tryout tiden ifjol så hade han fått söka sig vidare.

« · 1571329 · »