1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527770 inlägg · 4121 ämnen

RE-building the future 2014/2015

Sv: RE-building the future 2014/2015
Atjoo91: Skönt! Var ingen spelare jag sucktade efter!

Amitiel: Hmm, när gick han från skadalspelare till stjärna???

J F K:

Enkelt går dom till Modo är dom skandal spelare, går dom till annat lag är dom stjärnor :)

Amitiel: Har du nån koll när det är dags för Modo att presentera nån värvning officiellt snart, känns som det börjar bli dags ispremiären är ju runt hörnet!

Du som verkar ha bra insideinfo? :)

Lill_hompa: Ställ samma fråga till Svartvadet och han har heller ingen aning! Modo kommer presentera nästa nyförvärv så fort bläcket hunnit torka på kontraktet!

ULTIMAVICI: Vad tycker ni om Salmela som backvärning? För dyr? 

Atjoo91: Grymt bra back, men sannolikt riktigt riktigt dyr. Det känns osannolikt att vi skulle ha råd med honom, men om så vore fallet skulle jag bli oerhört glad. Tyvärr får vi nog gå ned ett par prisklasser för att hitta en back vi har råd med.

J F K: Håller med! Sen valde han även bort oss säsongen som var, personligen har jag inga problem med det, men tror ändå det spelar in då det blev som det blev! Men han får gärna förstärka oss på defensiven då han har alla redskap man kan önska sig av en offensiv back i SHL! Sen får han ju även möjligheten att skaka hand med Possler och be om ursäkt! :)

Lill_hompa:Bästa inside info i dagsläge e att modo får förlita sig på att man kan knapra ngn P. då motståndarna inte har en av sina bästa dar elr så kan det stundom dyka upp ngn individuell prestation som genererar ytterligare hopp i all förtvivlan.

dav32: Jag tror att du har fel. Modo har i stort behållit många av de som var bra ifjol, men tappat flashiga affishnamn som egentligen inte var så bra på isen. Regehr och Cumiskey kändes kopiöst dyra i jämförelse med exempelvis Hedman. Tambellini och Hensick som inte alls tillförde så mycket. Man har Viktor Olofsson som har alla verktygen för att bli en stjärna och man får tillbaka bästa forwarden Possler som fått ytterligare en försäsong. Dessutom den av Barry Smith mobbade Skröder och en - äntligen - hel Nordgren.

Jag tror Modo kan slåss om topp sex faktiskt. Resterande lag ser inte fasansfullt mycket bättre ut.

J F K:  Ännu en gång får jag hålla med JFK! Bredden är riktigt bra i laget, det vi saknar är lite spets bara! Lätt att glömma hur det såg ut säsongen 2010/2011 då spetsen var grym men bredden obefintlig...
Med bra bredd kommer vi förhoppningsvis spela mer stabilt under längre perioder och slippa den berg och dalbana vi vant oss vid de senaste säsongerna med allt för djupa dalar!
Dessutom visar Modo upp ambitionen att bygga mer långsiktigt nu, vilket är enda sättet att åter etablera oss i toppen. Att skrika efter 10 nya världsspelare inför varje säsong och kräva guld är bara parodi!
Senaste säsongen kom vi på 4:e plats? Resultatmässigt i ett ekonomiskt perspektiv och det är där vi lägger grunden för att långsiktigt bli en framgångsrik förening! Låt Tex LHC mfl försöka köpa sig till framgång utan att fundera på ekonomin och var glada att Modo agerade med ansvar när de klubbarna går omkull om några år!

Redigerad kommentar

J F K:Jag går inte in på att jämföra spelare o dess betydelse, men jag kan ej se ngn konstellation elr formation generera ett vinnande koncept med den coaching och oförmåga att nyttja givna chanser i matcherna, ta tillvara på "heta" spelare och klarade man inte av avläsa prob under en hel sässong, tror inte man ska begära mer av denna sässong heller.  Man är i avsaknad av kontinuitet som ger den trygghet ett famlande lag behöver.

dav32: Om du tittat bakåt och ser framtiden där så är det ju bara att beklaga!

dav32: Det är givetvis möjligt att du får rätt, men känner mig positiv. Tänk också på att Modo ifjol fullständigt ändrade sitt sätt att spela från att vara ett ganska defensivt och tillbakadraget lag till att numera forechecka högt och aggresivt. Det tar nog ett år innan det helt sätter sig hos spelarna och att de vågar/orkar spela det spelet. Man verkar också ha skruvat upp intensiteten i försäsongsträningen där det tydligen är väldigt mycket tuffare än vad exempelvis Brynäs körde ifjol. Det verkar ha varit ett mål från Anders Forsberg redan ifjol, men att man ville göra det gradvis för att kroppen och knoppen ska orka med.

Sedan vet väl ingen hur det kommer att bli i slutänden, men jag är hellre positiv än en gnällkärring;)

J F K:

"Att oroa sig, är som att sitta i en gungstol. Det ger dig något att göra, men det leder dig ingen vart."

Var positiva. :)

S-vikaren: Det fanns de som var oroliga när detta lag sattes ihop! Boork tippade laget som sist innan säsongen!

Per-Åge Skrøder - Niklas Sundström - Kristian Kuusela
Andreas Salomonsson - Per Svartvadet - Justin Morrison
Mikael Pettersson - Oscar Stéen - Peter Öberg
Róbert Döme - Zdeněk Blatný - Miloslav Hořava

Tobias Enström - Oscar Hedman
Piere Hedin - Mattias Timander
Hans Jonsson - Adam Andersson (nu Adam Masuhr)
Tobias Viklund

Visst spetsades laget under säsongen, men kan vi inte vänta med att bedömma säsongens lag efter att de fått en chans att visa upp sig?

ULTIMAVICI:

Du kanske ska jämföra med laget som startade säsongen?

Andreas Salomonsson - Niklas Sundström - Per-Åge Skröder
Miloslav Horava - Per Svartvadet - Robert Döme
Pasi Tuominen - Oscar Steen - Peter Öberg
Mikael Pettersson - Mattias Hellström - Magnus Gästrin

Hans Jonsson - Adam Andersson (nu Adam Masuhr)
Mattias Timander - Tobias Viklund
Oscar Hedman - Tobias Enström

jämför det med detta

Gustav Possler - Mattias Ritola - Janos Hari
Per-Åge Skröder - Joonas Nättinen - Niklas Nordgren
Simon Önerud - Samuel Påhlsson - Adrian Kempe
Victor Olofsson - Christopher Bengtsson - Peter Öberg

Jonas Ahnelöv - Joonas Lehtivuori
Oscar Hedman - Nichlas Torp
Albin Carlson - Dennis Persson

Glöm inte att Possler inte spelat många matcher och har varit långtidsskadad, Ahnelöv är långtidsskadad, Hari är lat, Ritola vill inte dela med sig av pucken

Det jag tycker man kan förvänta sig är att man ersätter Rehgr, Cumiskey, Tambelini,Hensick samt kabanov.

Hitills har man ersatt 2 spelare med Ahnelöv och nättinen. Men saknar 2 offensiva och en bra back. Annars så tycker jag man ska ge dom yngre mer förtroende. Men pengar måste det finnas spelare som kempe,forsberg tjänade betydligt mer en vad någon junior kostar så det borde finnas mer pengar att lägga på bra spelare i år en i fjol.

Får vi in 2 nya bra anfallare samt en bra back, så tycker jag man kan andas positiva vibbar kring detta lagbygge. Men då krävs det att man plockar in den här spetsen direkt och inte väntar till januari.

Cyklob: Hensick blir väl inte så svår att ersätta? Välj valfri junior där och positionen är inte bara ersatt utan även förstärkt!

ULTIMAVICI:

Det är de förväntningar vi hade av Hensick som skall ersättas. Inte hans misslyckade insats.

NuMo: Förväntningar är subjektiva och befängt att försöka ersätta! Vad spelare presterar på isen är däremot möjligt att ersätta i realiteten!

ULTIMAVICI:

Vi vill alltså ha en spelare som utför samma sak som Hensick gjorde ifjol. Ja då förstår jag vad du menar med att han inte blir så svår att ersätta.  Det känns som att begreppet att ersätta en spelare börjar få en annan innebörd än tidigare.

Själv har jag betydligt högre krav på ett spetsförvärv än att han skall ersätta Hensicks usla insats ifjol. Han skall vara minst så bra som de flesta trodde att hensick skulle vara, men som han inte levde upp till.

NuMo: Med den oförändrade spelarbudgeten som det pratats om från Svartvadet ska vi ju åtminstone ha råd med 1-2 AHL-mässiga chansningar - men frågan är väl om man vill bränna de pengarna nu, eller vänta till nästa fönster och kunna gå all-in på att bränna allt på det som då finns på marknaden. I nuläget blir vi ju blåsta av banan på allt som rör sig, med tanke på att Skellefteå har väldigt stora hål att fylla och väldigt låga utgifter för sin nuvarande trupp.

Vill vi ha något innan säsongen bör vi alltså både bättre koll än vad vi hade på Hensick som människa, sommaren 2013. Vi måste dessutom hoppas på en agent som är oinformerad om Skellefteås problem. En bra AHL-spelare, med bättre karaktär än Hensick, gärna under 25 år och fortfarande vill utvecklas som dessutom har en ganska dålig/urusel agent. Det är min enkla kravspec, sommaren 2014. :)

En joker i kortleken är ju dessutom världspolitiken - vad händer med nuvarande och eventuellt ytterligare sanktioner mot Ryssland? Är en pompös hockeyliga något man fortsätter att hålla under armarna när man som oligark får likviditetsproblem och ens president bara är inne på populistisk politik som ska gynna honom själv på hemmaplan?

Marknaden kan vara en annan i nästa fönster, av många anledningar, och jag tror det kommer att hända ganska lite för vår del innan säsongsstart.

Det blir intressant att följa resultatet av Skellefteås skjut-på-allt-som-visar-sig-vid-horisonten-taktik och ur ett egoistiskt, kortsiktigt perspektiv - skönt för oss att vi inte har de ytterligare 10% tävlingsmatcherna som kommer med CHL-deltagande.

Björn W:

Europa är så beroende utav rysk gas. Det kommer inte bli några sådana sanktioner förens det finns möjlighet för Europa att försörja sig själva med energi. Just därav sanktionerna är relativt milda och mest ett spel för galleriet.

NuMo: Hensick skall ersättas efter förväntningarna vi hade? Skall vi ersätta Lööv på samma sätt?

atomragnar: Du bör nog byta byta källa för din omvärldsanalys om du tror att den senaste omgången sanktioner är "milda". Börjar man peta i finansieringsmöjligheterna för oligarkerna är de det mest onödiga prestigeprojekten som ryker först. KHL är ett propagandaprojekt som långt ifrån har nått egen ekonomisk bärighet. När ryska idrottsklubbar har slut på pengar så slutar de betala löner, ett i grunden mer rationellt beteende än vad exempelvis svenska klubbar har.

Nyttjandet av rysk gas är 24% av gasanvändningen i hela EU. Med andra ord kommer 76% från andra länder eller inhemsk produktion, samtidigt som flera länder utvärderar fracking. Det största problemet är Tysklands 37%, samtidigt som de försökt att avveckla sin kärnkraft. Det är å andra sidan ett ömsesidigt beroende, då EU är en kund som betalar sin nota. Alla Rysslands kunder gör inte det. Ska Putin skära av ännu en finansieringsmöjlighet för sin statsapparat så blir hans politiska balansakt ännu svårare.

Då ska det sägas att jag trodde på Ryssland för 6-7 år sedan, både som en världsmakt och möjligheten för professionella idrottsligor där, men cirkeln av introvert beteende och konspirationsteorier har ännu inte brutits. Länder som sluter sig mot omvärlden och fokuserar på internt intrigerande politik har alltid misslyckats i slutändan. Östblocket på 1900-talet, Kina på 1400-talet, Spanien på 15-1600-tal. Det handlar om en vem ska få äta av en allt mindre kaka. Svenska hockeyspelare kommer ganska långt ner på den listan i 2000-talets Ryssland.

Björn W: Men vi skjuter redan nu. Center och hyfsade stats på collegenivå, håller sig till och med under 25-årsstrecket. Inget framgår dock om huruvida agenten är ute och köper korv bakom läktaren under kontraktsskrivandet. Förhoppningsvis är det så.

Lite kort i rocken.

Björn W: Bra fråga. Han verkar var välscoutad av Modo, men därmed inte sagt att han automatiskt kommer att lyckas.

Intressant att ingen(?) här hade en aning om det. Modo är duktiga på att lägga locket på numera.

Björn W: Ingen kan ju komma och påstå att det har EP-värvats på forwardssidan i år iaf, he he. Men får vara glad för det lilla (ta dam!)

Redigerad kommentar

Björn W: Givet din analys av pengaläget - vilken jag delar - och det faktum att det känns som att vi ännu bara värvat riktigt dyrt, med våra mått mätt, i fallet Ahnelöv så bör det ju rimligen finnas utrymme för att klappa till lite mer rejält på de tydligen två spelare som Svarten påstår ska in. Och för att då få riktigt goa möjligheter att fynda guld så är nog tålamod ingen dum taktik. Det tråkiga är väl bara att just Ahne är skadad och gör backuppsättningen milt uttryckt sårbar, så att vänta ut backvärvningen är... en prövning.

J F K:Detta står på Modo:s sida "25-årige högerskytten Kyle Flanagan är klar för spel i MODO Hockey" Men kollar man på Youtube så är han vänsterskytt.

www.youtube.com/watch?v=daOU36SVjw8

hanzon: Han kanske bytte till att skjuta höger och därför hade han lite problem med poängproduktionen i AHL?

Hobey Baker, var det inte det som Drury också vann?

Hmm, kollade själv här:

en.wikipedia.org/wiki/Hobey_Baker_Award

Jack Connelly, Jason Krog, Brendan Morison, Paul Kariya och gamle hjälten Neal Broten... Några rätt hyggliga spelare har vunnit.

hanzon: hihi..en youtube produkt.:-)

Vad ska vi tro om formationer då?

Possler-Flanagan-Skröder
Ritola-Nättinnen-Kempe
Önerud-Påhlsson-Nordgren
Öberg-Bengtsson-Hari

Med ytterligare en forward (Kanske Nylander) ser det ut att bli bra bredd då dessutom Olofsson ska spela in sig!

dav32:Nu har dom ändrat på Modos hemsida "25-årige vänsterskytten Kyle Flanagan"

J F K: Kabanov hade rätt dålig poängproduktion i AHL.. Hensick raka motsatsen. Så en skral poängskörd från AHL behöver inte betyda något. 

Han slår en del fina mackor till lagspelarna också i youtubeklippet. Sådant gillas! Kanske han får igång Skröder? 

Manny:

Hellre Kempe eller Nylander i första då än Skröder.

känns som skulle man köra Possler - Flanagan behöver man nån med lite mer fart i än Skröder.

Sen är det bara hoppas det blev rätt nu när dom släppte striden om  Kabanov för Flanagan :)

Redigerad kommentar

Amitiel: Ska vi tolka det som att Kabanov var förstavalet -> Skellefteå kom in och höjde upp för hårt -> vi drar oss ur och går för Flanagan -> Flanagan är så pass mycket billigare att det finns plats för ytterligare forward som eventuellt kan vara att vänta ut lill-Nyllet?

Man undrar ju i så fall hur mycket vi var beredda att lägga på Kirill och hur mycket Schtaaan har pangat upp på bordet? Plus hur mycket som finns kvar i kassörns låda?

Mano:Vänta ut lill-Nyllet? Tror att hans farsa vill att han spelar i AHL istället för Modo, allt för pengarna tror jag.

Mano: Jag tolkar detta som att vi släppte Kabanov till Skellefteå då vi fick spelaren vi verkligen ville ha. (Flanagan) ;) 

Tänk positivt! 

Blake: vi behövde verkligen en center mer än en ytterforward och så desperata som SAIK är så hade vi nog aldrig fått honom oavsett.

Mano:

Nej vi förhandlade med båda för att vara på säkra sidan om nu inte Flanagan var intresserad att komma över och spela, men när Flanagan öppna för att komma över så släppte vi kampen om Kabanov.

Modo´s bud på Kabanov var tydligen inte ens i närheten så hade han valt Modo så hade det inte varit för pengarna.

Amitiel: Låter snarare som en chansning än fakta! Inte precis som att man kan ställa dessa spelare mot varandra! Och har du rätt så jagar Modo alltså ytterligare en center? Knappast va!

Amitiel: Låter väl rimligt. I Kabanov fanns en spelare som vi visste tyckte om att spela här och som var en positiv kraft i omklädningsrummet. Åtminstone ifjol när det saknades naturliga ledare som Ahnelöv var han som en frisk jävla stormvind på och utanför isen. Men i Flanagan får vi - åtminstone i teorin - det vi verkligen behöver: En center som kan öppna upp isen för våra bästa vingar.
Men taktiken för den sista forwarden då? Vänta på camperna och se vad som ramlar ur? Finns pengar?
På backsidan känns det ju en smula mer kritiskt att det kommer in en spelare innan seriestart. 

Redigerad kommentar

Mano: Eftersom Flanagan får ses som en billig lösning har jag svårt att tro att vi tackat nej till honom ifall Kabanov kritat under och försökt hitta en ännu billigare! Troligtvis finns det pengar för två spetsspelare kvar och då den riktiga ersättaren för Kabanov och en back!

ULTIMAVICI: Jag tror inte det tyvärr. Spelare som Ullmark och Possler har säkert höjt sina löner. Jag tror på max två till, men inte på den nivån som du verkar tro.

J F K: Tror inte på några drömvärvningar, dock finns det ingen anledning att värva mer bredd, då kan vi lika väl starta med det material som finns! Känslan säger spets, sen hur mycket spets får vi se!

J F K:

Inte helt rätt, stämmer på en av dom :)

Amitiel: Prata ur skägget om du vet något, annars är det ingen ide att skriva!

ULTIMAVICI: Han menade nog att typ Possler fått bättre kontrakt, men inte Ullmark.
Sedan kan man av olika orsaker inte alltid berätta det man vet heller, då det skulle bryta förtroende.

« · 1624626 · »