1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480548 inlägg · 4078 ämnen

RE-building the future 2014/2015

1629644 · » Till forumet


Sv: RE-building the future 2014/2015
spud: Fast Öhnerud känns inte riktigt som KHL-material. Sedan vet vi inte hur många utlänningar som man kommer att tillåta nästa år heller där förbundet vill minska antalet, men klubbarna tvärtom.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Manny: vi är långt ner på näringskedjan, de spelare du räknar upp begär release klausuler mot NHL/khl, förmodligen även rätten att säga upp kontraktet innan 1 april varje år samt en rejäl löneförhöjning mot dagens gällande kontrakt.

Så varför ska Svarten lägga ner tid på att skriva vad som mest troligt blir verkningslösa kontrakt? För att du ska sova bättre?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Hoppas nu att Svarten förlänger kontrakt tidigt så vi äntligen får lite kontinuitet.
Vill se förlängning på Önerud och Flanagan fort och gärna på Nättinnen om han fortsätter förbättras med tiden.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
NuMo: Kanske dags att byta straffskytt nu.
Att han inte sköt förvånar mig inte. Vi skjuter inte i onödan.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Rytter:

 

Härligt Ritolamove.

Straff. Kan vi göra mål?

 

Olofsson igen. Nästan lika tam som förra gången.

Skrattretande om det där är vår bästa straffläggare.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Rytter: Straff för Modo
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Gusse:

Defensiven först, offensiven tar vi sedan.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
ULTIMAVICI: Ser ut som Modo är för klena att skapa något frammåt. Eller så vågar dom inte ta sig på mål.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
3 grova misstag nu, gillar spelet vi får till men huvudet under armen får vi sluta med.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

ULTIMAVICI:

Lite missar i försvarsspelet, men det ser ändå mycket bättre ut än senast.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Ben Perrault: Ser den via csports.se och fungerar utmärkt
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Är det nån som kan se på matchen via csports, här är det totalt stopp
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
förbannade cports, överbelastning, funkar inte alls:/
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Sven Sewage:

Jag tog en liten titt på vilka spelare som funnits i Skellefteå genom tiderna då jag hade en susning om att resultatet skulle bli ganska skralt.

Det som visar sig är att Skellefteå inte har fostrat en enda RIKTIG hockeystjärna genom tiderna vad jag kan hitta eller komma på.

Faktum är att Skellefteå förmodligen är den sämsta SHL-klubben alla kategorier i Sverige på att ta fram riktiga hockeystjärnor.

Dom är  dessutom klubben med överlägset högst antal  spelare som skrivit kontrakt men misslyckats att etablera sig som ordinarie i NHL.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: När ägaren är kommunen och de inte bara sponsrar, utan skänker väldigt mycket pengar istället för att låta kommunen skänka dem direkt. Menar du på allvar att Skellefte kraft sponsrar modo med lika mycket pengar?
Nej, det handlar inte bara om reklam, utan det är ren förtäckt sponsring. Lite som när man Manchester City får fullständigt löjliga pengar för arenasponsring för att inte åka dit för financial far play. Inget lag är ens i närheten av att få så mycket som city, likväl som inget lag får ens i närheten av de pengar Skellefteå AIK får från kommu... Förlåt energibolaget.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Du missar dock eller bortser från bidragen som kommer direkt från kommunen och inte indirekt från kommunala bolag.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

dav32:

Varför är du reggad som modoit? Är du gurra?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Sven Sewage:

Just det där med att avvakta och se verkar du inte ha gjort när du räknar upp SAIK:s exporter som NHL spelare med närmast stjärnstatus.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

J F K:

Men Skellefteå Kraft är ett kommunalt bolag. Det är ett kommersiellt bolag som råkar ägas av Skellefteå kommun, vilket är tur för oss. Tur att det inte är några sörländska eller utländska företag som skövlar alla våra naturresurser som vanligt utan att betala för sig. Skellefteå Kraft finns i stora delar av landet. Det är inte kommunen som betalar ut dessa sponsringspengar, utan det är bolaget Skellefteå Kraft som drivs som vilket bolag som helst. Vi är även sponsrade av Boliden, en annan stor arbetsgivare. Vad är skillnaden?

Luleå sponsras av SSAB, dvs svenska staten. Är det rättvist att säga att Luleås alla sponsorpengar är bidrag då?

Samma sak med svenska spel, och andra statliga bolag?

Jag ser absolut inget fuffens med detta, speciellt med tanke på att Skellefteå Kraft sponsrar MoDo och även SHL. Kanske vi borde ta bort sponsringen av er, så kan ni ta och bygga ett till låtsasmuseum och köpa in några nya trötta kanadicker.

Om vi nu ska snacka om sponsring... er huvudsponsor är alltså BAE systems. Ett brittiskt företag som exporterar vapen runtom i världen. Fin sponsor! Och ni har alltså mage att klaga på Skellefteå AIK för att man är sponsrade av ett bolag som producerar vatten- och vindkraft? Vilka muppar alltså.

Skulle hellre vara sponsrade av Skellefteå Kraft än BAE systems 8 dagar i veckan. Men visst kan man tycka olika, vissa är onda, och vissa är goda, och det får man respektera.

Våra ungdomar som lirar i nordamerika... jag tycker nog att ni ska vänta i några år innan ni dömer ut dem. De har framtiden för sig, precis som Peter Forsberg, Sedins, Gradin och gänget? Vi får helt enkelt avvakta och se några år.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Monno:Vilka vi, du menar du de arma "modoiterna" här på forumet så la jag kanske ribban lite väl högt, men man får anpassa sig till föregående/tidigare inlägg och sen lär det ju snart visa sig vilken nivå det är på verksamheten "modo", har förening ngt mer att erbjuda än skrävlande forumnördar :)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Mata inte trollet sägs det när jag skriver men här matas det för fullt:)
Kommentera


Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Brukar inte vilja diskutera med personer som kommer med rent nonsens och ordbajseri, men som ekonom blir det näst intill oundvikligt att inte rikta in ett hårt slag under midjan när det du påstår är helt och hållet felaktigt. Jag ger dig en stund att leta fram miniräknaren och några A4 papper, om du sedan vill diskutera huruvida SAIK inte tagit emot rena bidrag och lån från kommunen så är jag laddad!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Ni sponsras av kommunen. Det är ett kommunalt bolag. Det är ett mycket snyggare sätt än museumet (som faktiskt byggs), men det är kopiöst mycket mer pengar det handlar om. Skellefteå är det lag som sponsras hårdast av sin hemkommun av alla lag i SHL. Det går bra att vara kaxig då...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Sven Sewage:

"Jag glömde Melker Karlsson, Petter Emanuelsson och Johan Alm. Vi har alltså skickat 12 stycken spelare de senaste åren."

Skickat dom vart? - Svara nu seriöst på denna fråga 

Ingen av spelarna du räknat upp är än så länge bevis för att SAIK är bättre på att utveckla NHL-spelare än någon anann SHL klubb, och verkligen inte bättre än Modo. Just av den enkla anledningen att dom inte spelat i NHL. 

Visst spelare som är i toppen på SHL, men knappast några NHL stjärnor. 

Hedman där har du en NHL-stjärna, kom tillbaka när någon av SAIK exporterna gör samma antal matcher i NHL och har samma status.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Monno mm:

Jag glömde Melker Karlsson, Petter Emanuelsson och Johan Alm. Vi har alltså skickat 12 stycken spelare de senaste åren.

P-E Bellemare... ja det var ju korkat att ta med honom som att Skellefteå AIK betytt något för honom. Han har bara fem fulla säsonger i Skellefteå AIK, och han var inte speciellt bra när han kom.

Det kan vi då jämföra med listan från Sawchuk:

Alexander Edler, Östersund, 1 säsong i MoDo J-20!

Robert Hägg, Uppsala, 3 säsonger i föreningen

Thomas Gradin, Sollefteå - 4 säsonger

Tomas Jonsson, Falun, 4 säsonger

Vidare:

Lars Molin, 3 säsonger i NHL, knappt ordinarie två säsonger

Per Svartvadet, 3 säsonger i NHL/AHL, knappt ordinarie

Andreas Salomonsson, 2 säsonger i NHL/AHL, inte ordinarie

Adrian Kempe, 0 säsonger i nordamerika

Linus Ullmark. 0 säsonger i nordamerika

Visst har ni ett par toppar, troligtvis flest toppar av samtliga svenska lag. Forsberg, Näslund, Anders Hedberg och Sedins. Samt en del väldigt duktiga bakom dessa superstjärnor som Hedman och Enström Det kan ni vara stolta över.

Men sanningen är ju att v sprungit ifrån er i talangutvecklingen. Det visar ju dessa listor. Inser ni inte det själva? Att inte inse detta skulle vara som att tycka att Mats Lindgren var bättre än Peter Forsberg.

Som sagt, jag tror nog att det är där skorna klämmer...

Sen en anna sa. Skellfteå AIK får ej bidrag av kommunen. Däremot är vi sponsrade av det kommunala bolaget Skellefteå Kraft - som även sponsrar MoDo och SHL.

Det är inte så att vi bett om bidrag från kommunen för att bygga ett museum, och sen köpte vi istället in ett par trötta kanadicker för dessa pengar i ren desperation för att undvika kvalserien. Inte heller serverar vi kall potatis och human till gamlingarna för att täcka upp för bidragen. Nej, Skellefteå AIK är en framgångsrik förening både sportsligt och ekonomiskt, vi går med kraftiga vinster UTAN kommundopingpengar.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
ULTIMAVICI: Nja, de gick nog rätt långt ur sin egen synvinkel för Zackrisson, men ende verkade ändå chanslösa mot saiks djupa fickor. Jag tror inte de har en chans här heller.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Rytter: Tror även Linköping kan tänka sig att gräva djupt i fickorna och köra föreningen utför det ekonomiska stupet de bestämt att de skall köra utför i jakten på guld.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

spud:

SAIK lär väl ge ett monsterbud. Deras backsida ser helt ärligt inte så bra ut, mot luleå var dom lagomt virriga när dom blev pressade. Salmela skulle nog vara en bra förstärkning och bidra med rutin och lugn.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
spud: Nja, skicka en gåva på 3 miljoner till Modo så ordnar det sig nog. Tror att vi får hoppas på våra killar på campen i bästa fall.
Kommentera


Sv: RE-building the future 2014/2015

Monno:

Ja det är väl lättast så, att räkna på ett sätt som är fördelaktigt för SAIK så dom kan fortsätta sprida bilden av att vara sveriges bästa plantskola genom tiderna.

Faktum är att dom fått fram några kullar av riktigt lovande spelare som dock inte tagit de sista stegen än. Kan det vara en av anledningarna vi varit inna på tidigare, att SAIK är ett för bra och stabilt lag. En ung spelare där behöver inte leva med pressen och ansvaret på samma sätta som i andra klubbar. Ta Arvidsson t.ex han hade ingen press eller ansvar på sig tidigare säsonger eftersom det var Lindström, Möller, Bellmare osv som skulle vara ledande spelare och stomme i laget. Han hade nog mått bra av en säsong till som den ledande spelaren i SAIK (som t.ex Silferberg var i Brynäs) innan han åkt över. Det är av denna anledning jag tror att t.ex Nylander skulle utvecklas bättre i en "sämre" klubb än SAIK ifall han väljer att gå till Sverige.

Men frågan är vad som händer nu med SAIK:s junior verksamhet deras J20 och J18 lag har knappast varit de ledande i sverige senaste åren.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

spud: Ja eller än mer komiskt att han räknar in P-E Bellemare som SAIK produkt.

Ska man hålla på så kan vi ju räkna Zucca som Modo produkt sen barnsben i princip.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
dav32: Bra då vet vi din nivå. Nu behöver vi aldrig disskutera med dig igen då du uppenbarligen är ett troll.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
spud: Och om nu SKaIK räknar in Jocke till deras skara, bör ju Cuminskey vara en produkt av MODOs talangfabrik? 
Logiskt? 
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sawchuk: Då har du dessutom räknat bort sådana exporter som SkAIK skulle gå i spinn av. Typ Mattias Karlin som gick till Boston.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Sven Sewage:

Anders Hedberg

Tomas Gradin

Bosse Berglund

Tomas Jonsson

Lars Molin

Peter Forsberg

Markus Näslund

Mattias Timander

Hans Jonsson

Niklas Sundström

Per Svartvadet

Andreas Salomonsson

Samuel Påhlsson

Henrik Sedin

Daniel Sedin

Alexander Edler

Viktor Hedman

Tobias Enström

Robert Hägg

Adrian Kempe

Linus Ullmark

I detta har Modo 3st Art Ross trophy vinnare för mest poäng i NHL under en säsong. Två av dessa är fortfarande aktiva och var i högsta grad ansvariga för Sveriges senaste VM guld. En hel del Stanley Cup ringar kan vi också räkna in.

Jag tycker då man listar några av Modos exporter genom tiderna så blir det en ganska jämn ström till skillnad från Saik. Som under en kort tid exporterad några dussinlirare till NHL samt ett gäng AHL spelare.

End of discussion.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Monno: bra att du klarar av att räkna till 2..sen förstår jag att det börjar bli komplicerat för dig.
Haha nä ja är inte alls liten elr bitter, vet bara att modos verksamhet stinker RÖV!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

dav32: 

"Edwin Hedbergs kontrakt med Modo går ut nu och han hoppas bli kvar.

– Modo har hjälpt mig mycket och nu ska det här redas ut först."

 

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

dav32: Nr1: Varför i h-vete är du reggad som modoit här för?

Nr2: Edwin Hedberg utfryst? Och att klubben medvetet medverkat till? Isf sitter du på nån väldig inside information, eller (antagligen) är du bara en bitter liten människa som hittar på eftersom det passar dig.

Om det var en av klubbens "kosttillskott" så borde väl rimligen fler än Edwin åkt dit?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
J F K: Och vad händer sen med era lovande juniorer, blir de som i ex.Edwin hedbergs fall utfryst och anklagad för ngt som klubben medvetet medverkat till för att sen ta avstånd ifrån och spela oskyldig.
Nä fy fan för det beteendet..önskar av hela mitt hjärta att det går åt hlvt med erat modo.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Så du är alltså vårt nya troll som tar över stafettpinnen efter gurra? Välkommen! :-)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
J F K: Eller Jesper Lindgren som tydligen känner att ganska måste flytta från Västerbotten för att utvecklas
..
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Nja, kommunmässigt skänker Skellefteå mer pengar både sammanlagt och per invånare än Övik. Dra dina rövarhistorier för någon annan.

Med Fredrik Warg är det två spelare. Exakt hur många har i junioråldern sökt sig från Övik till Skellefteå? Hade ni varit så bra som ni tycker er vara så hade väl kramforskillen åkt till er, men tydligen är det bara ni som är övertygade om storheten... Det vore roligt om vi för tredje året på raden går längre än era fantastiska juniorer...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Nej, vi värvade inte Jocke. Han valde till vår förvåning att söka till oss. Ingen trodde att en kille där uppifrån skulle flytta ned. Trots allt hade Skellefteå norrlands näst bästa hockeygym. Sedan fick han sin utbildning hos oss. Det är väl först för något år sedan han gjort fler matcher i saik än i modos alag.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Rytter: Fast efter att ha varit i både Barcelona och Stoke on Trent så medger jag att jag också föredrar jag Gaudi före porslin...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Rytter mm:

Alltså, värvade inte ni Jocke till er hockeygymnasium från hans moderklubb Skellefteå AIK när han var en 16-årig juniorlandslagsman? Och nu har han då 4 år till i Sveriges bästa lag, och det var då inte direkt så att han stod och stampade på samma ställe och hade 20 poäng på 4 säsonger likt han hade hos er. Nej, han tog steget hos moderklubben som han alltid kommer att bli förknippad med inom svensk hockey.

MoDo har vart bra på att utveckla superspelare till NHL. Förrut.

Det är där skon klämmer. Inte över att vi sitter ensamma på norrlandstronen och blickar ned på undersåtarna med tre stycken SM-guld i näven. Inte att er kommun får servera kall potatis och husman till gamlingarna för att kommunen ska kunna få ert lag att överleva medan vi är en välmående ekonomiskt sund förening med vinster ni bara kan drömma om. Nej, utan att vår talangfabrik sprungit ifrån er.

Inget att skämmas över grabbar, det kan vara er tid igen nästa årtionde ifall ni hänger kvar. Åker ni ut så ska vi nog ta och värva era bästa talanger och kalla dem våra spelare, och så får vi ta ett snack sen.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

J F K:

Detta är en av anledningen till att man vill kräkas så fort man hör klubben SAIK nämnas. Äckligt dryga fans som har bilden att man är hockeyns motsvarighet till Barcelona. 

Men så kanske det blir när man började följa ett lag för fyra år sedan och har på 4 år upplevt 4 finaler och två guld.

Klart att stackarn tror att man som ung spelare utvecklas bäst i det lag som har bäst spelare och ligger bra till i tabellen. Hur ska han kunna förstå att det handlar mycket om mognad och mentala bitar som att lära sig hantera press och inte bara träna sig taktiskt, tekniskt och fysiskt ifall man vill ta steget till absoluta eliten (spela regelbundet i NHL). 

Tror det är nog så viktigt som ung spelare att få stor roll i laget och stort förtroende och få känna pressen och i varje match spela som det vore en slutspelsmatch. 

Nylander skulle i modo få chansen att leda första eller andra kedjan och spela i varje PP. Istiden skulle vara betydligt högre och varje match skulle innebära att press och ansvar läggs på honom, det tror jag skulle vara utvecklande jämfört med att vara en i mängden i SAIK. 

Äh vad fan skriver jag, trollet har ju rätt dom har ju utvecklat NHL stjärnor på löpande band som spelar regelbundet i NHL så klart SAIK är bäst för Nylanders utveckling.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Sven Sewage:

Jocke L?

Hehe. Ödmjukt.

Fast så psykiskt instabil som Bert blev efter AF-soppan och historien om spelarna-han-tänkte-sno-men-som-vi-vägrar-lämna-ut-namn-och-detaljer-kring så skulle man kanske må bra i Skellefteå av att ha fått tagit både Kabanov och Nylander framför Modos ögon.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: jag säger bara att ingen av dem hittills varit given i NHL. Lite kaxigt att äran för Bellemare och Jocke Lindström som utvecklades på andra platser...

Modo spelar fortfarande om guldet.

Ska vi lista modospelare som verkligen nådde NHL sedan Xet? Jag behöver inte räkna Salomonsson för han var inte given, på samma sätt som ALLA på din lista.

Liknelsen med Stoke och Barcelona... Jag tror inte att de spelar samma liga. Sedan lär det bättre laget ligga långt före vad gäller maratontabellen eller?
Kommentera

1629644 · »