hanzon: Jo, när det gäller potentiella nyförvärv så brukade Amitel vara en av de insatta på lumberjacks. Nu har han sågats här på forumet, men jag hoppas han kan bortse från den biten och fortsätta berätta det han känner att han kan berätta.
Amitiel: Det beror på vad du svarade på nu.
Jag har för mig att du har haft en hel del inside och jag tyckte att du i första hand var den som fick klä skott för ultimavicis syrliga inlägg om att säga A men inte B.
Skitsamma. Nu känns det som om Modo kommer att ligga lågt i väntan på rätt personer. Indikationerna är väl att en forward och en back kan komma att värvas in, men att man absolut inte vill stressa in dem.
zigge: Verligen! Jag tror att det är bra för Charlotte att jobba. Det är ett sätt att tänka på något annat. Så var det för mig i varje fall. Skulle nog ha deppat ihop annars.
NuMo: Det var det 9:e, va? Du måste hjälpa mig att räkna!!!1!!1!
Blake: Kabanov tror jag inte är en jättegrej, men däremot lär Skellefteå - återigen - kunna kasta upp stora summor. Jag hade väldigt gärna sett nylander i Modo i vinter, men det där med alla klubbbyten och att försöka slå sig in i NHL utan att kroppen är i närheten av att vara redo får mig tveksam.
Är han korkad eller har han bara korkade rådgivare?
Amitiel: Hur som helst är torde det väl svara på frågan vem de helst tänker sig som de sista forwarden som ska in då? För det uttalandet från pappa Nylander kan ju omöjligen vara okänt för Perra + A-Fop?
Förra året var det väl vi som var roffarna och outspendade såväl Brynäs som AIK kring lill-Nyllets signatur?
hanzon: Blir väl standard summan 70 000$ som gäller vid entry-level contract?
Alltså runt 480 000kr eller 40 000 i månaden. Så nog kan vi matcha det rätt lätt. Annars kan vi inte värva någon alls i princip... Sen om vi borde är ju en annan femma.
Mano:
Jag är ny här. Var med (lite) i LJ forumet för länge sedan.
Gällande Nylander så tror jag inte han eller hans rådgivare är dumma och det är realistiskt att anta Nylander väljer återvända till SHL under ett år för utvecklingas snabbare (än i AHL) då/om han med 95%-sannolikhet inte slår sig direkt in i NHL. Däremot ser jag det som liten chans att Nylander skulle återvända till Modo. Varför skulle han inte gå till högstbjudande? Kan inte tänka mig att Nylander känner så stark tillhörighet till Modo. Den som bjuder högst indikerar också att man vill satsa på honom. Ibland är det surt att vara fattig.
Har han inte ett avtal att han brutit för nhl, men i shl kvar i modo?
Annars måste han väl ha köpt sig loss!
Jag tror tyvärr att det här är den svagaste och kanske också tråkigaste Modotruppen någonsin. Förhoppningsvis räcker den dock till för att hålla sig kvar detta år. Ullmark blir viktig. Jag gissar att konkurrenterna inte får skrämselhicka direkt.
Sawchuk:
Vi får väl hoppas på 2 st starka sista värvningar, samt att Possler o Bengtsson, Kempe fortsatt sin utveckling. Centrarna käns väl som de mest oskrivna korten tillsammans med backsidan när Ahnelöv är skadad!
J F K: Jag åker hellre ner i kvalserien med en stark trupp än med en svag trupp...
Blir faktiskt lite förvånad om vi kommer topp 10 i år om inte de förstärkningar som väntas är av högsta klass.
Sawchuk: Nu är det ingen kvalserie, utan bäst av sju mot typ lag fyra och fem från allsvenskan. Oavsett vilket så tror jag inte att vi är så kassa som många uppfattar det. Många av de tapp vi gjorde var inte spelare som var så bra som man hade förhoppningar på. Cumiskey var urusel defensivt, Regehr sämre än året innan, Tambellini långt ifrån dominant, Hensick toksvag osv.
Dvs, på papperet kanske det är mycket sämre nu, men i verkligheten tror jag inte det. Våra juniorer (och Possler/Bengtsson) är ett år äldre och förhoppningsvis bättre. Centersidan var horribel ifjol, vilket jag tror var en stor anledning till att vi gjorde så få mål. Där måste väl åtminstone en av Nättinen/Flanagan vara så pass bra att vi slipper ha Påhlsson i förstakedjan med offensiva uppgifter.
Sedan skrämmer verkligen inte lag som Djurgården, Örebro och Leksand. Lägg därtill att det alltid brukar vara något eller några lag som likt HV och LHC har en floppsäsong sett till förväntningar.
Kort sagt. Jag tror INTE att vi hamnar sämre än ifjol, men kanske är jag som vanligt lite för positiv.
Sawchuk: Helst undviker jag kvalserien...
Jag är inte fullt lika negativ som dig. Av den enkla anledningen av att visst har vi inte fått in några topp värvningar. Men det är inte många klubbar som fått det om man ska vara ärlig.
Det är backsidan som är otroligt skör. FW har en väldig bredd, än om poängmakarna saknas. Men spelare som Ritola, Skröder och Possler borde och måste producera i år. Eller jag Skröder börjar ju bli gammal.. Det är väl framförallt Ritola som måste göra skäl för sin lön!
Sen tror jag Kempe kommer imponera. Han har inte Lill-Nyllets teknik och finnes. Men en tyngd å jävlaranamma i spelet som ger otroligt mkt. Framförallt tror jag han kommer hjälpa eventuella kedjekamrater och dra med dom.
J F K:
+ Seriesegraren och serietvåan i HockeyAllsvenskan möts i en finalserie i bäst av fem matcher. Segraren är klar för SHL. Förloraren går direkt till direktkvalet till SHL.
+ Lag 3-8 i Hockeyallsvenskan går in i slutspelsserien, där alla lag möts i en enkelserie. De tre främsta lagen går till direktkval till SHL. Vid samma poäng räknas inbördes möten.
+ De två sämst placerade SHL-lagen går till direktkvalet till SHL.
+ Således kommer sex lag att gå till direktkvalet till SHL. Dessa kommer att mötas i en matchserie i bäst av sju matcher. De segrande lagen går till SHL, de förlorande blir kvar i HockeyAllsvenskan.
Redigerad kommentar
Sawchuk:
Hehe, nog skulle det vara långt värre att åka ned med en stark trupp ändå. Större besvikelse, sämre efterföljande ekonomi med "stark" trupp etc.
Har lite goa vibbar ändå. Med rätt utveckling på de yngre spelarna och nyförvärven kan säsongen 2014/15 bli riktigt bra för Modo med tanke på att de (flesta) andra lagen i SHL inte direkt övertygar heller. Två spetsvärvningar till - absolut, men det är viktigt med is i magen gällande de sista värvningarna.
Monno:
Med det som finns ledigt tycker jag nästan det är värt det, sätt bara nån annan på att transportera in pucken, han skulle vara väldigt bra att ha på straffar och pp i alla fall.
Redigerad kommentar
Amitiel: Där håller jag inte med. Har vi värvat och jobbat för et lag som ska sätta stenhård press på motståndarna så passar verkligen inte Schremp. En ganska dålig skridskoåkare som verkligen inte skulle orka forechecka och backchecka hårt.
Visst, han var bättre när han slapp det defensiva ansvaret som center, men jag tycker att spelartypen är så långt ifrån vad vi vill uppnå att jag säger Njet:)
J F K: Han kan ju spela endast PP och lägga straffar. ;) Prisvärt!
Edit: Hans slagskott i PP från tekningscirkeln eller närmare mål var ju riktigt mumsiga! =)
Redigerad kommentar
J F K:
Fast som det känns nu så har vi ett helt lag som kan forechecka och backchecka, och är inte såna spelare vi behöver nu utan nu är det dom som ska göra poäng vi behöver och säg vad du vill om hans back och forechecking men poäng kunde han göra.
Så hellre en spelare som är lite svagare i back och forechecking och vet vad han ska göra när han får lägena än en som dominerar i back och forechecking och när han väl får ett läge så kan han inte ens träffa mål.
Amitiel: Då har vi - som vanligt nästan - olika syn på det hela. Ska vi spela med helplanspress så håller det inte om vi har spelare som inte klarar utav det. Då kan vi helt enkelt inte spela det spelet, utan får gå tillbaka till ett avvaktande spel där vi ställer upp i styrspel när vi tappar pucken.
Jag håller med om att vi måste ha spelare som kan göra poäng och att det kanske får lov att vara kompromisser, men Schremp är i mina ögon fööör tempofattig för att passa in. Sedan håller jag med om att hans slagskott är brillianta och hans känsla i handlederna är väldigt läcker.
ULTIMAVICI: Tror vi inte SAIK drar i honom också? Han passar iofs dåligt där också egentligen. Men dom har gott om cash och ont om spets (nåja).
Men HV känns ju iofs som att dom kan börja dehöva värva snart...
Belos:Verkar som om HV71 vill ha Nylander.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/hv71/article19331697.ab