1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532425 inlägg · 4126 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
{297}: kommentar från filmen nooky la upp tack

{297}: Nej jag skriver spaltmeter för att du skall förstå att hockey inte spelas med händerna efter sidorna och att man inte kan bedöma en situation efter en stillbild, man måste veta vem som har pucken, vart pucken är, om båda försöker spela på pucken, vart kontakten sker etc.
Possler är 183cm lång, Ingman är 181cm så hur förklarar du det att han i situationen är upp till ett par dom lägre än Ingman?, han är vad man kallar låg eftersom han spelar på pucken i sarghörnet där han svänger, den naturliga hållningen då blir att man är låg och faktiskt äger ett visst eget ansvar, som alltid utmed sargerna.
Anledningen till varför det inte anmälts är för att ingen förutom Du och några Lövare anser att det är en ful tackling som skall anmälas.

Att den tar lite illa absolut men direkt ful och fel är den inte, 2 minuters utvisning köper jag för viss vårdslöshet av Ingman , men inte så att det skall rendera i en anmälan och avstängning.
Du argumenterar för ditt och det respekterar jag medans jag argumenterar för mitt, och än så länge så verkar det ju faktiskt så att det är jag som har rätt.

Trevlig söndag

Werner:

Efter att ha sett bilder och filmer tycker jag inte det är avstängning.

Den som säger att den tar i huvudet måste förklara hur det kommer sig att posslers huvud inte rör sig bakåt som det gör vid huvudtacklingar. Istället är det hela hans kropp som rör sig bakåt och in i sargen.

Sådär ser det inte ut när kraften går mot huvudet och huvudet är point of contact.

Så blir förvånad om det blir avstängning faktiskt.

Rytter: Du har helt rätt!

Folk glömmer väldigt lätt vart point of contact sker och det är helt avgörande i dessa situationer.

Och som sagt, inget har anmälts (än) så de som granskat detta efter match anser precis samma som det du nämner.

Gavelo: Man tacklar inte andra spelare med en näve i ansiktet. Det är inte en korrekt tackling. Det här får barn lära sig tidigt då dom ofta försöker försvara sig genom att komma upp med händerna när dom tacklar. Det är kanske ingen klockren armbågstackling, svårt att se när armen kommer i en uppåtgående rörelse men det är definitivt en näve i ansiktet. Sen det du skriver att ingman ska ha koll på hur motståndaren rör sig och hur han skyddar sig och därför ska skrivas fri från viss skuld. Det är ju lite som att säga att en bentacklare ska slippa straff för att motståndaren sträcker sig efter en puck eller försöker komma undan. Det brukar oftast bli utvisning ändå med hänvisning till att det är tacklaren som missbedömer situationen, precis som ingman gör här. Sen står väl inte possler efter sargen, han slungas väl in i sargen av tacklingen?

Tror det hade blivit avstängning om den hade anmälts. Dels för själva kontakten med huvudet och dels för att possler spelar pucken medan ingman bara går för tackling utan att göra nån ansats till att nå puck. Rätt eller fel kan ni argumentera för i dödagar, säger bara hur jag tror att DN hade tolkat det.

Gavelo:

Såg en annan video från en annan vinkel. Där ser man tydligt att det är posslers högra axel som rör sig först och reagerar på kontakten. Så ser inte en huvudtackling ut, då brukar kroppen vara relativt still och huvudet kastas åt något håll av kraften. Den som säger att den tar direkt i huvudet kan inte ha sett bilderna eller förstå fysik.

{297}: Nej man tacklar inte spelar med nävar i ansiktet, men under spelets gång, i rörelsemönster i hög fart så spelar man heller inte hockey med armarna efter sidan.
I detta fallet tycker jag det är övertydligt att Ingman tacklar, armen skall normalt ta i brösten och point of contact sker med Ingmans överkropp på Posslers dito, och det är just det man måste titta på i detta fallet, vilket jag antar att man gjort eftersom ingen verkar intresserad av att vidare anmäla detta.

Jag vet inte vad du anser vara nära sargen, jag själv anser väl att står man 1-1,5 meter från sargens så är man nära, och ja han slungas in i sargen för att han helt enkelt inte är förberedd på den extremt tydliga tacklingen av Ingman.

Ingman kunde nog ha utfört detta bättre, men det hade även Possler.

{297}:

Tycker du att den primära kraften i tacklingen riktas mot huvudet och det är huvudet ingman siktar på?

Du vet att man får träffa huvudet va om t.ex man går mot kroppen och sedan glider tacklingen upp mot huvudet.

Här har du reglerna som uppdaterades i år. Tycker inte tacklingen uppfyller kriterierna vårdslös våldsam, respektlös eller avsiktlig. En 2:a kan jag köpa, men 5min och avstängning finns inte på kartan.

En kroppstackling som träffar i huvudet ska dock bli föremål för Illegal check to the head. Om detta är oavsiktligt och mest följd av dålig timing ska mindre straffet utdömas. Men om tacklingen är vårdslös eller våldsam, utförd avsiktligt och respektlöst, ska match penalty utdömas. 5+game misconduct har tagits bort. Tanken med detta är att alla vet om att en tackling i huvudet innebär en skaderisk. Att således avsiktligt eller med likgiltighetsuppsåt tackla någon i huvudet ska anses vara ett försök att skada och således ska match penalty utdömas och spelaren ska anmälas till disciplinnämnden.

VI. Om en tackling i huvudsak först träffar en motståndare på ett tillåtet sätt och tacklingen därefter glider upp mot huvudet eller nacken, ska ingen utvisning för checking to the head or neck utdömas.

VII. En utespelare som har kontroll på pucken och som åker i riktning mot en motståndare, och som har sitt huvud i en låg position istället för att höja blicken, får tacklas av motståndaren om tacklingen inte har en uppåtdrivande kraft mot puckförarens huvud.

Rytter:

Inget ärende än så länge iallafall

Gavelo: nej man tacklas inte alltid med händerna/armarna efter sidorna och då händer det ibland att man träffar fel. Det är ju exakt så man åker på avstängningar, tacklingarna träffar fel. Precis som det händer att en klubba kommer upp i nyllet när man försöker lyfta en klubba eller att man träffar benet på en motståndare som försöker hoppa undan. Utöver det som redan konstaterats så kliver ju även possler av skadad så jo, ingman blir avstängd om det anmäls. Sen att vissa här inne vill göra gällande att han filmar eller skadas av blotta vinddraget, det håller inte som argument. Löven hade så klart velat ha honom på isen i slutet av matchen.

Rytter: om man tittar på filmen som nooky länkade till så ser det i princip ut som den ENDA kraften som riktas går mot huvudet, resten av ingmans kropp träffar inte possler överhuvudtaget. Han viker ju av direkt efter träffen med armen. Så i den meningen tycker jag man kan ifrågasätta om det är en tackling överhuvudtaget. Snarare en ren smäll mot huvudet/huvudtrakten.

{297}: Nej det är inte så man åker på avstängningar, du kan ju för tusan inte ens reglerna fast Rytter precis postat ett utklipp av reglementet.

Bara det faktum att det inte ens blev utvisning och det inte anmälts i efterhand efter granskning så skjuter det ner precis allt du påstår.

Gavelo: ingenting i det rytter klippte in från regelboken motbevisar något jag sagt. Det är en tolkningsfråga, inte en faktafråga. Kolla på filmen, det är BARA kontakt med huvudet, ingen annan del av ingmans kropp träffar possler. Det tycker jag talar för att tacklingen är oschysst. I efterföljande situation krockar dom men vid kontakt är det bara näve mot nylle.

Du har fel. Faktumet att det inte blev en utvisning på isen bevisar inte att tacklingen var schysst. Så där har du helt fel.

{297}: Nu har du fel igen, det börjar bli tjatigt.

Bara för att du tycker att det är en ful tackling så bevisar det inte heller att den var ful, känns det rimligt att resonera så?!
Att det inte blir utvisning OCH att ingen, absolut ingen har anmält detta vidare så är det iaf 2 extremt starka argument från kunniga människor att detta inte var en regelvidrig tackling.

Hoppla, jag skulle redigera ett inlägg med råkade trycka på anmäl, aja moderatorerna får väl återställa det inlägget om det var viktigt.

Rockson: helt ärligt, när man ser den bilden så ser det ut att Ingman räddar Possler från en Axel mot huvudet.

Hoppas Possler är ok!

Gavelo: du kan parkera en finlandsfärja i utrymmet mellan dom båda spelarnas kroppar när armen träffar i nyllet på possler. Det enda Rytters inklipp bevisar är väl att det inte är en korrekt tackling, dvs. delen om var tacklingen träffar först. Därefter är det väl upp till domarna att avgöra om den blir vårdslös.

Hela hockeysverige har förundrats över hur Sörensen kommit undan med regelvidrigheter en hel säsong, det vore inte så konstigt om dom missade ingman eller nån annan spelare för den delen heller.

{297}: Apropå Sörensen, så stör jag mig fort på hur fritt spelrum han hade även förra året i HA också. Vet inte hur många huvudtacklingar han delade ut utan att få en tvåa ens.

KB: då åkte han ju på nån avstängning också men jag håller med, han var ännu svinigare i Vita Hästen den säsongen.

{297}: För mig är andra spelare och andra situationer tämligen ointressant när vi diskuterar denna situation, inget annat beslut i historien kan rättfärdiga eller orättfärdiga tacklingen igår, alla situationer är unika och skall så även betraktas.

Åter igen har du inte fattat vad point of contact är!
Om en tacklare håller upp ett pekfinger och petar motståndaren på kinden innan han kör över spelaren i fråga, är det då huvudtackling eftersom fingret träffar kinden först?!

Tacklingen är inte perfekt, det är inte mottagningen heller, jag hade inte sagt något om det blivit en 2:a för Ingman men nu friade domarna och ingen anmälan har än så länge upprättats, det talar ändå för att dom som har detta som yrke och får anses som mest kunniga anser precis det jag och Rytter har påpekat.

KB: det finns ju en uppmärksammad sekvens framför mål där Sörensen tar tag i en motståndares hjälm (Luleå?) och dunkar ner huvudet i isen. Det blev inte ens en tvåa men där tycker jag disciplinnämnden i så fall ska ta upp och granska ALLA tveksamma situationer och sen gå ut med en förklaring: ”nej det blir inte avstängning för det är för lite kraft” eller ”det finns inte ont uppsåt” och bla bla bla. Då skulle man slippa sitta och dividera nere på atomnivå. Att domare på isen missar grejer det kan man ju förstå men alla situationer borde kunna synas i efterhand och för transparensens skull borde allmänheten alltid få tillgång till nämndens utlåtande. Ta situationen med Sörensen tex. så väcker det ju bara en misstro mot de som skriver regelboken.

Gavelo: nej alla situationer är inte unika, det är därför det finns en regelbok som sätter ramarna för vad en otillåten tackling är, vad en armbågstackling är, vad en huvudtackling är osv.

Jag säger det igen, det är BARA kontakt med arm och fejs. Vad är då ”point of contact”?

{297}: Du syftar nog på Leksand och Heineman

{297}: Men alltså haha, Alla situationer är unika och skall så betraktas, vad är det du inte begriper?
Ja det finns ett regelverk, en ram som man har att förhålla sig till, men oavsett så är alla tacklingar unika och skall bedömas inom ramen, påstår du annat så trollar du bara!

”det är BARA kontakt med arm och fejs.”
Haha nu vet jag med 100% säkerhet att du bara trollar.

Jag lämnar här.

Gavelo:
Tacklingen är perfekt!
Bara för att Possler som är liten kryper ihop när Ingman kommer så betyder inte det att den är ojysst.
Om Possler skulle göra en likadan tackling på Ingman, Inte en chans att han skulle bli avstängd.
Alla villkor är inte lika, kommer aldrig bli heller. Där av att Sörensen alltid klara sig, De små spelarna klara sig oftast, Trots att syftet är att det skall göra riktigt ont på den större spelaren.
Sedan vull jag tro att en spelare aldrig medvetet vill skada en spelare illa, utan det är bara en knsekvens av farten där ute att det blir fel ibland i stridens hetta.
Av den anlerdningen fanns det en praxis förut att inte anmäla varandras spelare under slutspelserierna.

Gavelo: Vilket djävla liv det skulle varit här om Rahimi utdelat samma tackling. Matchstraff livstids avstängning ha det säkert skrikits om.

Gavelo: helt rätt av dig att dra dig ur diskussionen här. Ha en trevlig söndag!

Silly:

” Tacklingen är perfekt ”

Haha suck

Hämndaktionen mot Ingman kommer inte vara vacker är jag rädd.

{297}:

Om du hävdar att det bara är kontakt med ansikte/huvud så måste du ju förklara hur posslers huvud ej reagerar på detta. Är det som du säger så borde det kastas bakåt innan kroppen rör sig bakåt.

Här ser man att huvudet är rätt stilla och att det är kroppen som rör sig bakåt av kraften. På det andra klippet ser man hur det är posslers högra axel som rör sig först av kraften. Fysikens lagar borde ju vara fakta eller?

Min tolkning är att ingmans underarm träffar högt på bröstet under hals/haka. Ungefär i höjd med nyckelbenen. Onödigt högt och värt en 2:a, men ingen huvudtackling.

Walle2: Jag har inget emot Rahimi, har aldrig haft, tvärtom, jag har stor respekt för honom och även om han spelar på gränsen så är han otroligt viktig för sitt lag.

Därför lägger jag ingen större vikt alls vad Rahimi gör eller inte gör, och det hoppas jag Modo också gör om vi ska ha en chans att slå ut er, annars blir det tidig semester.

Walle2: Jag skrek ingeting om Rahimis tackling på Aagaard vid båset.
Däremot så hade väl domaren kunnat varit lite mer modig när han kör dom klassiska Thornbergarna på Sam framför målet.
Om inte det är crosschecking i regelboken så finns inte det längre.😉
Ja ja... Vi ser fram imot nästa tuffa drabbning med mycjet känslor och kroppslig fys med varandra.

Messias :

Hämnd? Tror du på detta själv eller skriver du bara så för att låta häftig?

Ingen kommer våga göra något, men jag hoppas nästan de provar och fokuserar på detta istället för matchen.

Rytter: Possler är ju dessutom en känd glaslirare.

Tror Löven mest är tjuriga för att de blev fullkomligt utskåpade.

Messias :
Från Rahimi nä.... han ger sig helst på sådana som inte kan ge igen. Hutchings.... ja det skulle vara bitas eller klösas då

Rytter: jag är ingen läkare, kan inte uttala mig om hur posslers huvudrörelse men rent logiskt så tar han sig för kinden, blir groggy och lämnar sedan för omklädningsrummet. Tror inte han filmar i det läget då han behövs på isen. Sen är ju inte det bevis för att armen tar i huvudet utan det tycker jag bilderna visar. Även var på kroppen ”tacklingen” träffar först. Sen säger jag inte att jag tycker att det är en avstängning men att jag tror att det skulle blivit en avstängning om dom anmäler det. Sen kan jag ha fel, det är en annan sak. Initialt skrev jag att ni kom undan med en femminutare och det tycker jag fortfarande.

Gavelo: Äntligen en Modoit som fattar vad hockey handlar om. Grymt bra skrivit.

jag tycker det är så svårt med huvudtacklingar och vad sm gäller för det känns som att alla domare har olika regelböcker

att det är en armbågs och armrörelse som tar mot axel/hals/käke är det svårt att snacka bort, jag kan inte med bestämdhet säga vilket straff det ska vara dock, för dåligt påläst av regelboken i kombination med att disciplinnämnden inte har nån större tydlighet i deras beslut och att domare på isen kör lite som dom känner för

undrar om inte den största skadan som sker mot possler ändå sker vid whiplashrörelsen mot plexit, det påverkar inte tacklingen och eventuellt straff för den men det såg inte särskilt bekvämt ut när han slog i plexiglaset

inget anmält än vad vi kan se på hemsidan men ibland är dom lata, skulle inte säga att det är klart att det inte blir nån anmälan än

för övrigt fantasitsk inraming i arenan igår, har ni inte köpt biljett till imorgon än så skynda, vi kanske kör vågen igen :)

Gavelo: Ja men jag tycker t.o.m. Rahimi ibland lägger för mkt fokus på att vara så ful och hård för sin image att han agerar dåligt försvarsmässigt. Menar han ligger bakom mycket negativt för löven i den första matchen. Både 1-0 målet och utvisningen som leder till 5 mot 3 som verkar ta musten ur lövens forcering totalt. Sen att löven fans uppmuntrar han att fortsätta så är bara tacka och ta emot.

atomragnar: Jo han spelar verkligen på gränsen. Crosscheckrörelsen mot Aagard 3-4 sekunder efter avblåsning mot händerna på Aagard är en potentiell handledsfraktur om vi hade haft otur och totalt onödigt. Det var ett par sekvenser efter den som Rahimi fick Aagards handslar i nyllet, helt klart kom han under Aagards skinn, Aagard måste vara kyligare där.

När Rahimi kör sitt fulande efter avblåsning framför mål osv är det bara att visa hur jävla ont det gör.

Jag uppmanar ingen att filma, men de behöver helöer inte bita ihop när fula spelare ger tjuvnyp.

Messias : tacklingen är det inget fel på. Hoppas Rahimi ska hämnas så har åker på game, då är det bara att kasta in handduken för löven. Klacken har även kommit överens om att alla karlar i klacken ska stå med bar överkropp.

Walle2: Detta gnäll kan du hålla på gulgrönt.

Det va ett jävla gnällande om en tackling. Ta en grogg och kyl ner nerverna mina damer och herrar!

{297}:

Läkare? Nu tror jag inte de är experterna på fysik och hur kroppen beter sig när den tar emot kraft.

Att possler tar sig på kinden använder du som bevis, men du är medveten om att tacklingen tog på höger sida och han håller sig på vänster. Mest troligt slog han huvudet/kinden i plexiglas.

Eller en teori jag har som inte går att bevisa, det kan även varit knoppen på ingmans klubba som träffade vänster kind. Det är den enda del på ingman som kan ha nått runt på baksidan possler och träffa vänster kind.

Rytter: Tycker faktiskt att man kan lämna det här med vilken kind han verkar ha ont i efter en smäll. Får man en smäll i huvet eller käken så får man ont i hela huvudet eller hela käken. Det kan mycket väl vara så att han får ont i kinden av smällen i sargen men det förändrar ju ingenting vad beträffar själva tacklingen?

{297}: Ingman proppade Possler, som fick ont. Slutsnackat.

Hakning-Henrik:
Aagaard gjorde 3:an räcker så....

{6870}: Värre då att Karlin tyckte att dom hade ätit för mycket Pizza 🍕🍕 efter matchen !!!!🤣

Smurfen: Något som också var positivt med gårdagen var att Sylwander som jag tyvärr tycker varit ganska svag under serien spelade riktigt bra igår, tog stort ansvar och spelade tufft, som han skall.
Sen måste man uppmärksamma Olsson och Mannberg arbetsinsats, inte dom flashigaste eller mest kreativa spelarna men dom bidrar varje kväll med väldigt hårt och konsekvent arbete över hela banan, även Mcmaster gör ett hästjobb, man önskar verkligen lite större utdelning för dom i poängprotokollet.

Gavelo: inga pågående ärenden i diciplinnämden är ju lovande. Men kanske för tidigt att ropa hej.

Smurfen: Ja, vräka i sej pizza trots att det inte blev förlängning känns som ett lömskt försök att underminera Karlin, men vem tar inte chansen när gratis pizza erbjuds?

Men om Tex fortsätter storspela och vi slutar kladda med pucken i egen zon så blir det en småmysig resa detta. Ska dock beställa magsårsmedicin utifall....

Gavelo: Tycker det finns rätt många att berömma.
Sjukt vilken utveckling Nordin fått i år, slår bort extremt få puckar och flyter fram på isen. Ser inte att att anstränga sig men går fort.

Som du säger är 3:e riktigt bra, vilket dom också varit sedan McM skickades ner från första. Sebbe kanske bäst av alla i laget, otroligt vad han sliter och hur mycket han faktiskt får gjort.
Jelisejevs också riktigt bra. Skicklig på att skydda pucken och visar på bra spelförståelse. Tror han bara kommer bli viktigare.

Rätt komiskt att höra Ståhle både under och efter matchen som påstår att det böljande spelet är något som Modo eftersträvar.
Är precis tvärtom att Löven borde varit det lag som kunnat dra nytta av det för att komma ikapp. Lyckligtvis redde man ut det igår, och sista 15 min kändes rätt lugn

« · 2328234 · »