1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532762 inlägg · 4126 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Robin Ztorken L: Om man bara ser till resultatet så absolut, men om man ser till spelet så har det varit ganska jämna matcher, givetsvis med en övervikt för Hv71.

Men tar man tex matchen igår, Bik hade det mesta och det bästa fram till 2-0, man var även försvinnande nära att göra 3-0, men ist så slarvar Bik på egen blå och Tyler snor pucken och serverar Skinarunk till sitt första mål.
Inte kort efter är det åter igen nära 3:an för Bik, men mitt i detta så krockar ett gäng spelare i mittzonen och Hv för en 2mot 1:a som dom utnyttjar och inte långt efter det så får man PP och där en retur av målvakten studsar på Tylers ben och in, 3 extremt billiga mål efter lite slarv och en hel del gnutta tur.
Bik fick sedan chansen i 5 mot 3 i 2 hela minuter men Hv spelade riktigt bra boxplay och efter den dubbelutvisning så har Hv rätt bra kontroll.

Gårdagens match kunde Bik mycket väl ha vunnit, men Hv hr en märklig förmåga att hitta vägar att vända matcher på ibland osannolika sätt.
Jämförelsevis, skulle Modo haft samma medstuds som Hv hade fram till 3-2 igår så hade Modo slagit löven i måndags med 8-1.

Hv71 är givetvis stora favoriter och jag tror bara det är Modo som kan ge dom en ärlig kamp om Shl platsen även om Hv har halva foten i Shl redan.

Robin Ztorken L: Jag tror Karlin kommer älska det utgångsläge vi har på HV.

Nucky:
Går vi inte ett steg för långt nu? Vi har bara 1-1 mot Löven, ta ett steg i taget, risk för megajinx.

Nucky: Nog för att vi spelat ut löven förra matchen men inget är klart. Löven kommer höja sig rejält på hemmaplan och nu kan man ju säga att dem har hemmaplansfördelen då det är 1-1 och de nästa 4 matcherna (om det blir så) är 3 i Umeå

Saleva: Menar såklart om vi går vidare. Semin är vidöppen

KarateKing700: Håller med, med lövens seger senast så är det dom som sitter i förarsätet.

Nucky: Han kan ju börja med att älska läget mot Löven nu då.
Han måste se till att sno en match där nu och visa att vår svit med två raka inte bryts.

Robin Ztorken L: Den bryts säkert ikväll. Löven brukar spela ett helt annat spel hemma och jag tror vi får det svårt. Särskilt när deras målvakt står på huvudet och vi har blött krut i bössan alternativt träffar stolparna.

Hakning-Henrik:

Jo vi är i ett tufft läge, speciellt eftersom vi inte lyckades göra mål senast och ta 2-0 i matcher, då hade det varit betydligt mer avslappnat i dessa bortamöten.

Nu har pressen flyttats över till oss och löven har råd att förlora 1 av 2 hemma och läget är lika och serien har blivit en bäst av 3 serie istället.

Det jag hoppas är att vi kan ta tillbaka en match av de två, gärna ikväll så vi kan åka upp och vara lite avslappnade på Fredag.

Tar Löven bägge hemma matcherna ja då är det kört, att vända 1-3 i matcher blir omöjligt.

Hakning-Henrik: Att dom ”tvingas” anfalla mer kan dock öppna upp för oss.
Tycker Woods var osynlig förra matchen, Lövens fysiska spel mot honom verkade tyvärr fungera.
Å andra sidan klarade han det mot KIK så ska han också klara det mot Löven som känns lite vekare fysiskt.
Ett alternativ att få fart på målskyttet kan vara att flytta upp Jelisejevs i första och Sven i andra(som vi vet fungerar)
Spelar Vigneault som sist kan han servera letten som har ett riktigt vasst avslut.

Nucky:
Jag har en bra känsla för i kväll, peppar peppar..

Saleva: VINN BARA VINN

KB: enkel sanning. Det enda positiva vid förlust ikväll är att tjatet om att vi inte förlorar 2 matcher i rad försvinner. Hyfsat säker på att vi stjäl tillbaka hemmaplansfördelen inför påskdagen.

Är ju inte populärt med musik härinne, men kör denna ändå,

{8225}: Killen i väst ÄR ju Bernhardt. Finns Modoiter överallt

Nucky: Haha, fast är du säker, killen i väst visar ju en smula leende.

Bernhardt har värsta poker-facet sen Oscar Steens dagar

förresten, har vi några HS-MoDoiter på plats i ladan ikväll? Direkt-rapporter är av vikt

Har en dålig känsla ikväll tyvärr men det är väl för att man så gärna vill att MoDo vinner, hoppas det inte bllr förlängning för det tar på nerverna nåt oerhört :)
Låt MoDo få första målet då kan det nog bli en matchbild som passar oss men öser de på och gör 2-0 tidigt så blir det jobbigt.
Hoppas på mer tur med stolparna iallafall!

Hoppas spelarna tänker på spelet i första hand inte att hålla i sviten, alla sviter bryts nångång den har levt i 60 matcher vilket är riktigt bra, svårt att greppa.

Keriksson: Jag tycker att Löven varit ganska svaga hittills och att vi varit bättre. Är det vi som gjort dem dåliga eller har de mer att ge. Vi borde verkligen inte kunna åka ut mot Löven sett till hur vi presterat de här två matcherna, men väldigt mycket kan såklart hända.

{5647}:

Jag håller med dig,
Innan matchserien mellan lagen trodde jag på 5 jämna matcher spelmässigt. Jag hade lite fel, MoDo är säkrare nu när många spelare verkligen lyft sig!
MoDo borde ha vunnit enkelt även senast, och i kväll tror jag MoDo vinner enkelt om de spelar som de gjorde senast,
I kväll blir det stolpe och ribba in istället för MoDo!

{9682}: Olle är med i laguppställningen ikväll!

{5647}: Jag anser att lagen äger olika delar i matcherna.
Löven äger både box och powerplay där jag tycker man är vassa på att ligga nära våra spelare så vi får ta skott ur dåliga vinklar och i PP tycker jag vi blir för små och löven som dom flesta andra lag får enormt med ytor att leka runt på. Sen tycker jag Lövens for checking är betydligt bättre än våran och detta skapar enorm oreda för våra ganska långsamma och slarviga backar.
Mittzonen är relativt jämn lagen emellan, Tycker kanske löven kontrollerar den något bättre än oss men dom har ju som enda mål att spela dump and chase medans vi gärna transportera genom, vilket vi gör riktigt bra.

Modo är bättre i det fysiska spelet och vi är något kyligare i kampsituationerna, vi tar därför ganska få ”onödiga” utvisningar.
Sen är Modo vassare än löven i offensiv zon, dock är det mest 1:a kedjan som skapar kaos men vi har mer bredd på spetsen och av den anledningen skapar Modo mer målchanser.
Sen tycker jag att Modos defensiv är något starkare än lövens pga deras skador.

Ställda mot varandra så är det ett litet övertag för Modo, men vi har en tendens att bjuda på mål i varje match så det blir våran största uppförsbacke i denna semi.

JoseGonzales:
Stor Erik också?

Gavelo: Om våra offensiva backar spelar enkelt(tar snabbare beslut) när det behövs, är halva slaget vunnet. Hur svårt kan det vara? Hoppas Rahimi kommer på mellis ganska ofta ikväll dessutom

Detta med utvisningar tror jag kommer att bli annorlunda nu när Löven har hemmamatch. Hemmatrycket göra att vi kommer sitta mer i båset än vad Löven kommer att göra. Gavelo:

Saleva: Skvätt mä en Zingo

Nieminen: Denna får man bara tulla på om det blir sudden. Äcklig kaloribomb(liksom undertecknad)
Uppladdat:

500x0-zingo.jpg

{8225}: Det är inte så enkelt, våra backar vill inte vara först på puckarna, man bromsar för att vara 2:à i sargduellerna och då behöver vi understöd, vinner vi pucken då så står båda backarna bredvid varandra och vi får genast svårt att spela oss ur zon.

Tittar man på tex Luleå så åker deras backar 100% ner på alla puckar för att vara först att fiska upp dom trots att man kanske får en tackling.

Sen finns det såklart situationer när Ingman har oslipat och skall köra några siljansvängar som sista gubbe, då sitter man med kaffet i halsgropen, där skulle man önska ett mer rejält spel, slagskott-sarg ut åt helvete, typ.

Gavelo: Jag menar i första hand när ex.vis Nässen, oattackerad spelar i nån sorts slow-motion med full puck-kontroll och tappar den. Har ju inträffat ett otal gånger dessa matcher. Inte bara Nässen dock

JoseGonzales: Tror inte vi är så rädda för Olle... Om domarna håller samma nivå igen så tillåts det en hel del tufft spel som han garanterat inte är gynnad av.... Men han kanske får spela enbart PP.

Game on!

Gavelo: Tycker att vi spelat oss förbi deras forecheck väldigt enkelt i de 2 första matcherna. Får se om de vågar kliva på hårdare på hemmaplan.

Nucky: 0-3 efter första 5 och lövensupportarna går hem. Blir skönt att åka på jobbet imorgon.

vi har snackat och skojat en del om att inte ha psyke för slutspel

idag ska jag stänga av notiser på telefonen och ta en promenad under matchen, och då är det bara match tre

inte lätt att bli gammal :)

{9315}: Känner igen det där :)

{9315}:
Haha

Den där känslan känner man igen!

Ser du matchen i efterhand och hur vill du få reda på resultatet?

{9315}: Helt rätt 👍🏼
😊

{8879}: ser bara matchen om vi vinner :) tänker att jag kollar nån resultattjänst vid 22.30 och ser hur det har gått, om det är avgjort då...

{9315}: Frågan är hur stort tålamod Karlin har med Hasa i dagsläget?!
Hasa har under serien gjort många fina prestationer men också en hel del mindre bra prestationer och när den tuffa slutspelshockeyn dragit igång har Hasa tyvärr inte räckt till.
Styf då, ja han spelar med större marginaler och är kanske ett ”säkrare” alternativ, men han liksom Hasa brukar ha enorma problem i egen zon, dock är Styf starkare i närkamperna och är faktiskt bra i boxplay.

Hade Norén varit lite mer mogen i kläderna så hade det nog kunnat vara ett bra alternativ att kasta in med Ingman.

Ska smutta på Höga kusten pilsner hela matchen... Patriot-läsk för den som (tyvärr) är Västerbottning till födsel & ohejdad vana. Men hjärtat brinner för Västernorrland/Ångermanland. Och MoDo!

Gavelo: Å då avgör Hasa ikväll då

RedNek: Själv hinkar man i sej Norrlands Guld, allt för MoDo. Min närbutik säljer bara Höga Kusten i burkform, så måste åka en bit för flaskan, tur dieseln är så billig nu. Nu krossar vi Löven

{8225}: Det vore som lök på laxen.
:)

Åh nej Olle Piss är tillbaka idag... då gör han 2+1

{8225}: Ikväll hoppas jag att vi inte bjuder på målen som vi eventuellt släpper.
Förra matchen bjöd vi på båda via Ingman och vem det nu var vid suddemålet.
Ska Löven göra mål får dom fixa det utan vår hjälp

MODOJohan: Småpojkarna i modoklacken drar alltså av en bengal..

MODOJohan: Ja, eller så skiter han i att jobba hem så vi får mål framåt. Han är lite speciell den där Liss.

JoseGonzales:

Ja, inget man är stolt över.

{5647}:

Inget jälva slarv nu. Se till att spela med marginaler så ska vi ta detta då jag tycker vi har ett bättre lag totalt sett och starkare backsida.

JoseGonzales:
Skämmer ut sig igen (facepalm) vem får fördel av bengaler??

JoseGonzales: No pyro no party!😆

Rytter: Hoppas Ingman slipat skridskorna och att Hasa fokuserar på hockeyn och inte snygg överstegsåkning.

« · 2330102 · »