1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480544 inlägg · 4078 ämnen

Silly season - 2019

« · 1970491 · » Till forumet


Sv: Silly season - 2019
Gavelo: Västerås värvar ju en J20 målvakt ( Jesper Myrenberg) från Linköping
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Steken84: Lite för vågat att pratar om att nå shl med 2 backup målvakter
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Spännande! Men känns som man går in för att spara pengar på denna post. Båda tillsammans kostar nog mindre än vad Hanses kostade på egen hand.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Steken84: Är Johan Eriksson värd en andra chans?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Lundin och dackell presenterat målvaktspar.
Spännande men vågat skulle jag säga
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: Jag gillade det jag såg med Dackell. Visst, han gör oss absolut inte till favorit eller att vi kommer att toppa journalisterna rankinglistor gällande målvaktspar i allsvenskan, men jag tror att dessa listor relativt sällan visat sig vara facit. Inför säsongen var väl alla helt på det klara med att AIK hade seriens klart vassaste målvaktspar exempelvis.

Det gäller att den som scoutar målvakten har fingertoppskänsla. En för allsvenskan kanonmålvakt är nog oerhört dyr (och kan givetvis ändå vara värt det), men Rifalk och Ersson var inte några på papperet solklara stjärnmålvakter...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gött! ❤️💚
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Amitiel: Oliver Dackell klar för 2 säsonger
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Redo för lite spelar nyheter, verkar vara något på gång.

Sen avslutning med livesändning 16:30
Frågan är blir det 1 eller flera, spelarnyheter låter som mer än 1.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Ja, så var det nog
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky:
Visst tänker du på SHL-tiden? Så yror att det spelade roll i just de fallen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Så har man dock gjort förr, knutit upp dem med kontrakt för att sedan låna ut det första året.
Men man kanske inte tycker sig ha råd med det i år.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
atomragnar:
Man kan inte äta kakan och ha den kvar, har man 5-6 juniorer/förstaårsseniorer som kanske kan gå in i ett lag så måste man välja vilka man skall satsa på.

Förhoppningsvis blir avsluten bra om spelaren väljer att gå vidare, ev skulle man kunna erbjuda vissa spelare att få vara med på barmarksträningen eller något annat som skulle kunna skapa ett mervärde.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Steken84: Igen tror jag problemet i detta är att modo är ett mittenlag som spelar i _allsvenskan_. Har svårt att se varför en ung talang skulle vilja göra så. Går hellre direkt med ett kort kontrakt till en annan klubb och visar vad man går för och sedan året efter ha öppet för samtliga möjligheter. Varför skulle andra klubbar i allsvenskan vilja gå med på denna lösningen? Det skulle vara om modo står för delar av kostnaden, och det skulle vara ganska dumt att betala delar av spelare hos konkurrenterna. Samt har vi inte pengar att lägga på sådant eller dylikt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Steken84: Ja, jag hoppas man gör det med O.P
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter:

Varför inte kontraktera yngre spelare och låna ut dom isåfall
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky:

Vi får ha dom som farmarlag =) Spelare får stå på tillväxt där tills vi tar tillbaka dom.

Skulle vi inte kunna försöka lura på Timrå Tobias Eriksson, dom verkar ju i behov av spelare just nu.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Känns som Att Västervik kan bli en liten Modo-koloni med Karlin som tränare
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Monno:

Skrev om detta tidigare, och ja tråkigt när en lokala spelare lämnar.

Men gissar att man resonerar så att Karlström är före och mer mogen i sitt spel, framförallt utan puck. Dock tror jag OP har högre potential på sikt.

Men ska vi bli starkare nästa år måste vi ha färdiga spelare och inte bara potential. Vi kan säkert värva in en spelare som gör truppen starkare nästa år.

Dock skulle jag gärna se ett kontrakt på OP och sedan utlåning till Övik och in i laget vid skador/behov. Han kan klubben och spelet, tränaren så att komma in i Modo borde gå fort. Sedan borde han växa av en större roll i Div1 och kanske få visa sin produktiva sida också och växa av detta som spelare.

Med denna lösning om den slår väl ut så kan vi ha en bättre spelare nästa år och skriva fast, misslyckas det så kan vi släppa honom vidare. Men det svåra är väl att övertyga spelaren om att detta är ett bra alternativ, troligen vill han isf till ett annat HA lag och ta en roll högre upp, typ alba, wahlgren i västervik.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Monno: Ja, hoppas vi får en riktigt stark trupp, men lite synd att han inte fick chansen ett år till. Hans kaxighet o fysiska spel är uppfriskande, men poängen strömmar väl inte in. Ändå en grannens grabb som är ung. Men han kanske kommer tillbaka om ett par år om han fortsätter utvecklas
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Oscar Pettersson verkar ju ut för truppen också. Lite synd men jag antar att man ka ske tycker att han och Karlström är lite samma typ?
Fast O.P känns mer fysisk och Karlström mer teknisk.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Karla - X - Hagge
LP - Jellvert - Werner
300
Karlström-JJ/Åhström - KJ
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hockey_21:
Laget som följer då:

Karla - JJ - Hagge
LP - X - Wernblom
Sylwis - Hägg - Björka
Karlström - X - KJ

Norlinder - X
Hedberg - x
Hedman - Aronsson
Walfridsson - Ericsson

På väg bort:
Wahlgren/Öhman

Sannolikt klara:
Jellvert/Lundin/Dackell

Rykten in
Rosdahl, Enström x 2
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Victor Berglund också, men det hade varit ännu bättre om han signade nhl och blev utlånad till oss. Blir fina pengar då
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Amitiel: Jo, det hoppas man, hoppas minst en heter T. Enström
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:
Namn eller position har jag inte fått veta, bara att det finns fler som är klara.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Amitiel: Typ??? ge oss ett namn bara...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal:

Fler är klara.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Jo, semestern börjar nog ta slut snart. Alltid mer vatten än fisk va, haha

Men vi lär nog få en trupp snart, och Gode Gud om den är allsmäktig.

Jag vill faktiskt vara SHL-nörd igen snart

Och det roliga är.. vissa 'fans' härinne ser det som en provokation
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: så är det för mig med då jag fiskar, alldeles för mycket vatten mellan fiskarna ;) tidigare SAS det att de var lediga fjorton dagar, förutom j20-lirarna, hur länge sen var det nu sen Lif-matchen, minst tre veckor mer kanske
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: Tror du inte på oss, haha
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Jo, men några fiskar var väl svårfångade, eftersom dom var ute o simmade i de stora haven. När dom är i hamn kommer nog ett MoDochannel
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: enligt Widebro ska alla nyförvärv/förlängningar som är klara presenteras före påsk, Hedberg kom upp på hemsidan idag och inga sändningar finns inplanerade denna vecka, påsken är om ett par dar så antingen dyker det upp nåt på hemsidan närmaste två dagarna eller så är inga fler klara
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Om målet är att gå upp nästa år så är det bara bra att vi inte har massa folk på längre kontrakt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tobias Enström plus en offensivt skicklig back, sen är vi färdiga med backsidan i min mening.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Monno:

Du kan ju applicera samma resonemang på Timrå, och det såg vi ju hur det gick.

Gör vi rätt och går upp kan vi säkert skriva fast de yngre och byta ut de äldre som är på väg att dala och värva in rutin och spets med modoanknytning.

Är glad att t.ex Norlinder/Hedberg/Wernblom tar ett år till, alla har potential att explodera och för mig bygger dessa "lokala" spelare intresse.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: När Leksand gick upp då dom petade ner oss visade ju dom lite varför det är trist att ha långa långa kontrakt. Eller deras krux var väl att man börjat skriva kontrakt för en säsong i HA kommande år. Man blir ju rätt låst om man har en massa HA kontrakt om man går upp i SHL.

Att skriva nytt när man går upp med sina talanger är nog en litet problem i sammanhanget om man står med "dyra" HA spelare när man är i SHL. T.ex. så är det väl ingen av de längre kontrakt vi skrivit tidigare år som man varit sådär jättesugen på ta med sig upp till ev. SHL.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
atomragnar: Jag har nog inte sagt något annat, men alla är inte juniorer. Jag noterade mest att jag aldrig sett en MoDo-trupp där ingen har kontrakt efter nästa säsong. Fast även en junior kan ju skriva på längre , med SHL-klausul, inte så märkvärdigt faktiskt. Jag är t.o.m så naiv att jag tror vissa juniorer hellre spelar i SHL med MoDo än nåt annat lag om man kan välja.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Modo spelar i allsvenskan, det är bara inse. Det är inte så attraktivt och unga talangfulla spelare har ingen som helst lust att binda sig till ett hittills på topp mitten lag i allsvenskan. De tar ett år för utvecklingens skulle, men målet är att spela högre upp i spelsystemet och det är med eller utan modo. Modo är i ett läge vi ska vara glada de väljer att stanna ett år till inom organisationen över huvudtaget. Det är nog verkligheten Modo har knappast en förhandlingsposition där de kan kräva annat.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Dackell är dock inte lastgammal, men som du skriver...ute efter längre kontrakt...

Ett selektivt urval av spelare vore dock skönt att ha kontrakt med flera år. Nästa år har vi ingen på kontrakt, ser inget mervärde i det
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Ja, han hade vi gärna behållit.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:
De är inte juniorer och de skedet i sin karriär att de sannolikt är ute efter 2 år. Lite som att Häggström/Hedman/Björklund/Ericsson ville ha 3.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:
Däremot borde man ha försökt skriva med vissa i laget kite tidigare under säsong. Hade man varit lite mer alerta förra året hade vi exv inte behövt tappa Marklund tror jag.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: För att? Jag hoppas inte det, men varför får dom det?

Jag hade hellre sett 7 år med Norlinder än 1, bara för att ta ett exempel.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:
Ja i en optimal värld, men beroende på hur verkligheten ser ut så ser jag hellre att man har för korta kontrakt än för långa. Men du skall nog få dina 2 års kontrakt, både Dackell och Lundin lär få 2 år.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Men man bygger väl ett lag på spelare man ser en framtid i och som kommer att växa? Alla ska givetvis inte ha flerårskontrakt, men det finns väl ingen klubb som seriöst vill omförhandla/bygga helt nytt lag varje år. Jag trodde kontinuitet gällde även spelartruppen, inte bara ledare.

Men då är Mora och Timrå att gratulera. Dom får bygga helt nytt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:
Skall man välja mellan 1år kontra 2-3år så föredrar jag 1år. Spelare man vill behålla blir man ändå av med till SHL, övriga spelare vlir man inte av med.

Men antar att det kommer en och annan utifrån som kommer får 2 år.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:
I ett hastighetstest på så var Lovric en av de snabbaste genom tiderna.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hanzon: Ja, vore intressant att veta. Minns ej när vi enbart hade 1års-kontrakt senast(har nog aldrig hänt i modern tid). Skulle vi mot förmodan floppa lite kommande säsong, så består laget av 2 tränare, resten ska det förhandlas med. Vill klubben inte skriva längre, eller vill inte vissa spelare? Alla med talang har väl ändå en SHL-klausul, antar jag.

Noterbart åtminstone
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Det har också jag funderat över, varför inte längre kontrakt än ett år?
Låst ämne

« · 1970491 · »