1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481946 inlägg · 4079 ämnen

Silly season - 2019

« · 1959810 Till forumet


Silly season - 2019
Nu byter vi tråd.

Serien är över för denna gång. Min korta sammanfattning är att vi hade höga toppar och djupa dalar. Den långa förlustsviten och havererat PP och BP ledde till att vi fick panik och jaga efter den fina inledningen, detta påverkade nog mycket i slutändan. Vi fick aldrig ro där att bygga steg för steg.

Det positiva:

-Vi har slappt fram många intressanta juniorer, dessutom juniorer med lokal anknytning som vi kan få behålla längre än juniorer utifrån
-Ett nytt spelsystem med en snabbare och mer attraktiv ishockey, en modernare hockey helt enkelt
-Vi gör återigen ett positivt resultat trots motgångar i serien och att vi tappar åskådare. Ett bra betyg till ledningen som vänt trenden och styrt upp ekonomin
-En ny träningskultur med mer fokus på explosivitet, tycker några spelare sett snabbare ut redan i år, spännande att se ifall de tar ett steg till nästa säsong.
-En tränare som verkar ha en bra syn på ishockey och på individer. Tror vi har helt rätt tränare för läget vi är i nu när vi bygger om från grunden.

Det negativa:

-Vår defensiv ser fortfarande svajig ut, dock inte alls lika illa som tidigare
-Vi klarar inte av att ta oss ur svackor snabbt och skapa nya positiva trender, detta är det som kännetecknar ett riktigt topplag
-Våra spelare kanske inte är optimala för vårt spelsystem, och vi har en del av dessa kvar på kontrakt nästa år
-Publiken, visst vi är inte ett topplag men vi spelar en attraktivare hockey, vi har lokala juniorer med i truppen, vi håller på med en intressant resa. Ändå kommer inte publiken vilket är synd då detta har efterfrågats och när man väl svarar upp på detta från klubben så sluter inte publiken upp. Vi måste ha publiken i ryggen och skapa något positivt om vi ska ta nästa steg.

Sammanfattningsvis så är man alltid besviken när man inte vinner något, men personligen när man reflekterar över detta om några veckor så är jag ändå nöjd som helhet, detta har varit en betydligt roligare säsong att följa än tidigare år, vi har tagit steg i tabellen och spelet och det finns något spännande att bygga vidare på och tiden får utvisa hur det går.

Så här är läget för nästa år.

Sätt igång att spekulera vilka vi ska värva, vilka vi ska skeppa, vilka som drar till större ligor. Silly season 2019 är nu igång.

Spelare med kontrakt:
Victor Aronsson (b) 19/20

Tobias Ericsson (b) 19/20

Oscar Hedman (b) 19/20 + ett optionsår

Sebastian Walfridsson (b) 19/20

Henrik Björklund (f) 19/20

Joakim Hagelin (f) 19/20

Magnus Häggström (f) 19/20

Kristian Jakobsson (f) 19/20

Jonathan Johnson (f) 19/20

Patrik Karlkvist (f) 19/20

Linus Pettersson (f) 19/20

Daniel Sylwander (f) 19/20

Tim Wahlgren (f) 19/20

Spelare med utgående kontrakt:
Erik Hanses (mv)

Linus Lundin (mv)

Victor Berglund (b)

Tobias Enström (b)

Tommy Enström (b)

Tom Hedberg (b)

Mattias Norlinder (b) – har ej haft seniorkontrakt

Kalle Jellvert (f)

Anton Karlström (f)

Oscar Pettersson (f)

Lukas Wernblom (f)

Tobias Åhström (f)

Victor Öhman (f)

Status på ledarsidan:
Björn Hellkvist – har kontrakt till 20/21

Pär Styf – kontraktet går ut

Magnus Helin – kontraktet går ut
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Det första jag skulle vilja lyfta är tränarfrågan.

Styf har ett utgående kontrakt. Här vill jag att Björn väljer sin andretränare fullt ut, vill Björn ha in sin gamla assisterande från IKO (kommer inte ihåg namnet) så ska vi göra denna förändring. Han uttryckte ju denna önskan tidigare innan förra säsongen.

Kan inte riktigt peka på något med Styf som gör att jag vill behålla eller ha skeppa honom, bara en känsla jag har att det skulle vara läge med en förändring på denna position.

Sedan skulle jag gärna se att vi satsar på 1 huvudtränare och 2 assisterande, men vet inte ifall ekonomin och budget tillåter detta i HA.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: vilka kan vara aktuell för shl tro, Wernblom, Nordlinder, Karlkvist, ser att Vik tappar 3-4 av sina bästa, Frycklund, Östman, Zetterberg o nån till
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Wernblom borde inte vara aktuell från vad jag har sett. Detta säger jag inte för att provocera, utan jag har sett bra många matcher och han behöver framförallt förbättra sin skridskoåkning samt diciplinen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Otto1:

Tror inte heller Werner är aktuell. Gissar på Hedberg, Berglund och Norlinder som bubblare. Även om jag själv inte anser någon av dessa redo än.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Inte många, om ens någon. Tror inte ens Karlkvist lämnar, nedan är en kommentar från när han förlängde sitt kontrakt.

Självklart har jag hört mig för då kontraktet gick ut, men jag har inte gjort mitt ännu här i MODO, kommenterar Patrik Karlkvist.

Tror inte han lämnar oss nu när vi är påväg uppåt, han vill nog vara med på resan.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Hoppas man förlänger med Jellvert, Karlström, O.P, Werner, Åhström, Norlinder, båda Enström, Berglund, Hedberg samt Ztorkens gullegris V.Ö.

Om Dackell är klar behövs någon stabilare än Lundin i mål.

Hade gärna sett att man bryter med Johnsson även om han är rätt bra. Problemet är att han inte är tillräckligt bra för att spela i en av våra 2 förstalinor ifall man har tänkt att vi ska vara ett topplag.
Tim W hoppas jag nog också att han stannar även om det är lite av en chansning. Han tar små steg för varje säsong, men man hade hoppats att utvecklingen gått fortare.

Värva 2 riktigt starka centrar.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal:

Zetterberg tycker jag är märkligt. Tror inte han lyckas i shl. Ganska långsam och bekväm spelare. Gör många mål i pp pga sitt skott men tror han får det svårt med tempot och strukturen i shl.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Håller med dig där angående dom spelarna och hoppas att man förlänger med dom. Jag är lite orolig för målvaktssidan. Hanses kommer nog lämna för Leksand, så det behövs in med en etablerad toppmålvakt. Bara Modo förstår det så man inte står där med Lundin/Dackell vi behöver en toppmålvakt om vi ska kunna gå upp. Som jag sagt tidigare vill jag se Haukeland på den posten. Centersidan behöver stärkas, Jag vill ha kvar johnsson men som 2-3 Center, Jellvert, 3-4 center. vi behöver en riktigt vass förstacenter som kan bära en femma, bra spelsinne och bra fart på skridskorna. En spelare som kan göra sin omgivning bättre. Nej wahlgren och Öhman har jag tröttnat på. MEN PRIO 1 ÄR ATT FÅ TOBIAS ENSTRÖM minst en säsong till! worst case scenario, Enström slutar, modo lyckas ej hitta en förstaback alt förstacenter, Norlinder lämnar, Werner lämnar, Karla lämnar.
Vilka centrar, målvakter vill ni se?? ös på med namn.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Otto1: Nej jag tror inte heller Wernblom är jättehet hos någon SHL klubb.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter:
Tränarfrågan, ser gärna att man förlänger med Styf/Helin. Kan inte säga om det är klappkassa eller bra men Helin verkar iaf göra bra saker på målvaktssidan. Styf har varit med några år och den erfarenhet han samlat på sig tror jag är värdefull, enligt Björn så håller han bra isträningar så vi nöjer oss där. Man borde även göra plats för ytterliggare en ass som kan vara ett mellanting mellan tränare/scout, del genom att hålla koll på motståndare och dels svouta spelare vid behov.

Ser gärna att man förlänger med Lundin som jag tror kommer överträffa Hanses nästa säsong om de spelar i samma serie. Tycker Lundin gör färre misstag på "enkla" skott.

Backar-
Anser inte att vi bör förlänga med Tommy Enström, kanske gör han nytta nästa säsong men tycker vi behöver lite spelare som vi kan ha nytta av iaf minst två säsonger i allsvenskan. Tobias Enström är välkommen om han vill köra en säsong till. Tror både Berglund/Norlinder stannar, Hedberg är jag mer osäker på men ser det inte som osannolikt att han stannar. Ingman skall tydligen vara på väg in vilket isf är bra. underifrån finns både Styf och Popovic som kanske kan utmana. vilket borde ge följande uppställning

Tobias Enstrom - Norlinder
Hedberg - Ingman
Walfridsson - Berglund
Aronsson/Hedman/Styf/Popovic vilket borde vara en god allsvensk backsida med både spelskicklighet och kraft. De 4 extrabackarna har goda chanser till speltid då det alltid uppstår luckor.

Fw
Ser en uppenbar risk att Karla lämnar, flyttar gärna in Wernblom som C för att sedan flytta ner hagelin med dessa LP/Wernblom. Värvar värvar gärna in snabba spelare till laget spelare till laget. Skulle dessutom vilja att Häggström petas från de 12 som är ordinarie.

Karlqvist - JJ -Lukas Haudum
LP-Wernblom-Hagelin
Björka - Emil Aronsson(Mora)- Sylwander
Karlström - Jellvert - KJ
OP/Hägg/Whalgren/Åhström dessa 4 kommer ändå erbjudas mkt speltid med tanke på skador mm

Nåt sånt. Mora kanske vill behålla Aronsson alternativt att någon annan SHL-klubb vill ha honom. Kanske är laget och något för dyrt, p fw som nog tjänar medel el mer.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
RagnarLodbrok: Haukeland verkar vara aktuell för shl så de är nog utanför vårt räckhåll.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Hedberg är talangfull och tar bra offensiva initiativ. Men vi har flera liknande backar så jag ser ej behovet av honom. Då tar jag hellre in en mer defensiv back eller ger Walfridsson mer speltid. Jag hade gärna sett att man släpper Hedman och Aronsson. Men att man släpper förstnämnda kommer nog inte hända.

Jag är tveksam angående Johnson, han beskriver sig själv som en spelskicklig center som kan lägga bra passningar mm. Bilden jag får av han stämmer inte in med det. ÄVEN fast han gjorde 37 poäng. Men jag ska titta lite mer på honom innan jag säger mer.

Jellvert gillar jag mer, en spelare som passar in i Björns spelstil. En rätt så komplett spelare skulle jag säga, Det som som sticker ut med honom enligt mig är hans puck kontroll och skott. Rätt så bra skridskoåkning och hockey IQ, han jobbar också hårt och går ofta på mål.

Han är dock inte redo för att centra en andra lina. Kanske efter sommaren.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: Patrik Karlkvist har kontrakt 19/20
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hanzon: Vet men går ju alltid att bryta, men som sagt så tror ej han gör det.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Intressant tanke.

Har inte koll på Aronsson från mora så kan inte säga så mycket om honom.

Ingman är väldigt intressant, känns som en modern back, skulle kännas bra att landa honom tidigt.

Angående hägg tror jag tyvärr han inte kommer stå utanför laget, en dyr spelare och vi har inte råd att ha både honom och Tobias Eriksson utanför laget.

Är nog öppen för att bryta en del kontrakt om spelare kommer och vill lämna.

Prio 1 måste vara att frigöra oss snarast från tobias eriksson även om det innebär att vi måste ta lite av lönen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
modomille: Hoppas så många som möjligt av de yngre blir kvar. Däremot kan man hoppas på att nån "poängspelare" försvinner och ersätts med en /två stabila centrar.
Jellvert är ju lagomt producerande och sådär tråkigt pålitlig. Nån i den andan fast aningen bättre kan man hoppas på.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Släpptes idag av Linköping. Har varit väldigt framträdande för AIK när det har gällt som mest.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Domsjö:

Ser gärna jellvert kvar. Vi vet vad vi får och tror det finns mer poäng att hämta där.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Du är inne på något viktigt där, de spelare som plockas in måste vara temposnabba.
Man ska heller inte underskatta att man tränar mer exposivitet nu, vilket syntes i år på Tim W, V.Ö och Werner(även om han behöver bli ännu snabbare)
Låst ämne


Sv: Silly season - 2019
Otto1: Jävla Sundlöv!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Sund(r)öv!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Jo han vill jag också ha kvar om jag var otydlig. Gillar spelare som skänker stabilitet till laget. Däremot poängkungar som gör tre mål i en match för att i matchen efter totalt försvinna ger jag inte mkt för. Ser bra ut i poängligan men bygger inte lagmaskinen såsom Jellverttypen gör.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Ove Molin ryktas till Brynäs så tror det är han som vill ha med sig Ingman, en F/C som lirat i Modos juniorverksamhet, Linus Sandin får inte förlängt med Rögle men han kanske har högre ambitioner, bra ålder 22 o gjort skapligt med poäng i Rögle
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Otto1:
Ja det förstår jag skulle nog oxå gått efter om jag rådde över ett SHL-lag, tydligen en del andra klubbar I SHL oxå.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Ja just, så är det nog.
Sandin lämnade när vi trillade ur. Han verkar kunna spela center också, vore ingen dum värvning. Producerade rätt skapligt i år(23p) så lär kunna hitta något i SHL dock
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Har lagt ned stridsyxan(fast du har vidriga åsikter, haha) men återigen ältar MoDoiter om Kalle Jellvert ska spela i andra eller tredje-femman. ska Victor Öhman spela alls. Jag tror vi behöver skapa ett beroende/framtidshopp inför våra supportrar. Vi har alltid 2-3 000 som ställer upp. Men vi behöver krydda med något extra för att skapa förväntningar, sedan måste vi vinna i början av serien, o sen kommer folk o vi blir rikare. Vi MÅSTE locka mer publik o då kan vi inte starta med ett lag som knappt håller allsvensk klass. Jag tror att publiken styr vår verksamhet, o då måste vi ha nåt att locka med, inte vem som ska spela med vem i fjärde-kedjan. Ge oss något att hoppas på!!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Han kommer inte spela i HA. Kommer från en fin säsong där han gjort 16 mål. Ska enligt uppgifter vara nära HV71.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bröderna Spink från Örebro kanske kan vara något? Inte levererat jättemycket. Men ett steg ner i hirarkin kanske gör de gott.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
SKiLMY: Kanske, men vi behöver i alla fall nåt som ger hopp o säljer årskor, sedan kan det bara snurra vidare
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Vidriga åsikter?
Kamma dig nu för helvete, det är bara sport vi pratar om.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: 'bara' sport, haha. men jag lägger ned yxan igen, trots att du är obstinat. Hur gör vi för att få publiken tillbaka. Hoppas att du står över gamla oförrätter och bidrar konstruktivt!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Moget!", men är din vän om du vill
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Nån mer än mig som tror att Växjö och Skellefteå drar i Wernblom och Norlinder?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
bisterfinnen: MoDo, förhoppningsvis
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
bisterfinnen:
Tror inte på Wernblom men kan tänka att de rycker i både Norlinder/Hedberg/Berglund
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov: Får vi behålla Norlinder o Wernblom, så är det en bra början
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Sedinarna......;)
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Ja, tänk vad 2 rödhåriga tvillingar skulle kunna göra för MoDo. Fullt hus varje match, haha
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Jag drömmer om Alexander Steen. Har hjärta för klubben och är bra kompis med Tobias Enström. Låt honom spela center som han gjorde senast i MoDo så har vi löst många av problemen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett: ser att Modos j18 har flera spelare som dublerar tvillingarna Wahlgren, Popovic som lirade j20 igår sen har de förstärkt med Modos a-lagsmålvakt ! Tindra Holm...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett: men får vi inte Doggedoggelito som ett brev på posten då? vars ska han få en plats, sportchef kanske?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: kanske märkligt, men han dök upp som Jokern (med MoDo-tröja) när Alexander intervjuades efter nån MoDo-match. Helt overkligt, men han o Alexander är väl vänner
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
bisterfinnen: Nej inte nu men efter nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tycker det är lite komiskt att shl klubbarna snor åt sig allt från hockeyallsvenskan.
Snacka om farmarlag. Kostar ingenting heller.
Hur ska man kunna bygga något lag i allsvenskan?
Västerås är bra en säsong och tappar 4 bästa spelarna omg.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett: Precis, vi behöver en ledstjärna som fyller ladan, men inte lätta att finna
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Det tror jag inte på. Vi hade Enström i vinter. Vi fick Norlinder och spännande juniorer. Jag tror inte att en enskild individ skulle göra något gigantiskt, utan jag tror att publiken måste få upp förtroendet för Modo igen.

Det är ju bara att höra allt gnäll här. Tro inte att publiken som ska fylla lyan är bättre, utan de sitter hemma och gnäller på att Modo ändå är sämst när det gäller osv... Det behövs en attitydförändring.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: Vet inte exakt vad du menar, men folk måste få hopp, annars blir det int5000 på vanliga matcher. Vad ska göra tt folk får tro på MoDo igen? Björn Hellkvist räcker inte räcker inte, vi behöver framtridstro
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
J F K: Precis.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Ursäkta min usla svenska dock,
Låst ämne

« · 1959810