1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 546056 inlägg · 4162 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
Från Hörnefors: Tror inte att det vore smart av oss att förlita oss på pojkspolingar i det här läget, vi behöver mer etablerade spelare för att ta oss ur nedflyttningsstriden

henkeiskogen: Håller helt med, utan Icing-Ove är vi rökta, Vars är karln?

henkeiskogen:
Sitter på tåget upp till Umeå, skall leta imorrn....

VAR ÄR ICING-OVE????
Jag läste några sidor och ser inte att han har skrivit? Tog förra säaongen död på hans intresse eller är han ute och jagar Gonzales med lövblåsen?

För övrigt är vi redan inne i november och jag känner noll intresse av att följa sport. Spelarna får nog acceptera läget och gå med på 1/5 av deras tidigare löner, annars får de gå till arbetsförmedlingen på måndag.

Men den här säsongen är inte hållbar. Klubbarna kommer konka.
Spendera noll och inget på att rekrytera. Helt ärligt. Vad lever klubbarna på nu? Med vilka inkomster betalar de spelarlön?
Ingen publik. Kostar det 2 miljoner per hemmamatch i modos fall? Minst?

Ekonomerna kommer ju att vara tvungna att trixa som Pantern för att få ihop det...

Tror att läget förändrats fram i januari/februari då Pfizers vaccin blir tillgängligt... och spelarmarknaden kommer igång... då kan nog spelare röra sig mer fritt och klubbar signa prisvärda kontrakt för resten av säsongen

Costanza:
Om man skall tänka över nästa säsong så kan det nog få att få loss både Linus Lindström/Daniel Muzito Bagenda. Tyler Sheehy vart utbjuden till allsvenska klubbar i somras enligt Vikfancentral.

Linus är rätt bra på att driva spelet men lite trög på rören, en playmaker. Frågan är om han har poäng i sig på allsvensk nivå. Daniel verkar också driva spelet men är mer tvåvägs. Båda tänker jag skulle kunna vara en del av laget även nästa säsong och det finns utveckling i dem. Tyler har bra egenskaper när man läser om honom på nätet men där verkar alla bra.

Robin Ztorken L: Helt korrekt. In med en tung spelskicklig center nu. Niederbach är dock väldigt välkommen. Han måste väl snart fatta vilken klubb i världen som är bäst. Kanske kommer med skäggväxten. Tokduktiga Ö-vikspojkar ska lira i MoDo.

Heyerdal: Ja men inte som förstecenter, han kan få komma men inte på den platsen.
Vi behöver en riktig försteman, ingen junis!!

Heyerdal:
Låter som om vi kan locka med en ledande roll nästa säsong, det verkar vara viktigt för grabben.

Heyerdal: fast...läser jag nu i Expressen säger han att det skulle vara kul bli utlånad o speciellt till Modo ...

dempa: Modo nämndes inte i den intervjun, han trivs i j20 och som nämnts får han speltid då o då i a-laget, sen om de vill låna ut honom är det upp till ledningen att avgöra

Från Hörnefors: Det känns som att det finns väsentligt bättre centrar att plocka in än Niederbach är än så länge.

dempa: Nu låter du som en lövare, om Modo vill ha honom är han självklart välkommen. Tom Hedberg gjorde ju ett ännu värre val som 15åring, men jag tror att han har MoDo i hjärtat nu.

dempa: Han spelar för Frölunda i kvällens match mot Luleå, visserligen bara några minuters speltid

Matsg: Absolut, men SHL är i en mycket bättre position också. Det är en liga som får väldigt många att köpa abonnemang. Lite samma som champions league, premier league och allsvenskan i fotboll.
Andra ligor får mer ta vad man kan få.

dempa: Nä, han låter noll intresserad. Vi kommer hitta bättre i NHL eller annan bra liga.

Costanza: läste nåt om Niederbach ev lån till Modo.. hoppas det är rykte. Väljer man att inte ens ge Modo en chans utan går till Frölunda vill jag inte man kommer "hem" till Övik för det passar en..

Heyerdal: Fler ligor borde lägga ned mer tid på sin viktigaste rättighet säger killen som förhandlat fram ett rekordavtal för SHL.

HA måste skaffa sig duktiga förhandlare för i dagsläget får man småsmulor i CMORE avtalet.

JoseGonzales: Du kan ta min plats uppe vid ventilationen i taket. Finns en påse paprikachips kvar. Stanna kvar på toaletten som luktar mest på A3 till efter att Bullens restaurang stänger, personalen går hem, sen finns det en vaktmästardörr där som alltid är öppen. Ta ståltrappan till höger så kommer du upp. Finns en lucka och där kan du se matchen perfekt.

Rytter: Löven har informerat om att det är sänkt till 50 nu också. Tur man hann se en match i år iaf!

Robin Ztorken L: nya avtalet från 2024 ger klubbarna i Shl ytterligare 20 milj/klubb totalt 60-65 milj

{5647}: Det går ju heller inte att plåga lagen i konkurs, om kraven kvarstår att spela inför 50-300 åskådare.
Då finns det snart ingen hockey att sända alls, har också svårt att tro att spelarna kommer gå ner alltför mycket i lön hursom helst.
Detta är ingen rolig nöt att knäcka för någon

Costanza: Ni kan börja med att ta tre poäng mot Väsby imorgon. Så tror jag det blir. Då avancerar Modo förbi AIK i tabellen och om resultatet går er väg även i matchen Kristianstad - Södertälje så har ni plötsligt tre lag bakom er.

M Horava: MoDo-match och få vinna med 8-1 igen mot Timrå utomhus. Jag hänger med...
Uppladdat:

500x0-utomhusmatch.jpg

{5647}: ..sedan hade det varit koolt om man valde en Norrlandsort och körde matcherna utomhus istället. Hockey på riktigt. :-)

{5647}: ingen aning. Men detta skulle ju vara en åtgärd för att överhuvudtaget kunna ha matcher som kan sändas på CMore. Samtidigt blir de ju enklare för dem om all hockey är på en och samma plats.

M Horava: Vet vi hur avtalet mot CMore ser ut? Det kan ju mycket väl finnas rejäla vitesbelopp om de inte får sända avtalat antal matcher i vinter.

Men, visst. Det kanske går att köra på det sättet i avslutningen av serien och i slutspelet. Exempelvis ena slutspelsträdet i Övik och det andra i Timrå.

Nu med så lite publik (inga intäkter) hade man ju kunnat göra som i NHL slutspelet: -att flytta alla lag till en ort och köra en månad med matcher på samma ställe.

Rytter:

Spinner vidare på detta tema med ökade restriktioner, som jag förstår det kommer det i dessa regioner gå tillbaka till publiktak på 50 personer från och med 11/11.

Såg Luleå informera om detta, innebär detta att Löven också går tillbaka till 50 personer istället för 300 då de ligger i en region som omfattas av restriktionerna?

Rytter: Jo, misstänker att man kan förhålla sig till det. Givetvis inte låta bli att resa, men att göra det under så pass kontrollerade former att det fortsatt är hyggligt säkert.

Men, juniorerna blir nog svårare.

Tack och lov verkar spelarna klara det riktigt bra, men de är ju knappast heller i riskgruppen. Tyvärr lär de kunna smitta andra, mer såbara personer:/

Rytter: Det köper jag rakt av. Han är dessutom en säkerhetsrisk. Rätt som det är så är han lysande under grundserien där hans speed hjälper oss mot lag som är defensiva, men när det hela ska avgöras blir det väsentligt tuffare och då kanske han blir lite av en belastning mot de bästa lagen.

Rytter:

Hur ser ligorna på dessa rekomendationer:

Västerbotten, Blekinge, Kalmar och Norrbotten inför hårda coronarestriktioner.

Tre av regionerna ger skarpa uppmaningar om att stanna hemma: Res inte inom och mellan regionerna.

Blir ju svårt att delta i en serie och åka på matcher om man inte rekomenderas resa mellan regioner.

Kommer denna säsong att ens kunna slutföras?

{5647}:

Är kluven, skulle nog se en annan försvarare i bättre ålder, Kyle skulle kommit tillbaka tidigare i sin karriär, han känns inte direkt på uppåtgående och har dessutom en historik av skador.

Ser gärna att vi värvar något annat istället.

M Horava: Väldigt svag i egen zon där han förlorade många dueller och var direkt usel framför mål. Ska man värva honom så får man se till att han får en defensiv chef bredvid sig.

Uppsidan är ju skridskoåkningen och den offensiva biten.

Vart han står precis nu vet jag inte, men det är nog en bra värvning på allsvensk nivå såklart.

Hur är det egentligen med Kyle Cumisky? Är inte han rätt back att värva nu för hela och nästa säsong?
#kyleskahem
www.eliteprospects.com/player/10405/kyle-cumiskey

M Horava: Han leder åtminstone tekningsstatistiken när han avslutar spelet

{5647}: Med så många poäng är väl Gagnon inte mer flopp än någon annan i Modo? Att skrapa ihop tre pinnar med obefintligt spel är ju en merit! :-D

JoseGonzales: Av två onda ting föredrar jag att Gagnon lämnade, men det är klart att jag hellre haft en 100% frisk spelare som producerat sådär i NLA:(

Johnsson har även riktigt bra spelsinne. Många geniala passningar eller korta instick från honom som låg bakom mål. Dessutom riktigt bra skott.
Men, han blir beroende av omgivningen att dra upp tempo och täcka upp när han inte själv klarar det. I rätt omgivning kommer han att göra väldigt mycket poäng på allsvensk nivå.

Lite som Susse, även om Susse var ännu smartare och därför blev mer självgående.

{5647}: Det är ju både och, det är ju en bra säsong att lämna laget såhär då många spelare fortfarande är lediga och jag tror du förstår vad jag menar också med lämna i sticket då ni investerade tid och matcher i honom. Men bättre att han lämnar då han inte motsvarat förväntningarna.

Jag har alltid sagt samma sak om JJ. Han var den sämsta av era bra spelare. Långsam och trög med bra händer som levde på Tambellini och Karla. Hade valt Karla före JJ 100 dagar av 100. Tror dock Karla kommer behöva en ny bra förstacenter för att få ut det han kan.

JoseGonzales:
Tycker flopp och flipp används alldeles för mkt, däremot så har han inte motsvarat förväntningarna. Det är riskabelt att värva spelare 32-33+, han borde vara minst 2 center men var inte mer än en godkänd 3 på sin höjd så det är en miss helt klart.

JoseGonzales: Fast, jag tycker verkligen inte att han lämnar laget i sticket. Snarare tvärtom. När han inte kunde prestera på den nivå han ville, så gjorde han som Foppa och klev av istället. Nu finns möjligheter att hitta en ersättare på en marknad som svämmar över av bra spelare.

Johnsson är snart 28 och har inte farten att spela i tredje eller fjärdekedjan i ett SHL-lag. Med den bakgrunden så är han inte jämförbar med de flesta värvningar från allsvenskan. Presterar han inte poäng, så är han kort sagt rätt bortkastad. Att ställa honom på "tillväxt" ger inte så mycket.

Tar man Hedberg som också haft en ganska tuff start i Brynäs är han fortfarande väsentligt yngre och utvecklingsbar. Visst, han är också en offensiv poängspelare, men där slutar likheterna.

{5647}: Tror han utgår från att Gagnon kommer från NLA och går ned till allsvenskan för att vara en ledande spelare och har varit bänkad och inte presterat. Gagnon är en flopp om man bara kollar på hans statistik. Sedan blir han mer en flopp när han lägger av och lämnar laget i sticket utan en förstacenter.

M Horava: Johnsson tio matcher och bänkad i tre har fyra poäng. Inget fiasko.
Gagnon nio matcher och bänkad i en har tre poäng. Stor flopp.

Ser inte riktigt en röd tråd där.

{8399}: Fyra poäng på tio matcher är inte fiasko.
..och inte succé heller..

{5647}: Även om JJ vann poängligan etc så tycker jag han var den svagaste länken i den kedjan, nästan frågan om jag tycker han var topp 5 bland forwards faktiskt.

Risken att fjolårets enorma poängproduktion var lite av en one hit wonder.

{8399}: Fyra poäng på tio matcher. Tror att han kan ha varit bänkad i tre hittills.
Hade det inte varit de här tiderna så tror jag att man börjat kika på att hitta en ny spelare, men det nog inte så lätt att göra sig av med honom.

Problemet för JJ är att han inte direkt är en oslipad diamant. Jag tror inte man ser samma uppsida på honom som en yngre spelare eller någon som inte varit så produktiv. JJ har problem med tempot i SHL och där kommer han inte riktigt till sin rätt lika mycket som i mer ostrukturerade allsvenskan.

M Horava: Ja hur går det för J. Jonsson? Jag har helt missat honom i SHL...

Markus1212: J Jonsson eller Emil Molin får gärna få för sig att bli utlånade och ta upp Modo till SHL.

Där rök Gagnon... Vem kommer härnäst!

« · 2098007 · »