1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 547288 inlägg · 4163 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
Kunglouie: plus en på den!

Kunglouie: Finns en anledning till att dem breddar tränartrojkan med Urban Omark, som ska stå för mycket av taktiken.

Han är av det jag läst från då han tränade Pelicans inte den mest taktisktkunnande coachen, men har ett otroligt driv och är passionerad. Även där skötte assisterande tränaren taktiken medan han var en väldigt duktig matchcoach vilket vi inte haft på år och dagar.
Döm ej ut honom på förhand, litar helt på
Glader & Co

Kunglouie: känns lite som en passionerad bulldozer på knackig engelska, men kan ju va grym ändå...bara att hålla tummarna! :)

Kunglouie: Behöver en huvudcoach snacka så mycket? "Shoot the fucking puck into the net!" Lite som Krizans: "I like to sleep. Must win game!"

Kunglouie:
Problemet är att alla är noggranna, engagerade och passionerade så det är lite svårt att veta vad som menas. Engelskan skall nog inte vara några problem, han har bott i Nordamerika i 10 år. I övrigt så för väl se i höst hur bra han är.

Vad kännetecknar egentligen en bra matchcoach?

Måste man inte kunna se taktiska strukturer i spelet för att kunna göra förändringar som ger resultat under match? Eller räcker det med att ta timeout vid rätt tidpunkt för att vara en bra "matchcoach"?

Eller handlar det mest om viljan att göra förändringar? Spela de hetaste spelarna och ha en viss fingertoppskänsla när det gäller att matcha motståndarnas spelare på isen? Vill minnas att Rikard Grönborg var ansedd som en bra matchcoach men jag vill också minnas att han hade stora svårigheter med göra förändringar och ge dom bästa spelarna mest istid.

Ville Nieminen är såklart ett sexigare namn än Jens Gustafsson rent meritmässigt, men jag hoppas inte att det var namnet som fällde avgörande. Finländaren ska ju ha kommit in i bilden "relativt sent".

Trilske: Jo, det handlar om att göra taktiska förändringar under en match på olika sätt. Time out, spela vissa spelare mer, bänka andra spelare, matcha mot en specifik kedja/backpar antingen för att stänga ned eller där man ser svagheter, byta taktik till att bli mer aggresiva eller backa hem mer osv.

Hellkvist gjorde ett par galna drag där han tog ut målvakten och sådant, men generellt gjorde han inte mycket under matcherna. Det var väl att kasta in förstakedjan lite oftare ibland.

Grönborg var oerhört överskattad som matchcoach IMO. Han gjorde inga ändringar alls.

{5647}: Jag är lite rädd för att vi kommer göra en usel säsong och att nieminen då kommer få skulden för det.

Hellqvist hade redan en bra stomme som spelat ihop i flera år och fick in stjärnspelare som Enström som halvt på egen hand styrde upp försvaret första säsongen. Som grädde på moset fick vi fram massvis av duktiga juniorer.

Nåväl, ska inte måla fan på väggen. Nu hoppas jag på lite sexiga värvningar som Alexander Steen.

{5647}: Lite intressant att det "taktiska geniet" Pasi Nurminen bara varit ägare och målvakts- och andretränare hela sin tränarkarriär". Så fort Ville kom in så gjorde Pelicans den bästa placeringen på 7 år. Fansen var rätt förbannande att de inte förlängde med Ville förrän sent i april det året. Kommer att backa upp Ville tills dess att han brottas med sandåsnor och börjar hitta på dumheter...

Costanza:
Jag är osäker på Ville, men till det så skall man säga att av 3 säsonger som huvudtränare så har två slutat bra.

Tarasov: Visst är det osäkert. Tur att vi har tre Amigos.

Bad_Brett: Och jag som trodde på att Modo hade vunnit kampen om Linus Omark.
Så¨var det schweiziska Genève-Servette, som lyckades locka honom.
Han måste ju ha varit jättesugen på Modo och kommit till sin bror ! :-)
Viktigt med familjen har jag hört bland hockeyspelare?

Costanza:
Sen skall man kanske inte överdriva sin oro heller, laget ser helt ok ut hittills vilket också är en faktor. Ekonomin är på rätt väg, kanske inget som påverkar vår placering nästa är men det skapar ändå en trygghet i föreningen.

Ett par spelare i laget ser intressanta också så nog bör trojkan tillsammans kunna leda laget på ett bra sätt.

Tarasov: Man glömmer även bort att snacka om lagkaptenen, som jag tror blir Mikkelson, med Sylwander och Häggström som A. Otroligt viktigt att lagkaptenen är lojal med lagledningen och att det synkar. Ville kommer inte att bära all börda i MoDo Hockey kommande säsong. Vore fegt i så fall. Går det lite dåligt, då får alla i organisationen steppa upp.

Costanza:
Låter som en bra uppställning, skulle kanske bytt Hägga mot Jellvert får få någon som är närmre de yngre men av mindre betydelse.

Silly:
Ja
Omark - Kloos - Svenningsson hade varit grymt

Silly: Känns konstigt att lämna KHL för NLA när han snittar typ 1p per match i KHL. Nog för att NLA betalar bra men KHL måste ju betala betydligt mycket mer?

JoseGonzales: Det är väl som dag och natt när det kommer till resande gällande KHL och NLA. Det sociala väger nog rätt tungt när man börjar komma upp i en viss ålder.

Finns väl lag i KHL som har 300 mil till närmaste bortamatch, i Schweiz kan den längsta bortamatchen vara tre timmar med buss, typ.

Trilske: En av dom stora lockelserna med NLA är just dom korta resorna vilket gör att spelarna slipper övernattning och får sova i sin egen säng I sin egen bostad efter i princip varje match vilket gör att familjen inte hamnar i andra hand

Gewe: En annan fördel är att man slipper Ryssland. Landet blir allt värre under Putin och jag vet var jag hellre skulle bo och arbeta. Speciellt om man har fru och barn.

{5647}:
Alla berättelser om dom som fått lönen i kontanter i en svart plastpåse är ju lite lustiga också :)

Amitiel: Varför ser jag alltid Kenttä vid bankomaten. Nu förstår jag....

Tarasov: Det blir nog bra. Håller med Glader att Ville har en härlig personlighet och karaktär.

Blir en bra backsida utan bakomryggenpass:

(Westerlund)-Corrado
Mikkelsson-Öhman
Dahlroth-Wallinder

Styf-Enström

PP-backar: Corrado, (Westerlund), Mikkelson, Öhman

MoDo brukar värva spelare från Timrå på fredagar. Måste vara spelarens egna val, då denne kan fira samma dag och ta helg.

Costanza: Filip Westerlund? Oj han lär få minst 240 000kr om han ska skriva på för MoDo och ändå kommer han att vara sämsta backen Timrå haft så dom lär må gott och Dallis lär håna han i nästa intervju om han väljer MoDo.

{6870}: han siktar/hoppas på Shl i första hand ev blir han kvar i Timrå gissar jag

Heyerdal: Brynäs tog nyss in John Nyberg nu för en offensiv roll, så tvekar Westerlund kring att vara underbetald och alltid behöva "passa Dalle", så finns en nog en fin topp4-roll på plats hos MoDo.

Costanza: såg nyss i Expressen att Shl diskuterar om NHL-spelare ska få spela pga av att NHL-säsongen kommer att starta sent, kanske vi får några förstärkningar i allsvenskan med, besked i slutet av juli

Heyerdal: Med publik på läktaren kan det ge MoDo nånting, annars inte. Våra lirare skulle nog betala sin egen försäkring i alla fall. Stamkos kommer, det vore ju kul...

Costanza:
Viktor spelar nog gratis den lilla tiden :-)
Edler får spela med Corrado igen!
Och Steen kommer hem för att stanna!
Kanske Edler också, Han har utgående?
Kan Zuccka vara sugen?
Då är laget komplett va? :-)

Costanza: Att Hedman lockar med sig Stamkos och Kucherov är väl självklart.

hockey_21:
Olofsson-Steen-Olofsson
Edler-Hägg

Kucherov-Stamkos-Zuccarello
V.Hedman-Toby Orr

hockey_21: får inte bli för många då vi behöver spela ihop våra egna spelare men 2-3 st av de som bor i Ö-vik , Viktor x2, kanske Jesper o Viktor då som de alltid önskat, Steen pendlar från Sundsvall

Costanza:
Foppa-Sundström - Näslund
Sedin - Sedin - Wienhandl

Tarasov: Trött gäng...

Costanza:
Ju knepigare inledningen av nästa säsong blir desto större är chansen att Steen kommer

Costanza: varifrån härstammar ryktet med Westerlund?

dempa: Jag är rätt säker på att Pelle Hägglund har tagit upp ämnet också.

dempa: När Trötter nyligen valde en annan spelare, så vill Glader värva denne från Butter.

Heyerdal:

Kittlande tanke

{6870}: Ligger inte Viklund lite närmare Modo?

Heyerdal:

Kan det verkligen bli verklighet?
En liten minilockout

jonsson: tillåts det för Shl borde även samma gälla för allsvenskan men de tänker förmodligen ha det själva

Salminen lämnar Örebro, kan det va nytt eller siktar han högre än allsvenskan.
Ville kanske har lite koll på honom.

hanzon: Lite Antiklimax

Smurfen: Att man inte fattade redan igår att det inte handlade om herrarna med tanke på att MrMadhawk inte hade lagt ut nått

hanzon: Jo det tror jag!

Vore ju stort om Cava och Olofsson presenteras i eftermiddag, men gissar att de istället har saftiga erbjudanden från Kina och Luleå att fundera på.

Smurfen: angående karlskrona, finns det några kvar i laget som nu blir befriade sina kontrakt och aktuella för Mdo?

« · 2066250 · »