1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545421 inlägg · 4159 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Marrdin: Hur kan Woods vara bäst betald i Modo? Låter helt vansinnigt, jag var helt säker på att Ruohomaa låg på iaf 150k i månaden.

KB: Ingman samt Vela bör väl inte vara utköpta med tanke på att båda parter hittade nya klubbar? Måste ju bli billigare än i fallet Mannberg som fortsatt går klubblös tänker jag?

SKiLMY: Vi har ju köpt ut Ingman och Vela samt betalar fortfarande ut lön till Mannberg i nuläget som jag förstår det. Sen har vi åtminstone en eller två för många backar på kontrakt utöver det. Plus 6,5 miljoner till Brynäs.

Tror inte det finns riktigt så mycket pengar som man tror efter alla de utgifterna.

SKiLMY:
Du får tänka att den lista avser inkomståret 2021.

Marrdin: visst att man inte har samma budget som övriga lag, men det känns som det bör finnas stålar över?

Läste aftonbladets lönelista över samtliga shl spelare. Lite intressant att första och därmed bäst betalde modoit, Riley Woods 962000kr, kom på 60e plats! Långt efter flermiljonlönerna tex
Marcus Nilsson Färjestad 3 279 800 kr
Gustaf Lindvall Skellefteå 2 704 700 kr
Oscar Möller Skellefteå 2 345 200 kr

Flertalet modoiter kvalade in närmare 550 000kr tex bernhardt.

SPOODI: Zucca har ju nästan spelat bättre och bättre för varje säsong på slutet...
Sen bygger han sitt spel på skills och spelsinne. Såna håller längre än spelare som dominerar på fysik. (Ovi är väl undantaget)
Jag är tä öigen säker på att han skulle vara en ledande SHL spelare ett par år till.
Sen som alltid när det kommer till norrmän så är Färjestad ett hot... Men skulle han gå dit skulle han nog få förklara ett och annat för farbror Skröder. :-)

Men angående Oskarshamn, dom har lite MoDo syndromet innan vi åkte ur åtminstone. Grym spets men lite tunt därefter. Vi har ju testat det konceptet ett par år...

Silly: hemvändare i den åldern är inget man ska förlita sig på. Kommer han hit å spelar typ gratis absolut men hur många hemvändare gör det? Hoppas hellre på utväxling på en ung spelare som kan generera pengar och nya talanger som väljer Modo istället för dra till tex Skellefteå å spela J20

SPOODI:
Ja du Spoodi..
Vad kommer han tillföra?
Han kom 2: a i Minnisotas poängliga döra såsongen.
Så nog tror jag att han fortfarande kan leverera i SHL. Hur gammal var Jocke L.
Hur gammal är Omark han gar kontrakt nästa år också och dominerar här hemma!

SPOODI: håller som regel med men zucca spelar fortfarande på en galet hög nivå. tror inte det är aktuellt med modo dock, signar nog ett år i taget i nhl eller flyttar hem och lägger av

SPOODI: Ja man kan lätt tänka så i retrospektiv perspektiv
Men inför säsongen hade flera experter troligen en majoritet av dem, inte laget på kvalplats , Brynäs i fjol hade väl en del röster till och med top8

Sputnik: Vi hoppas på det...Vore underbart om dom och Leksand möts i kvalet men IKO ut, Leksand kan få stanna.

eltifoso: njae både Brynäs och Djurgården åkte ner för de allmänt har kaos i klubben över flera säsonger

SPOODI: Så jämn som SHL har blivit de senaste säsongerna så gäller det för alla lag
”De ör egentligen för bra” för att åka ut

Det sades så om HV, Brynäs och djurgården också, och i årets upplaga kommer man tycka likadant oavsett om det blir Färjestad Oskarshamn leksand eller någon annan av de tilltänkta

Silly: jag är emot den typen av hemvändare det brukar inte bli så bra. Vad kommer han tillföra som 36-38åring? Hedman är 34 när hans kontrakt går ut. Inte för att han kommer komma men det är lite bättre ålder iaf han har 2-3 säsonger till i sig

SPOODI:
Har någon hört något om Zucca är på väg hem?
Han har ett utgående kontrakt nu?

Han kan väl komma hem och ta med sig backen Akex Gologoski hit till Övik?

SPOODI: Jag tycker dock inte det är så konstigt om de får kvala. Nån gång kommer korthuset att rasa, det går inte att träffa 100 procent rätt på nyförvärven säsong efter säsong. Speciellt när det är bärande spets de måste ersätta.

Sputnik: Oskarshamn ska va för bra för åka ur egentligen. Men kanske är att folk slutar tippa dem på kval som blir deras fall

{9233}: Ser ni bara till att hålla er kvar så tror jag att ni får in Karlkvist till nästa säsong i allafall.
Det svajar en del hos bönderna och jag tror dom ryker i år.
Uppladdat:

500x0-screenshot20230925-101930_0.png

Lundell grattade även oss på Instagram efter avancemanget till shl. Antar att han saknat att förlora mot MoDo. ;)

Silly: Eloge till Joakim, men förra gången var det kaffepengar i sammanhang sett till vad en spelare kostar.

"Jag kommer gå in med 100 000 kronor för att visa att jag vill hjälpa föreningen som jag verkligen älskar”, meddelar han på Instagram."

Den gången landade insamlingen till David Rautio...

Silly:

Inte första gången han bidrar med stålar till cluben.

Silly: nej. Han kanske har bättrat sig nu ifs inte haft koll på honom på 5+ år men då var han kanske inte direkt en personlighet som man vill ha förknippad med sin klubb kanske. Skäms varje gång Roger Pontare förknippas med Modo också

jonsson: eller om handen kommer i kläm mot sargen…tycker det är svårt att se.

Dundee:

Sett händelsen i efterhand, får en tryckare vid Timrås avbytarbås, lyfter vänster ben innan han åker o byter så nånting med knät gissar jag på, inget fult tycker jag,

Norén till Almtuna kanske? Har bara 6backar på kontrakt och borde kunna ta en ganska stor roll. Sen är Kimby sjukt duktig med unga hungriga spelare. Kommer inte ha så stor press på sig att leverera heller

M Horava: Antony Greco som spelade i Frölunda ifjol var ett av namnen den andre vet jag ej. Men som sagt hoppas Gradin omgående sätter igång att jaga om nu Rouhmaa blir borta ett tag för vi har ej råd att ha sådan viktig pjäs borta, han ska ju leda detta lag.

Tarasov: Precis. Det är bara att öppna plånkan.

M Horava:
Det är sådant man får räkna med, skador kommer och går.

Gavelo: Oregan var ju en av tre som de hade tittat på, sa Hinken. Vilka är de andra två? Tänker att nån av dem ligger bra till i löneförhandlingarna nu..

Gavelo: vårt flyt... Blir av med förstacenter efter 2 matcher.

Samtidigt så chillar Oskarshamn och Leksand kvar i SHL pga corona.

{9315}: Först och främst måste Modo se till att flyga över Oregan pronto och få honom spelklar till tisdag, sen bör man undersöka möjligheten att få in ytterligare en spelare för blir Rååma borta länge så ser det brunt ut.

{9315}:
Grecco har en långvarig skada. Annars hade han varit hör redan.

Källa: podden.

Silly: vi får komma ihåg att karlin inte är nån läkare och jag tippar att det inte gjorts nån större undersökning av honom än, så det kan finnas en chans att det är överdrivet också.

men en utmärkt möjlighet att plocka in en greco om han är frisk och det finns nånting i plånboken

Vi har verkligen inte råd med skada på vår förstacenter.

Tarasov:

Om Ruohomaa har gått sönder nu så in med Justin Bailey på kanten och Reagan som center.

Hägglunds betalar! 😉

Foppatofflan:
De i 4 får kring 10 min, har inte Aagaard förtjänat mer? Visserligen få han PP men skulle nog hamna där. Niederbach har spelförståelse och rätt bra på rören behärskar många roller, dessutom vill han pröva NHL, där lär han nog vara aktuell för en 3-4 initialt så det kan inte vara fel att axla en sådan roll i SHL. Möjligen att man flyttar Walli till en 4 men det tycker jag är fel i detta läge då kedjan fungerat bra.

Foppatofflan: Niederbach ska inte spela i 4e.

Tarasov: förstår ditt resonemang, men Aagaard har ju mer grit och känns defensivt mer kapabel än Nieder?

Silly:
Förstår inte varför Aagaard ständigt skall placeras i den kedja som får minst istid alltså 4 kedjan. Han klarar visserligen av den rollen men i nuläget kanske den av yttrarna som är tvåa efter Ranta om vi ser till helheten. Jag tror också på Niederbach men även han klarar av sen sådan roll.

Sen tror jag inte att vi kommer ändra i 3 kedjan, såvida ingen blir skadad.

Djurgården har det dåligt ställt på backsidan. Skulle kunna tänka mig låna ut Norén dit. Hade varit otroligt lärorikt! Först peta Odelius i JVM och sen o HA

Silly: Så här ställer Gäspen upp.

Niederbach Ruohomaa Ranta
Woods Dickinson Irish Coffee
Södergran vignault Aagaard/Walli
Ohlsson Pettersson walli/Aagaard

Confusius:

Kom att tänka på en sak!

Om vi längre fram i säsongen vill uppgradera oss lite till med en till spets forward.
skulle inte det kunna se ut så här då:
Och ge J.D kedjan lite mer tid och mindre förväntningar på att leda laget?

O'Regan - Ruohomaa - Ranta
Justin Bailey ? - Big Sam - Södergran
Niederbach - JD - Woods
Ohlsson - AP - Aagaard

O Regan och Baily känner varandra väldigt väl, efter att dom har följts åt i några lag!.

Funderade ett tag på att ha dem i samma kedja och ta ner åkstarka Ranta på Big Sams högerkant i stället för Walli.
Men finnarna har ju kemi med varandra?

{9233}: Var det inte i mitt Islanders han var tidigare också?

{9233}: han signar snart kontrakt med DIF

Nu står det klart att Timashov kommer att köra try-out med NY Islanders.

Heyerdal: Ja precis, det är regional under höstsserien.

{10015}: hittade ! Var inne på fel j18..

{10015}: var inne på stats o live men stod no match today, läste dock i ÖA nyss 9-1 !

« · 2571776 · »