1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531382 inlägg · 4125 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Huge: Peja:
Långt svar för att erkänna att värvningen misslyckades. Får inte killen en signifikant roll så framstår det som en dålig värvning. Han hade fått det mycket bättre i Modo och juniorer bör undvika Brynäs.
Tack.

Lena Drake:
Håller helt med jag vill vara försiktig med att kritisera enskilda spelares val. Särskilt när man inte känner till omständigheterna kring detsamma.

Huge: äntligen håller vi med om något, "annan modoit sen tycker att värvningen var idiotisk är totalt ointressant". VARFÖR I H-E fortsätter ni då förpesta modoboken?

Tarasov: Nu måste jag komma in i diskussionen. Bra beslut kan leda till dåliga resultat och vice versa.

Intressant hur juniorers val river upp känslor (misstänker att det dock ofta är NHL-klubbens val, dock). I Djurgården tappade vi överraskande Linus Eriksson till Timrå på vårkanten.

Linus hade ju tänkt spela i Djurgården säsongen ut, men Wikegård ville annat. ”Vill man inte spela i Djurgården ska man inte spela i Djurgården” sa han och Linus kontrakt avslutades … Tydligen berodde det dåliga humöret mycket på att Wikegård inte ens blivit informerad om att något var på gång. Vissa fans spydde galla över Linus. Jag tycker inte man gör så mot unga killar, speciellt då man inte har alla fakta på bordet.

Willow: Som sagt: din obefintliga läsförståelse har ställt till det för dig. Igen.
Ingen i vår bok har påstått/trott att LP är värvad för eller kommer att få nån ”signifikant roll”.
Så utgångspunkten i din bakvända argumentering faller platt till marken redan i farstun.
Om du eller nån annan modoit sen tycker att värvningen var idiotisk är totalt ointressant och något jag inte kan göra så mycket åt.
Det enda intressanta är vad hans NHL-klubb och han själv ansett vara det bästa.
Och jag tror ärligt talat att ni hade fått behålla honom om dom nu hade ansett att en flytt till Brynäs och SHL, hade varit idiotisk.

Willow: Det är fult att ljuga. Jag påpekade att varken du eller jag vet vilken roll Pettersson kommer att få, och att alla som är ”säkra” på vilken roll Pettersson kommer att få endast spekulerar. Särskilt med tanke på att Brynäs inte ens har spikat truppen.

Förresten spännande att se vad som händer med inte bara Strömgren utan också Wallinder efter kommande säsong. Känns som att det är dags för NHL-debut snart för Wallinder.

Tarasov: PÅ gränsen? Är vi verkligen inte förbi gränsen haha

Huge: Får han inte en signifikant roll så hade vi rätt hela tiden. Då erkänner du att värvningen var idiotisk.

Tack. Skönt att du äntligen erkänner att du och Peja hade fel.

M0D00000:
Ämnet är välbehandlat på gränsen till uttjatat, ett förslag är att vänta till höstens matcher så vi kan diskutera med facit i hand.

Willow: Nä, det är bara halvanalfabeter med noll läsförståelse (där du verkar ingå) som lyckas tolka mina och Pejas ord som att vi tror att LP kommer att få en signifikant roll i laget den här säsongen.

Brynäsaren05: Bara Peja och sådana som inte förstår hockey (fast där verkar Peja och Huge ingå) tror att LP får en signifikant roll.

Brynäsaren05: Okej crazy rocket man lugn nu ingen pratar om honom.

Hunden katten glassen

SPOODI: Sorry. :) Ni pratade ju om Petterson skulle platsa och jag hade ändå precis provat göra en uppställning av Brynäs. Hoppas det går bra för Modo även om ni är lite dryga här hockeysnack! Mer Norrlandslag i SHL!

Silly: jag vänder på kuttingen å ber dig bevisa din tes!

Silly: Det tror jag inte. Kanske Sebbe men tveksam. Oavsett vi ska inte hålla på med Nepotism vi är färdiga där. Lämnar det till Timrå.

Bössa 68:
Jag säger bara vänta så får du se? :-)

Brynäsaren05: fel bok kompis

Silly: LP som 3e center i brynäs stjärnspäckade lag? Snälla motivera gärna när tom hardcore brynäs pojkar har han typ 16-17 i hierarkin.

Visst är väl chansen stor att O.P och Sebbe blir typ någon ledare eller Sportchef i MoDo längre fram bär karrlären är över..?

Willow:
Silfverberg - Larsson - Bellows
Lindblom - Ny - A-J Fjällby
Rödin - L. Pettersson - Kopacka
Scott - Ölund - Trivigno/Svrcek

T.Vesel

M0D00000: 😅😅

Var bara rädd så här i sommartider att det dyker upp ohyra här inne 😅😅

M0D00000: Enligt hockeynews ytterforward i sjättekedjan.

Smurfen: Haha nej. Glöm vad jag skrev!

M0D00000: Snälla , du drog väl inte igång LP gate igen ??🤪🤪😅

Heyerdal: Snacka om natt och dag kontra Lucas Pettersson, som ska försöka slå sig in i det här gänget:
Bellows - Bäckström - Silfverberg
Jonsson-Fjällby - Larsson - Rödin
Kopacka - Ölund - Lindblom
Trivigno - Vesel - Scott
Svrcek - Hillström - Lejon/Sundqvist

DrCox: Wennerholm spår idag att Modo blir det fjärde laget att återvända direkt till SHL efter nedflyttning, sedan reglerna ändrades.
Beklagar!!😉

DrCox: Å längtan efter stranden 😅😅

Smurfen: Den känslan lär ju gå över när vi står där i November efter en uddamålsförlust mot typ Vimmerby borta.

Smurfen: Nån som har Hockey sug så här i sommar hettan ???

☀️☀️☀️🏒

Man sitter just nu på stranden och skriver i hockey snack , man är ju bra konstig ändå 😅😅😅

Willow: Underbart att dom äldre i laget verkligen kommer att bli jagade av våra Junisar , tänkte på vilka junisat vi har nu i klubben !

Ser bra ut å man blir glad !!

Adam Pettersson lägger av på grund av skada. Trist.

Heyerdal: Han känns oerhört jordnära den killen. De flesta skulle kastat sig på chansen att vara med på campen även om det försämrat chanserna att spela ihop laget inför säsongen. Möjligen också gjort att Milton missat någon match beroende på hur länge han skulle stannat.

Istället lägger han energin på att ge sig sjölv och Modo bästa möjliga förutsättningar!

Gavelo: Kanske redan nämnt men Milton tackar nej till NHL-campen och satsar allt på MoDo! Vi ska tillbaka! Heder åt Milton!

Blake: Man spelade hellre ute där för det var för kallt inomhus

dempa: Lelle skulle stanna i Örebro och fortsätta i Lindlöven.

Framnäs: hoppas övik blir det hem han hoppas på. Nån som vet om familjen är kvar? Lelle har tränat Lindlöven senaste 4 åren läste jag, Lindesberg nära Örebro (ca45min). Var där på festival för ca 20+ år sen, Augustibuller.

Framnäs: Jag tycker att forwards är byggd efter principen att det ska vara en bra spelare såklart, men att de också ska jobba hårt, spela tufft och sköta defensiven.
De enda två som inte passar helt in där är Fitzgerald och Kelleher som står ut som ganska lite fysik och defensivt ansvar utan att vara usel defensivt.

Kempe skulle inte passa in där.

Trärumpa: Kempe känns väldigt over the hill - men visst, i HA kanske det funkar? Hade inte velat att min klubb jagade honom, dock...

Tur att Ö-vik är en så naturskön plats på jorden, så här säger Hermansson om varför det stannar vid två år i Närke:

- Jag har känt att jag haft lite svårt att komma till rätta i stan här. Så det är mer det än det hockeymässiga. Anledningen är mest hemlängtan, inte mer än så.

Willow: eller så kan det var en faktor att modos juniorverksamhet inte mått 100 men att det förbättrats senaste åren och det här är ett kvitto på det?

Vi kan väl ha lite klädsam självkritik innan vi lastar över 100 % av förklaringen på individen?

Trärumpa: Låt dem. En bra spelare, men lite för mycket drama då han inte mått bra.
Dessutom inte den arbetsmoral vi eftersträvar i vinter.

Hockeynews går ut med att SSK jagar Mario Kempe som sin sista spetsvärvning. Tankar?

Peja: Ja, har man ett hockeygym som är bra i närmiljön så anser jag definitivt att man borde stanna där.
Egoistiskt jublar jag lite ändå över att få in en duktig spelare, men jag kan vara ärlig med att för spelarens del är det statistiskt sett ett dåligt val. Nu har vi tyvärr den här verkligheten att förhålla oss till.

Willow: Tycker du samma sak om alla spelare som Modo hämtar utifrån till hockeygymnasiet, dvs att det hade varit bättre om de stannat i sina närmiljöer?

Klart det generellt sett är bättre att stanna i sin närmiljö, men det är också i allra högsta grad en individuell fråga som inte nödvändigtvis har samma svar för precis varenda individ. Det kan finnas många faktorer som spelar in, varav många som man inte känner till som utomstående.

Willow: hockeysverige.se/kronikor/martin-jansson-om-elton-hermansson-ett-statement-av-modo/

Det handlar om att Modo tappade tre duktiga juniorer födda 2007/2008.

"Öberg gick till Skellefteå samtidigt som Hermansson flyttade till Örebro. Samtidigt lämnade även Erik Häggblad (född 2007) för Skellefteå. Nu, knappt två år senare, är samtliga tre alltså tillbaka i klubben. Tre talanger som kommer från Örnsköldsvik från början."

Alla tre verkar förstå att det är i regel lättare att utvecklas i sin närmiljö. Tänk om de förstått det tidigare, men jag antar att det är lätt att som ung lovande spelare bli lurade av egoistiska sportchefer som i praktiken ser mer till sitt egna lag än till spelaren.

Willow: Det är ingen vits du diskuterar med Peja.
Han visar om och om igen att det är ett troll som lever på att få ge små knivhugg till andra lags supportar för att sen sitta och mysa till svaren han får.
Nåt mer uppenbart subtil-troll finns inte i någon bok.

Att han är moderator hos BIF och beter sig såhär i andra forum sägen en del om hans personlighet.
Blir intressant att se hur länge han klarar sig innan han åker på en avstängning.

Tarasov: Jag tycker att för en offensiv spelare är det viktigt med speltid I en offensiv roll. Att som offensiv spelare spela destruktivt i fjärde är inte alls särskilt utvecklande. Jag tycker det var en stor anledning till att det tagit så lång tid för Niederbach att blomma ut.

Ny behöver LP speltid I powerplay inför JVM. Kommer han verklgien få det?

Willow:
Jag tycker spelar får göra som de vill, det är också svårt att veta alla orsaker till deras beslut. Exv har jag hört från bra källlor att det var mer Anaheims beslut än LPs och då är ju svårt att lasta honom för det. Eventuell speltid bli heller inte ett problem då de bara kallar över honom.

Med det sagt tror jag att speltid och spel i en miljö där man får göra sin grej gynnar spelares utveckling på sikt. Sen måste också miljön vara utmanande. Tror exv att 12 min i Shl kan ge lika god utveckling som 18 min i allsvenskan.

Peja: Jo, jag är framförallt bittra på spelare när de tar korkade beslut när de lämnar.
Som Niederbach som var tre år i Frölunda och ett år i Rögle för att sedan komma krypandes och bli en riktigt bra spelare när han äntligen fick mycket speltid i rätt roll.

Eller Strömgren som med väldigt stor sannolikhet hade snabbare nått den nivå han nu är på om han stannat och fått mycket speltid hos oss, istället för att lovas guld och gröna skogar av Rögle.

Jag håller nämligen med alla experter som tycker att det är mycket viktigare med speltid än att träna i en bra miljö. Det är faktiskt väldigt få sakkunniga som tycker att en ung spelare ska skynda sig upp till så hög nivå som möjligt trots att de uppenbarligen inte är riktigt redo. Förutom när de talar i egen sak...
Det finns också tydlig statistik på att unga spelare utvecklas bättre i sin närmiljö än om de flyttar till annan ort.

Jugge: Har ni ingen egen bok att skriva i ? Där kan ni diskutera halmbocken, eran brungula sörja och Rolf lassgård.
LP är eran spelare och bör väl således avhandlas där.
Han kan för övrigt dra åt helvete och hoppas han blir en flopp och att ni inte tar guld heller.
Däremot får ni gärna skicka fram nån fulspelare och kapa hälsenorna på Lassi

Willow:

1) Nu var det inte Strömgrens träningsmiljö i Rögle vs Modo som diskuterades. Det var dagens Brynäs vs dagens Modo, och spelaren var Lucas Pettersson. Ingen av oss vet hur Petterssons framtid blir.

2) Brynäs supportar var mycket mer positiva till Strömsgrens insatser i Brynäströjan än vad de Modosupportar som yttrade sig var. Det fanns flera bittra HS-skribenter med Modotröjor som kontinuerligt föreläste om Strömgrens allmänna uselhet i Brynäsboken. Vi var flera som skrev ganska många försvar gentemot dessa bittra attacker som var helt osakliga och förmodligen skriva av personer som överhuvudtaget inte såg honom spela i Brynäs. Om du hade sett matcherna hade du också sett att han var en frisk fläkt och att poängskörden var i underkant i relation till spelet han visade upp.

Jag skulle välkomna tillbaka Strömgren med öppna armar om ett år, men förstår ju varför ni är bittra gentemot honom och andra spelare som ni upplevde lämnade er för tidigt. Det hade alla supportrar till alla lag gjort.

« · 2890967 · »