1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 544764 inlägg · 4155 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Trilske: Sluta tjata om Kedén som har noll med sporten att göra.
Jag tror att Strinnholm drar i trådarna, men inte att han tar sportsliga beslut efter eget huvud. Rimligen har flera hockeykompetenta tillfrågats.

"ditt gäng med Strinnholm och Kedén i spetsen som på något magiskt sätt ska reda ut detta och göra MoDo till en "maktfaktor", eller vad nu målet är..."

Kanske skulle Karlin och Gradin gjort det bättre, men att måla upp någon gigantisk halmgubbe med Strinnholm/Kedén blir löjligt.

Trilske: Nya formationer på dagens träning!
Swetlikoff Gästrin Larsson
Olofsson Topping Andersson
Hermansson Fitzgerald Carlsson
Olsson Bjerselius Wassberg

Norén. Svensson Bergfors
Bengtsson, Berglund
Sebastian Peter, Måns Wiberg

Resten kör på gymet

Enligt liverapportering så är det väldigt tydliga instruktioner nere på isen från Freddan under träningen

Bad_Brett:

Jag förstår inte frågeställningen öht.

Är utgångsläget att någon av MK eller gradin behövde få kicken här och nu? Jag skriver ju att hinken borde få chansen att ge MK ytterligare två backar, och sedan får man se vart det landar och eventuellt ta beslut om framtiden.

Skulle de här backarna höja lägstanivån? Om ja, vad kan vi då förvänta oss ett år 2 när man har fått addera ytterligare pusselbitar. Vi var ju framgångsrika när vi jobbade på det här sättet förra gången och så vidare...

Men om jag måste välja så tar jag utan att tveka firma MK/Gradin i det här läget framför ditt gäng med Strinnholm och Kedén i spetsen som på något magiskt sätt ska reda ut detta och göra MoDo till en "maktfaktor", eller vad nu målet är...

modomille:
Lite ironisk att svaret på att bli av med ”inavel” dvs Karlin, blir Fredrik A som är… ja vadå 😀

Paninaro: Om det är så att man har valt att gå på någon än denna Matt Anderson så får man ju hoppas att man hittat någon ännu bättre.

Hägglundsmaffian: Några av punkterna där är väl fel men de klart att Karlin kunde ha gjort saker bättre. Speciellt förra säsongen och den här, innan det fanns det inte mycket att klaga på.

Hägglundsmaffian: För att inte glömma den absolut mest skavande akilleshälen från SHL-sejouren a la Rödluvan.

Hägglundsmaffian: Håller med!

Men om vi nu ska fokusera lite framåt ist för att diskutera ett redan avslutat kapitel mera så borde det ramla på 1 till 2 nyförvärv inom kort.

Rykten gör gällande att Modo har kontrakterat eller iaf är nära att kontraktera en back, en nordamerikan.

Vad är så bra med Karlin som gör honom oersättbar?
Jag kan lista en del negativa punkter.

Dålig defensiv/spel i egen zon.
De flesta verkar ha läst sönder honom sedan 2 år tillbaka.
Dålig special teams ända sedan Sundsvall brann.
Inga tilltänkta 1a & 2a centrar har lyckats på länge.
Knappt en fungerande förstakedja på 2 år.
Märkliga kedjekonstellationer.
Bänkar aldrig spelare.
Tar sällan TO.
Fel folk på isen vid fel tillfälle. Vad gjorde Kelleher på isen sista bytena mot BIK tex? Man ställer upp offensiva pjäser på tek när man ska försvara en ledning och vice versa.
Ser trött och slut ut i båset och på intervjuer.
Märkliga kaptensval, är Rundblad verkligen rätt man trots att vi blir sämre säsong efter säsong? Och jag skrev att han aldrig bänkar spelare men kaptenen blev bänkad innan säsongen ens hade startat, ingen i hela Sverige förstod den grejen men det var säkert jätte smart.

Så ge mig några motargument på vad som är så bra?

Trilske: Nu är det nog så att Hinken utsett sin efterträdare i Thomas Rodin.
Han har varit SC i Färjestad och är nog inte tänkt att stå i båset som andretränare.
Han får den rollen nu ett tag för att få känna på laget/föreningen sen tar han över SC rollen, min absoluta övertygelse!

Hinken har gjort sitt i den rollen och är säkert inte sugen längre efter alla debacle han skapat, dessutom är han helt handlingsförlamad för att bära det ansvaret!

Trilske: "Ja, fast nu har ju Hinken inte ens fått möjlighet att reparera skadan."

Det här är tredje året i följd som han misslyckas med lagbygget. Att vi gick hyfsat bra första året i SHL berodde på att spelarna som följde med från HA var mycket bättre på SHL-nivå än någon hade vågat hoppas på. I princip inte en enda av värvningarna, utöver Lehtinen, blev riktigt lyckade.

Andra året var om möjligt ännu värre, utan vettiga centrar, precis som du själv tar upp. Och nu är det backsidan som är undermålig.

Hur många chanser ska han få? 5? 10? Du vet att det är våra pengar han vaskar?

Bad_Brett: jag hade definitivt kickat hinken innan Karlin om det var under dödshot

Trilske: tror vi har rätt liknande syn. Tycker inte heller krisen alls är i paritet med riskerna man tar med det här beslutet.

Bad_Brett: Ja, fast nu har ju Hinken inte ens fått möjlighet att reparera skadan. Det är egentligen helt obegripligt att man väljer att kicka MK innan man har adderat de här två backarna, särskilt när man såg vilken effekt en spelare som Berg hade.

Men ja, jag lutar nog mer åt att Hinken har misslyckats med truppbygget än att MK skulle vara en för dålig coach för MoDo Hockey.

Sen köper jag inte det där raljerandet om att det skulle varit en nackdel att MK följde med ner. Vi är fortfarande på en mycket bättre plats än vid förra degraderingen.

Det är ingen kris på långa vägar enligt mitt förmenande.

Kort sagt: vi hade en tränare som faktiskt kunde ligan, till skillnad från t.ex. AJ.

Men detta är ju helt och hållet ett prestigebeslut. MoDo skulle ju bara ner och vända och visa att man minsann är lika mycket "storklubb" som alla andra storklubbar. Det är ju det som ofta uttrycks här på forumet.

När verkligheten sedan visar sig vara en annan vill man se symbolåtgärder, även om det på sikt riskerar att försämra klubben.

Det är väl där någonstans jag landar.

Trilske: Om det är fel på truppen, i flera säsonger i följd, så måste det ju vara Hinkens ansvar? Så det går inte att tolka ditt inlägg på annat sätt än att Hinken borde ha fått sparken istället?

Eller anser du att MoDo ska vara en klubb där vi ställer lite lägre krav eftersom det trots allt är fina människor med bultande MoDohjärtan vi pratar om...?

När Adam sammanfattar alla "turer" som varit (möten osv), och i laget verkar det ju inte finnas något större missnöje i truppen, mest bara speltekniska oklarheter. Det hade effekt redan mot AIK, för att sedan falla tillbaka i gamla synder igen.

Kanske hittar man ett något stabilare spel (enklare, rakare) här, men jag tror inte alls att man kommer nå samma höjder utan MK. Sedan är det ju i grund och botten en för svag backsida som gör att vi delvis har svårt att vara konsekventa.

Nej, många klubbar strävar efter denna sorts kontinuitet, och i grunden är det materialet som varit för dåligt för att MK ska ha haft rätt förutsättningar (svag centersida i fjol, undermålig backsida i år).

Helt jävla amazing att se supportrar använda "klubben har faktiskt lovat att vi ska upp till SHL i år", och därför måste vi nu sparka coachen när det inte ser ut att bli så, i stället för att revidera uppfattningen till något i stil med "ja, vi kanske inte går upp i år, men rimligtvis borde vi ha ännu bättre chans nästa säsong så det kanske är lika bra att ge det ytterligare ett år innan vi sparkar vår framgångsrikaste tränare under 00-talet".

Men nej, det går ju naturligtvis inte.

modomille: Ja

Paninaro: Säger han det i podden eller? Har inte hunnit lyssna.

jonsson: Enligt MrMadhawk ett nej på honom

Nånting vi verka intresserad av

Matt Anderson, 26, Idaho Steelheads (ECHL)

En puckskicklig tvåvägsback som imponerat i ECHL och med tidigare AHL-rutin. Beskrivs som modern i sitt spel, bra förstapass och med ett tydligt driv i spelet. Enligt uppgifter vill Anderson till Europa, och prislappen ska vara överkomlig.
Kommentaren: Modo pekas ut som en logisk destination – och flera sportchefer ser honom som ett ”slag nu, utveckla sen”-case.

Gavelo: Vart står det?

Framnäs: I form borde Mozík vara en klassspelare i Ha.

Gavelo: Det där känns som en trött värvning. Måste finnas mer kittlande namn ute som vi vet kommer hit med bra tempo.

Fast å andra sidan, han kan ju vara på hugget när han äntligen får spela igen? Men det skulle vara en chansning.

Gavelo: Egentligen borde man bry sig mer om snygga brudar än MoDo nyförvärv. Dricker nu 7,5% öl som om det vore saft..

🪣 tittar på Vojtěch Mozík

Inte spelat hockey på 1 år , defensiv back med storlek.

Kollar även 3 namn från ECHL

Från Hörnefors: då tycker vi verkligen olika. Jeppe vill jag inte ens ha nu i allsvenskan

Bad_Brett: Ett problem med den truppen som vi har nu är att jag ser bara tre som jag vill ha med om vi går upp. Werner som andremålis, Gestrin som tredjecenter och Jeppe, plus några junisar som kan få några minuter . Det känns som dom andra är vad dom är. Inte som när vi gick upp och det fanns flera som man kände skulle kunde höja sig och utvecklas i SHL. Det är möjligen Rönningen som kan ha potential.

Trilske: Har redan börjat scouta lite inför nästa säsong, tror detta hade kunnat bli ett bra tillskott. Visserligen fyller han 39, men fixar nog tempot i allsvenskan...

www.youtube.com/watch?v=NwQN295f5EY

grimiss: Det är nog en blandning av dåligt självförtroende och att PP har hackat från start man inte sett en alltför massiv skottkavalkad där. Jag tror inte att han vill vara den som bara "slänger iväg" skott från blå heller, speciellt i pp, med tanke på att avslut från den positionen statistiskt sett ger ganska låg chans till mål.

Hade han haft mer självförtroende och laget bättre "stäm" i pp tror jag att han också hade slängt iväg fler skott.

Men annars vill man nog försöka ta de flesta avsluten från andra positioner i pp.

Även om jag kan gilla att man slänger in lite chanspuckar för att skapa situationer, men då måste man ju ha spelare som vågar skita ner sig framför mål också.

Hägglundsmaffian: jag vill fortfarande tro att vi har ett jävla offensivt sparkapital i rundblad......

modomille: Om jag får gissa, så menar maffian backarna och att det är lite olika beroende på match. Vissa gånger har backarna bestämt sig för att bidra mer, men blir då ofta skott utanför (Berglund/Rundblad) eller att det fastnar på första täckande spelare (typ alla backar lyckas med det). Sen kommer en match där de inte riktigt vågar ta avsluten istället, så blir det lite fram och tillbaka mellan två dåliga ting.

Hägglundsmaffian: Menar du att vi skjuter för lite totalt eller att backarna gör det? För vi skjuter näst flest skott i ligan.

Hägglundsmaffian: Det är för att ingen av våra backar har ett spelsinne nära Näsén eller Bernies nivå. Hinken hade tyvärr lite för höga förhoppningar om Rundblad och Berglund vilket ändå är förståeligt.

modomille: Rundblad har väl ett relativt bra skott, Rønningen har lite bössa också.
I år verkar vi dock skjuta för lite, missa målet eller så fastnar pucken på närmsta motståndare så får vi en kontring mot oss istället för att man tog skott vid fel tillfälle.

grimiss: Undrar om inte Näsén ville närmare hem med tanke på omständigheterna? Kan mycket väl tänka mig att han inte ville stanna i Norrland, utan komma närmare släkten.

modomille: Då är det ett dåligt lagbygge av Hinken.

Tuppen: Räcker med ett ögontest för att se att typ alla backar förutom Berglund inte kan skjuta.

Vorheit: Är hela sanningen att våra backar är dåliga skyttar eller kan det bero på att vi är framtunga och lägger ansvaret på att anfallarna ska sätta målen? Finns det statistik på skott / försök till skott från backar? Det borde visa om det är så att våra backar försöker göra mål men inte lyckats eller om det är så att de tar färre avslut än andra lags backar.

Det krävs ju också att man har trafik framför mål om backarna ska ha större chans att göra mål, vi har väl varit lite väl "sköna" ibland och inte velat stångas framför mål!?

grimiss: Berglund skjuter väl ändå ganska ofta, men han har haft dålig precision. Skotten landar som oftast utanför kassen.

Gavelo: saknar näsen som fan. Hade velat vara en fluga på hinkens vägg. Känns som man delvis medvetet valde mindre tonvikt på spelskicklighet och offensiv kraft på backsidan men känslan är också att det viktade över mer än vad hinken tänkt. Eller viktade över, att den offensiva kraft man trodde sig värva hittills saknas till stora delar. Bella har ju hittills inte åstadkommit ett jota. Hur många skott har han ens avlossat?

Heyerdal: Jag håller med om Peter han spelade väldigt moget och stabilt för att vara en junior som inte har spelat seniorhockey tidigare . Hade varit intressant att se lite mer av honom, men nu kommer det va svårt att ge honom tid i A-laget

Vikingmodo :

Mmm, motståndartränarna är såklart taktiska genier och vi har bara individuell skicklighet att falla tillbaka på...

Jag vet inte, men jag har otroligt svårt att få ihop ekvationen när det inte direkt har sprakat om många forwards samt alla är överens om att backsidan varit en rejäl besvikelse.

Det är helt enkelt för många som underpresterat för att jag ska köpa att vi hela tiden vinner p.g.a. "individuell briljans".

Jag får helt enkelt inte ihop det.

Det här börjar alltmer likna den berättelsen som målades upp om hur vi "överpresterade" som nykomling i SHL, för att lättare kunna sälja in MK som "bluff".

Gavelo: Att spela på sju backar är rent av korkat tycker jag. Man hinner inte riktigt komma in i matchen med så lite speltid som sexan/sjuan får, så utfallet blir snarast negativt för laget.

Sedan är det fyra lite längre pauser per period i NHL, vilket säkert är en liten del av anledningen till att man kan spela vissa spelare mer.

Gavelo: Inte nu man ska vara som bäst heller. Djurgården såg riktigt svaga ut förra hösten men det gick bra till slut. Berg rör ni inte han borde spela på 7 backar hos Djurgården förstår inte hur Kimby tänker.

Trilske: Ärligt talat. Om ni slutar tvåa i serien (troligt) utan att spela bra, så är det väl ett bra utfall? Slutspelets utgång kommer betygsätta säsongen och er strategi är väl att förstärka rejält under säsongen? Och ja, Björklöven verkar alltid choka… men så sa man om Skellefteå också i alla där kvalserierna som de misslyckades i, tills slut gick de upp.

Ingen aning om han är tillgänglig, men tyckte Trent Bourque var bra när Tingsryd spelade här. Lite av den ”generalen” som många här inne verkar vilja ha in i Modo.

Från Hörnefors: Jag gillade det jag såg av Sebastian Peter, var med någon match då vi hade många backar borta, 190/90 kg 19 år, kan bli en stabil back framöver men lär väl försvinna söderut.

Tarasov: Modos 3 senate matcher står ut i positiv bemärkelse, alla 3 matcher är ljusår bättre än övriga säsongen så Modo är på rätt väg, frågan är om det var en Berg effekt eller om vi kan fortsätta kännas inspirerande där ute på isen ikväll och framåt?

Karlin gjorde även ändringar en bit in i 3:e sist, ändringar som direkt gav effekt, kommer man spela vidare på dessa förändringar eller kommer Karlin att åter igen tjura och gå tillbaka till som ursprungliga plan?!

Sist kan jag hålla med Adam och Jonte underst diskussion att vi i Sverige är alldeles för liberala i att ge våra spelare istid, i nhl bland annat får stjärnorna mycket mer istid och ”brukarna” mindre, men i Sverige är vi lite ”sossig” i den meningen att spelare oavsett lönekuvert får rätt lika speltid.

Bifogar istiden från Mora matchen
Uppladdat:

500x0-img2162.jpeg

Från Hörnefors: Har för mig att nån nämt att han fick 4 matcher för checking to the head.

Någon som vet vad Oliver Svensson var avstängd för?

Domsjö: Bengtsson skulle väll va en Berg typ, men han har varit sjuk till och från hela hösten.
Och Oliver Svensson är en blivande Berg typ som Hinken innan säsongen trodde kunde va med och utmana om en plats i vinter, men han har varit skadad och avstängd.
Och sedan har vi Rønningen som först och främst är en defensiv back, men med en offensiv uppsida. Där ordnade domarna så att han knappt vågar tacklas längre.

« · 2950612 · »