1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540725 inlägg · 4141 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
5 minuter kvar innan transfeerfönstret stänger, och ingen ny för dom utlånade spelarna.

hanzon: vart ingen värvning innan fönstret stängdes inga mer pengar fans kanske är iallafall riktigt nöjd med att vi landade hossa en drömvärvning :)

modomille:Jag fick den känslan att det var någon på ingående när det stod i Allehanda efter att dom nobbade slovakiske backen, och att Svartvadet jobbade hårt för det..men men nu får vi köra på resten av säsongen så gott det går.

hanzon: trodde det också men vi kommer klara ett kval med det här laget.

modomille:

Ja blir intressant att se vad Hossa kan tillföra till laget. Jämför man bara stats och jämför Hossa med Pesonen så ser man att Pesonen gjort 25,27,28,22 poäng per säsong i sitt KHL lag och det ger 0.55p/match. Hossas siffror är 44,55,31,31,19,41,16 och det ger 0.68p/match. Inget snack om att man ska ha höga förväntingar och att han kan stärka vår offensiv rejält.

Vi får helt enkelt hoppas Roche kommer tillbaka bättre tränad och börjar stänka in några från blålinjen. Det ska väl inte behöva vara denna säsongen som blir hans första utan att han inte gör ett enda mål... hoppas jag.

Redigerad kommentar

Rytter: pesonen har varit riktigt bra i skellefteå hossa borde tillföra väldigt mycket inte bara poäng utan hårt jobb också dessutom har han bra ledarkunskaper,vem ska vara center mellan hossa och haataja då nättinen eller flanagan jag själv hade velat ha Petterson som första center sen.

Tydligen var vi nära att landa Wojtek Wolski. Synd det inte blev av. Hade vare sjukt grym värvning.

modomille: .

Monno: Nu blir det spännande, vilken spelare är det vi har lyckas få hit nu när vi nobbar Brejcak?

http://www.allehanda....k#Ishockey

En defensiv back hade varit klockrent tycker jag, så vi får ner istiden på firma Torp-Hedman. Synd att inte Brejcak kom, tror han hade varit riktigt bra. 

Redigerad kommentar

Blake: Öhhh deadline har passerats och något till nyförvärv kommer inte.

Monno:

Det har jag svårt att tro. Tvåa i interna poängligan (1p mindre än 1:an) för sitt KHL-lag. Lagkapten. Torpedo ligger på slutspelsplats.
Allt talar emot det ryktet. 

ULTIMAVICI: Varför nobbar vi då den där backen för? Jo, för att vi lyckades kontraktera den spelare vi egentligen ville ha! (Innan deadline) *hoppas jag*

Jaja, allt är egentligen bara ett rykte från madhawk och inget som Modo själva gått ut med.

Blake:

Han blev för dyr kanske?

S-vikaren: Så kan det också vara men jag vägrar tappa hoppet! ;)

Randy Marsh:"de var en millimeter från att hamna i konkurs." Tyvärr för Timrå är det långt ifrån över för dem, det AKUTA kk-hotet är klarat , men de har en tuff framtid, skulderna kvar, små inkomster mm. Inte heller MoDo har ju nån strålande ekonomi, men vi är ändå bra mkt bättre än TIK, ännu. Några av er var kanske med här runt 2008-10, när dryga TIKare trodde de skulle bli en storklubb, större än MoDo, de höll på å tjata om "lillebror" å sånt. Det gör de inte längre...

zigge: Lillebror är ni ju. Vi började ju med hockeyn före (flera dagar före) och var före er på alla sätt sportsligt de första 30 hockeyåren. Ålder har inget med ekonomi och serietillhörighet att göra. Ni är ju nybörjare och rookies, alltså lillebror...

El Maco:

Albin Carlsson utlånad till Timrå igen. Även Reiderborn och Olofsson. Nu gäller det att man räddar Timrå från kval, så denna trio tar med sig Pettersson till MoDo snart.

Viktor Olofssons bror Jesper i Karlskoga, vad tror ni om honom nästa säsong i Modo?

hanzon:

Tror att han är redo för SHL spel, ser honom gärna som en spelare för att bredda vår trupp. Sedan att han är en spelare från Modo gör ju inte saken sämre.

Brashear åker hem igen... kom som en total nyhet för mig, har jag missat att detta var bestämt från början? Riktigt trist då jag tycker att han visat riktigt bra takter på slutet!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/modo/article20251589.ab

Redigerad kommentar

Rytter: Tror Jesper redan är klar till nästa säsong, så vi får hoppas och tro att han är redo.

S-vikaren: men om timrå hamnar på plats 8 och play in stannar petterson i timrå då?

modomille: Ja, Pettersson stannar i Timrå så länge man har något att spela för.

Rip Kirby: okej

Rip Kirby:Vad tror ni om Oskar Söderberg, verkar ju hitta målet iaf? Dax att testa i SHL?  Oscar B gör ju också en hel del mål i J20.

Emil P spelar i Timrå så länge han platsar. Om han behöver mer speltid så får ni låna honom lite. Så har jag förstått saken. ; - )

Är det någon som har premium? och kan klippa och klistra lite om vad Svartvadet säger i intervjun där om hur spelarmarknaden var osv.

zigge: ingen idee' att testa honom nu han är som olofsson och han är utlånad nu till timrå,fast intressant spelare för framtiden som olofsson båda är starka skyttar.

Laken:Så här står det på modoiter.se

”Om Timrå är klara för fortsatt spel i Hockeyallsvenskan utan chans att kvala, vare sig uppåt eller neråt, när några omgångar återstår så kan Emil spela med Modo under ett slutspel/kval för dem. Skulle detta ske kan han dock inte återvända till Timrå under denna säsong.”

Någon här med koll på juniorlaget som kan ge en mer nyanserad bild av varför han inte fått chansen i A-laget? 

www.allehanda.se/ishockey/shl/modotalangen-besviken-pa-klubben-de-kommer-inte-satsa-pa-mig#Ishockey

Blake: vet inte men han har ju inte gjort så mycket poäng i j20 sen så har olofsson fått chansen och söderberg liknar han mycket i sitt spel så kanske därför.

Blake: Bara sett 4-5 matcher i år, dock är det en kille som skulle fungera över hela banan som han själv tar upp. Ser det som en självklarhet att Svartvadet ska erbjuda honom A-lagskontrakt till nästa säsong, lägger han på sig 5+kg så har vi en spelare som kommer hålla god SHL klass framöver. Dock oroar det mig att han känner sig åsidosatt och att kommunikationen verkar varit riktigt dålig, att han inte fått chansen att visa upp sig i A-laget en såhär turbulent säsong är ju inte direkt märkligt dock borde det förklarats för honom och dessutom borde exempelvis Svartvadet slagit en signal och sporrat killen och förklarat att man tror på honom inför framtiden.

modomille: Skulle inte direkt likna Olofsson och Söderberg som snarlika spelare, Söderberg är mer all-round och kan hålla i pucken och har ett helt annat spelsinne. Olofsson är i ärlighetens namn väldigt begränsad som hockeyspelare och hade det inte varit för hans skott skulle han spela i div.1.

Ser absolut ingen anledning till att man inte ska ge Söderberg chansen, bra mycket lämpligare än t.ex. Öhman för seniorspel enligt mig.

Fast sen ska man även komma håg att vara bra i j20 laget är inte garanterat att dominera lika mycket i a-laget, är ju faktiskt rätt fint hopp i svårhetsgrad på motståndarna.

Nog är jag rätt säker han kommer få chansen nästa säsong och kommer nog få spela större delen i a-laget nästa säsong, men förstår och accepterar varför dom inte slänger in han i det läge dom är i nu.

Amitiel: "Fast sen ska man även komma ihåg att vara bra i j20 laget är inte garanterat att dominera lika mycket i a-laget"
Dagens understatement, tur att du förklarade det.

ULTIMAVICI:

Ja för ska man gå efter både mail och samtal som Modo fått så finns det folk som inte verkar förstå det så lika bra få det sagt.

Blake: Taskig attityd kan vara en av anledningarna att han inte fått chansen i A-laget ännu, ödmjukhet saknas.

"– Jag känner att de inte kommer satsa på mig. Det är känslan jag har. De har skickat upp andra i stället för mig trots att jag presterat bättre i J20, säger Söderberg och fortsätter.
– Jag kan spela i två zoner vilket andra juniorer som blivit uppskickade inte kan."

Vad gäller spelare till nästa säsong så har jag funderat lite kring två saker.

Vid spel i SHL, Joonas Nättinen, hur ska man göra med honom? Riktigt dålig inledning, men kollade nu och sen jul (26/12) så är hans statistik följande: 15M 9p +5. Och det plus att han faktiskt verkligen spelar bättre gör att till rätt peng (alltså relativt billig ändå) så tycker jag nog han kan få vara kvar. Han gör det ändå bra i BP också. Frågan är ju om han verkligen duger som 2a Center och om han inte kan vara för dyr som 3dje? Gissar på att om Påhlsson går ner i lön lär an väl centra en 3dje lina på pappret.

Vid spel i HA, Kyle Flanagan, killen gör mkt konstiga avvägningar och spelar väldigt nätt ibland. Men om han nu kan fortsätta vara väldigt billig (som JFK påstår han är) så känns han ändå som en vettig spelare i Allsvenskan, framförallt om han en skadefri försäsong och kan lämna hjärnskakningen bakom sig.

Eller? Är det bara jag?

Vi verkar ju ha förbenat svårt att värva Centrar, så finns det någon vi faktiskt kan behålla kanske det inte är en dum idé.

Monno: Prata inte om HA, får fan magsår.. Dessutom ska vi titta uppåt och frammåt så länge vi har chansen.

Av de spelare som sitter på utgående kontrakt så vill jag se förlängt kontrakt med Ahnelöv, Hari, Nättinen, Önerud och Hossa. Resten bör vi helt klart fimpa. Ahnelöv, Hossa och eventuellt Önerud kanske blir svåra. Dennis Perssons option på ytterligare ett år ska absolut inte utnyttjas. Fruktansvärt usel spelare. Sen är det synd att Öberg sitter på kontrakt då även han borde försvinna från truppen. Utöver det är jag rätt nöjd med att ha de spelare som sitter på kontrakt även nästa år. Det blir fortsatt spel i SHL..

ULTIMAVICI: Givetvis ska vi det. Men att köra ner huvudet i sanden och ignorera ett möjligt scenario är bara dumt.

Spelarna ska såklart bara ha ett enda fokus, frammåt uppåt. Om det så är i SHL lr kvalspel.

Men Charlotte jobbar på två budgetar, och jag hoppas även att Svarten jobbar på det. Än om han såklart måste utgå från SHL spel till att börja med. Charlotte har ju lättare att kolla åt båda håll på så vis.

Men att inte kunna disskutera aktuella spelare, framförallt i befintlig trupp vid olika scenarion är ju bara löjligt. 

Tolka mig rätt, jag är i regel löjligt naiv vad gäller Modo och kommer fram tills det är teoretiskt kört hoppas och tro på att vi kravlar oss över strecket. Men bara för det så måste man ju kunna disskutera en eventuell framtid då det går på tok.
Jag tillhör skaran som inte tror vi går i konken, helt enkelt för att kommunledningen gillar Modo så mkt... (Kanske lite väl mkt till och med) Till och med på högra flanken, än om dom gärna sågar beslut när dom tas.

AntonB: Hossa tror jag kort och gott att vi inte har råd med över en hel säsong... Ska vara att han blir galet kär i staden isf. 
Ahnelöv borde vilja tjäna feta pengar i KHL eller Schweiz. Satsar en tjuga på att han delar klubb med Dicken nästa år.
Önerud är ju enligt många redan förlorad. Gissningsvis betalar HV mer cash än han är värd också isf. Så det känns svårmotiverat. Trist i vilket fall.

Bryta med Öberg borde vara fullt rimligt. Det bör inte vara allt för dyrt, många HA klubbar vill nog gärna ha honom i laget också. Varför inte Löven?

Monno: Självklart får man diskutera olika scenarion, det anser jag både vara nyktert och visar på att man har ett brett synsätt. Dock orkar jag inte ens fundera på HA...

Monno:

Vaddå Hossa verkar ju så glad över att det är så lätt få tag i snus här i Sverige och att det finns överallt så han stannar nog :)

Amitiel:haha skellefteå bjuder väl på den finaste snusen som finns om han väljer dom.

Jaha Enroth till Dallas. Ullmark får en rejäl chans att slåss om en plats nästa säsong då.
Men Reideborn har visat att han är en riktigt kapabel SHL målvakt. Kan han även ta ett steg till så är han ju en riktig topp målvakt.
På junis sidan har vi ju väldigt lovande killar också så. :-)

Lindbäck som gick andra vägen verkar ju tyvärr under isen nu för tiden. Han borde nog komma hem en vända egentligen.

Rob Schremp nästa säsong?

hanzon: Hade Schremp varit en bättre skridskoåkare, gjort hemjobbet och kämpat även när det går emot så ja, nu gör han inte det och att han skulle floppa i SAIK var skrivet i stjärnorna.

hanzon:för dyr nog angående centerfrågan tycker jag att nättinen är en bra andra center,påhlson skulle kunna vara tredje center om han gick ner i lön lite, flanagan känns inte som en tredje center då han vill vara mer offensiv men han har inte levererat efter skadan visst det är kanske nån skavank efter skadan som har stört han men tycker om han inte kan spela andra eller första center då tycker jag att han ska bort.

Redigerad kommentar

« · 1659378 · »