1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 389008 inlägg · 4140 ämnen

Silly season

Sv: Silly season

modomille:PP var väl lika illa under AF tid. Han fick inte ordning på detta heller. Tycker att vi har verktygen för att lyckas, men varför fungerar det inte?????
Vi har så många rutinerade spelare som måste kunna komma med glada tillrop vid denna typ av träning! Hur många PP har vi i rad nu utan mål? Typ >50 stycken!!!!
Detta är inget misslyckande, det är katastrof. Det borde vara prio ett på träningar att bara nöta nöta på detta.

Sven Tuta: innan flanagans skada hade vi ett pp på runt 17 procent håller med dig att det är prio ett på träningarna.

Kanske det får bli som en skrev på forumet, byt ut Svarten mot Anders Forsberg som sportchef.

hanzon:Absolut och direkt NU!!! Sämre sportchef än svarten har vi aldrig haft.

Blir ett bra byte.

Vet inte hur de menar riktigt med räddning? Fönstret är väl jävligt stängt men kan ju bli till nästa säsong.

ULTIMAVICI:dom kan ha kontraktat han innan fönstret stängdes faktiskt fast konstigt i så fall om dom kanske går ut med det nu :/

modomille: Vill minnas att Kudroc sparkades av Frölunda efter att han hotade Hinote i Modo och att samme Kudroc slog på Sundström rätt ordentligt i någon match...

ULTIMAVICI:sökte på kudroc och såg att han slog sundström rätt räjelt i en video såg på hans stats på ep han verkar vara lite av en offensiv back också fast tung och stark framför mål har varit med i några fajter kan vara bra att få in den här killen faktiskt i till exempel karlskoga och i rögle finns det ju många stora killar och trashtalkers.

modomille: Blir ruskigt snurrig ang. Kudroc.. Antingen så vet inte journalisten på Expressen hur övergångarna i SHL går till och han är på ingång till nästkommande säsong. Eller så har någon mörkat en övergång ruskigt väl vilket är uteslutet ändå då han skulle registrerats och därmed hade det blivit officiellt ändå..

modomille: Som sagt, om inte den största mörkläggningen i hockeyhistorien ägt rum så kommer han inte spela för Modo denna säsong.

ULTIMAVICI:blir snurrig också om det är så att han kommer nu till modo fast det skulle ju vara väldigt konstigt eftersom det är ju ett tag sen fönstret stängde men han kommer nog till nästa säsong eller?

modomille:

Nästa arbetsgivare kan ju vara Luleå också...

Sawchuk: Givetvis, men oavsett verkar ju expressen journalisten anta att det skulle vara okej med att ta in spelare denna säsong... Känns ju inte så påläst

Sawchuk:vrf var dom där idag då luleå hade ju hemma match igår dessutom är inte dom behov av en till back.

modomille: Dom kanske var i Luleå igår också, Kan inte Luleå vara i behov av en back nästa år?

Kanske han ska ta över efter Svartvadet? ;P

Sawchuk: Han bor väl på Svanö? 

spud: Han har en Svensk fru från Kramfors, Svanö är väl i närheten.

Fruns inlägg kan ju bara vara ett skämt också. Tror Kudroc har sina bästa år bakom sig, två meter och 34 år brukar inte innebära speed och rörlighet direkt.

Å andra sidan skulle det ju följa Modos värvningsmönster. 

spud:ja det gör han faktiskt 

Sawchuk: Då känner jag mig lite lugnare, är inte precis en värvning man drömmer om....

Sawchuk:det behöver ju inte betyda att han inte är så snabb/rörlig bara för att man är två meter och 34 år.

modomille: Nä, det är sant men det hör mer till undantagen att man har snabba fötter med de förutsättningarna.

Självklart är han ändå en uppgradering mot många i vår nuvarande backbesättning. Fast det säger inte så mycket.

Trist att behöva storstäda i truppen igen, men är vi kvar i SHL nästa år behövs det verkligen. Bygga ett lag för framtiden.

Bort:

Skröder, hari, Nordgren, Öberg, Påhlsson, flanagan, Possler, Persson, Roche, Torp, Hedman, Hossa

Förlänga med: Nättinnen (om billig och som 3e center) Önerud, Lehtivouri, Ahnelöv

Nya:

Olofsson - ersätter Nordgren

Pettersson - ersätter Hari

Öhman eller Bengtsson tar 4e centerplatsen

Grundström ersätter Öberg

Riktiga toppar, gärna svenska erkänt duktiga spelare som ersättare för Skröder, Flanagan, Possler och Hossa.

flytta upp Runesson och Carlsson mot Roche och Torp.

in med stabila pjäs istället för Hedman och värva en bra PP back.

Manny:possler bort? visst han är i en svacka men han är värd att behålla om han får fortsätta sin utveckling kan han bli riktigt bra,hossa blir nog för dyr annars så ska vi försöka ha kvar honom vrf han inte har levererat så bra? ingen duglig center .Värva in jesper från karlskoga och emil från timrå,emil blir en bra andra center han är en komplett spelare dessutom utvecklings potential bara 21 år.Hari han blixtrar till ibland och då visar han upp väldigt fint spel  offensiv zon är osäker om han ska bort.

Redigerad kommentar

Nya så verkar ju allt peka på Kristian Kudroc.

Sen brukar unga spelare oftast ha en dålig andra säsongen och han har faktiskt ändå gjort över 20 poäng så han tycker jag vi ska ha kvar.

Redigerad kommentar

Sawchuk:

Nog kan det vara Luleå fast han var där i Onsdag och såg Leksand matchen också.

Amitiel:fast dom bor ju i närheten av ö-vik så man vet ju aldrig.

modomille:

Jo jag vet menar bara att nog kan det vara Luleå men jag tror mer på Modo eftersom han även såg Leksand matchen.

Redigerad kommentar

Amitiel:aa.

Amitiel: Hmmm...

Om man hänger med lite och har lite fantasi så är det väl isf snarare mest troligt att det är Luleå som man scoutat, om man nu inte suttit med sin ajfån på läktaren och kollat nån av dom andra SHL-matcherna där den nya arbetsgivaren spelar.

Modo kommer troligtvis att få kvala, och då vet Kudroc inte var ni kommer att hamna nästa säsong. Tror knappast att han i nuläget skulle ha gjort klart med ett lag som kan hamna i AS.

Luleå däremot är klara för SHL-spel nästa säsong.
Dom har fått en jättesponsor som kan kliva in och betala en förmodat dyr f.d KHL-spelare som Kudroc.
Dom har tappat en tung backklippa när Robin Jonsson tvingats sluta och behöver nog en Kudroctyp.

Mao: det mesta talar väl isf att det är Luleå som Kudroc ev har scoutat.

Iaf om du frågar en oinsatt läktarcoach som dragit några enkla slutsatser av de pusselbitar han lyckats skrapa ihop.

Redigerad kommentar

Manny: "Riktiga toppar, gärna svenska erkänt duktiga spelare."

Problemet för våran del är att dessa spelare är svin dyra.
Bästa lösningen är ju att värva spelare som Mickflikier (lr hur det stavas) eller Taffe istället för Flanagan lr framförallt Roche.
Det är ju dock lättare sagt än gjort.

Huge:
Och om man kör med lite fantasi, varför ser han inte Luleås hemma match om det nu är den arenan som kommer bli hemma arena nästa säsong ?

Amitiel:han bor ju i svanö det är nära kramfors och då var ju ö-vik närmare än att åka till luleå då dom hade match mot brynäs på fredagen.

Monno: Taffe hade lika gärna kunnat underprestera medans Flanagan spelat sitt livs hockey. Nu blev det inte så.  

Synd bara att det är tvunget att ta sådana värvningar, för hela säsongen kan gå åt fanders om man inte hittar rätt. Misslyckas återigen och man kanske inte ens spelar kvar i högsta ligan nästkommande säsong. 

Roche och Flanagan. Tambellini och TJ. Hensick. 

Blake: Jag tror också att man behöver litet flyt för att värvningar ska lyckas, det kan vara många omständigheter som styr. Emellertid, ifrågasätter jag kvalitéen i MoDos scouting.
Här kommer en, inte helt genomtänkt, idé, så varsågod att såga!
FBK gjorde sig nyligen av med Anders Steen som chefscout. Ingen aning om det var för att han var oduglig, gammal och trött, eller något annat man inte kunde leva med. Har heller ingen koll på vad han åstakommit, men långt ifrån alla värvningar har väl varit fullträffar. Under de tio år som han jobbat med scouting, så borde han känna branchen ganska väl. Han är 59 år och har lön från FBK året ut (men jag tror att han är arbetsbefriad). Skulle det inte vara en idé att suga åt sig honom till MoDos organisation? Han kan väl inte vara sämre scout än vad vi redan har?
Som sagt, jag har ingen koll på karln, men han borde ju ha samlat på sig litet under 10 år. Söka nytt jobb vid 59 år är kanske inte så enkelt heller, så han kanske är mottaglig för olika lösningar.

Snipan: Länk som tillhör mitt tidigare inlägg. Ser också att Steen jobbat som scout för NHL klubbar 10 år innan han började med FBK (= totalt 20 år som scout)

Snipan: FBK har ju haft en bedrövligt hög felprocent vad gäller värvningar senaste åren och har egentligen bara träffat rätt när dom värvat riktigt riktigt dyra spelare, dvs etablerade. 

Det är inget bra betyg för en scout, tvärtom är det bedrövligt och antagligen en av anledningarna till att FBK inte längre anser sig behöva karln. 

Hade han varit riktigt bra, dvs så att klubben känner att han verkligen gör skillnad, hade man då skeppat honom?

McFire: Tack för din kommentar. Som sagt, jag har själv dålig koll på hans track-record, så din kommentar var vad jag sökte på forumet.

Emellertid, när man själv inte är beslutsmässig, så kan det ju finnas andra anledningar till att man inte lyckas fullt ut.

När man ser FBKs omorganisation, så anar man en viss nepotism. Håkan Loob (general manager), Leif Carlsson (sportchef) och Tommy Samuelsson (tränare). Dessutom tar Thomas Rundqvist över Peter Johanssons (ungdom) tjänst. 
Som sagt, detta var mer brainstorming än analys, så jag räknade inte med att det skulle vara en brilliant idé. Jag bor sedan flera år granne med en PL scout som jag snackar ofta med. Därför tänker jag på en FBK-värvning där man inte kan ha gjort den research som jag trodde föregicks av en sådan värvning (men det kan ju finnas andra förklaringar till det). Min granne har även scoutat åt andra europeiska fotbollsklubbar, så jag vet att förutsättningarna skiljer sig (och jag tänker inte på det monetära).   

När det gäller omorganisation, så är min magkänsla att föreningen MoDO skulle må bra av det. 

Snipan: Som sagt så har ju FBK gjort väldigt många värvningar som floppat på senare år. Men skillnaden är att dom har råd (frågan är hur länge).

Det är ju därför man fått göra denna omorganisation bland annat, cashen börjar sina.

Modo har ju gjort en omorganisation, om den har haft önskad effekt ser man ju först över lite längre period, det är ju egentligen bara Svartvadets post man kan bedömma direkt. Och även där har ju Svarten inte 100% i dagens trupp. Om än bra mkt.

En till omoraganisering tror jag inte vi har råd med, Modo sitter inte direkt på nått eget kapital att leka med så man kan sparka folk lite hipp som happ för att gå plus om några år. Vi behöver resultat gärna för nått år sedan.

Amitiel: "Och om man kör med lite fantasi, varför ser han inte Luleås hemma match om det nu är den arenan som kommer bli hemma arena nästa säsong ?"

Han kanske inte hade möjlighet att se hemmamatchen, vad vet jag. Med lite fantasi borde du väl kunnat ha tänkt ut den förklaringen, eller....?
Min poäng var inte att försöka lista ut varför han valde just matchen i Övik, utan att försöka mig på en kvalificerad gissning om vilket av lagen Modo och Luleå som han isf kan tänkas ha scoutat.
Och då kom jag fram till Luleå, med hjälp av de faktorer jag pekade på.

Men om han nu bara ville se den arena som kommer att bli hans hemmaplan nästa säsong så håller jag med dig: då verkar det ju lite konstigt att han åker till Övik för att inspektera Fjällräven Center.....

Huge: Min gissning att han besökte FC, var väl att den låg närmast till. Luleå ska väl satsa stort till nästa säsong, Omark vill dom ha hem bl.a.

Monno: modo behöver ju kontinuitet och inte med fel spelare till exempel nordgren,skröder,torp,öberg,påhlson och hedman flera av dessa har blevit för gamla eller är helt enkelt för dåliga typ hedman och torp.påhlson,skröder,nordgren,öberg är för gamla,öberg är kanske inte så gammal men han har tappat sin fightingspirit och han är värdelös. Smolenak och haataja har kontrakt till nästa säsong också men hade velat ha ett kontrakt till 16/17,possler,önerud,olofsson,nättinen,ahnelöv,djuse och hari om han blir mer stabil med poäng produktionen vi måste förlänga med dom här och skapa en kontinuitet sen måste man ju fylla med några andra spelare två stycken från allsvenska emil petterson och jesper olofsson dom kan utvecklats till bra shl spelare.Sen hade jag velat sett cumiskey,lööv och regehr tillbaka sen en riktig första center inte en flanagan visst svarten hade inte mycket pengar men hade kunnat hitta en bättre center ändå.

modomille: Skröder tipsade väl Modo om hans ladsman ifjol om jag inte minns fel, Vad anser ni om detta?

hanzon: intressant spelare har ju producerat bra hela karriären fast inte i nån typ högre ligan om man säger så fast 48 poäng på 49 matcher i tyska ligan är ju en då bra hade gärna testat honom i modo.

www.expressen.se/sport/hockey/shl/uppgifter-modo-har-varvat-en-ny-forward/

Maxim Lapierre   Jag hänger inte med i NHL så mycket. Är han nått att ha?

Gusse: En riktig "grinder" som inte viker ner sig för någon i onödan, spelar med attityd skulle man lätt kunna säga, skulle vara en bra värvning. 

McFire: Säger vi hej då till Peter Öberg nu?

Gusse: Det kan man ju hoppas, men jag tror Öberg blir kvar oavsett.
Jag ser nu att Lapierre bara är 30 år, hade för mig att han var ett antal år äldre.
Den här värvningen ser jag gärna att den går igenom, hemskt gärna! 

Jesse: Hur många utläningar har Luleå? Måste vara lika många? Ingen identitetskris där inte, bara en rolig satsning. hmm

Gusse: Luleå har heller aldrig utmärkt sig för att vara ledande för svensk utveckling av egna talanger, eller hur?

« · 1664373 · »