1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 542125 inlägg · 4144 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Monno:
Hamrin hade ett initierat snack om Edmonton i nån podd, gav ett väldigt bra intryck.

Costanza: Känslan är att det kommer in några riktigt bra spelare i truppen lite senare. Tror inte att AJ och FO skrivit på för Modo om inte laget ska bli tillräckligt slagkraftigt för att gå till ett kval.

Sven Tuta: Är ju inte färdig trupp, men det är backsidan jag lider över, känns inte som MoDo fattar den biten säsong efter säsong. Man snackar om att spela offensivt med fart. Fan, publiken vill se vinster med stabilt backspel. Då vinner man ny publik och serieplaceringar. Blir nog spelare över när Brynäs handlat klart, pengarna är slut snart.

Costanza: Det är där jag tror att det landar nåt bra, AJ har nog ställt krav. Vill minnas att han sa vid något tillfälle att ett lag ska byggas bakifrån, rätta mig om jag minns fel.

Tarasov: Jimmy Hamrin håller väldigt hög nivå och har nyanserad nivå på sina texter och analyser. Gillar när personer nördar ner sig i en sport och sen visar det på ett smart sätt.

Costanza: Ja, fast nu har vi ju värvat Tommy Enström som hade näst sämst +/- i hela Allsvenskan förra året så nu blir det nog bra ;P Visst kan man hävda att statistik inte säger allt men -29 betyder väl inte att man dominerat i egen zon direkt.

Sawchuk: Äh, Drew Paris hade -28 i DEL. Pikkarainen kylde alltid sina Kosken i -29 grader, så det kan ju betyda nåt...

Costanza: Jag gissar att Enströms Corsi Index inte direkt får någon att öppna champagneflaskan heller.

Sawchuk: Ingen i Ö-vik har ändå öppnat en champagneflaska på länge. En ung Erik Karlsson hade -30, Chris Phillips -35 och Filip Kuba -26 i Ottawa säsongen 10/11. Gillar att Tommy får chansen, kommer förhoppningsvis till en bättre trupp och får ny energi.

Costanza: Förhoppningsvis var ordet, sa Bull. Såg du Enström ifjol? Jag gjorde det.

{3627}: Äh, Tobias vill ju spela med brorsan.

Sawchuk: Har man följt och tittat på flertalet matcher på laget/spelaren i fråga så att man har en större bild kan den vara till nytta men annars är +/- värdelös.

Det är en statistik där man bedömer enskilda spelare i mångt och mycket på prestationer och individuella misstag av andra spelare, målvakter och offensiva/defensiva starter m.m så kan man inte sätta den i ett sammanhang så får man inte heller ut mycket av den. Inte lätt att upprätthålla ett bra +/- när man spelar i det överlägset sämsta laget i allsvenskan och matchas hårt. Jag såg inte en enda match med Sundsvall under förra säsongen så om det finns någon hardcore Sundsvall hockey anhängare häromkring så får den personen gärna fylla in hur det låg till.

Sen vet jag inte vad folk har för förväntingar på honom eller vad för roll Svartvadet/AJ har tänkt han ska spela och det får vi vänta och se, men jag ser han som en hyfsat stabil och spelskicklig back med ett OK förstapass (baserat på tidigare år när jag sett han) så matchas han rätt kan han nog bli nyttig. En bra breddspelare alltså och då gillar jag att vi ändå får in en MODO produkt.

Ser fortfarande två riktigt bra backar till som ett måste om vi ska ha någon chans överhuvudtaget att ta oss tillbaka. En ytter och center till av hög klass likaså..

Sawchuk:
Eller att man matchas mycket och haft en back kollega som spelade som Torp gjorde under Larry.

Amitiel: Sawchuck har haft en intressant utläggning om collegespelare, att du får mkt spelare för pengen. Nu har Modo landat en spelare därifrån. Vad är din känsla, kommer det fler därifrån? Eller är man rädd för att bli anklagad för att man tagit upp det transatlantiska spåret igen.

Sven Tuta:
Tror inte resten som ska in kommer komma därifrån men 1 eller 2 till skulle jag inte bli förvånad över.

Finns som sagt väldigt bra hungriga spelare som inte har erfarenheten för att kräva monster löner och skulle ju även kunna öka chansen att Farley trivs.

labbe: Tänkte på det häromdagen med, vad som hände med honom, har ju varit knäpptyst.

Nej, det kan inte vara lätt detta, att leta hockeyspelare som ska blomma ut eller få en nytändning - som att leta i rännnstenen bland alla fimpar och hoppas hitta en peng!

Mydar:

All statistik är ju mer eller mindre värdelös om man inte använder sig av flera parametrar. Men om vi kollar grundstatistiken på Tommy så får man ju en hyfsad bild.

Vi vet att han spelat mycket.

Vi vet också att han har betydligt sämre +/- än alla utom en spelare i sitt lag. Han spelade 50 matcher och gjorde 6 mål trots mycket tid i PP och 119 skott totalt, detta ger en målprocent på 5% vilket inte direkt är imponerande.

Det som kan tala till hans fördel är att tre av hans sex mål var Game Winning Goals.

Är han tänkt att ha högre upp än i 3-4 backpar så blir jag förvånad.

Angående fler Collegespelare så skulle jag gärna se det men jag är tveksam att det blir så, just på grund av att dom inte vågar av rädsla för kritik från sponsorer och fans . Detta är synd då dessa spelare är VÄLDIGT prisvärda, jag hoppas BUG ändrar på folks uppfattning

Sawchuk:
Man kan jämföra Tommy med Sundsvalls andra backar, där är han överlägset den som varit inne på flest bakåt. Om man jämför med Modos föregående säsong så ligger det flesta backar på mellan 6-10 i minus, Welch sticker ut å andra hållet. Men vem vet Tommy kanske skjuter oss vidare......

Sawchuk:

Grannensgrabb i all ära. Men att vi värvar spelare med anknytning som är i nedgång i karriären är ju skrämmande. Det är inte direkt så att det ger vibbar av att de bygger för framtiden. De måste vara tänkte för högst lägrekedjor/backpar om vi ska bli slagkraftiga.

Sista spelarna in måste vara toppspelare. Men tänker jag realistikt tror jag verkligen inte det är fallet. Otroligt rädd för det. Det är ju så att man har(hade) förhoppningar om att de skulle göra en satsning mot att faktiskt gå upp direkt med ett riktigt starkt lag.

Aja återstår några spelar möjligt det kan bli ett bra lag.. ska väl försöka att inte måla fan på väggen än...

atomragnar: Ja inte mycket talar ju för att man satsar på ett snabbt "återtåg", inget man kan skönja när man studerar nyförväven.
Ser snarare ut som en allsvensk överlevnadstrupp. Undvika negativt kval verkar vara mer av satsningen...

Sven Tuta: Kanske kan bli bra, hoppas ingen ny Kimmo Vesa bara :)

(ref Hv71- Modo - 10-1)

Ilahti = grannens grabb? Precis som Farley, Luoma, Paris, Heier och de andra "grabbarna". Modo och Svartvadet är verkligen KONSEKVENTA i grannens grabb-/juniorsatsningen! Måste kännas bra för spelarna i era juniorlag...

Timrå har ju bara värvat finnar i princip och nu har vi värvat er tidigare målvakt. Timrå = grannar.

Ser inget konstigt med detta.. ni timråiter verkar bry er oroväckande mycket om storebror.

Laken: ja, ö-viks kommun är ju större än timrå :)

Blake: Jag lägger ingen vikt i hur Modo värva, för att jag inte bryr mig. Men jag noterar att föreningen Modo har en återkommande dumhet att kasta ur sig ord som "Heart of hockey" och "Grannens grabb" utan att på något sätt leva upp till det. Det är kanske bättre att undvika liknande floskler i framtiden, då de har en förmåga att höja trovärdigheten i initialskedet men efter en viss tid bara falla ner i "inget hände" påsen.

Laken: Fast nu är det ju så att han bara är här för att Olsson är skadad. När Olsson är frisk lär han få gå. Om han inte superflippar.
Att ha en andremålvakt som knappt spelat J20 (eller ju men) är kanske inte så stabilt.

Men jag förstår om det är jobbigt att tänka så långt.
Kanske vore bättre att värva Hanses för alla pengar vi har kvar istället?

KulltorpsOlli: Exactly my point!
Vad vill Modo Hockey stå för egentligen? Vad kommuniceras och lever man upp till det?

Framgångsrika föreningar har en röd tråd och arbetar konsekvent (långsiktigt) efter den. Annars riskerar allt att bli spretigt och framgången uteblir.

Laken: Man kan ju heller inte kasta bort flera säsonger för att man helt enkelt inte har bättre spelare i egna leden.
Som du säkert vet så förlorade Modo alla sina juniorer/talanger när vi blev nedgraderade, spelare som nog haft en roll i Modo om vi spelat kvar i shl idag, detta medför ju att Modo nu har lyft upp alla spelare som är mogna för spel i allsvenskan + att man plockat hem spelare som tidigare spelat för klubben (tidigare grannens grabb)
Att man för 6 månader sedan lade den råda tråden "grannens grabb" så är det jävligt naivt att tro att man skall få ihop ett slagkraftigt lag av grannens grabbar på 6 månader när man tappat i princip allt!

Detta "grannens grabb" kommer ta många år att utveckla till färdig produkt så att du mfl redan hånar Modos satsning är sjukt jävla korkat, kom tillbaka om 3-4 år så kan vi börja diskutera.

Laken: Kulltorp

Tror ni på fullaste allvar att man kan slänga in ett helt j20 lag i allsvenskan om man har som målsättning att gå upp direkt?

Unga Spelare som Tim Wahlgren, Oskar Stål Lyrenäs, Jesper Lindgren, Jesper Sellgren, Kristian Jakobsson, Axel Eidstedt och Jonathan Leman kommer att spela kontinuerligt och behöver erfarna och stabila spelare vid sin sida för att själv utvecklas.
Sedan har man täckt upp med spelare som Louma och Iilahti på try out eftersom vi fått skador på Eidstedt samt Markus Olsson...

Laken: Gjorde en snabbkoll nu... Modo har 24 spelare i trupppen just nu. 12 av dessa har spelat för de egna juniorlagen (dvs j18 och j20). 7 av dessa är dessutom under 20 år. Hur stor andel kräver du för att kalla truppen hemvävd eller "grannens grabb"?

ghostie: Är väl också så att tar man upp en målvakt ett längre tag från J20 så kommer det ju fattas en målvakt för dom och till slut så saknas det en målvakt i hela ledet om Olsson blir borta längre tag. Då är det perfekt att kunna låna in en målvakt utan att störa dom andra lagen och att sätta onödig press på en juniormålvakt som inte alls var tänkt för något A lag.

ghostie: - jag tycker mig kunna läsa denna diskussion varenda säsong, - hur många spelare som spelat i juniorleden, hur många som värvats in osv.
Tycker inte man kommer nånstans, det är bara ett rent tyckande. Det kommer aldrig att övertala någon om vad som är egen produkt osv. Jag tror inte heller att nu då Timrå går upp i SHL så kommer de fylla på med talanger från de egna leden, de kommer försöka värva de bästa spelarnna för att få så slagkraftigt lag som möjligt.

Mydar: Jag håller helt med dig där, men det var åtminstone andra gången som Timråiten nedan kommenterar en värvning med "är det grannens grabb?" i ett försök att få Modo att framstå som en nykomponerad främlingslegion.

Mydar: Jag tror att fokus måste ligga på att ha en så bra utbildning för juniorerna som möjligt och sedan försöka vara ett attraktivt för dem när de blir seniorer helt enkelt.
Att ha mål om hur många från det egna leden man ska ha i A-laget blir bara fel.

{7225}: ja det luktar ju lite kvotering

Laken: Herregud, ren kunskap ser jag. Grannens grabbar som ni har i laget kom ju från Modos J18/J20. ;)

Laken:
8 av grannarnas grabbar drog dit där det luktade pengar med benen tio i två när vi blev degraderade. Grannens målvaktsgrabb sträckte väl ljumsken när han hörde fel och körde benen 25 över åtta, så nu får vi trajaota nån försupen finne.

Grannarnas smågrabbar håller för full på med att få på sig alla skydden på rätt ställe och att lära sig knyta skridskorna, så vi trajaoutar nån mer fyllfinne och nån tjeck utan täckning sålänge...

Orcherna i gruvan skrattar gott över att ha kommit över my precious.... men inser inte att det enda dom stulit är kattguld och kvarts

Skröder sugen på att börja spela igen! Kontrakt för hela säsongen eller trayout?

Eller: Hela säsongen, nu får det vara nog med try-outs. Det behövs lite lugn i laget och inte så mycket spelare in och ut. Tålamod.

Eller: Var står det att han är sugen?

Eller:

Jag är extremt skeptiskt till Skröder och hans form generellt iom att han verkar tränat solo? Klingar inte positivt.

Men vill han spela - så ge han ett kontrakt över hela säsongen tycker jag nog. Men han måste vara _BILLIG_ då det som många andra värvningar känns lite som en coinflip. Men som billig kan han väl iaf göra nytt i pp framför mål och peta in en och annan puck.

atomragnar:
Enligt artikeln i Allehanda så skulle de träffas, kolla läget typ. De hade även träffats förra veckan. Skröder vill "känna sig för och se var här". Axel kör på is men kommer inte spela denna. I övrigt sitter man lugnt i båten, ingen på väg ut, ingen på väg in.

Länken tillhör deras premiuminnehåll

{7225}: håller med

Robin Ztorken L: läste det på Expressens sportsidor.

bisterfinnen: Hehe, men lite väl hård är du väl allt? Emil P är ju en grym spelare. Eller var det någon annan du tänkte på?

Tarasov: Jag hoppas verkligen att så är fallet.

Sebastian Manberg in om man tror på rykten.

« · 1752573 · »