1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 542139 inlägg · 4144 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Tarasov: producerat bra i saik j20., måste haft svårt att komma in i a-laget då där redan vimlade av bra spelare. Tror han kan va en bra spelare som hamnat lite under radarn på shl-klubbarna.

Tarasov: Timanders tröja upp i taket, var han verkligen en så stor spelare i Modo? Jag blev lite förvånad när jag läste om upphissningen av hans tröja.

{7225}: Lite tveksam på timander faktiskt. Riktigt bra under många år, men man ska väl vara rätt exceptionell om man ska upp i taket anser jag. Han är inte självskriven i min bok.

{5647}: Håller med, han var jävligt bra, en riktigt bra försvarsgeneral. Men inte bättre än Sundström.

Nä jag blev också förvånad över att dom skulle hissa hans tröja.

{7225}:
Enig med övriga.

{7810}: Horava, Kaberle och Cumiskey kanske var skickligare än Timander, men i övrigt har vi väl inga fler backar som kan konkurera de senaste 30 åren. Eller missar jag någon?

Till Timanders fördel är att han chefade fler säsonger och han vann SM-guld.

Milo sköt aldrig. Shoot Milo Shoot!
Kaberle vann aldrig SM-Guld.
Cumiskey var för svag defensivt
(Tobbe Enström och V Hedman drog tidigt till NHL)

Men visst, man kunde ju ha avstått att utse en back från den här eran. Men, men ska man hänga upp en modern back, så känns Timander som ett rimligt val.

WarEvryPractice: Finns väl inte ett måste att hänga upp tröjor. Klart att Timander var bra, men jag ser inte att hans tröja måste upp.

Sundström är väl ett mer givet val för att tröjan ska hängas!

WarEvryPractice: Tar timander för Cumiskey alla dagar i veckan. Då var faktiskt salmela och Aucoin klassat bättre. Adrian kanske den bästa back jag sett i modotröjan till hans knä pajjade.

Timander och Jonsson är väl de enda som spelat tillräckligt mycket av våra försvarsspelare från den tidsåldern för att vara aktuella, men det gör det inte automatiskt så att de ska upp...

{5647}: Att MoDo hissar upp en tröja per säsong har väl med ekonomiska orsaker att göra. Det har varit bra för kassan att fylla arenan.

Men efter Timander får nog klubben tänka om:

- Många här på listan tycker att han inte är värd denna hyllning.

- Endast 3000 sålda biljetter till matchen

- Bara ett dussin privatperson har skrivit på #hyllatimander på twitter

Det blir mer en diss än en hyllning imorgon :(

{5647}: Jag såg, typ bara var fjärde Modo-match lockoutsäsongen, så jag borde kanske inte uttala mig. Men jag tyckte Aucoin var en besvikelse. Särskilt i slutspelet.

Man trodde ju att han skulle prestera bättre. Kan ju iofs vara den där knäskadan du nämner.

ÖA ger han 2 av 5 i betyg:

www.allehanda.se/ishockey/shl/lista-modos-basta-och-samsta-varvningar#Ishockey

WarEvryPractice: Ehh, självklart var det knäskadan. Den åkte han på rätt tidigt, men de första matcherna satt jag bara och gapade. Sjukt bra.
Tyvärr var Aucoin väldigt skadedrabbad. Annars tror jag att han blivit mycket större.

Dessutom hade han extraträning med de yngre backarna som hedman och viklund helt utanför vad som förväntades av honom.

WarEvryPractice: att han inte är värd hyllningen är väl lite väl hårt kanske. Alltså är väl inget fel med hans tröja i taket.

Vi är i allsvenskan nu. Den publikmängd som är får vi nog vänja oss vid. Vi har spelat dåligt så jag tror folk skiter i en hyllning helt enkelt.

{7810}: Jag håller med. Att insinuera att man gör det endast för att boosta publiksiffrorna är inte ok.

{7810}: Ähh, kamma er. Det är ju ni (Knerten och JFK) som skriver:

"Timander var bra, men jag ser inte att hans tröja måste upp. "

"Lite tveksam på timander faktiskt."

Jag tycker ju tvärtom mot er att han skall hyllas. Viktigaste backen de senaste 30 åren. Fostrad i Sollefteå och Modo. SM-Guld. Bästa back i elitserien flera säsonger. Stört-cool personlighet.

{7810}: Ja tänka sig att den dagen kom till slut. Men dety var väl inte så länge sedan som publiksiffrorna låg däromkring, vill minnas matcher i Kempehallen med ca 3800 åskådare, då var det ändå elitserien. Uppsvinget kom väl med nya arenan.

Hoppas modo kommer in i ett vinn-stim nu, då kommer det snart ligga på 4000 åskådare. Det är ju inte första gången som de har spelat dåligt några matcher i rad för att sedan vinna ett antal. Har för mig det var Lars Gunnar Jansson på radiosporten som sa att man kan på ett ungefär bedöma hur tabellen slutar efter 10 matcher in i serien, - vad återstår - 5 till?

Mydar:
Det funkar relativt bra gällande SHL, där tabellen står mer el mindre still efter 10 omg, ett lag brukar röra sig upp och ett lag ner. Allsvenskan däremot tenderar att svänga mer.

WarEvryPractice: Han imponerade på mig när han var i LIF.

Nu får faan i mig Modo bestämma sig angående Skröder, släpper man honom, ja då ser man verkligen vad klubben bryr sig...nada

hanzon: Eller också är det Skröder som skall bestämma sig.
Bollen kanske ligger hos honom?

Allehanda har artiklar om olika målvakter här och där. Lindskoug finner dom som bästa val som jag fattar det.
Men själv gillar jag tanken på Engstrand.
Allehanda själva hypar upp Hanses som någon super värvning. Men Engstrand vore i mina ögon ett betydligt bättre val. Med det lilla minus att jag inte vet hur han haft det i karriären senaste åren.
Men till skillnad från Hanses har Engstrand spelat 1a i SHL. Hanses har väl knappt spelat 1a någonstans en hel säsong?

Monno:
Tycker Engstrand verkar det bästa valet av de som räknas upp

Monno: Hur gick det för den där Michal Zajkowski som för ett antal år sedan utlovades som ett superlöfte? Var tog han vägen?

Tarasov: Absolut Engstrand!

Mydar: Angående Zajkowski. Spelar i skottland i storbrittaniens hockeyliga.

Robin Ztorken L: Är han billigare i jämförelse med Hanses?

Tarasov:

Dyraste också.

Amitiel: Verkar ju inte gratis att köpa ut Hanses heller om man ska tro allehanda.
Lindskoug vore nog klart billigast och kanske närmast våran börs.
Men verkar ju vara speciell person enligt vad han nu hette här på forumet.
Just att han har temperament kanske funkar sådär med AJ?

Monno: Lindskoug känns ju knappast som en uppgradering.

Monno: med risk för att låta som en repig LP, men vill gärna se Markus Olsson göra ett gäng matcher innan man handlar nåt nytt. Han är väl på gång snart?

Angående Edblom, stod det nåt om ifall han börjat träna efter olyckan ännu?

Nucky:
Först skall svullnaderna i ögat gå ner, först då vet man hur det kommer gå.

hanzon: Ingen aning, men står man utan kontrakt kanske han tar det han får ...

Nucky: Ja är Olsson redo om några matcher kan man såklart lugna sig. Men några 10-15 matcher med Bjurö och Iilahti känns inte gångbart.
På den tiden kan vi hinna sänka Bjurö totalt med lite oflyt.

Helt klart behöver vi ha in en stabil målvakt. Detta kan såklart vara Olsson. Men det börjar bli ont om tid. Och killarna som nämnts får vi inte på något try-out kontrakt. Så då blir tyvärr Olsson petad.
Surt med skadan men sånt är livet. Någonstans i slutändan är det ändå vinna matcher som gäller för Modo. Att vänta ut en kille för att vara snäll funkar inte då.

Dock tror jag vi kommer vänta ut Olsson. Inte för att vara snäll utan för att vi inte har råd med annat. :-)

Robin Ztorken L: Bollen ligger hos Modo enligt denna artikel

hanzon: Ah, där ser man, men nu är det för sent tycker jag.
Bättre att satsa på någon yngre förmåga, var han inte med från början kan det kvitta.
Om han nu inte kan tänka sig ett gratiskontrakt :-)

Robin Ztorken L:

Håller med priset avgör helt och hållet. Kostar det för mycket så måste nog Modo prioritera på att försöka fyll up andra platser, målvakt m.m. På någotvis behöver de trolla och få ut flertalet duktiga spelare lite pengar. För nu skramlar dom nog rejält i sparbössan. Att bara plocka in en Skröder hur mycket hjärta eller dylikt som helst gör föga skillnad tror inte han kommer göra våldsamt mycket på egenhand direkt - det är inte samma spelare som för år sedan, uppfattar det på kommentarerna som de är tron.

Jag är synisk osv. Men jag är oerhört orolig - kan inte ens se hur de ska trolla/vilken väg de ska ta sig ur d här mörkret. Nästa säsong blir en hårdare törn på ekonomin med. Så ja satsa ungt och bygg för kommande säsonger.

atomragnar: Knyta upp Karlin nästa säsong kanske?

Mydar: KIkade på tabellen, Modo ligger sexa efter 8 spelade omgångar, det tycker jag är klart godkänt, hade de inte klantas sig och hålla tätt de sista minutrarna av en match så hade de legat i topp. Gjort näst flest mål ochså. Får man ordning på lite av spelet och om den där Paris kan komma igång, samma med Farley, så då kan det nog se betydligt bättre ut.

Mydar: Karlin har kontrakt med Västervik nästa säsong om jag inte minns fel, med en klausul att kunna bryta ifall ett lag i en högre liga vill ha honom.

Mydar: Vi har nio matcher spelade och kommer passeras av ytterligare lag ikväll. 11 poäng efter serieledarna , och en konstant oförmåga att ta trepoängare hemma.
Som vanligt en målvakt som har svårt att få stopp på badbollar.
Allt annat än godkänt enligt mig

Robin Ztorken L: Ajdå,trodde det var nio matcher. Typiskt. Men ändå på dety stora hela taget, de har ju ändå gjort näst flest mål, så det kan ju inte riktigt vara framåt som det brister i. Jag hoppas de jobbar mer på att försöka knyta igen då man har ledning, tycker det var samma sak med Modo i Shl, de kunde aldrig hålla tätt de sista 2 minuterna även de hade 3 måls ledning. Alltid något mål som slank igenom.

Robin Ztorken L: Jag ser det såhär, målvakterna Modo haft/har är nog inte sämre än andra målvakter i serien, däremot har Modo i många många år saknat en strukturerad och homogen defensiv, ordet hönsgård har många gånger varit ledord i modos besättning och indirekt drabbar det målvakterna.
Målvakterna är inte trygga med backarna och tvärtom, när en back gör ett misstag som inte resulterar i baklängesmål så kommer man undan med det till en viss del men en målvakt som gör samma misstag blir svartmålad.
Målvakter som inte har ett enormt psyke kommer inte lyckas i Modo för pressen att ständigt stå på huvudet pga av "hönsgård" i försvaret knäcker väl dom flesta.
Jag tror att modos chans att bli en toppklubb spelmässigt är att börja skapa en stark defensiv kärna av spelare med blandade karaktärer och försöka behålla den besättningen så länge det bara går, skapa en kontinuitet av utveckling där spelarna ska känna varandra ungefär som syskon och tillsammans vara starka och eniga.
Jag är helt övertygad om att en bra offensiv alltid börjar med en bra defensiv!

Gavelo: Ja det låter rimligt.... så länge de inte är neutrala så.. å andra sidan så blir det ju mer "pirr" i matchen med hönsgårdsreceptet. Tror iofs att AJ är bekant med detta och försöker jobba på det, men det är ju fler lag som gör samma sak. Titta på AIK tex, de var tippade att ligga etta, men de harvar på som Modo.

Mydar:
Verkar som om Rundqvist blivit sjuk. Modo tränade med följande centrar idag,
Ritchie - Whal - Heier - Ohman

Olsson var visst med även han.

Gavelo: Det här med att så många vill att vi ska ha fler klassiska dunka sarg ut och brottas framför mål backar vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om.

Om ni verkligen frågar er själv, de bästa lagen just nu. Är det så dom är byggd?

Jag tycker vi ska ha backar som bemästrar spelet med puck ja. Det är väl där vi haft vissa problem. Vi försöker få sarg ut backar att spela som puckhållar backar.

Monno:
Du gillar inte sargutdunkarmedley helt enkelt:);)

Monno: Håller med. Och efter förra matchen dömer man ut 18-åringar som hopplösa fall, och att Modo måste värva.
Det är lätt att glömma hur många riktigt unga backar man har i laget just nu.

Nucky: Ser löven mot Timrå. Timrå har mycket mer skott, men den halva av perioden jag sett har det varit skott utifrån helt utan skymning.
Bra tempo iaf.

{5647}:

Oj oj, AIK har det tufft, 1-3 på hemmaplan mot Mora nu. Dom var ju till och med rankade högre än Modo i förhandstipsen så det måste ju vara säsongens besvikelse.

Monno: Att bemästra spelet med puck eller vara puckkladdare är två helt olika saker.
Jag personligen vill ha backar som är smarta och spelintelligenta, i min värld betyder det att man kan läsa när man ska spela sarg ut eller att hålla i pucken och vara kall, det som förr i tiden kallades spelsinne!
Dom backar MoDo har satsat på i backuppsättningen dom senaste 7-8 säsongerna har varit puckkladdare som varit överkonstruktiva och ALLTID vill hitta ett pass och hellre vänder tillbaks till egen zon gång på gång på gång tills vi blivit fastspelade med ett mål i häcken som resultat.
Om du hade studerat topplagen dom senaste säsongerna som t.ex.. SAIK eller Växjö så spelar även dom lagen mycket sarg ut. Det handlar om att skaffa backar som kan läsa av när man ska slå sarg eller när man ska hålla i och hitta passningar, våra backar har kladdat med pucken i absurdum!
Och nä jag vill inte ha rena grottmänniskor, men tyvärr tjänar man på att spela enkelt och sarg ut i den moderna hockeyn, jag gillar det inte personligen men det är så man måste spela idag.

« · 1764856 · »