1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 390250 inlägg · 4145 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Rytter:
Tyckte inte man såg så mkt av honom i serien mot Leksand. Då var Ytterell bättre. Men nästan 1p per match då funderar man en vända, men det känns som att hans "typ" redan finns i truppen. Sen är det som med fonder "tidigare avkastning garanterar inte inta framtida". Tycker Jesper L varit rätt bra på sistone så vi kanske skall bygga vidare på det ist.

Tarasov: Jag håller med om Jesper L, jag tror att SHL klubbar kan vara intresserade faktiskt.

{7225}:
Fortsätter kurvan så kan vi nog glömma honom till nästa.

Rytter: Han är precis vad vi INTE behöver!
Herregud lär dom sig ingenting i den här klubben? Vi har ju för fan prenumererat på defensivt urusla backar dom senaste 6-7 säsongerna!
När vi blir av med Svarten så fortsätter AJ i exakt samma spår och vill värva en defensivt usel back; SUCK!!! Varför fick AJ vara kvar, och varför fick han utökat ansvar?

Confusius:

Är du läskunnig? Vart säger AJ att han vill värva honom?

Fan vad många vill tolka in mycket i alla uttalanden och sedan inte ens orkar läsa och förstå vad representanterna för klubben säger.

-Jag kan inte säga något om det där, vi letar centrar i första hand

Men ni har inte haft någon kontakt med Amnér eller hans agent?
– Nej, ingenting.

Sedan säger han:

-Sedan så klart om det dyker upp en spelare som Amnér kollar vi självklart läget och så

Tycker inte det låter som att han vill värva Amner, utan han säger klart och tydlig att det är en center som är prio. Sedan hade det varit tjänstefel av honom att inte kolla läget med spelare som finns på marknaden för att veta löneanspråk osv.

Så jag fattar inte varför du blir så upprörd på AJ för.

Rytter: Det är så svårt att blir förbannad om man är nyanserad.
Mkt lättare om man ser allt svart/vitt. :-)

Rytter: Leman har börjat träna på is så han borde snart vara tillbaka,men om man nu är intresserade av Amner betyder det att man vill ha Ericsson som center då? Ericsson var ju värvad som lite av en offensiv back. Fast han har gjort det så bra som center så kanske man vill behålla han på den positionen då det inte finns många centrar på marknaden.

modomille: Jag tror inte alls att man är intresserade av Amnér. Ingenting tyder på det.

{5647}:
Till saken hör att det är Linus Norberg som är källan, inte Mrmadhawk precis.

Tarasov: Jag skulle kunna tro på det om Eriksson plötsligt tvärvänt och sagt sig villig att spela center. Det låter osannolikt med tanke på hur han lämnade AIK, men det kan faktiskt ha legat helt andra saker bakom AIK-flytten och det var bekvämt att skylla på att han flyttats runt.

Rytter: Jo jag är läskunnig, varför är du så jävla hånfull för? Jag reagerade på ryktet INTE vad AJ sagt!
Och jag reagerade på varför man kickade Svarten men inte AJ, känns rätt verkningslöst i min värld! AJ har väl inte utfört mirakel precis under sin tid i MoDo?!
Dessutom säger ju rapporterna att Svarten och AJ var väldigt tajta och hade samma syn på saker och ting, och då blir det ännu mer konstigt i min bok, då borde väl båda fått gå eller båda stanna?!
Du vet människor tolkar saker olika, precis som du och jag tolkar det jag skrev olika!

Confusius:

Du verkar inte ha koll på vad du skriver:

"När vi blir av med Svarten så fortsätter AJ i exakt samma spår och vill värva en defensivt usel back;"

Hur fan ska jag tolka detta på annat sätt än att du anser att AJ vill värva Amner? Det är ju precis det du skriver, att AJ vill värva Amner.

Kanske ska ta det lite lugnare och faktisk läsa artiklarna och inte bara rubrikerna så du får hela sammanhanget.

Vår ledning har gjort många fel och kommer säkert göra fel framöver också, men man behöver ju inte leta fel och skylla allt på dom, speciellt inte som i detta fall när dom faktiskt inte verkar sugna på Amner.

Confusius: Det är inte det minsta konstigt.
Man letar en ny sportchef och därför säger man upp Svartvadet nu.
Att man sätter dit AJ är inte för att man är nöjd med honom, utan för att man behöver bli "av" med Svartvadet. Du ska nog se att AJ inte kommer att vara värvningsansvarig nästa säsong...

{5647}: Eller så tar man in en ny tränare och låter AJ fortsätta som GM?

Rytter: Jag ser det nu när jag kollar tillbaka, uttryckte mig korkat i skrift ser jag

Confusius: Jan Brejcak in på try-out, ska tydligen vara en defensiv pjäs som gör allt för laget! Bra AJ!

www.eliteprospects.com/player.php?player=28089

Confusius: Det är fasiken imponerande hur lite poäng ha gjort genom hela sin karriär! Två säsonger med 16p. Annars verkar han glad för en enda pinne.
Ska men EP scouta så har jag nog aldrig sett en sån renodlad defensiv back på länge. Frögren var ju fasiken mer offensiv.

Han har alltså gjort 30mål under karriären man kan följa på EP. Alltså på 11år sen han var 18. Och då är de flesta i J18...

Monno: Exakt vad dom behöver, jag skiter fullständigt i hur få poäng dom gör vi behöver defensiva backar desperat ;)
Hoppas bara att han håller måttet nu!
Oj vad Lingren har det jobbigt defensivt, han är det svagaste kortet på backsidan just nu!

Confusius: Tycker ändå Lindgren jobbat upp sig rejält på slutet.
Han är klen rent fysiskt i defensiven men tycker han jobbar bra och skickligt med klubban och ser inte lika loj ut som tidigare. Det är ju pucken man ska åt så att han inte mosar dom i sargen kan man leva med om han lyckas få lös pucken.

Tycker Sellgren (eller var det Stenqvist?) spelade väldigt svårt med pucken i egen zon idag. Resulterade i ett mål bakåt och flertal fastspelningar.
Men dom är så unga att man får ta att vissa matcher blir sämre.

Monno:
Stenqvist fastna någon/några ggr. Sellgren fastna en gång tror jag. Visst Lindgren är inget fysmonster, men vi kommer ut ur egen zon 9/10 ggr med pucken under kontroll när de är inne. Tror fö Sellgren haft mest istid de senaste 5 matcherna

Sedan petningen har Lindgren var riktigt bra i båda riktningarna, åtminstone såvitt jag kunnat se. Sellgren har de 6-7 senaste knappt varit inne på nåt mål bakåt, kan såklart vara slumpen.

Hedman/Eidstedt däremot har en väldig förmåga att fastna i uppspelen. De två senaste matcher har det iofs sett bättre ut. Tror att try-out spelaren konkurrerar med dessa två herrar, har han säkrare pass ut ut zon kan ta deras plats...

Tarasov: Ja jag ser fasiken inte skillnad på Sellgren och Stenqvist om jag inte ser numren. Vet inte om dom har lik spelstil eller vad det är.
Det var iaf en av dom som gjorde en rejäl miss med puck i egen zon vid Timrås mål. Bara p.g.a. att han valde den svåraste lösningen.

Annars håller jag med dig. Liten rädsla att Hedman är lite helig ko tyvärr. Precis som Byron.
Det kan ju faktiskt vara bra för våra unga killar att hänga hemma lite och spela lite junis hockey då och då. Att få spela utan press för omväxlings skull.
Berglund t.ex. det är ju helt sjukt med en gallerpojke som är back som spelar så mkt seniorhockey. Hade ens Hedman det ansvaret Berglund får ta? Iofs i lägre liga nu men.

Monno: en är rightare medan den andra skjuter left. Då är det lättare att blanda stenqvist med Lindgren...

{5647}: Ja men går fan inte in i huvet vem som är vem...

Monno: Kommer lossna i Modo, han blir poängkung hos oss!

Robin Ztorken L: Såg dessutom att han nobbades av Svartvadet 2015, bara det talar ju för succe, för han gjorde inte mycket rätt i sina värvningar.
Så detta kommer nog bli kanon!

Robin Ztorken L: Nobbades? Svartvadet var väl nära och värva honom precis när transferfönstret stängde med det stöp i sista stund? Vart har du läst att Svarten nobbade honom?

Monno: I ÖA, "Modo drog sig ur i sista stund" det vill säga Svarten.

Robin Ztorken L: Jaha ok! Bara sett vad MrMadhawk sa om saken på twitter. Och då var det som att det stöp i något. =)

Edit: Nu när jag läser lite mer ser jag ju att han skrev i bloggen att Modo drog sig ur i sista stund sist. ;)

Robin Ztorken L: Det kan ha handlat om att han inte fick pengar till det heller.
Om du nu är så mycket emot Svartvadet kan du inte gilla den här värvningen då det uppenbart är en kille som Svartvadet ville ha.

Svartvadet misslyckades med en hel del värvningar (framförallt katastrofen Huras och otillräcklig målvaktssida), men allt var inte dåligt heller. Fillpula tycker jag exempelvis var en riktig klassvärvning som skulle gjorde alla SHL-lag bättre.

{5647}: Jo, men även en blind höna kan hitta ett korn...

{5647}: Fast Fillpula var ju en panikvärvning, Svarten högg på det som fanns ledigt vid tidpunkten och det blev bingo.

{5647}: håller med, att det ser ut som det gör för Modo beror främst på för dålig kontinuitet och bristande omsorg om försvarsspelet. Individ för individ är det ofta bra värvningar, inte minst denna säsong.

Monno: Hehe, du får kolla på klubbfattningen. Stenqvist är rightare men Sellgren är leftare. Sedan måste ju Stenqvist vara en decimeter längre.

WarEvryPractice: Ahh, såg att JFK redan skrivit det.

Men alltså vi spelar varje match med fyra juniorbackar. Vi blir lite veka och kan inte styra matcherna. Vi stjäl matcher men det är långt ifrån att vi dominerar.

Så förhoppningsvis kan den nya backen ge lite stadga. Men att Brejcak ger sig på Artushin i KHL. Såg ett annat klipp på youtube där monstret Artushin välte omkull Chara.

{7225}: Jo, exakt. Alla Svartens bra värvningar är panikvärvningar, men om han gör en dålig så är den välplanerad?
Du har ju som vanligt inte en aning.

WarEvryPractice:
Muskler och nävar kommer nog inte hjälpa oss att dominera matcherna, enligt min uppfattning. I matchen mot Björklöven som nog är den match där vi skapat mest spelade vi med 4 juniorbackar plus Hedman, Eidstedt hade kring 5 min innan han använde nävarna:). tkr fö domarna kunde släppt det.

Om den nya backen efter puckvinst spelar som en "klydderöv" så kommer visserligen fysiken hjälpa oss när motsåndarna trycker på men å andra sidan stjälpa då vi får spelvändningar emot, inget flyt ur egen zon. Har han å andra sidan bra pass ur zon så kommer han kunna lyfta helheten beroende på vem han petar.

Tarasov: Min egen amatöranalys är att man som lag måste skapa sig ett visst övertag på motståndarna. Har man det så har man avsevärt mycket större chans att vinna matcherna (åtminstone 60-40). Har man det övertaget får man möjlighet att styra spelet med ett mer kontrollerat passningsspel.

MoDo har tyvärr inte det övertaget mot något lag i allsvenskan. Jag är faktiskt inte säker på att de kommer att skapa det övertag jag vill se ens mot ÖHK i DM-finalen. Även fast man har enskilt skickligare spelare så ser jag inte att MoDo kommer lira ut ÖHK.

Jag tror att om vi ska kunna gå upp så måste vi börja spela ut motståndarna. Får vi tillbaka skadade spelare samt att juniorerna utvecklas så är detta ingen omöjlighet. Men där är vi inte nu, så är denna Brejcak en Sergei Bautin så behövs han definitivt.

WarEvryPractice: Bautin? Han var ju galen :-)

Tarasov: Mot Löven spelade vi med fem juniorbackar och när Eidstedt åkt ut var det bara Hedman som inte var junior. (Berglund, Sellgren, Lindgren, Stenqvist och Deutsch).
Vi behöver backar som kan spela enkelt också. Många av juniorbackarna spelar så svårt att det är snudd på löjligt. Visst kan de slå snabba uppspel, men de är också ofta en anledning att vi spelar fast oss (som 1-1 igår där Sellgren gjorde det).

I min värld är det dock sällan offensiven som fällt oss, utan defensiven. Det är på tok för många insläppta mål och om vi kan hålla rent framför Hanses som igår är jag rätt säker på att vi kan minska den biten.

Sedan får givetvis inte killen dra på sig onödiga utvisningar....

WarEvryPractice: Haha ja jo tack jag vet... Men det är något magiskt som gör att jag inte ser skillnad ändå. Någon hjärnskada antagligen. För jag ser direkt på Lindgren att det är han men på dessa två går det åt h-vete...

{7225}: svarten högg på filppula som fått gå från Lugano, och de värvade istället Lapierre från oss. kändes nog helt rätt för svarten att testa filppula eftersom lapierre ville bort. känns som den rockaden hade en anka med förståndshandikapp klarat ro i hamn ;)

Monno: Samma här. Förstår dig till fullo. Nåt i kroppsbyggnaden eller rörelsemönster.

dempa: Men va fan, skärpning!

Man ka ju inte ge svarten skit för de dåliga värvningarna, och sen säga att des bra hade vem som helst kunnat ro i land. Konsekvent bedömning tack!

{5647}: Det här med att hålla rent framför Hanses....

Jag tycker att vi i många år (4-5 i alla fall) har haft en spelide med hög press. Det har inte varit lyckat. Vi har gått bort oss frekvent, med resultatet att vi lämnar soprent framför mål, 2 mot 1 med mera.

Tycker det är dags för föreningen att fundera på om det här är vägen att gå. Rent krasst har MoDo alltid varit bäst när vi spelat betydligt mer "tjeckiskt". Dags att "ta hem" försvarspelet säger jag.

{5647}: "Jo, exakt. Alla Svartens bra värvningar är panikvärvningar, men om han gör en dålig så är den välplanerad?
Du har ju som vanligt inte en aning."

Panikvärvningar är ju de som görs mitt i en säsong och de är sällan eller aldrig välplanerade. Jag har aldrig skrivit att alla hans bra värvningar är panikvärvningar utan pekar bara på att i Filpulas fall så tog Svarten det som fanns och det slog väl ut.
Han tog även in Rantakari vilket kanske inte var lika lyckat.

Ogie Ogilthorpe:
Vilket faktiskt varit fallet det två senaste matcherna, för tidigt att ropa än. Känslan är iaf att Modo hittat nåt de två senaste

Ogie Ogilthorpe: jag säger inte att svarten inte ska ha cred för filppula, men jag säger att den inte var särskilt svår med tanke på att lugano precis släppte honom i samma veva som vi tappade lapierre.

dempa: Såklart han skall ha cred men det var öppet mål liksom.

Tarasov: Ja, i enstaka matcher.

Men det som stör mig är att man i inte har någon genomtänkt tanke kring spelide i föreningen. Man överlåter det till AJ. Jag vill att föreningen bestämmer HUR vi ska spela i stora drag, och sen spelar HELA föreningen så. AJs uppdrag blir sen att utföra det föreningen har bestämt, och bestämma detaljerna. Som han sedan, via juniortränare, implementerar i ALLA lag.

Det som egentligen hindrar den här föreningen från att vara ABSOLUT EUROPAKLASS är bristande målbild, noll konsekvens i sitt agerande, noll struktur, noll uppmärksamhet på att gå in i detaljerna för att specificera hur saker kommer att fungera i praktiken. Saker känns inte genomarbetade. Slarvigt och slafsigt.

Sen är frågan om de är sämre än många andra klubbar, nej. Men är det målet eller? Att vara mediokra???

Ogie Ogilthorpe:

Djurgårdstanken. Alla, från junior pensionär till skall spela 1-3-1. Hmm? Eller var det torpedhockey man skulle genomföra. Jo, det var det nog. Blir bra det. Eller rättare sagt. De skrotade idén ganska snabbt.

Får man fram en talang som bryter mönstret så får man trycka in honom i ett litet hål.

« · 1782166 · »