1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 546026 inlägg · 4162 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Tarasov:
Tycker hinken ska vara fräck och öppna lädret, värva Kuokkanen och pajuniemi + Ranta… då har vi The Finnish Line 🏁 = Ny första kedja

MH13: Ganska säker att Hinken var med o la några saftiga bud på dem båda men inget SHL lag kan matcha Schweiz pengar. Dit dem båda går nästa säsong.

JoJo2613: Jo Kuokkanen var han på iaf, men förväntat med Schweiz där.

Gavelo: HS admin jobbar på att fixa några tillfälliga buggar.

Costanza: skriva på för vem ? 😅

*1921*:

Då kan Ben ta med sig Wyatt på planet hit!

Silly:
Var kommer Ben Meyers ryktet ifrån? Finns det någon substans eller är valfri journalist som EP - scoutat?

Tarasov:

Du får ställa frågan till 1921 :-)

Tarasov: Typ. Mattias P lyfte fram honom som en tänkbar förstecenter i senaste podden. Med tanke på att han tillhör samma NHL-organisation som Hinken och är rätt kategori spelare (ledande i AHL, men har misslyckats att slå sig in i NHL) känns det åtminstone som ett rimligt namn att hoppas på.

Tarasov: Mattias tog väl upp det i allehandas podd som exempel. Finns inte mycket substans i det.

{5647}:

Får se om man tar sig igenom det avsnittet, snudd på olyssningsbart när Mattias kör via telefon. Låter som att han är ute på fronten och rapporterar.

Viasats hockeypod har ju kört en del "telefonare" genom åren men har inte upplevt att kvalitén varit så undermålig som i detta fall.

Trilske: tänkte samma när jag lyssnade igår. Ville typ mail och säga att jag kan swisha pengar för ett nytt rimligt headset.

Trilske: tycker det var ganska mediokert avsnitt överlag. mattias satt mest och läste upp namn han hade hittat på elite prospect. väldigt lite substans

{9315}: vill inte avslöja något. Får säkert provision på namn han breakar på nästa jobb

{9315}:
Spelar roll?
Man hörde vad han ville få fram.
Podden är gratis att lyssna på, Varför gnälla?
Gillar man det inte så kan man slå av, ENKELT!

Tarasov: undrar om lukas jasek och sampo ranta hade funkat tillsammans eller om det hade blivit total pannkaka?

ranta-ny-jasek
olofsson-ny-mikkel
woods-sam-ny
och en fjärdekedja där södergran, jacobsson, op, sebbe och säkert nån mer får slåss om att inte vara nummer 13 även om nummer 13 får spela den med

hade varit ett intressant ramverk... så får vi se var vi ska stoppa in niederbach

hur som helst är min förhoppning att olofsson är den enda spelaren över 30 som hinken värvar. vill ha spelare som är på väg uppåt, inte nedåt

{9315}: Spännande uppställning! Men är det här ett scenario där vi bryter kontraktet med Niederbach?

*1921*: nej, det har jag inte tänkt. har bara lite svårt att placera in honom i laget just nu utan att veta vad som kommer in

tar över det i rätt tråd :)

tickleddonkeys sammanställning om vilka som får lämna känns trolig. vilket får mig att se följande potentiella inköp

2 centrar
2 forwards (där en är jesper olofsson)
3 backar (med en förhoppning om noren och berg som 7-8)
1 målvakt?

ranta-c1-f1
olofsson-c2-mikkel
woods-sam-niederbach
södergran-jacobsson-op
sebbe, lucas p

(kedjorna kan ändras om hur man känner för)

b1-b2
bernhardt-näsen
b3 (byström?)-rundblad
noren-berg

(sjundebacken får nästan alltid speltid och bredden behövs)

lehtinen-ny?

om modo nu håller sig kvar :)

Brander: kör helfinskt med lehtinen och votilainen från löven :)

{9315}: tänk om Ullmark och Forsberg kommer hem 2025. Måste isåfall vara SHLs bästa målvaktspar genom tiderna?

SPOODI: Bättre än Bjurö och Reideborn?

SPOODI: Ja både är ju på topp 10 listan över segerrikaste svenska målvakter i NHL någonsin.

Ett svagt traderykte om Ullmark finns redan nu i och med att de har en dukig målis i Jeremy Swayman. Tradas han och hamnar på "fel" ställe kanska han vill ta sig hem. Det som talar emot är väl att han bör få en rejäl löneökning då hans kontrakt går ut 2025

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/MozOjR/jattetavla-av-linus-ullmark-omges-av-trejdrykten-i-boston-bruins

{5647}: sant oslagbar duo. Älskar hur sjukt jordnära Reideborn är också. Topp 3 bästa människan bland alla svenska ishockeyspelare

{9315}:

Ja nått sådant känns troligt.

Ska vi bli bättre nästa år måste vi fylla på lite uppifrån. Frågan är dock ifall man verkligen tänker sig Woods i en tredjekedja, kostar ju enligt uppgift runt 175k/mån och det är väl en dyr spelare för tredje. Kan bli så att Olofsson är tänkt med Ranta och sedan Woods/Aagaard i andra, så det blir 1 FW (Olofsson) och 2 C vi köper till första och andrakedjan.

Men har vi råd gillar jag den uppställningen du skrev ner, känns som tredje blir betydligt mer spetsig med Woods och Niderbach med Sam istället för Walli och Södergran.

Att vi släpper Brickley, Folin. Wahlberg tar jag för givet, speciellt eftersom vi förlängt med Berg och Bernhardt. Vi kan ju inte förlänga med så många fler ifall vi ska bygga om backsidan. Rubins är väl den jag skulle vilja behålla av de med utgående kontrakt. Tror han skulle kunna göra det bättre än Byström i tredje backpar då han är betydligt mer defensivt inriktad och en BP spelare. Noren är väl den unga back man hoppas ska få chansen och ta en plats i truppen som sjunde/åttonde back, ser tyvärr inte att Styf har kvalitén att bidra i SHL nästa år, han ska nog satsa på några år i HA och bli en toppback där först och slå sig in i ett lag på övre halvan, Mora vore en bra plats för honom.

Sedan är det dags att släppa AP och EJK, även om jag gillar bägge och de har presterat ungefär som väntat och varit viktiga i vår resa tillbaka och etablering. Vi måste öppna upp plats för Jacobsson nu när vi investerat i honom och haft honom på tillväxt/introduktion första säsongen. Han måste få en chans nästa år så man kan utvärdera på riktigt. Är ju dessutom förmodligen billigare än både AP och EJK så där frigörs pengar till andra delar av laget. En fjärdekedja där man kan varva Ohlsson, Södergran, Jacobsson, LP och OP skulle kännas ok. Vissa av dessa har dessutom möjlighet att kliva upp i andra kedjor vid skador och avstängningar tänker då på Södergran, Jacobsson och LP.

Walli har ju en spelstil som få i modo saknar, är rivig och kämpar och sliter. Är tveksam till förlängning, men ifall han kan acceptera en roll längre ner i laget och en acceptabel lön är det ingen dålig spelare att ha i en trupp. Men troligen skulle han behöva gå till ett allsvenskt lag och lira en förstakedja för att få igång sin offensiv, för det finns nått där med skott och vilja att ge sig in framför mål och bryta in på mål. Men det lutar åt att jag tycker vi ska släppa honom och satsa på våra egna spelare och ge de chansen istället, i nästa års lag borde han vara en spelare för fjärde och då ser jag hellre att vi lyfter upp egna spelare och billigare spelare där.

Blir spännande att se hur Hinken tänker kring laget. Silly är en rolig tid.

Ska vi in med 2 FW så slår jag ett slag för Kaut i första eller andra, 29p på 30 matcher i Tjeckien, högerskytt med en spelstil jag gillade när han var här.

Rytter: kan tänka mig att det på pappret inte spelar så stor roll om woods och sam är tredjekedja eller inte men det är klart att det rent lönemässigt kanske inte är hållbart med fem forwards med höga löner + två centrar

Rytter: Kaut måste ju hit! Hans glädje efter mål och den kramen han gav glömmer jag aldrig.

Rytter: Håller med om det mesta förutom att släppa Brickley! I övrigt en bra analys av läget.

{10322}:

Brickley är svår, jag hör till skaran som inte tycker han är så dålig som kritiken han får.

Visst han har djupa dalar och slarvar men är ändå en gedigen back och i sina bästa stunder håller han en hög nivå. Men är tyvärr ojämn i matcher och mellan matcher.

Anledningen jag ser till att släppa honom är mer att vi inte har plats om vi ska vässa laget defensivt. När vi förlängde med Berg som är den brickley konkurrerar med samt förlängde med Bernhardt så ser jag ingen riktig plats för honom ifall vi ska bli bättre defensivt nästa år. Då måste vi ha platser öppna för nya spelare och då är Brickley den som offras.

Rytter: jag undrar om inte blichfeld i växjö blir aktuell för modo ändå. tror inte han är så bra men är väl den typen av spelare modo behöver "chansa" på för att ha råd med dyrare spelare. hans agentur har en del spelare i modo: olle, rundblad, theo, op, sebbe, mikkel, så det känns som att det finns en bra relation med hinken.

vet inte hur hans relation är med mikkel men dom är från samma stad och har såklart spelat i landslaget samtidigt, så kanske också väger till modos fördel om relationen är god

han skulle kunna vara avslutaren i en kedja med riley och sam exempelvis. han är säkert inte billig men borde inte kosta skjortan heller

{9315}: Mikkel har iaf pratat gott om honom och hans skott i något tidigare sammanhang.

KB:

Kan vi bearbeta den här killen under den här tiden som är kvar i SHL.
Ersättare för walli I 3: e?

Leksand jobbar ner Malmö.
Växjö jobbar ner Örebro.

🥃❤

Silly: Tycker han är för dålig för de två första kedjorna och inte tillräckligt hårt jobbande för tredje eller fjärde

Silly: han hade varit ett bra nyförvärv och han hade utan problem kunnat spela i topp sex. spelar mycket bp i oskarshamn också, snittar mest tid av alla forwards i laget i bp

ranta-ny-jasek (kräver sin center den här kedjan. blir antingen supersucce eller total katastrof)
olofsson-ny-mikkel
woods-sam-blichfeld
södergran, jacobsson, op, sebbe, niederbach, lucas p

sen kan man ställa upp det hur man vill.
ja det saknas inte målskyttar i det laget iallafall. men det är inte realistiskt

{9315}: noll koll på Oskars, är det fler spelare man vill vara med och plocka upp? Mvh gamen

grimiss: lodin om man vill dras med allt det bagaget. annars, nej.

{9315}: Ja nja. Burström tyckte jag var riktigt fin när han var i Skellefteå. Verkar dock blivit betydligt sämre sen dess.

{10015}: 33 år, nej det kan nån annan få chansa på

{5647}: Austin Wagner? Bara 26 år och har varit ordinarie i NHL flera säsonger. Skulle nog kunna passa i en tredjekedja. Vi vet ju av erfarenhet att första säsongen i SHL ofta är jobbig för transatlanter.

Bad_Brett: det jag nästan tycker är svårast med nästa säsong... var gör vi av niderbach?

{9315}: Tränarteamet älskar Niederbach så han ska ingenstans. Han ska ha sina 15 minuter istid varje match utan motprestation

{9315}: Finns fler problem, vad gör vi med BobbyG :)

{8225}: ut bakom skjulet och två skott i pannan

{9315}: Näe, räcker väl med att borsta tänderna med tvål ikväll gillar att det finns spelare och supporters från närområdet

Bad_Brett: Men du har en poäng i att oerhört många nordamerikaner har floppat eller i alla fall inte lyckats så bra som man trodde på förhand.

{9315}:

Ja han är svår. Känns som vi gick upp ett år för tidigt för hans bästa. Skulle behövt en full säsong i HA som ledande spelare och utvecklas till en toppcenter.

Jag hoppas det lossnar för honom för han har många bra egenskaper. Men det blir så kladdigt ibland, som idag när man kommer i en bra vändning och han snubblar till det så vi tappar puck, sedan kladdigt runt linjerna med pucktapp och vändning som följd.

Men hoppas han får ordning på grejerna då han har potential att bli en bra spelare på denna nivå.

Tredjekedja med woods och Sam nästa år som du skrev tidigare skulle kanske vara en bra omgivning. Känns inte redo för topp6 ifall vi ska bli bättre nästa år, passar han inte i tredje är väl nästa alternativ utlåning. För i fjärde hoppas jag man spelar in Jakobsson med någon av södergran, ohlsson, OP.

Rytter: Vill nog se LP ordentligt innan jag dissar honom. En rejäl försäsong kan göra underverk och slipper vi ligga i absoluta botten kan vi få en väldigt bra utveckling på honom då vi kan ha mer tålamod än i år.

« · 2662803 · »