1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534077 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
TickledDonkey: får nog nytt kontrakt i annat NL lag men annars absolut intressant

SPOODI: Såg nu att han fick lämna bl a för att Lugano behöver en center och inte en ytterforward. Utgår därmed att han spelat ytter. Men samtidigt behöver vi ju en ytter. Är dock osäker om det var med Jeppe inräknat eller ej.

TickledDonkey: Jag gillar Granlund, men tror också han stannar i NL.

TickledDonkey: Taget.

Smejkal - Granlund - Olofsson
Ranta - Jasek - Aagaard
Woods - Vigneault - Niederbach
Ohlsson - Jacobsson - O. Pettersson
Södergran, L. Pettersson

KB: Började bra, men vare sig Niederbach, Ohlsson, Jacobsson eller OP borde gå före Södergran och LP.

KB: Finns det chans att Smejkal kommer till Modo?

Bad_Brett: Ohlsson ser jag som gjuten i fjärde. Jacobsson tycker jag såg otroligt fin ut i avslutningen, var en ledande center i HA och har bra underliggande siffror som styrker det, vore tjänstefel att inte ge honom en ordentlig chans från start. Men kanske på en kant i tredje istället då styrkorna egentligen ligger i det offensiva.

Niederbach, Södergran, OP och LP ser jag som ”flytande” i uppsättningen. Gäller att ta chansen där.

Bad_Brett: Vi får hoppas att Karlin vågar spela in LP. Om det stämmer att han går i första ronden så kan vi nog ha mycket värde i honom två säsonger framöver.

Jacobsson kommer anpassa sig och spela upp sig till en stabil SHL spelare. Mer orolig är jag för Neiderbacher.

{10585}:
Finns det ingen möjlighet att ta in Lindholm från leksand? Eller är utlandet som lockar?

Koff: ingen chans

Överskattad back som är på tok för dyr av den anledningen, han är stabil och inget mer. Ser mycket hellre Engsund, känns även som att vi har en rimlig chans med honom.

Koff: Ska ha fått ett väldigt bra erbjudande från rögle.

Asttrrom: han lämnade luleå senast för att dom ville flytta närmare hem, så även om övik är närmare oskarshamn än luleå så...
luleå är dock intresserat av honom nu igen, så ska aldrig säga aldrig. men då går han givetvis till luleå och inte modo

{9315}: Frun och barnen bor i Västervik. Därmed skulle nog LHC kunna vara närmaste laget om Engsund vill kunna bo kvar nära familjen. I Oskarshamn har han tydligen haft sina egna föräldrar, vilket gjort det enklare. Han har kunnat sova där istället för att åka de tio milen till Västervik om det blev sent.

Går han till Luleå är det nog så att familjen stannar i Västervik.

{9315}: Givetvis är Luleå troligast, men ser det inte som en omöjlighet

{5647}: har hört HV också, men så dum kan han inte vara...

{9315}: Enligt AB är det Luleå, HV71 och Växjö som slåss om Engsunds signatur.

*1921*: Ruskigt tunga namn som lämnar Färjestad. Har svårt att se att man vinner serien nästa säsong.

{10015}:
Tunga namn in också

Vad tror ni, när får vi vår nästa namn och är det Jesper Olofsson som blir officiellt eller något nytt namn?

JoJo2613: Vi bör presentera de namn som media redan avslöjat i första hand.

{10015}: och Norlinder. Tror han kommer få jobbigt att ens få ett tvåbägskontrakt där borta. Riktigt dåliga siffror i år

Tarasov: verkligen. dom tappar dahlström och ejdsell som är riktigt tunga tapp, men får in wilsby, studenic (som lär vara otroligt välscoutad likt tomasek) och viktor lodin som är en toppspelare i ligan. och dom är inte klara.

lilliz var bänkad på slutet, öhgren spelade halva säsongen (gjorde det bra), lindbom var bra men lagace var ännu bättre, och dom får in clara som varit en av allsvenskans bästa.

nej, färjestad gråter sig inte till sömns. kan snarare vara positivt att få in en yngre profil på laget när man byter dahlström, ejdsell och lilliz mot wilsby, studenic och lodin. dom vinner nog serien nästa år också :) ska bli kul att se emil alba i shl.

SPOODI: Någon sa att Norlinder skulle stanna i Nordamerika. Men då undrar jag bara vem som ska ge honom ett kontrakt. Han har spelat så pass illa att han ska vara glad om han ens får ett SHL kontrakt. Och om han skulle få det är väl Modo självklart.

{10585}: helt övertygad om att många SHL lag är intresserade. Sjukt spelskicklig back faktiskt. Kanske inte helt den backen MoDo behöver men kan absolut bli det

{10585}: Haha fantatiskt hur jävla dåliga alla spelare är enligt dig.

Monno: Jag säger som det är, gillar du det inte får du blunda. Han är knappt sjätteback där borta i AHL med helt katastrofal statistik, och då ska du komma ihåg att AHL är en sämre liga än SHL. Han har förvisso spelat svensk hockey tidigare så det blir inte lika mycket att anpassa sig till, men det är nog ingen spelare som de flesta lagen i SHL intresserar sig av.

Kan nog gå in i ett lag som Modo som tredjenötare.

{10585}:
Studerat varje match i detalj där också? 😂😂

Tarasov: Någon som minns Mikael Wikstrand som var med och spelade OS bland annat? Har inte spelat hockey på två säsonger men börjar känna sig klar med sin rehab nu. Undrar om något SHL-lag vågar chansa?

Tarasov: Det behövs inte studeras så mycket på Norlinder. Hans statistik talar för sig själv. Måste studeras mer på spelare som Winberg, som faktiskt har statistik med sig fast spelar i en betydligt svagare liga. Jag säger inte att vi inte ska ge Norlinder chansen, men bli inte förvånad om han blir en superflopp som Rundblad.

Har du påsklov eller hur orkar du sitta här och tjafsa?
Vill du inte diskutera/argumentera?

{10585}: Intressant att du själv placerade Norlinder i första backpar i förrgår och skrev "Det närmaste vi kommer ett guldlag." Vad hände på två dar som degraderade honom till tredjenötare?

{10585}: Problemet med AHL är att det ofta är lite politik inblandat. De flesta lagen är farmarlag, vilket gör att matchningen inte alltid reflekterar hur bra man är. Framförallt yngre spelare, tidigt draftade spelare och spelare som man tror på får i regel klart mer speltid än man kanske förtjänar osv.

Men, hittar du den underliggande statistiken och inte bara plus/minus så är jag intresserad av att se den.

Shangattay: bonden var ju timråit igår så åsikterna ändras ju snabbt där hahaha. Kanske beror på vilken sida man vaknar på?

Shangattay: Första backpar blir mer symbolik när man bara har jämndåliga försvarare. Samma symbolik som att spela Niederbacher i förstakedja (Neiderbacher håller inte ens fjärdekedja nivå).

Det sistnämnda var ett skämt, men det är nog så bra som vi kan få.

Elysium: Eller vilket forum man skriver i? :D

{10585}: Var väl en befogad fråga från Tarasov? Vi har ju redan med oss att du med ett perfekt eidetiskt minne har med dig samtliga detaljer från de senaste 20 åren av MoDos matcher.

Skulle vara en fantastisk tillgång om du kunde dela med dig av samma vara gällande Norlinder, då jag inte tror särskilt många följer AHL i samma utsträckning här. Men vi nöjer oss med +/- från eliteprospects då.

Elysium: Baserat på Bondens inlägg hittills har jag kommit fram till att hans backuppställning egentligen ser ut så här:

Ingen-Ingen
Ingen - Berg
Norlinder-Rundblad-Winberg (”Tredjenötare”, ”Värdelös”, ”Från en värdelös liga”).

Bänken: Norén, Folin, Bernhardt, Näsen.

Shangattay: Tycker det är fegt att ställa upp med ingen. Ingen är världens mest omnämnda person, han måste vara bäst på Hockey!

Shangattay: Modo Hockey 24-25

Linus Ullmark
Lassi
Anton Forsberg
Eriksson Ek (Lån till allsvenskan)
Eltonius (Lån till allsvenskan)

Hedman - Hägg
Wallinder - Norlinder
Berg - Runblad
Winberg - Folin
Näsen, Bernhardt, Norén (Bänk)

Nylander - Niederbacher - Olofsson (Victor, inte Jesper)
Smejkal - Jasek - Olofsson (Jesper, inte Victor)
Woods - McDavid (Vigneault) - Aagard
Ranta - Jacobsson - Sebbe
Södergran, Pettersson, OP (Bänk)

Såhär ser jag helst att vi ställer upp nästa säsong.

{10585}: Hedman, Ullmark, V.Olofsson, Nylander och Forsberg sitter på NHL kontrakt varför skulle de ens överväga att bryta?! Sluta trolla nu

Edit: kom på att Olofssons faktiskt går ut men varför skulle han komma hem? Kan fortfarande få bra kontrakt som UFA

Shangattay: men så kan du ju inte ha det, alla kommer bli förvirrade. Du måste numrera ingen!!!

{10585}: haha ironin att du frågar hur nån annan orkar sitta här och tjafsa

{10585}:
Klarar du inte av en skämtsam fråga? Lite får du tåla.

Tycker Norlinder är svårbedömd men skulle tro att höjer vår backsida. Tycker Rundblad var rätt ok.

grimiss: Förlåt! Så här ska det förstås vara:

Ingen 2 - Ingen 3
Ingen 9 - Berg

Shangattay: han vill ha Ingman i första backpar ju!

Tycker Gradin ska chansa lite med denna talangfulla back från tjeckiska ligan😁 Gjort landskamper i år dessutom.

Smurfen: Härligt! Då kan väl Foppa slå sin polare Jagr en signal och be Jiri Tichacek komma förbi Ö-vik på en sajtsing! Blev lite kär i denna PP-back med nr 26 på ryggen.

PS. Jag har lätt för att bli kär.

TickledDonkey:
Mer Tarasov än Coztanza

Tarasov: Det görs alldeles för få Frantisek Kaberle- och Karol Krizan-värvningar av MoDo nuförtiden.

Och apropå Kabben så är ju han från Kladno också och bör kunna tala om för Jiri vilket guldställe Ö-vik är😁

« · 2683020 · »