1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534077 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Padrone78: wagner hade kanske varit kul men tror inte han är kvar på marknaden när modo kommer köpa ytter

Ryktades tidigare att Hinken var sugen på värva Linus Fröberg till nästa säsong. Jesper spelade med just Fröberg i Karlskoga i början av karriären. Dom hade en bra kemi med varandra på isen. Hittade en intervju från 2018 med Jesper där han tog upp det.

{9315}: Hoppas Hinken jobbar med att förlänga kontrakten med glade dansken och Näsén.

Bad_Brett: har inte hockeynews plus så kan inte läsa, men tycket det är riktigt bra av hinken att lägga in en out så modo kan bryta om/när han blir dålig. förutsätter att jeppe har out i början av kontraktet, modo i slutet

Försöker lista alla spelare med Modoanknytning som idag huserar i andra lag i NHL, AHL, SHL och diverse europeiska förstaligor. Oavsett kontraktslängd, och även om det är osannolikt att de nånsin spelar här igen (Typ William Nylander). Inser att jag har för dålig koll och dessutom är glömsk. Därför ber jag ödmjukt om er hjälp att komplettera listan!

Linus Ullmark
Anton Forsberg

Victor Hedman
Robert Hägg
Mattias Norlinder
William Wallinder
William Strömgren
Jesper Sellgren
Victor Berglund
Ludwig Byström

William Nylander
Victor Olofsson
Adrian Kempe
Fredrik Olofsson
Linus Sandin
Lukas Wernblom
Adam Tambellini
Jonathan Johnsson
Patrik Karlkvist

Shangattay: Zuccarello!

Shangattay: Om man går in på Modo Hockeys sida på Eliteprospects och scrollar nedåt finns det en "where are they now" funktion, där man lätt kan se din efterfrågade information.

Shangattay: Du tog med Linus men glömde Rasmus... :-)

Jakob Stenqvist, Emil Molin, Kim Rosdahl, Hasa, Bartosak... finns hur många som helst

Zource: Såklart! Hoppas han accepterar samma lön som 2008: 28 000 kr före skatt. ;-)

Bad_Brett: Jag är skyldig Rasmus en ursäkt!
Man kanske skulle begränsa till spelare som Modo kan tänkas vilja ha tillbaka?
Där ryker ju t.ex. Bartosak. Jag tog inte med gamm-Kempe heller.

Bad_Brett: Kyle Cumiskey…

Ongo Gablogian: Tack för tips! Ska kika närmare på det.

Shangattay: Emil Djuse. Otso Rantakari…

Kaut, Hepponiemi om vi snackar minimal anknytning.

FBK köper loss Ollas Mattsson. Riktigt tungt tapp för Malmö.

idag återsamlas laget, spelarna som ska köpas ut kommer inte vara med. intressant om man får höra vilka som inte var med.

{9315}: Pelle lär ju vara på plats, eller kör det inte is alls nu innan sommaruppehållet?

SPOODI: ingen is om jag inte blivit lurad

{9315}: okej tack! Holm lämnar 100% Örebro och Brome kanske kan bli kvar verkar det som

Chamez: aldrig att Costanza är från orten

Är väll några år äldre å

SPOODI: så måste det ju vara såklart😁

{9315}:

Det har varit tyst om eventuella nya spelare i MoDo?!
Jag har inte hängt med i silly,
Vad har Hinken och co på g tror ni?!

Vilka är kvar, kan man se det någonstans?

KRB: Kan nog komma att dyka upp något nästa vecka nu när laget har återsamlas.

{7426}: Det kan man ju hoppas, vill verkligen ha lite sillynews! Vi har ju inte riktigt några rykten o gå på heller. Varit riktigt tyst om nya namn bara spekulationer och vad vi själva hade gärna sett.

Med den finske landslagsbacken Tobias Winberg i laget har Modos sportsliga ledning sagt att man ska in med en toppback och och eventuellt en back till, och enligt vad ÖA-sporten erfar är den ”eventuella backen” Ludwig Byström.

{9315}: Lite semantik, men det beror på om han är "toppbacken" eller "en back till" :D

Padrone78: han är en back till. inte tänkt som toppback. gissar på

winberg-toppback
bernhardt-näsen
byström-rundblad
noren-berg
eventuellt folin

Okej, då försöker vi peppa upp oss själva inför utsikten att Byström kan bli Modoit.

- Spelat 4 säsonger i SHL förut
- Spelade SM-final med FBK som 19-åring
- Assisterande kapten i Kärpät
- Mest speltid/förtroende i Nürnberg.
- Har funkat bra ihop med Rundblad tidigare
- Egen produkt
- Bara 29 år
- Dominant i Kärpät enligt god vän till duk4S
- Trebarnsfar & juniorfotbollstränare på fritiden
- Unik husfasad
- Bevisligen bra nog att väcka Hinkens intresse. In Hinken we trust!

*1921*: Har du källa(re) på unik husfasad?

Lysande argument som Hinken inte kan blunda för.

Och får Byström förlänga säsongen som fotbollstränare borde han inse att det är minst lika viktigt som pengar

{8225}: Osäker på om du verkligen undrade, men de har klätt in hela huset i marmor. 😄
Uppladdat:

500x0-img7985.jpeg

*1921*: MoDo är rätt nära nu att vara Världens bästa hockeyklubb.

*1921*: Tack, undrade dock mest för att det var ett oväntat argument plus att man alltid kan fråga efter källa(re), fotot är en bra källa, men ingen källare då(kanske)

Tycker folk skriver av Byström aldeles för tidigt. Han är ingen top 4 back i SHL men det ska han ju inte heller vara. Vårat stora problem som jag såg det under säsongen var att vi hade alldeles för tröga backar. I Ludde får vi en skridskostark back, som har mycket rutin. Samt är det en MoDoit vilket är en egenskap som aldrig ska underskattas. Samt kan han axla en större roll i Boxplay.

X - Winberg
Näsen - Berra
Rundblad - Byström
Norén - Berg

wesslan: Du kan hockey!

{8225}: Ville ju inte att listan skulle bli för kort! Det stod mellan husfasaden och att han har en väldigt trevlig svärmor.

wesslan:
Tänker lite på när jag spela boll, vi tränade kondition och styrka som grisar och plågades så man kräktes. Sen när matcherna spelades så spelade vi ut allt motståndarna!!! Men när vi fick bollen så var vi kass 😂
Tänker på Ludvig nu att han kan åka skridskor men sen när han har puck blir pannkaka 😅

Men du skrev ett klokt inlägg! 😃

wesslan:

2024/25
X - Winberg
Näsen - Berra
Rundblad - Byström
Norén - Berg

mot

2023/24
Rundblad - Rubins
Näsen - Berra
Brickley - Berg
Folin

Är det verkligen en markant uppgradering mot föregående år?
Känner att den här X som du pratar om i första backpar måste vara jäkligt bra för att det ska fungera.

Både andra och tredje kommer nog släppa ett par puckar per match om inte Rundblad spelare mycket mycket bättre.

{10595}: Gäller att lura Bysse att han lirar första när han är tredje.

{10595}: Jag tycker att det är en klar förbättring.

*1921*: Har inte forskat, men tror svärmödrar till ens tjej är ej att föredra mot svärmödrar åt män. blev änna krångligt detta

{5647}: Noren mot Folin kanske är en liten uppgradering om ens någon. Den där Byström mot Rubins är jag väldigt osäker på om det är en uppgradering. Jag kan ha fel, men Rubins tyckte jag gjorde det bra i MoDo. Brickley mot Winberg hade jag hellre behållit Brickley om jag ska vara ärligt. Mycket stabil back och blev imponerad av honom i MoDo. Att ta in finländare vet vi MoDoiter att det är riskabelt (Rantakari).

Den där X måste ha stor påverkan på oss tycker jag om det ska vara en markant förbättring.

Var ser du den klara förbättringen om man får fråga.

Costanza: Karlin är bra på den där psykologin. Rörde väl om ordentligt i ordningen för femmorna under 2023/24 för att motivera spelarna.

{10595}:
Bara att glömma Rubins och Brickley! Köpa nytt!

{10595}: Har jävulskt svårt att se Brickley gå in i finska landslagstruppen.
Bra emellanåt men på tok för ojämn och mjuk i mitt tycke

{10595}:

Lägg upp det så här istället:

Brickley mot ny förstaback: Ska självklart vara en uppgradering.
Rubins mot Winberg - Klar uppgradering enligt insatta scouter.
Folin mot Byström - Given uppgradering.
Wahlberg mot Norén: Större uppgradering för varje månad.

Summering: Färre kilon men bredare bredd och spetsigare spets.

*1921*: Hur jämför du Folin mot Byström? Folin var 7:e back i MoDo och Byström förväntas vara högre än det!

Rubins mot Winberg får väl tiden utvisa, men jag är inte helt säker. Scouterna kan ha rätt, men SHL är också väldigt svårt, och ifrån det tyckte jag Rubins gjorde det bra i bottentippade MoDo. Jag tycker det blir väldigt mycket press på att sätta den där förstabacken i nuläget.

Fungerar inte första backparet så är det inte helt omöjligt att det kan bli 162 mål i baken igen.

{10595}: vi fick väl ändå bättre ordning på försvaret när vi kom ur svackan förra säsongen. Kör vi vidare på det så tror jag det kommer se bättre ut nästa säsong oavsett vilka backar. Bättre BP och försöka unvika de där matcherna vi släppte in 5-7 puckar... då borde vi inte få så många mål i baken.

{10595}: Det är ju det som är poängen. Vi tappar två etablerade backar och får in tre.
Folin, som var sjundeback, ersätts med antingen Byström, Landslags-Winberg eller vår nya förstaback.

Elysium: Jo, det är ingen tvekan om att justeringarna gav effekt och att vi lär gå in i den här säsongen stärkta av dessa. Flera spelare kommer med normal utveckling växa in i spelet ännu mer.
Samtidigt kanske de tar oss mer på allvar från dag ett och vi får ingenting gratis.

« · 2684797 · »