1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534054 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
{7426}: så jävla orättvist

{7426}: Grattis Brynäs till SHL platsen.

JoJo2613: De ville väl att DIF skulle få chansen att vila lite inför finalen.

{7426}: Och nu hinner jag inte till affären heller...

Olli Nomadinen : Vilken kombination det skulle ha blivit om en MoDoit och en Tikare slås ihop och skall göra Dyngdiket tillsammans för å leta rätt på lättklädda damer och dricka 🍺🍺 ! 😛😅

Tur man gjorde bort dyngdiket förra helgen å är hemma i MoDo land denna helg 😄😄

JoJo2613: Närlivsen vid sjukhuset har öppet 24/7 självscanning

Bad_Brett: Sjukt korkat beslut av Petrus. Man såg redan innan han lyfte pucken upp på läktaren att det skulle hända. I det läget med usel is får man inte ta ett sådant beslut.

{7426}: Jo antingen där eller Ica ute i järved brukar det bli när man måste stilla suget efter något gott såhär sent nätterna. Sen är det bara lite drygt att man bor i Domsjö ^^

Då är det klart att det blir dårhuset IF mot ålderdomshemmet IF

{5647}: Förstod inte det när Djurgårdens målbur försvann ur sitt läge. Målvakten ut, men blåser domarna av så fort Mora fått kontroll på pucken?

SPOODI: Men ändå skönt, helt klart mycket mer sevärt att se 2 historiska giganter mötas i finalen än ett gäng masar.

Dock får man ge Mora att dom spelade en riktigt kul hockey, men det skulle aldrig räcka hela vägen.

Smurfen: Dyngdiket skulle aldrig någonsin åter bli dyngdiket as we know it efter en gemensam offensiv av George och nomaden

Gavelo: DIF är för dåliga, så det känns lite avslaget. Mora spelade med mycket högre tempo och det hade varit mycket roligare matcher att se på. Överväger att lägga ned säsongen nu

Gavelo: Skellefteå vinner och enda glädjen med allsvenska finalen är att minst ett lag förlorar, Djurgården helst då.

{8225}: Ja det var nog ett utav de sjukare besluten ikväll. Hade det varit Moras målbur hade domarna blåst av spelet direkt.

{8225}:

Ja, jag har kommenterat denna regel tidigare.

Tillämpningen av regeln går dock att diskutera då dom blåste av vid en liknande situation för oss tidigare under säsongen.

Precis när vi klev in i anfallszonen och skulle ta avslut, till råga på allt.

Mycket märkligt.

Men piggt av andrén att sticka till båset och få in en extra utespelare bara att trycka på då man inte riskerar att få en spelvändning emot sig.

{5647}: Mora har varit roligare att se på men är för tunna och det syndens redan här mot Dif.
Djurgårdens rutin är nog det enda som kan rå på Brynäs och på hovet så kanske även Klasen kan kräma ur lite skridskoåkning med publiken i ryggen, så jag håller inte med, Djurgården och Brynäs känns som den bästa finalen. (På förhand)

Trilske: Aha jag kände fan inte till den regeln, ny för säsongen?

{6870}:

Ja jag har sett det flertalet ggr under grundserien när man ej har blåst av trots att målburen varit ur sitt läge.

Har funderat varför lagen inte utnyttjat detta bättre.

Men tror vi kommer se mer av det i framtiden, om regeln/tillämpningen kvarstår.

Trilske: Men hur är regeln då? Får laget vars bur flyttats av olyckshändelse spela tills man tappar puck? Har aldrig sett det förut att man tagit ut målvakten

{5647}: Säger en del om klassen på DIF när Ytterell och Liss får spela så mycket som dom gör.

Trilske: tycker man borde ha blåst, Mora spelaren blir inknuffad i andren som står utanför målområdet

SPOODI: bröderna Johnson sänker Frölunda. Släkten är värst 😄

Lindbergs eftersläng på Tom Nilsson blir fulare och fulare ju fler gånger man ser den. Usch!

SPOODI: Ja, i detta fallet blir det ju ett mini-PP. märkligt.

{8225}:

Ja precis, har inte heller sett någon ta ut målvakten tidigare. Så det var nytt även för mig.

Verkar tillämpas på samma sätt som en avvaktande utvisning.

Verkar inte spela någon större roll på vilka grunder målburen flyttas, dvs om det är en med- eller motspelare som flyttar buren.

Basera på det jag har sett under säsongen iaf.

Blev därför rätt irriterad när dom blåste av vid en liknande situation för oss, har för mig att Kronwall kommenterade den matchen och ansåg att vi borde ha fått gå på avslut.

Trilske: Nu ska jag för ovanlighetens skull vara lite kritisk mot Hinken.

Det har varit mycket snack om att "Vi var sist ute på marknaden ifjol och yada yada yada". Men någonting som de mindre etablerade lagen i SHL traditionellt har varit duktiga på, har varit att plocka stjärnorna från HA i egenskap av att kunna lova dem större roller.

Exempel: Tambellini/Kapla till Rögle, Karlkvist/Olofsson/Cooper/Cannata/Rosdahl till Oskarshamn, med flera.

Men så fort jag tittar på stjärnorna i HA i år, så tycks de vara klara för andra klubbar...?

Marcus Eriksson --> Skellefteå
Brandsegg-Nygård --> Skellefteå
Bakke Olsen --> Linköping
Axel Andersson --> Rögle
Emil Alba --> Färjestad
Noah Steen --> Örebro
Zion Nybeck --> Oskarshamn (förmodligen klart innan de åkte ur)

Nog för att MoDo letar på en "högre hylla", men vad tror man egentligen kunna landa för något? Man gick in i nuvarande säsong med Rååma (som har varit en av Frölundas bästa spelare efter han gick dit), Dickinson (som Rögle anser vara värd 320 000 kr per månad) och Danny O'Regan (som har ett poängsnitt på 0,76 i AHL). Det är åtminstone på pappret ett jäkligt stark centersida. Att det sedan inte fungerade fullt ut med Karlins spelsystem är en annan femma.

Men likväl känner jag mig jäkligt besviken över att Hinken inte har lyckats med _en_enda_ "Weinhandl"-värvning, framförallt med tanke på hur duktiga Oskarshamn var på den fronten.

Magkänslan är att sista centern blir en 33-årig transatlant som anländer i slutet av augusti.

Bad_Brett: Axel Andersson är väl inte klar för Rögle mer än att de drog i honom?

Bad_Brett: Bakke Olsen ska spela i BIK kommande år. Markus Eriksson hade jag inte velat ha. Emil Alba försökte vi tydligen värva.

Svårt att veta vad Hinken försökt med och inte, men även om vi har bättre läge än förra säsongen är vi långt ifrån högt uppe i hierarkin.

Trilske: Ogillar att VAR i fotboll och situationsrum dödar pulsen i matcher(även om det oftast skapar mer rättvisa), men ska man ändå använda situationsrum borde bedrövligheter som att målvakter medvetet sätter buren ur position beivras, ett otyg

Bad_Brett:
Han var ute efter exv Alba men fick nej, tror han jagat ett par av dem.

Bad_Brett: Vet inte riktigt vad din poäng är. Du skriver att Hinken letar på en högre hylla men kritiserar samtidigt honom för att han inte värvar från HA?

{5647}:

Tror hinken är rätt sugen på att värva allsvenskt, men att han nog känner att vi kanske inte riktigt befinner oss i ett läge där att vi kan "fasa" in sådana spelare på samma sätt som t.e.x. Skellefteå.

Dessutom riskerar en sådan värvning att se rätt märklig ut om den inte faller väl ut när man har möjlighet att leta på en högre hylla.

Inte speciellt många på den där listan jag är jättesugen på heller, möjligtvis brandsegg.

{5647}: Vi får väl se... Visst, Marcus Eriksson hade inte passat bra in i MoDo (även om jag _älskar_ att Skellefteå vågar testa honom), men jag menar bara att det hade varit bättre att plocka in, säg, Måns Carlsson, Kratz eller Vesterheim, än att vänta till oktober för att plocka in left-overs från camperna. Det faktum att Rögle var villiga att lägga ett sådant bisarrt bud för Dickinson, som gjorde en halv säsong i HA och en halv i SHL, säger en del om hur marknaden ser ut.

Hoppas såklart jag har fel, men om så blir faller kommer jag säga "Vad var det jag sa!" :-)

Bad_Brett: Ska du inte säga så om du hade rätt? Du är ödmjuk som vårens första gullviva ;)

Trilske: Vår trupp är ju smock full bakåt om man kollar 3e, 4e kedjorna. Vi är ju ute efter spets inför nästa säsong. Om vi håller oss kvar nästa säsong då går väl några andra kontrakt ut och då blir det mer allsvenskt värvande m.m. skulle jag tro

Bad_Brett: Så vi ska skita i att försöka hitta spets och istället värva hyfsade HA spelare? När vi dessutom har egna talangfulla juniorer som knackar på dörren?

modomille: Min poäng är, att om man har som strategi att plocka från "en högre hylla", så ska man likväl få bättre bang-for-the-buck än det lag som värvar exempelvis Måns Carlsson.

Hinkens track record när det gäller att värva namnkunnigt är så här långt ...inte bra. Därför är jag besviken över att han inte lyckades knipa ett enda av utropstecknen från årets HA.

Men givetvis drömmer jag om att Hinken ska hitta en Tomasek. Dock tvivlar jag på att det kommer hända.

{5647}: Ändå att vi inte kunde få Alba när flickvännen är från Övik.

Bad_Brett:Hinken har väl några dagar till på sej innan vi kan ge han slutbetyg inför kommande säsong. Kan vi inte invänta midsommar först.

men, några norrmän från Karlskoga hade suttit som en smäck

Bad_Brett: Som det lät på Hinken i podden senast var att man har en del kontrakt ute och väntar på besked.
Han pratade om 1 center till första och en center till 2 eller 3:e alternativt en ytter.

Jag blir helt plötsligt lite orolig!

Bad_Brett: Vi letar ju på en högre hylla då laget redan kryllar av "Måns Carlssons". Sen vilka är dom här utropstecknen du snackar om? Den enda som är riktigt intressant är Brandsegg Nygård och han hade troligtvis intresse från nästan alla SHL klubbar.

Gavelo: Tycker det låter bra jag, hade varit mer orolig om han inte gett kontraktsförslag

{10015}: Vart ska han in i laget då? första kedjan? Snälla nån. Vi behöver inte fler centrar till 3e/4e linan.

JoJo2613: Alba-hypen känns lite märklig

JoJo2613: Exakt. Som någon tidigare var inne på så är nog Hinken sugen på att värva från HA men vi är inte i en position där vi kan göra det då botten 6 redan är fylld och vi fortfarande är i en etableringsfas. Om Hinken hade värvat en snubbe nu från HA och sagt att han är tänkt för en topp 6 roll ja då hade Bad_Brett varit den första som gnällt om det. Vart är spetsen mm.

JoJo2613: Jag sa aldrig att jag ville ha Alba. Han är jag inte sugen på. Konstaterade bara fakta att det är märkligt att vi skulle ha fått nobben.

Gavelo: Två centrar lär det bli sen får vi se vad för kvalitet den ena håller. Jasek + första center hade varit grymt. Borde inte vara omöjligt.

Nucky: Med tanke på att DIF gick till final ikväll så betyder det att Eriksson och Eklund inte kommer loss till VM, tydligen. Tunga tapp för landslaget

Gavelo: Tycker känslan är att Hinken får lägre spelarbudget för varje intervju. ”3-4 backar och 3-4 forwards” borde rimligtvis vara ”2-3 backar och 2-3 forwards” nu efter värvningarna av Winberg och Olofsson.
Istället gick vi från ”3-4 backar” till 1-2 backar”, från ”förstaback” till ”back högt upp i hierarkin”, från ”3-4 forwards” till ”2 centrar” och från ”1 förstacenter och en andracenter” till ”hoppas Niederbach kan ta rollen som andracenter”.
Vem är det som smyger in på banken och nallar av vår spelarbudget varje natt?!

« · 2690921 · »