1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530822 inlägg · 4122 ämnen

Silly Season

Sv: Silly Season
{5647}: Var nte Foppa o Näslund runt den åldern när de debuterade?

Costanza: Exakt vad jag menar, klubbkänslan. Hoppas bara att MW klubbkänsla är stark, annars får väl tröjan plockas ned ;-)

Sven Tuta: Det är ju här det har börjat bli snett. När ska MoDo börja hamra in lite klubbkänsla och stolthet i de juniorer de fostrar. Lyssna på Peter Forsberg och den respekt han hade för Erkén och klubben när han var junior.

{5647}: Faran är väl att när han är en så stor talang att andra lag rycker i honom oxå. Men han mår nog bra att stå på tillväxt, " trycket" blir kanske för stort för att låta han stå tillbaka. Hur trogen kan han vara mot Modo när anbuden börjar komma?

{5647}:
Hitta artikeln. Primärt kanske han får vänta

Tarasov: Jag tror definitivt att han kommer att få ett par chanser. Det kan ha hänt mycket under sommaren och det kan gå riktigt fort.
Men, der är bara att hoppas att man har tålamodet att låta det ske under kontrollerade former.

McFire:
Har för mig att Svartvadet sagt i nån intervju att han ska få prova på. Eller att han iaf är aktuell...

McFire: Det enda som egentligen hindrar att spela wernblom är att han inte känns färdig i kroppen. Min gissning är att han varit sen in puberteten... Det är lätt att spela en färdigväxt, fysiskt "färdig" spelare, men wernblom har känts valpig i kroppen.

Han har nästan allt som krävs för att lyckas. Faktiskt är han nog mer lik Foppa än pappa wernblom, även om han inte har samma spelsinne. (Foppa var också väldigt sen i växten). Han har bra skott, spelar fysiskt, jobbar hårt, åker bra skridskor och två underbara egenskaper. Han verkar beredd att göra allt för att vinna och han har den där "mean streak" som gör att jag tror att han inte kommer att vika ned sig och fega ur.

{5647}: Hur mycket har du sett Wernblom? Får han testa på tror du?
Går laget bra så känns det nästan som en no-brainer, framförallt vid skador. Sen lär väl knappast hela gänget göra bra ifrån sig i allsvenskan heller, norsken, juniorer, övikskillen osv. Några faller ju alltid bort.
Enklare att sköta sånt nu också det många är billiga och vissa på try out, try ouy är optimalt med vår ekonomi just nu, det är win-win.

{5647}:
Wennerholm tkr jag är feg men han har iaf en vänlig sida( då är mkt förlåtet i min värld). Nyström är sämst av alla, främst pga att han så otroligt okunnig. En orkan av faktafel i kombination med att han är rätt dryg...

Tarasov: Precis. Jag tycker att han mest bara är negativ och lite av en expert på att vända kapten efter vinden (delad etta med wennerholm).

Hur som helst kom de väl sist i tidningsexperternas tips ifjol.

{5647}:
Gnällspiken är det Nyström?

Tarasov: MrMadhawk brukar vara en notoriskt urusel tippare. Jag tror att han och den lille gnällspiken på expressen var sämst ifjol.
Det är kopiöst svårt att sia om. Mina vibbar om Modo är att man har en helt annan grund att stå på nu (med facit i hand) och man tränar ohyggligt mycket bättre. Givetvis hade man flera klassspelare ifjol som vi inte kan matcha, men jag tror att vi mycket väl kan komma topp 2. Mycket hänger på målvakterna...

Nu har Viktor Olofsson fått mycket beröm för sina testvärden i Frölunda. Djuse samma sak i Skellefteå osv. Det känns helt enkelt som om Modo fått ordentlig ordning på sin uppbyggnads-/försäsongsträning, men att ifjol tappades i princip allting bort genom att man tränade uruselt från augusti och framåt. Jag vet att det var mycket kritik mot all långlöpning man hade under Bäckström för några år sedan, men det har man vad det nu verkar jobbat bort.

Robin Ztorken L:
Mina förväntade topp 5 är samma. Ordningen är alltid svår att sia om, men nåt sånt.

Robin Ztorken L: enligt Mr Madhawk är vi långt från favoriter i alla fall...

Robin Ztorken L: menar verkar ha rätta tagen

ghostie: han verkar inte alla fall ha rätta tagen...

Robin Ztorken L: Njae, han är ju bara 16 år så A-laget tycker jag nog är lite tidigt. Med en tonårings fysik och en aggressiv spelstil så tror jag att J18/J20 är rätt ställe kommande säsong.

ghostie: Borde inte Lillwerner få chansen i A-laget?
Verkar kunna funka...

{5647}:
Å är det jämt så har vi det i egna händer...

Haha, det verkar som att lillgrabben har fått lektioner av farsgubben :)

dempa: Då får vi avgöra serien innan dess helt enkelt:)
Det behöver inte vara en nackdel.

{5647}: Sneglade lite på spelschemat, och blev lite förvånad när jag såg Modos tre sista matcher i grundserien:

Mora, Timrå, Almtuna. Samtliga borta!
Inge vidare om man jagar viktiga platser i tabellen i min mening. Hur kan det blivit så?

{7225}: Jo, jag har för mig det. Jag tror att det var en förutsättning för att cmore skulle få sända. Att det i praktiken innebär skitbild och usla kommentatorer får vi leva med.

{5647}: Visst går alla matcher på Cmore Web?

dempa: Ja, kan vi inte bara lägga ned det? Modo har - förvisso som många andra - skött den biten mindre bra, men det vet vi nu.

Sportsligt ser jag fram emot hösten. Jag tycker att laget ser bra ut. Alla rapporter man får är att tempot är riktigt högt och att den här gången är så att alla redan vet vad de kan vänta från AJ. Dvs, är du inte beredd att jobba skiten ur dig bör du söka en annan klubb. Lite som Frölunda och Skellefteå redan etablerat, men som kanske blir ledord för Modo också.

{5647}: vad jag längtar efter snack om det sportsliga istället för det ekonomiska..

{7225}: så är det givetvis. Med de intäkter man hade från shl gick det att klara, men som sagts så många gånger nu. Arenan är ett bojsänke.

{5647}: "Den kommunala delen av skatterna modospelare betalade ifjol sägs vara 15 mille. Handeln från externa besökare 45 miljoner"

Siffror från när Modo spelade i SHL men nu lär ju skatteintäkterna från Modo minska dramatiskt samtidigt som de vill ha 11 mille till.

KulltorpsOlli:

"Modo fick inte ihop en vettig budget i SHL heller, då de varje år visade röda "

Nja inte riktigt varje år, de två åren innan detta gick vi ju trots allt plus.

Intressant med alla supportrar från andra allsvenska klubbar som verkar tro att dessa 11 mkr är direkt sponsring rakt in till vår trupp och lönebudget för herrarnas A-lag. Samma med arenabidraget, det är ju inte bara för a-laget utan även för juniorer och damlag och andra som nyttjar isytan och arenan.

Stödet från kommunen kan lika gärna ses som bidrag för att delvis orka bära vårt damlag samt för att fortsätta en juniorsatsning i ö-vik, för jag tror knappast att dom lagen går runt helt på egen hand. Här gissar jag lite, ifall någon har insyn och vet vad ett damlag i högsta serien kostar och vad vi får in för intäkter så är jag intresserad.

Att endast jämföra omsättning och lönekostnader i bokslut mellan HA klubbar går ju inte, klart att Modo kommer ha högre omsättning och lönekostnad än flera allsvenska klubbar då man har ett damlag och J-lag i hösta serien som ska finansieras. Det är ju inte bara herrarnas A-lag som kostar och driver omsättning för oss.

Rytter: Förstod att detta skulle komma ;). Eg härrör det från året man gick upp i elitserien i början av 2000-talet. Den gamla ishallen var ett ruckel som inte dög för elitserien. För att kunna handla snabbt (4-5 månader på sig att bygga om den) så överlät kommun den till klubben för 1 kr. Klubben byggde om den på 4 månader för 30-40 msek men lämnade givetvis mycket i övrigt att önska i fråga om energieffektivisering, bristfällig ventilation etc. Klubben har fått stoppa in mycket av sin sin årliga budget i arenan/ ishallen samtidigt som sponsring minskat drastiskt under åren efter SHL. Det finns många skäl till det men t o m en huvudsponsor som tidigare hoppat av har kommit tillbaka och sagt att den duktiga tränaren som vi har inte längre kan fortsätta koka soppa på en spik. I övrigt tror jag också att kommunen bidrar väldigt lite till den årliga driften.

Signature:

Imponerad av Mora och rättat munnen efter matsäcken? Har du missat att dom hade rejäla ekonomiska problem tidigare i år?

"Mora IK har hela säsongen haft en tunn ekonomi vilket gjort att laget satsat på unga spelare samt inlånade juniorer från SHL-klubbar"

"Enligt uppgifter och rykten på supporterforum handlar det om 3-3,8 miljoner kronor som behövs – innan mars."

"Om allt misslyckas så är worst case-scenariot betalningsinställelse och degradering."

Så så duktiga på att få ihop ekonomin som du gör gällande verkar dom inte vara.

Jåkkinen: Jo, det är tyvärr en kapplöpning som är helt sjuk. Den kommunala inblandningen i alla lag (utom möjligen storstadslagen) är på tok för hög. Insatserna blir alla högre för varje år. Samtidigt är det egentligen inte en kostnad. Den kommunala delen av skatterna modospelare betalade ifjol sägs vara 15 mille. Handeln från externa besökare 45 miljoner. Även om kommunen öst in pengar i Modo kan det sägas vara väldigt väl investerade pengar.
Då har vi inte ens gått in på att golfspelare byggt elite hotell, en golfbana och i övrigt investerat väldigt mycket pengar i kommunen.

Men, situationen är oroväckande på många sätt...

Tarasov: Kommunen räddade Timrå, har jag påstått annat? Frågan är ju hur mycket en kommun ska behöva stötta, det är väl inte meningen att invånarna ska pröjsa för att rädda klubben, speciellt inte om klubben inte visar att den lär sig något? Den här frågan rör ju både Timrå och Modo. Nånting måste ju göras så att inte fler klubbar hamnar i samma sits.

KulltorpsOlli: man var inte så rika som man trodde. Man missade i periodiseringen så att man första säsongen bokförda alla tre år för logerna. Dvs, det var pengar som skulle vara för år två och tre i den första säsongens.

Med tanke på den blunder borde det väl vara rätt självklart att det stora problemet har varit arenan i första hand. Som du säger har det varit jobbigt alla år. Ser du inte det mönstret?

KulltorpsOlli:
Det känns lite som att man vunnit på en sexling på Lången, och går allt eller inget på en ny....

{5647}:
Fast...Modo fick inte ihop en vettig budget i SHL heller, då de varje år visade röda siffor och på knappt 10 år gått från de kanske rikaste föreningen i SHL till bland de fattigaste. Så den diskussionen håller inte. Grundproblemet fanns redan innan degraderingen. Men nu väljer Modo trots det att satsa hårt och fortfarande ha alltför dyra personal och spelarkostnader mm.
Det kanske är nu om ngnsin man ska försöka sanera ekonomin och satsa på sin fantastiska ungdomsverksamhet.
Friskt vågat, hälften vunnet..ja.
Omdömeslöst..nja
Har man lärt sig ngt av andra lags degraderingar eller av de röda siffrorna i SHL...nä

{5647}: Var det inte så att man ansökte om amorteringsfrihet i tre år ( rätta mig om jag har fel).
Kan det vara planen att vara tillbaka i SHL inom den tidsramen?

{5647}: Det verkar svårt att förstå för vissa, men Modo hade inte på något sätt fått ihop en vettig budget med det ok som arenan är. Givetvis hoppas jag att man kan förbättra mycket. Jag vet att den nye vdn kommer att få ned en hel del kostnader, man kan kanske sänka amorteringen och annat. Jag ser dock inte Modo klara sig om inte kommunen tar över arenan eller Modo går upp i shl igen.

Skrubben: Många hjälper eller har hjälpt Modo på många sätt. Skulle de skänka pengar exempelvis så tror jag inte att man skulle vara publika med det, så det är möjligt att det redan sker...

KulltorpsOlli: Kräva kanske var fel ord av mig. Men jag tycker att Modo absolut bör ställa frågan och det vore på sin plats, enligt mig, om spelarna ställde upp på det.

{7225}: Vi skulle givetvis valt att åka ut 2006 istället för att bygga en arena.
Problemet med pålningen upptäcktes inte förrän sent i projektet.
Men tur i alla fall att det finns besserwissrar som kan njuta av resultatet.

{5647}: Det visar ju bara på vilken idioti det hela är. Att bygga en Arena som inte kan bära kostnaderna vid en degradering är tyvärr ingenting som går att få ogjort även om det vore önskvärt.
Att sen göra en budget som innehåller ett underskott på 11 miljoner ytterligare för att sedan komma krypande till kommunen är ytterligare bevis på idioti och total avsaknad av ödmjukhet.

{7225}: Tyvärr kan man inte ha en långsiktig verksamhet i allsvenskan med den arena och framförallt de lånen på den. Det går inte. Man kan givetvis göra mycket bätte, men det går inte utan hjälp med arenan. Inte ens med ett rent j20...

Skrubben: Absolut inte, de har nog betalat vad det kostade att vara med i föreningen och talangen har ju inte spelarna fått av Modo. Sen om inte Modo funnits så hade nog dessa spelare lirat i någon annan klubb och blivit vad de blev ändå. Spelarna är definitivt inte skyldiga Modo någonting.
Sen är det ju inte kontanter Modo behöver utan en långsiktigt hållbar verksamhet.

Skrubben: Det vore fel att kräva dem på detta anser jag. Vill de ställa upp frivilligt är en annan sak.

Skrubben:
Det tycker jag faktiskt inte. Särskilt då de redan investerar i bygden.

Borde man inte kunna kräva att Modos NHL-spelare är med och bidrar i detta? Utan Modo hade dom aldrig varit där dom är idag. För dom är ju 11 miljoner småpengar. Om Sedinarna, Victor Hedman och Tobias Enström är med så blir summan ännu mindre per person. Fullt rimligt enligt mig att åtminstone fråga dom.

{5647}: tyvärr är det nog svårt för kommunpolitikerna att stå emot den "utpressnings" situationen. Man vill inte vara den som sänker klubben (ang ballar i kläm)

« · 1757933 · »