1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530942 inlägg · 4122 ämnen

Sillysäsongsnacktråd

Sv: Sillysäsongsnacktråd
Undra om Hedlund också får hundra tusen i månaden? Jag menar, han har ju till skillnad från Jimmie Ericsson faktiskt spelat elitseriematcher tidigare.

knaskamilla: Haha. Jag var mycket väl medveten om att han inte hade kontrakt. Det var just känslan man hade då att nej det finns inget att oroa sig för när det gäller dessa rykten.... Sedan fick man facit i hand.

Dragan 2k:

Om du tänker på Steen kan jag upplysa dig om att han faktiskt inte hade kontrakt med Frölunda. Dryga jävla Frölundasupporter - så bitter...!

knaskamilla: Haha. Det var jag som sa det ja. Han har kontrakt. Det vet vi. Fast med tanke på förra säsongens silly season tar jag aldrig något för givet längre.

Dragan 2k:

Det enda jag har hört är att Alavaara har kontrakt och därför nog inte är aktuell för MoDo. Tror det var du som sa det, faktiskt. ;)

Saxat från den alltid tillförlitlige Svenska Fans:

..."Idag har man sju backar på kontrakt, men av dessa är två juniorer. MODO hoppas kunna förlänga kontrakten med Timander och Hedin, man det går också rykten om gamle lagkaptenen Jan-Axel Alavaara. Detta trots att han har kontrakt med Frölunda över nästa år."

Alavaara? Någon som hört något om detta? Är Hedin och grabbarna redo att köpa loss en av Elitseriens bästa backar?

Modo-aktuelle Oliver Setzinger har kvitterat mot ryssarna.

knaskamilla:

En tidigare finsk match med Modo-anknytning :-)

Lukko - Assat 0-3
(0-1, 0-1, 0-1)
10.05 0-1 Pasi Tuominen (Rauli Raitanen)
36.27 0-2 Jaroslav Otevrel (Tommi Rajamaki - Tomas Kapusta)
46.34 0-3 Kapusta (Jari Korpisalo)
58.24 Lukko timeout

Nikki:

Själv blev jag mest bara nervös när jag läste Raulis namn... ;) Frågan är: hur mycket betalar vi den här finnen? Eftersom han hellre spelar i MoDo än Leksand, tänkte jag.

För er som missat, kika länktips om den nya finnen från ÖA.

" Kontraktet löper på två år och enligt uppgift var det sex svenska klubbar som kämpade om Tuominens namnteckning, däribland Leksand och Mora. Dragkampen vann Modo som nu kan räkna in en finsk forward i truppen för första gången sedan Rauli Raitanen härjade i klubben under sent 90-tal."

Låter skönt att vi kan vinna en dragkamp för en gångs skull.

Poffa: "Det går lika lika bra att spela i Allsvenskan, så stoppa utökningen!"

knaskamilla: Ladbrokes har säkert ett spel om det lika som att Br Sedin står och tuggar på klubborna efter ytterligare ett uttåg från Slutspelet.

65selander:

Hmmm... "Nej till utökningen av ES. Nej till den. Stoppa utökningen! Stoppa den. Gör det!"

Poffa:

Kan man satsa pengar på vilka som vinner Mästarcupen i kombination med vilka som får spela kvalserien sen? Fast iofs, skulle väl vara ganska låga odds på Brynäs där. Meningslöst att spela.

Poffa: Din uträkning stämmer men eftersom serien utökas till 14 lag så blir vi kvar ändå. MoDo slipper dock se oss sex matcher eftersom dom sk Derbygrupperna tas bort.

knaskamilla:

Få se, vi möter Brynäs sex matcher. Ponera att de vinner samtliga...

Brynäs kommer med andra ord att ha 18 poäng efter 50 omgångar. Hjälplöst sist, med Leksand på 11 plats ungefär 30 poäng före. Tjödin blir bäste poängplockare med sju poäng.

Ja just ja, Brynäs vinner dock Mästarcupen. Alltid något.

65selander:

Så klart att ni gör, men det kommer knappast att räcka.

knaskamilla: Nej du inte Almtorp men MoDo kommer att bli våran räddningsplanka. Vi kommer att sno alla poäng mot er med vårat rutinerade
Kindergarden gäng :-))

JanT:

Kanske till och med blir Almtorp som räddar BIF från kvalserien nästa säsong?

JanT: Lite fel tänkt, att samla alla unga killar i samma kedja är dumt. För att fasa in dessa i A-laget och ES-tempot så är de bästa att man sprider ut alla tre i olika kedjor. Balansen i laget är vad de handlar om, hellre fyra hyfsade kedjor än tre bra och en dålig.

knaskamilla: Jag tippar att det blir en ungdomlig 4:line med Spets-Almtorp-Månsson. Jonas hänger in 20 poäng och bildar tillsammans med sina kedjekamrater Brynäs nya "smurfline". Vad sägs om den profetian?

JanT:

Jepp, han är ju det. Sen spelade han i Sundsvall och gjorde bra ifrån sig, för att komma tillbaka och inte riktigt lyckas ta en plats i MoDo. Därför det ska bli intressant att se om det blir något av honom.

knaskamilla: Så klart han ska få sitt genombrott! Snittar han ca. 1p/match i allsvenskan kommer det även att dimpa ner poäng i BIF-dressen. Är han inte gammal MoDoit??

Lite finn-stats som jämförelse (..som väl inte säger nåt egentligen):

14. Tuominen Pasi, Ässät 51 23 19 42 41 38 +3 26
15. Somervuori Eero, Kärpät 56 16 26 42 33 -18 15 14
16. Öhman Stefan, Tappara 56 17 24 41 28 -36 -8 22
17. Stefan Patrik, Ilves 37 13 28 41 44 -31 13 47
18. Jantunen Marko, Jokerit 56 16 24 40 38 -21 17 20
19. Virtanen Antti, JYP 55 14 26 40 34 -31 3 22
20. Rita Jani, HPK 56 21 18 39 48 -21 27 12
21. Torkki Sami, Lukko 52 18 21 39 34 -22 12 159
22. Larouche Steve, Lukko 56 9 30 39 33 -24 9 48
23. Ujcik Viktor, Kärpät 52 20 18 38 36 -21 15 36
24. Tenkrat Petr, Kärpät 53 18 20 38 31 -24 7 46
25. Pirnes Esa, Lukko 47 9 29 38 36 -20 16 31

knaskamilla: Lill-Milo gör succé!

Salle: Skärp er. Tråden.

På tal om nya spelare - vem floppar? Spontant röstar jag på den senaste värvningen. Kan eventuellt tänka mig att det skulle kunna bli Lill-Milo eller Sicak också, men finnen känns ändå som det hetaste alternativet.

Poffa: Den STORA mobilkranen som lastade av takstolarna från finnpråmen stod kvar på kajsidan igår åtminstone.

knaskamilla:

Nä, som en omkörning.

Paddan:

Jag har inte varit ner och kollat. Men visst skulle det vara två stora kranar som skulle fixa takstolarna? Är de båda på plats eller kommer den andra till veckan?

Paddan:

Jag har kört om delar av den där gula kranen på E4. Räknas det som en lassie, tro?

Poffa: Get your facts right and your head straight."

Inte det här årtusendet i alla fall.

Nej, det vore kanske att hoppas på för mycket.

Jompe:

"Finns faktiskt spelare som gjort ES-genombrott i Brynäs, Poffa. Get your facts right and your head straight."

Inte det här årtusendet i alla fall.

Jompe:

Är väl klart dem gjorde, de rycker ju i varenda spelare som någonsin spelat i Modo :-)

TIKbiff: Kaxa Dig lagom ;-) Timrå lär också ha ryckt i honom.

Jompe:
*få se nu,,Allsvenskan med Almtuna eller Brynäs,,,* ;-)

Poffa: Finns faktiskt spelare som gjort ES-genombrott i Brynäs, Poffa. Get your facts right and your head straight.

"Hamnade i Brynäs"?? Det var inte så att han ramlade ur en godsfinka när tåget gled förbi Gävle. Han valde Brynäs.

Poffa:
Precis, för att det skall bli något av en modoit så skall han spela i Timrå och inte i Brynäs. :-)

Albert Hall:
Annars kan dom ju skola om denna försvarare att spela på Topp ;-)

knaskamilla:

Nä, han hamnade ju i Brynäs, inte Timrå.

Och Brynäs har kontrakterat Almtorp, såg jag när jag loggade in på HS. Ska han få sitt ES-genombrott nu, tro?

Paddan:

Själv hade jag ju gissat på estländaren Tak Stool. Där snackar vi hårdhet och kilon. Fast å andra sidan är nog inte rörligheten den bästa.

Lumber Jack: Med tanke på monsterkranen som syns i bild på webkameran så hade jag ju hoppats på lite tyngre nyförvärv...

berghult: Vid närmare eftertanke så är det väl det. Går ju så mycket lättare att klaga live än framför radion eller datorn...
Skall bli intressant att se den där powerforwarden in action.

Nikki: Tuominen var med i träningsmatchen Modo-Porin Ässet i Augusti om det är någon som kommer ihåg och har en uppfattning om honom

Lumber Jack:

Tekniskt sett är det fel då även Atte Pentikäinen had det (+1), men det är ju bra iaf.

Nikki: Nån på åfissijälla hävdar att han är den ende med + i statistiken för Ässät gånga säsong.

Nikki: Håller med. Lyckas man inte värva minst lika fort som det tar att skriva ett meddelande på Modos offisijälla nyhetsplank, då är det något fel.

knaskamilla: "nuförtiden" ?

Den fysiska statusen är inte statiskt, ej heller omöjligt reversibelt, speciellt inte om man är under 35 år. Annars skulle Foppa ha lagt av för länge sedan.

Paddan:
Är det inte värt ett säsongkort för att få sitta på läktaren och klaga?

Verkar som det tog stopp nu. 1 nyförvärv och ett nytt kontrakt till en fjunis. AVGÅ BENGT!

(Ironi.)

« · 543306 · »